پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶
در دوره و زمانه ای که گاهی برادر برای برادر دسته چک اش را خرج نمی کند، عده ای هستند که خیلی راحت چک سفید امضا در اختیارتان قرار می دهند.

شعارسال : کم نیستند افرادی که به هر دلیلی برای خرید کالا یا ضمانت برای گرفتن وام و ... نیاز به دسته چک پیدا می کنند و از آنجا که شغل و حساب بانکی شان شرایط داشتن دسته چک را ندارد دست به دامان دوست و آشنا می شوند و هنگامی که همه راه ها را می روند و درها را به صدا در می آورند و نتیجه نمی گیرند ناگهان مطلع می شوند که بیخ گوش شان در همین فضای مجازی غریبه هایی هستند که حاضرند برایشان چک سفید امضا بکشند.

داستان از این قرار است که بتازگی در برخی نیازمندی های آنلاین و فضای مجازی برخی با گرفتن مبلغی نه چندان زیاد به شما چک سفید امضا می دهند، اما پشت پرده این چک های سفید چه می گذرد و چرا یک غریبه با مبلغی نه چندان سنگین چک شخصی اش را در اختیارتان قرار می دهد.

عواقب پدیده خطرناک خرید و فروش چک / سفید امضا ، فقط 250 هزار تومان! +عکس

برای پاسخ به این ابهام ها به سراغ یکی دو نفر از فروشندگان چک در فضای مجازی رفتیم و با آنها تماس گرفتیم.فروشنده اول توضیحات زیادی نمی‌دهد و فقط به قیمت و شرط استعلام تاکید می کند اما نفر بعدی با حوصله بیشتری جواب می دهد که متن پیاده شده گپ و گفت با این دو را می خوانید:

500 هزار تومان بدهید چک تضمینی با استعلام خوب بگیرید!

برای آگهیتون تماس گرفتم

(مثل یک پیام ضبط شده) قیمت هر برگ چک 500 هزار تومنِ فرقی نمی کنه برای چی می خوایید برای وام، خرید کالا و یا هر چی.

با استعلام ؟

به شرطی که استعلام بگیرید و درست باشه! ( قطع ارتباط )

این چک ها 50 درصد OFF خورده اند

این فروشنده توضیحات بیشتری می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

برای ضمانت بانکی نیاز به چک دارم شرایط شما چیه؟

این چک ها به کار ضمانت نمیان، چون به خاطرِ چک برگشتی از حساب، بانک قبول نمیکنه و امکان استفاده ازش برای ضمانت بانکی نیست.

پس کارکرد این چک های سفید امضا دقیقا چیه ؟

بیشتر موارد شخصیه مثل خریدن زمان برای پرداخت بدهکاری و یا خرید کالا، می تونید چک ها رو 2 تا 3 ماهه خرج کنید. وقتی که چک به بانک می‌ره به دلیلِ مسدودی حساب چک برگشت می‌خوره، زمانی که برگشت چک رو به شما اطلاع دادن، به عنوان اینکه چک رو از شخص دیگه‌ای گرفتید دوباره برای پرداختش مهلتی می گیرید و در نهایت پرداخت رو به صورت نقدی قبول می‌کنید و چک رو پس می گیرید با این روش مشکلی هم برای طرفین پیش نمیاد اگر چک رو به حساب بخوابونن مهر برگشتی می خوره با عنوان مسدودی حساب!

قیمت هر برگ چک چقدره؟

هر برگ چک 250 هزار تومنه و من چک رو سفید تحویل می‌دم و خودتون تاریخ، مبلغ و حتی امضاء رو پر می‌کنید و هیچ مشکل قانونی هم پیش نمیاد، فقط اگر صاحب حساب به دلیل سرقتی بودن چک شاکی باشه مشکل سازه که من خودم صاحب حسابم و هیچ مشکلی هم تا به‌حال پیش نیومده !

یعنی چک رو خودتون امضاء نمی کنید؟ من نمی تونم به جای صاحب چک امضا کنم !

من خودم 4 تا امضا دارم و فرقی نمی کنه من امضا کنم یا خودتون ولی اگه مشکلی با امضاء کردن چک دارید خودم امضا می‌کنم اما چون چک برای خودم هست مشکلی پیش نمیاد، این چک ها جایگاه ضمانت داره نه پرداخت حالا یک میلیارد بنویسید .

عواقب پدیده خطرناک خرید و فروش چک / سفید امضا ، فقط 250 هزار تومان! +عکس

من جای دیگه قیمت کردم برگی 500تومن قیمت دادن و شما 250 تومن چرا؟ چون حسابتون مسدود هست به قیمت کمتری می فروشید؟

بستگی داره چه استفاده ای کنید ولی بعضیا چک تاریخ دار میدن فرض کنید من گردش مالی خوبی دارم و به نام شخص دیگه ای حساب دسته چک باز کردم کسی که تا به حال جایی حسابی نداشته بعد از اون جلوی حسابش بازه، گردش حساب داره، چک کاملا درسته منتهی تاریخ چک ها رو طوری تنظیم می‌کنن که بیشتر از 2 ماه توی دست شما نباشه و 10 تا 15 روز قبل از موعد تاریخ چک، حساب رو مسدود می کنه و اعلام مفقودی. شخص صاحب حسابم معمولا وجهه اجتماعی نداره و نمیتونن راحت پیداش کنن و دلال هم کسب درامدی از این راه می‌کنه.

برای من مشکل ساز نمیشه؟

نه فقط باید مراقب باشید کپی چک به جای اصل به شما ندن و قبل از اینکه چک رو بخری از فروشنده بخواه که عکس چک رو براتون تلگرام کنه، بعدش راحت می‌تونی از بانک استعلام بگیری اما بازهم اگه کپی به شما بدن برای شما مشکلی پیش نمیاد اما پولی رو که برای خرید چک دادید از دست رفته. اگر سرقتی باشه مشکل داره که قبلش استعلام از بانک بگیرید حتما.

قانون چه می گوید

اما قانون چه نگاهی به این خرید و فروش دارد؟ برای پاسخ به این پرسش سراغ دکتر مهدی یوسفی صادقلو، عضو کمیسیون آموزش کانون وکلای دادگستری رفته ایم، او برای ما توضیح می دهد: چک وسیله ای برای وصول طلب است، چک دلالت بر مدیونیت صادر کننده نسبت به دارنده دارد. از ملزومات ارکان دارنده چک، وجود منشاء دِین است بنابراین اگر چکی صادر شود و منشاء دِینی وجود نداشته باشد قابلیت ابطال دارد البته دادگاه ها به مجرد اینکه چک صادر شود، فرض را بر مدیونیت صادر کننده می دانند و این مشکلات را رفع کرده اند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه چک های ضمانت مبنایی برای شکایت کیفری ندارند می افزاید: چک های صادر شده بابت ضمانت و یا امانت بواسطه امانت بودن آن طبق قانون جدید صدور چک مبنایی برای اقامه شکایت کیفری ندارند و درصورتیکه در محکمه حقوقی ثابت شود که چک فاقد منشاء دِین بوده است مشکلاتی را ایجاد می کند.

عواقب پدیده خطرناک خرید و فروش چک / سفید امضا ، فقط 250 هزار تومان! +عکس

او ادامه می دهد: اگر پذیرنده چک مراجع حکومتی مانند دادگستری و یا بانک باشد، برای محاکم دادگستری چک به عنوان وثیقه و غیره مورد قبول نیست و برای بانک ها نیز صادر کننده چک باید مورد تائید باشد و اسنادی مبنی بر مالکیت صادر کننده را اخذ کنند.

یوسفی صادقلو با اشاره به خرید چک های سفید بیان می کند: دلالان معمولا افراد ساده که سواد حقوقی کمی دارند را پیدا کرده و با کمک آشنایان در بانک ها اقدام به افتتاح حساب و گرفتن دسته چک برای این اشخاص می کنند و با پرداخت مبلغی به صاحب حساب از دسته چک این افراد برای مقاصد خود بهره می برند و به مصرف کننده می فروشند و اگر صاحب حساب به مراجعی جهت پیگیری دسته چک رجوع کند، خریدار چک با خطرات جدی از جمله اغفال، سرقت و یا کلاهبرداری و غیره مواجه می شود.

غلامرضا زاهدی، وکیل دادگستری هم درباره چک های سفید امضا به خبرنگار ما می گوید: دلالان برای افرادی که اعتیاد سنگین دارند و یا زندان رفتن برایشان مهم نیست، دسته چک گرفته و در ازای خرید دسته چک وجهی را پرداخت می کنند و هر برگ را با مبلغی قابل توجه به مصرف کننده می فروشند؛ در صورت نوشتن و امضاء چک توسط خود مصرف کننده، تبعات بعدی را در پی دارد که شامل جعل و استفاده از سند مجهول و مجازات آن نیز سنگین است و مردم اصلا فریب این آگهی ها را نخورند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 5 آذر 1396، کدخبر: 6336892 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین