پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
ساوه تنها به عنوان شهرستانی برخوردار از مزیت های صنعتی شهره نیست بلکه ظرفیت های بزرگی در حوزه معادن این شهرستان وجود دارد که شاخص ترین ویژگی آن، استقرار بر روی کمربند مس کشور است.

شعار سال: بر اساس اعلام مسئولان، در شهرستان ساوه هم اکنون 70 معدن رو باز وجود دارد و تنوع منابع معدنی آن نیز بسیار چشمگیر است به طوری که در دل زمین این منطقه از سنگ گچ، سیمان، آهک، نمک باریت و فلزات (مانند آلومینیوم، روی، سرب) تا سنگ های ساختمانی (تراورتن، مرمریت) و خاک صنعتی چینی را می توان یافت و در واقع ساوه در دل خود گنجی نهفته از منابع سرشار و ارزشمند معدنی را دارد.

اشتغال افزون بر 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش معدن شهرستان ساوه نیز از توانمندی های این حوزه است اما هنوز تا نقطه آرمانی اشتغال، تولید و استحصال و ایجاد ثروت فاصله زیادی وجود دارد.
با وجود همه این داشته های خدادادی در حوزه منابع زیرزمینی و معادن، سال هاست که نبود نمایندگی نظام مهندسی معدن در این شهرستان پرظرفیت، صاحبان معادن، بهره برداران و دانش آموختکان ساوجی را رنج می دهد.

** پای درد دل معدن داران
مهدی پاکرو از صاحبان معدن شن و ماسه در این باره می گوید: با اینکه ساوه دارای فرمانداری ویژه است اما همه برداشت ها (حتی موردی) و ثبت محدوده ها تحت نظارت اراک صورت می گیرد و برای اخذ مجوز به ناچار مسافت بین ساوه و اراک باید پیموده شود.
وی گفت: با وجود اتوماسیونی شدن روند اداری، اما همچنان نامه نگاری ها در این بخش به صورت دستی به مرکز استان انجام و زمان زیادی از اوقات فعالان حوزه معدن در رفت و آمدهای اداری به مرکز استان تلف می شود.
این معدن دار ادامه می دهد: اگر دستگاه های اجرایی شهرستان ساوه اختیارات بیشتری داشتند، بسیاری از هزینه ها، ترددها و خطراتی که در این رفت و آمدها وجود دارد،‌از بین می رفت و سرعت انجام کارها نیز افزایش می یافت.
علی سراجی مالک یک معدن آلومینیوم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: گاه برای انجام برخی کارهای جزئی باید یک روز کاری را تعطیل کرده و به اراک مراجعه کنیم.

*** ‌فارغ التحصیلان رشته معدن
معادن شهرستان ساوه ظرفیت جذب‌ بخش بزرگی از دانش آموختگان رشته های مرتبط با معدن را دارد اما این اتفاق رخ نداده و کم نیستند فارغ التحصیلان رشته های معدنی در شهرستان ساوه که همچنان در انتظار جذب و فعالیت در بخش های معدنی این شهرستان هستند.
زهرا شیرخانی دارای مدرک کارشناسی ارشد زمین شناسی با گرایش پترولوژی می گوید: چندین سال در این رشته درس خوانده ام و در دوران تحصیل هزینه های زیادی برای اتمام تحصیل و انجام پایان نامه، آنالیز گرفتن و... متحمل شدم اما تاکنون موفق نشده ام شغلی مرتبط با تحصیلاتم بیابم.
او اضافه می کند: سازمان نطام مهندسی معدن مدتی است که با فارغ التحصیلان بومی ساوه تماس نمی گیرد و غالبا نفرات مورد نیاز از مرکز استان مورد بررسی قرار می گیرند.
زهرا سهرابی نیز می گوید: متاسفانه شرایط کنونی به گونه ای شده که دانش آموختگان هم دوره ای ما در کارخانه های مختلف به عنوان کارگر خط تولید فعالیت دارند یا حتی در مشاغلی که ارتباطی با زمینه تحصیلی شان ندارند، مشغول فعالیت هستند این در حالیست که در شهرستان ساوه ظرفیت های ارزشمندی برای جذب این افراد در بخش معدن وجود دارد.
سجاد پاک نیت دانش آموخته رشته معدن با گرایش استخراج است که دارای مقاله های ISI و نیز رتبه سوم کنکور کارشناسی ارشد است،‌ اما اکنون بیکار است و می گوید شرایط فعلی سبب ایجاد تنگناهایی در زندگی وی شده است
وی در مورد دوره های آموزشی،‌ می گوید: به دلیل اینکه دوره های آموزشی برای ارتقاء پایه و اخذ پروانه اشتغال در اراک برگزار می شود اما پیمودن مسافت زیاد ساوه به اراک و چندبار رفت و امد به مرکز استان در هفته برای دانش آموختگان مقدور نیست و از آنجا که ساوه نمایندگی نظام مهندسی معدن ندارد به طور طبیعی، برگزاری دوره های مورد اشاره نیز در این شهرستان امکان پذیر نیست.
نبود نظام مهندسی در ساوه حتی برای کشاورزان ساوجی نیز مشکلاتی ایجاد کرده به طوری که یکی از کشاورزان در این خصوص،‌ می گوید:‌ برای برداشت خاک اقدام به اخذ مجوز می کنیم اما اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه امکان اعطای مجوز را ندارد و ما را به اراک ارجاع می دهد.
طرازی می افزاید: برای یک کشاورز پیمودن 160 کیلومتر تا اراک مشکل است و این امر نیز در مواردی به انجام خاکبرداری غیرمجاز در زمین های کشاورزی دامن زده است.

*** استقرار نظام مهندسی معدن در ساوه نیاز اولویت دار این شهرستان است
سرپرست اداره صنعت،‌ معدن و تجارت شهرستان ساوه نیز در این خصوص ‌گفت: استقرار نمایندگی نظام مهندسی معدن در شهرستان ساوه ضروری است
رضا ساسان فر اظهار کرد: ساوه ظرفیت های بکری از صنایع و منابع معدنی را داراست و استقرار نظام مهندسی معدن در این منطقه از نیازهای جدی است.
وی اضافه کرد: ما وظیفه داریم از برداشت های غیر مجاز جلوگیری کنیم اما وقتی کشاورزان یا معدن داران و سایر ارگانها برای دریافت مجوز به ما مراجعه می کنند، توان صدور مجوز را نداریم و متقاضیان ناچارند به اراک مراجعه کنند که همین مساله احتمال برداشت های غیرمجاز را افزایش می دهد و کشاورزان را برای خاکبرداری حداقلی نیز دچار مشکل کرده است.
به گفته این مسئول، تعداد زیادی از دانش آموختگان رشته های معدنی در ساوه هستند که عضو سازمان نظام مهندسی معدن نیز هستند اما مسئول فنی هایی که از سوی این سازمان برای معادن ساوه معرفی می شوند، اغلب از دیگر شهرها هستند.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه ادامه داد: رغبت معدن داران برای کارآفرینی به علت رفت و آمدهای مکرر به اراک و فاصله زیاد با مرکز استان برای جذب مسئول فنی، کاهش پیدا کرده است.
ساسان فر اظهار کرد: نبود نظام مهندسی معدن در این شهرستان سبب ایجاد مشکلاتی مانند ازدیاد پرونده های قضایی ناشی از برداشت های غیرمجاز در دادسرا و نیز افزایش بیکاری می شود.
به هر حال با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که شهرستان ساوه در حوزه معادن و تنوع آنها دارد، ‌به نظر می رسد استقرار سازمان نظام مهندسی معدن در این شهر می تواند رافع بسیاری از مشکلات باشد و فرایندهای اداری و آموزشی را سهولت بخشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:82738921، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین