پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: پرنده حمایت شده طرلان در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار مشاهده و ثبت شد.
شعارسال: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: پرنده حمایت شده طرلان در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار مشاهده و ثبت شد.

«شهرام احمدی» با اعلام این خبر اظهار کرد: طرلان از خانواده قرقی‌ها و جزء گونه‌های حمایت شده است.

وی با اشاره به ارزش اکولوژیک این گونه، تصریح کرد: مشاهده طرلان در تالاب گندمان، نشان‌دهنده‌ وضعیت مناسب و اهمیت این زیستگاه است.

احمدی با تأکید بر ثمربخش بودن اقدامات احیای این تالاب، افزود: طرلان بیشتر در نیمه‌ شمالی کشور قابل مشاهده بوده و مشاهده‌ آن در نیمه‌ جنوبی بندرت گزارش شده است.

طرلان با نام علمی Accipiter gentilis پرنده‌ای با طول 48 تا 60 سانتی‌متر است. در هنگام بال‌باز سطح پشتی تیره رنگ دارد. در بالای چشم طرلان نوار سفید ممتدی دیده می‌شود و سطح شکمی‌اش تقریبا سفید با راه‌راه عرضی قهوه‌ای پر رنگ نزدیک به هم و پوشپرهای زیر دمی سفید مشخص است. این شکاری زیبا، پرندگان را تعقیب می‌کند و در این حالت با نهایت چابکی و سرعت از لابه‌لای عوارض طبیعی می‌گذرد، به دنبال شکار، سریع و در ارتفاع کم پرواز می‌کند. حداکثر سرعت افقی این پرنده ۶۱ کیلومتر بر ساعت اندازه‌گیری شده‌است.

طرلان در طول تاریخ از محبوب‌ترین پرندگان شکاری برای بازداری بوده‌ است. نام این پرنده در زبان انگلیسی Goshawk به‌صورت تحت‌اللفظی به معنی «قوشِ غاز» است و به توانایی آن در شکار پرندگان بزرگی چون غاز وحشی اشاره دارد. البته کاربرد سنتی این پرنده بیشتر برای شکار خرگوش، قرقاول، کبک و پرندگان آبزی متوسط بوده‌است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 7 آذر 1396، کدخبر: 96090703283، www.isna.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین