پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۵۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
در دوره اول متوسطه دروسی همچون ریاضی، علوم و زبان انگلیسی با کمبود ساعت آموزشی مواجهند. مثلا برای درس زبان دو ساعت در هفته در نظر گرفته شده است که برای تدریس کافی نیست.

شعار سال: در دوره اول متوسطه دروسی همچون ریاضی، علوم و زبان انگلیسی با کمبود ساعت آموزشی مواجهند. مثلا برای درس زبان دو ساعت در هفته در نظر گرفته شده است که برای تدریس کافی نیست.

این در حالی‌ست که در مدارس غیردولتی، ساعت آموزشی چهار ساعت در هفته است و معلم و دانش‌آموز وقت لازم و کافی را برای تعامل و یادگیری در اختیار دارند.
در مدارس دولتی، دانش‌آموزانی که از پایه شروع به یادگیری زبان می‌کنند، در این فرصتِ کم نمی‌توانند از کلاس بهره لازم را ببرند. بنابراین مجبور می‌شوند به کلاس‌های خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد رجوع کنند و هزینه گزافی را متقبل شوند. بسیاری از خانواده‌ها قادر به پرداخت این هزینه نیستند و فرزندشان فقط در همین دو ساعت کلاس در مدرسه شانس یادگیری زبان دوم را دارد.
با وجود نیروهای مازاد در متوسطه اول و دوم، می‌توان ساعات آموزشی را در مدارس طوری مدیریت کرد که معلم وقت کافی برای تدریس و ارزشیابی داشته باشد و دانش‌آموز نیاز به کلاس خصوصی در خارج از مدرسه پیدا نکند‌.
زبان پایه نهم به سه ساعت تدریس در هفته نیاز دارد. هرچند که در بعضی مناطق سه ساعت هم کافی نیست ولی در حالِ حاضر دو ساعت برای کلاس زبان تعریف شده است. آموزش و پرورش می‌تواند ساعات آموزشی را بالا برده و از نیروهای مازاد استفاده کند. به این ترتیب نه دانش‌آموز آسیب می‌بیند و نه معلم مازاد می‌شود و خانواده‌ها مجبور نمی‌شوند هزینه‌های سنگین کلاس‌های خصوصی و آزاد را متقبل شوند.
سیستم آموزشی باید بسیار ریزبین عمل کند و این مشکلات جدی را در مدارس رفع کند.
دانش‌آموز باید از فضای آموزشی مناسبی برخوردار باشد. باید بتواند در ساعات آموزشی بهترین بهره را ببرد و همه نیازهای آموزشی او در مدرسه برآورده شود.
در سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته دیده می‌شود که همه فعالیت‌های دانش‌آموز در مدرسه انجام می‌شود و چیزی به عنوان تکلیف در منزل، وجود ندارد. ساعات آموزشی در این مدارس برای انجام همه تکالیف کافی‌ست و دانش‌آموز خارج از مدرسه می‌تواند به کارهای جانبی و فعالیت‌های آزاد بپردازد.
یکی از دلایلی که خانواده‌ها تمایل به مدارس غیرانتفاعی دارند، همین موضوع است. آن‌ها شهریه‌های بسیار بالای مدارس غیردولتی را متقبل می‌شوند فقط به‌خاطر اینکه فرزندشان از ساعات آموزشی بیشتری برخوردار شود و بهره بیشتری از کلاس درس ببرد.
دانش‌آموز نباید قربانیِ سیاست‌های اشتباه آموزش و پرورش شود. کلاس‌های چهل‌نفره آسیب جدی به یادگیری دانش‌آموزان وارد می‌کند.
بنابراین اگر ساعات آموزشی با تدریس و ارزشیابی و فعالیت‌های کلاسی همخوانی داشته باشد، دانش‌آموز با علاقه و انگیزه بیشتری به یادگیری می‌پردازد و معلم هم با آرامش کامل تدریس می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همدلی ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:40716، www.hamdelidaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین