پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
استان کرمان به دلیل وسعت زیاد وشرایط خاص جغرافیایی و تکتونیکی بر روی گسل های نسبتا زیاد و اصلی قرار گرفته است. این گسل ها در اکثر نقاط استان پهناور کرمان عبور کرده اند به طوری که بعضی از آنها در مناطقی خاص با هم موازی بوده و یا حتی ممکن است یکدیگر را قطع کنند.

شعار سال: حرکات سطح گسل ها نسبت به هم ممکن است به یکی از چهار حالت:امتدادلغز٬عادی٬معکوس و یا شیب لغز باشد که عمده فعالیت گسل ها در استان کرمان به صورت امتدادلغز(نرمال) می باشد٬به گسلی امتدادلغز می گویند که در آن دو طرف سطح گسل فقط در امتداد یکدیگر لغزش داشته باشند. از آنجایی که گسل ها دارای حرکات کند و تدریجی بوده و ناهمواری بعضی نقاط از سطوح طرفین گسل باعث ایجاد اصطکاک های شدید شده و نهایتا با آزاد شدن ناگهانی انرژی تخلیه شده از لغزش سطوح نا هموار گسل ها در امتداد یکدیگر٬زمین لرزه هایی با شدت های متفاوت اتفاق می افتد که میزان شدت این زمین لرزه ها ممکن است به عواملی مثل فاصله کانون دقیق زلزله تا سطح زمین یا میزان ناهمواری سطح گسل ها و یا حتی جنس پوسته زمین در منطقه بستگی داشته باشد. به دلیل وجود شرایط ذکرشده پیرامون گسل ها در استان کرمان٬زمین لرزه های متعدد و بعضا شدیدی در این استان اتفاق افتاده که از بزرگترین و مخرب ترین آنها می توان به زلزله های مهیب شهدادوگلباف(1360)٬بم(1382)٬زرند(1383) اشاره کرد. با مطالعه فعالیت گسل ها در گذشته و انطباق آن با داده ها و اطلاعات کنونی می توان با بررسی وضعیت حرکت گسل ها نسبت به هم٬ احتمالا محدوده زمانی وقوع زمین لرزه را تا حدودی حدس زد و علاوه بر آن با توجه به گسستگی یا نا پیوستگی گسل ها که به عنوان یکی از شواهد مهم در کشف تقدم و تاخر لایه ها شناخته شده است٬تا حدودی شرایط اقلیمی و آب و هوای گذشته را حدس زد.

بیان اهمیت و ضرورت تحقیق: این پژوهش به دلیل اهمیت شناسایی وضعیت گسل های استان کرمان به منظور تلاش در جهت پایین آوردن تبعات منفی٬زیان ها و خسارات حرکات گسل ها در رابطه با محیط زیست وموجودات زنده اهمیت وضرورت دارد.

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق: این پژوهش با توجه به اینکه با بررسی گسل ها٬به کشف راه کارهایی برای پیش بینی نسبی زمین لرزه های حاصل از حرکات گسل ها می اندیشد٬در نوع خود می تواند تازگی داشته و جدید باشد.


اهداف مشخص تحقیق:

1) بررسی وضعیت حرکت و جهت گسل ها و نتیجتا شناسایی نقاط واقع شده در مناطق پر خطر گسل

2)کاهش آثار ناخوشایند و نا مطلوب یکی از پدیده های طبیعی زمین به نام حرکات گسل ها

سوالات تحقیق : و اما سولاتی که ممکن است با مطالعه این مطالب به ذهن هر کسی خطور کند :

1) چگونه می توان محل دقیق گسل های عبوری از استان کرمان را مشخص کرد؟

2) از چه راه هایی می توان به مطالعه و بررسی حرکات گسل ها نسبت به یکدیگر پرداخت؟

3) برای شناسایی و کشف گسل های نیمه فعال یا فعال منطقه کرمان جهت ممانعت از پیامدهای منفی و زیانبار حرکات خطر ناک احتمالی آنها چه اقداماتی می توان انجام داد؟

فرضیه ها : فرضیه هایی که می توان در این باره مطرح نمود:

1) استان کرمان یکی از مناطق دارای گسل های نسبتا فراوان در کشور ایران است.

2) عبور گسل های تقریبا زیاد در استان کرمان باعث وقوع زمین لرزه های متعدد و بعضا شدید در این استان می باشد.

3) احتمال نیمه فعال بودن گسل ها در مناطقی از کرمان که زمین لرزه های شدید در آن اتفاق افتاده بیشتر از سایر نقاط استان است.

روش شناسی تحقیق : جمع آوری اطلاعات از راه مطالعه گزارش ها٬تحقیقات و پژوهش های انجام شده قبلی در این زمینه به انضمام مشاهده وبررسی دقیق نقشه منطقه مطالعه کامل پیرامون ماهیت٬شرایط و نحوه فعالیت گسل به طور کلی شناسایی امتداد گسل های استان کرمان و کشف نحوه و چگونگی ارتباط آنها با سایر گسل های اصلی در منطقه .

شرح موقعیت منطقه مورد مطالعه: استان کرمان با 192987کیلومتر مربع مساحت٬حدود 11درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود و از شمال به استان خراسان جنوبی٬از شمال غربی به استان یزد٬از شرق به استان سیستان و بلوچستان٬از غرب به استان فارس و از جنوب به استان هرمزگان متصل می شود. از نظر گسل می توان گسل های استان کرمان را در یک تقسیم بندی کلی به صورت دو بخش معرفی نمود: الف) گسل های مدفون ب) گسل های آشکار

گسل مدفون : گسلی که رخنمون نداشته و به کمک شواهد غیر مستقیم می توان به وجود آن پی برد. گسل های مدفون در استان کرمان شامل : گسل زنگی آباد- گسل باغین- گسل بردسیر-گسل راین

گسل های آشکاراستان کرمان: گسل کوهبنان-گسل شهربابک-گسل رفسنجان-گسل بم- گسل ده شیر-گسل انار-گسل جیرفت-گسل لکرکوه

مطالعات پیشینیان : حال به مطالعه فعالیت های انجام شده و بررسی های صورت گرفته در رابطه با این پژوهش که قبلا توسط افراد زیادی صورت گرفته می پردازیم :

به طور کلی اولین مطالعات زمین شناسی در ناحیه کرمان توسط« پیلگریم»(1924)انجام شده است.بعد از آن« کلپ»(1940) طی گزارش زمین شناسی شرق ایران٬زمین شناسی قسمتی از استان کرمان را نیز توضیح داده است.بر اساس اطلاعات موجود٬اولین مطالعات سیستماتیک زمین شناسی در منطقه کرمان توسط «هوکریده» و همکاران(1962)صورت گرفته است.نامبرده گان منطقه کرمانساغند(غرب و شمالغرب استان)را مورد مطالعه قرار داده ونقشه زمین شناسی آن را تهیه کرده اند.علی رغم اینکه نقشه هوکریده و همکاران٬سی وپنج سال قبل تهیه شده٬هنوز یک نقشه معتبر و قابل استفاده است.

در زمینه موضوع تحقیق٬ «دیمیتریجویچ»(1973)روند گسل های جنوب و جنوبغرب کرمان را مورد بررسی قرار داده و آنها را به چهار گروه ذیل تفکیک نموده است:الف)گسل های کوتاه تر از پنج کیلومتر ب)گسل های به طول بین پنج تا10کیلومتر ج)گسل های به طول بیش از 10کیلومتر د) گسل های فعال در کواترنر-

مجموعه پژوهش های انجام شده درمورد زلزله ها زلزله خیزی استان کرمان را می توان به دو گروه«پژوهش های زلزله و زلزله خیزی»و«پژوهش های مرتبط با زلزله و زلزله خیزی تفکیک نمود که در اینجا به بیان تیتروار برخی پژوهش های زلزله ها و زلزله خیزی استان کرمان می پردازیم:این پژوهش ها به دودسته تقسیم می شوند:الف)پژوهش های انجام شده در مقیاس کشوری٬ که به دلیل محدودیت فضای نوشتاری و حجم گسترده مطالب، درحد اشاره به عنوان آن اکتفا نموده و به تشریح آن نمی پردازیم.

ب)پژوهش های انجام شده در مقیاس استانی و ناحیه ای:استان پهناور کرمان به سبب اینکه محل گذر چندین گسل بزرگ قرار گرفته یکی از مناطق فعال و زلزله خیز ایران بشمار می رود٬لذا درسال های اخیر از جهت مطالعات لرزه خیزی مورد توجه قرار گرفته است.مطالعات لرزه خیزی استان کرمان توسط متخصصین چندی ازجمله یغمایی(1372)٬آل طه وشرکتی(1375)،وشاهپسندزاده و حیدری(1375)صورت گرفته است.اسلامی حسن زاده(1365)استعداد زلزله خیزی مکران را مورد بررسی قرارداده درصورتی که نوروزیان(1374)به تحلیل خطر زمین لرزه شبکه شریان حیاتی جاده های کرمان پرداخته است.زمین شناسی،زمین ساخت و لرزه زمین ساخت داوران توسط شیخ الاسلامی(1373)موردتحلیل قرارگرفته است،زارع(1375)همچنین لرزه زمین ساخت کاربردی و مرزهای بنیادی پستی و بلندی در جنوب کرمان را توضیح داده اند.مهاجراشجعی،بهزادی و بربریان(1975)،بربریان(1977)وامیر مطلبی و قیطانچی(1376)به مساله مقاومت بلوک لوت پرداخته و بر اساس شواهد مربوط به فعالیت های آتشفشانی،وقوع زلزله و وجود گسل های جوان،آنرا نامقاوم و در نتیجه زلزله خیز معرفی می نمایند.تاریخچه تحولات حوضه کرمان درطی نئوژن و کواترنر که از نظر فعالیت های نو زمین ساخت منطقه حائز اهمیت است توسط قاجار(1996)تشریح گردیده است. گسل های فعال و زلزله زای استان کرمان توسط شاه پسندزاده وحیدری(1375)،آل طه وشرکتی(1375)ویغمایی(1371)مورد بررسی قرار گرفته اند. بربریان(1364،1976،1983،1981)با بررسی گسل های فعال کواترنر ولرزه زای ایران،مطالبی نیز درمورد این نوع گسل ها در استان کرمان ارائه داده است.شرکت مهندسی مشاورمهاب قدس(1369)،حدادی و آبشاهی(1373)،فاطمی و همکاران(1371) وشیخ الاسلامی(1373)به ترتیب گسل های فعال تا شعاع 300کیلومتری ساختگاه سد نسای بم،ساختگاه سد جیرفت،شهرگلباف و شهر رفسنجان را مورد بررسی قرار داده اند.بعضی از محققین گسل های فعال خاصی از استان را مطالعه نموده اند که از آن جمله می توان به صالحی راد(1370،1367-گسل باب تنگل یا کوهبنان)،عباس نژاد(1375-گسل های داوران و رفسنجان)زارع(1375-گسل های کواترنر بافت و بلورد)،قاسمی(1371-گسل کوهبنان) و قاسمی وپورکرمانی(1375-گسل کوهبنان)اشاره نمود. شرکتی و آل طه(1375)گسل های منطقه کرمان را از دیدگاه میزان کرنش وخطر زمین لرزه مطالعه نموده اند،شناسایی گسل های پنهان دشت کرمان با استفاده ازروش ژئوالکتریک موضوع پژوهشی است که توسط آل طه،شرکتی و نوروزیان(1375)انجام یافته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شهداد زمین، تاریخ 1 خرداد 93، کد مطلب: 17: www.shahdaddanesh.persianblog.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین