پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
لنزهای داخل چشمی، لنزهای مصنوعی هستند که پس از خارج کردن لنز طبیعی چشم طی عمل جراحی آب مروارید جایگزین آن می گردد. استفاده از این لنزها از اواسط دهه 1960 شروع می شود و اولین تاییدیه FDA در سال 1981 به یک نوع لنز داده شد. قبل از آن اگر شما آب مروارید داشتید پس از جراحی و برداشتن آن شما مجبور به استفاده از عینک ضخیم یا لنزهای تماسی خارج چشمی (برای دیدن محیط اطراف) می بودید چون لنز طبیعی که خارج می شد به جای آن هیچ چیزی قرار داده نمی شد.

شعار سال:  لنزهای داخل چشمی(IOLS)

پیشرفت های جدید شامل لنزهای Restor، Rezoom و کریستالنزها است.
لنزهای داخل چشمی، لنزهای مصنوعی هستند که پس از خارج کردن لنز طبیعی چشم طی عمل جراحی آب مروارید جایگزین آن می گردد. استفاده از این لنزها از اواسط دهه 1960 شروع می شود و اولین تاییدیه FDA در سال 1981 به یک نوع لنز داده شد. قبل از آن اگر شما آب مروارید داشتید پس از جراحی و برداشتن آن شما مجبور به استفاده از عینک ضخیم یا لنزهای تماسی خارج چشمی (برای دیدن محیط اطراف) می بودید چون لنز طبیعی که خارج می شد به جای آن هیچ چیزی قرار داده نمی شد.

تا کنون جراحان آب مروارید (در بیمارانشان) خطرات و فواید لنزهای متفاوتی را تجربه کرده اند. مباحث این جراحان بر روی تکنیک عمل جراحی (برش کوچک و برش قرنیه و…) و طراحی فیزیکی لنزها (یک تکه یا چند تکه، سیلیکون یا اکریلیک) و چگونگی وارد شدن، قرار گرفتن و ترمیم متمرکز بوده است.
دغدغه مهم دیگر دید خوب بعد از عمل جراحی آب مروارید می باشد.
اما اکنون به دلیل تولید لنزهای متفاوت که بیشتر مشکلات بینایی را حل کرده اند، جراحان راحتتر می توانند بر اساس نیاز بیمارانشان تصمیم بگیرند.
اگر شما خودتان و یا کسی را می شناسید که قرار است تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گیرد خواندن مطالب ذیل که در رابطه با لنزهای جدید است مفید می باشد.

لنزهای چند کانونی یا لنزهای تطابقی (Acrysof Restor , Rezoom , Crystalters):

لنزهای معمول یک کانونی هستند یعنی دید تنها در یک فاصله خوب است (دور، میانه یا نزدیک) آنها بطور مشخص دیدشان از زمانی که آب مروارید داشتند و اجسام را از هر فاصله ای تیره و ابری می دیدند بهتر می شود. اما در لنزهای معمول شما برای خواندن، نگاه کردن به کامپیوتر و حتی اجسام در فاصله متوسط باید عینک بزنید و یا لنز تماسی استفاده نمایید. بخصوص اگر شما قبل از آب مروارید پیرچشمی را تجربه نکرده باشید این امر بارزتر است.
لنزهای چند کانونی یا تطابقی شما را قادر میسازد که بیشتر از یک فاصله را بدون استفاده از عینک یا لنز تماسی خوب بینید. موارد ذیل تنها مثالهایی از این نوع لنزهاست و همه ی آنها نیست.

لنز Acrysof Restor (آلکان):از فن آوری apodized diffractive (طرحی که بر اساس تغییرات اندازه مردمک) استفاده شده که دید نزدیک، وسط و دور را فراهم میکند. در اوایل 2007 مدل آسفریک لنز Restor تائیدیه FDA را گرفت. لنزهای آسفریک به دلیل صاف بودن نزدیک لبه ها باعث بهبودی کانتراست و دید بهتر در شب نسبت به لنزهای چند کانونی معمولی میشوند.

مطالعاتی که بر اساس آن این لنز به تائید FDA رسید (از مارس 2005) نشان داد که هشتاد درصد افرادیکه از این نوع لنز استفاده کرده اند از هیچ عینکی برای فعالیتهایشان پس از عمل جراحی آب مروارید استفاده نمیکنند و 84 درصد افرادیکه در هر دو چشم از این نوع لنز استفاده شده دید دور 25/20 و دید نزدیک 32/20 و یا بهتر دارند.

لنز Rezoom:یک لنز چند کانونی رفراکتیو است که نور را در پنج ناحیه اپتیکی متمرکز میکند تا دید دور، نزدیک و حد وسط حاصل شود. اولین مدل این نوع لنز در اواخر سال 1990 وارد بازار آمریکا شد. Rezoom مدل دوم این لنز است که در مارس 2005 توسط FDA تائید شد.
در یک مطالعه ی اروپایی از میان 215 بیمار، 93 درصد از افرادیکه لنز Rezoom استفاده کرده بودند هرگز و یا به ندرت احتیاج به عینک داشتند.Crystalens:که (Bausch & Lomb) تائیدیه FDA را در اواخر سال 2003 دریافت کرد. وقتی این لنز توسط شرکت eyeonic وارد بازار شد بوش اند لومب در اوایل 2008 امتیاز این لنز را گرفت و در اواخر سال 2008 تائیدیه FDA را برای مدل جدید این لنز که به نام Crystalens HD نامیده میشود را گرفت. این لنز بر این اساس که تطابق چشم را حفظ کند طراحی شده است که به دنبال پیر چشمی مقداری از آن کاهش یافته است. در مطالعه FDA حدود 80 درصد افرادیکه این نوع لنز را استفاده کرده بودند دید نزدیک J2 20/20 یا بهتر را داشتند و مانند لنزهای چند کانونی دید دور این افراد نیز خوب بود. Crystalens در چشم حرکت میکند تا برای هر فاصله فوکوس (تنظیم) شود.

"تطابق” توانایی چشم برای دیدن از دور به نزدیک و بالعکس و در هر فاصله ای میباشد. با پیرچشمی که حدود سن چهل سالگی شروع میشود، ماهیچه هایی که این کار را انجام میدهند (cilliary muscle)،این کار به دلیل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی عدسی برایشان مشکل میشود. وقتی ماهیچه های سیلیاری منقبض میشوند باعث حرکت دادن عدسی به جلو شده و ایجاد تطابق دید نزدیک مینمایند اما چون عدسی در سن بالا خاصیت ارتجاعی زمان جوانی را ندارد این امر با مقاومت روبرو میگردد.
چون Crystalens پایه هایی در هر دو طرف لنز دارد، میتواند خیلی راحتتر به وسیله ماهیچه های cilliory حرکت کند و به چشم اجازه تطابق بیشتر نسبت به لنزهای معمولی را میدهد. تنها لنز قابل تطلبق که مجوز FDA را دریافت کرده این لنز میباشد.

Synchrony (از موسسه visiogen) دیگر لنز قابل تطابق میباشد که تا اواسط 2008 به تائید FDA نرسیده است و هرچند که کمپانی ادعا میکند این امر تا سال 2009 بوقوع می پیوندد، این لنز در اروپا و مکانهای دیگری تائید شده است. این لنز dual-optic نتایج اولیه خوبی را داشته است و بر اساس مطالعه کوچکی در ژانویه 2007 در مجله Cataract and Refractive Surgery منتشر شد نشان داد که این لنز توانایی تطابق یک تا پنج دیوپتر را دارد که حدود ده برابر گروه کنترل می باشد.

توجه به این نکته مهم است که شما نمیتوانید صد درصد مطمئن باشید که با استفاده از این لنزهای چند کانونی و تطابقی نیاز شما به عینک و لنز تماسی مرتفع میگردد. عوامل دیگری که باعث کاهش رضایتمندی از عمل میشوند شامل آستیگماتیسم قبل از عمل، قرار گرفتن ناصحیح لنز در چشم، و همچنین پخش نور در شب که در برخی بیماران مشاهده میشود.اما با همه ی این خطرات این لنزهای جدید وابستگی کامل به لنز تماسی و عینک را از بین می برند و شما ممکن است دید خوب بدون استفاده از وسایل کمکی برای دور و نزدیک داشته باشید.

دید یک چشمی:

اگر آب مروارید هر دو چشم شما را درگیر کرده است شما ممکن است دید یک چشمی را انتخاب کنید. در این عمل لنز در یک چشم برای دید نزدیک و لنز چشم دیگر برای دید دور تنظیم میگردد. معمولا افراد میتواند با این مساله کنار بیایند اما اگر شما نتوانید، هم نزدیک و هم دور را تار می بینید.
مشکل دیگر این است که عمق دید شما کاهش می یابد چون عمق دید به دنبال دید دو چشمی ایجاد می شود و چشمان شما همزمان با هم کار نمیکنند.
افرادیکه قبل از عمل برای درمان پیرچشمی از لنزهای تماسی در یک چشم، برای دید یک چشمی استفاده می کرده اند از این نوع عمل بهتر بهره میبرند. اما اگر شما نتوانید دید یک چشمی را تحمل کنید شما ممکن است بخواهید برای شما لنزهای چند کانونی یا تطابقی را استفاده کنند. برخی جراحان قبل از عمل جراحی آب مروارید دید یک چشمی را با لنزهای تماسی امتحان می کنند.

لنزهای توریک برای آستیگماتیسم:

لنزهای توریک برای اصلاح آستیگماتیسم طراحی شده اند. لنزهای داخل چشمی استار اولین مدل لنزهای توریک در دسترس در آمریکا بود. که تائیدیه FDA را در سال 1998 دریافت کرد. لنزهای توریک استار در تمامی شماره ها در دو مدل موجود است. یکی که آستیگماتیسم بالای 2 دیوپتر و دیگری بیش از 5/3 دیوپتر را اصلاح می کند.

FDA لنز اکری ساف توریک آلکان را در سپتامبر 2005 تائید کرد. بیشتر جراحانی که آستیگماتیسم را اصلاح میکنند ترجیح میدهند از کراتوتومی آستیگماتیسم (AK) و یا برش شل کننده در ناحیه لیمبوس که آستیگماتیسم قرنیه را کاهش میدهد، استفاده کنند. ممکن است آستیگماتیسم در برخی موارد مربوط به قرنیه نباشد. مثلا در تعدادی وابسته به لنز است که بخاطر شکل نامنظم کپسول لنز طبیعی میباشد. این موارد میتواند با لنزهای توریک اصلاح شود. خطر این لنز دید ضعیف به دنبال چرخیدن لنز در موقعیت نامناسب میباشد که نیاز به جراحی مجدد جهت اصلاح محور آن دارد.

لنزهای توريك داخل چشمی Acrysof یک فن آورپیشرفته است که می تواند هم تاري ديد شما به خاطر آب مرواريد و هم اختلال ديدتان بعلت آستيگماتيسم قرنيه را با هم اصلاح نمايد.فن آوري موجود در لنزToric IOL Acrysof آستيگماتيسم قرنيه را اصلاح نموده و يا كاهش ميدهد و بطور واضح باعث بهبود ديد دور بدون استفاده از عينك و لنز تماسي در بيمارانيكه قبل از عمل آستيگماتيسم دارند ميگردد. با اين لنز ديد دور شما در يك مرحله شفاف و پر طراوت ميگردد.

لنزهای آسفریک:

لنزهای سنتی اسفریک هستند یعنی سطح جلویی آنها انحنا دارد. لنزهای داخل چشمی آسفریک که اولین بار توسط شرکت بوش اند لومب در سال 2004 عرضه گردید. محیط آن کمی صاف تر از لنزهای معمول است و برای کانتراست بهتر طراحی شده اند. لنز آسفریک شرکت آلکان نیز به نام SN60WF Acrysoft که شامل فیلتر نور آبی نیز میباشد و همچنین لنز مدل جدید Restor در دسترس میباشد. شرکت AMO نیز لنز TecnisZ9000 را دارد.

تردیدهای زیادی وجود دارد که چگونه این حساسیت کانتراست در افراد مسن سودمند است. بعد از مدتی دید تار و پخش نور که افراد دارای آب مروارید قبل از عمل دارند، بهبود کانتراست برای آنها خوشایند است. اما چون سلول های گنگلیونی شبکیه در کانتراست نقش دارند و این سلولها با افزایش سن کاهش می یابند، پس با گذشت زمان کانتراست کاهش می یابد. بهرحال افراد جوانی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند به دلیل داشتن سلولهای گنگلیونی سالم تر بهره ی بیشتری را از کانتراست بهتر در زمان طولانی تر می برند.

در ماه می سال 2004 لنز داخل چشمی آسفریک Tecnis Z9000 تائیدیه FDA را دریافت کرد که مدعی است اعوجاجات کروی بعد از عمل را کاهش می دهد لذا توانایی دید در نور کم مانند هوای بارانی، برفی و مه آلود و همچنین در تاریکی شب را بهبود می بخشد. این موارد بر اساس مطالعات بالینی بود که در افراد بعد از عمل جراحی آب مروارید در رابطه با رانندگی در شب بررسی شده بود. شرکت AMO طراحی این لنز را با استفاده از آنالیز جبهه ی امواج (wave front) قرنیه چشم انسان انجام داده است. wave front همان وسیله ای است که جهت اندازه گیری و کاهش اعوجاجات رده بالا قبل از عمل جراحی لیزیک اختصاصی از آن صحبت شد.

در مارس 2007 شرکت بوش اند لومب به فن آوری دست یافت که قادر است اعوجاجات کروی را کاهش دهد. AMO به همان تکنولوژی در فوریه 2006 دست یافت.

لنزهای با فیلتر رنگ آبی:

لنزهای Acrysof Natural نور آبی پر انرژی و ماوراء بنفش را فیلتر می کنند. این دو در نورهای طبیعی و مصنوعی وجود دارند. اشعه ی ماوراء بنفش احتمالا باعث آب مروارید و دیگر مشکلات چشمی می شود که بیشتر لنزهای داخل چشمی مصنوعی مانند لنز کریستالین طبیعی قبل از برداشتن آب مروارید آن را فیلتر می کنند. نور آبی در محدوده ی 400 تا 500 نانومتر که در طیف بینایی می باشد ممکن است باعث صدمه به شبکیه شده و نقشی در شروع تغییرات سنی لکه زرد (ARMD) داشته باشد.

Acrysof Natural با رنگ زرد شفاف رنگ شده است تا باعث فیلتر کردن نور آبی شود. چون رنگ آن شبیه رنگ لنز طبیعی چشم میباشد نظریه ی موجود اعتقاد دارد که این رنگ اضافه شده، باعث محافظت در مقابل نورآبی می شود که با برداشته شدن لنز طبیعی از بین می رود. مطالعات آلکان نشان داده است که این رنگ زرد تغییری در دیدن محیط و کیفیت بینایی شما ایجاد نمی کند.

لنزهای داخل چشمی piggy back:

اگر شما پس از عمل جراحی آب مروارید شماره چشمتان هنوز کاملا برطرف نشده است، ممکن است جراح به شما پیشنهاد بدهد که علاوه بر لنزی که داخل چشمتان است یک لنز بر روی آن اضافه نمائید. به این امر piggy back میگویند که ممکن است از درآوردن لنز قبلی و جایگزینی آن با لنز دیگر بهتر باشد. اگر شما به درجات بالایی از اصلاح چشم احتیاج داشته باشید مانند زمانیکه نزدیک بینی و آستیگماتیسم بسیار بالا داشتید، جراح ممکن است از دو لنز همزمان در داخل چشم شما از روش piggy back استفاده کند.

دسترسی و قیمت لنزهای داخل چشمی:

چون لنزهای ذکر شده در این مقالات همگی تقریبا جدید می باشند ممکن است جراح شما مایل به استفاده از آنها نباشد. بنابراین اگر شما نیاز و تمایل به استفاده از این لنزها دارید ممکن است لازم باشد با چند جراح مختلف مشاوره کنید تا کسی که از این لنزها استفاده می کند را بیابید. و از وی سوالات مختلفی می پرسید چون میخواهید بدانید جراحی را که شما انتخاب کرده اید تجربه کافی در استفاده از این لنزها دارد و هرگونه مشکل احتمالی بوجود آمده پس از عمل را برای چشم شما می داند.

بر اساس آمار جایگزینی لنز پس از عمل جراحی آب مروارید جزو موفق ترین جراحیها است با این وجود شما از جراحتان بخواهید که مشکلات احتمالی که این لنزها ممکن است باعث شوند را برای شما توضیح دهد. برای مثال در تعدادی از لنزها پس از عمل کدورت کپسول خلفی ایجاد میشود. این امر به دلیل پیشرفت غشائی است که زمان عمل جراحی آب مروارید باقی می ماند و پس از ایجاد کدورت نیاز به برداشتن توسط لیزر YAG دارد.

موارد دیگر شامل اندازه برش قرنیه برای لنزهای متفاوت و نوع قرار دادن آن لنزها می باشد که برای انواع آنها متفاوت است.

و شما لازم است که درباره قیمت آن نیز فکر کنید. هزینه عمل جراحی آب مروارید توسط تمام بیمه ها داده می شود و اکثر آنها هزینه لنزهای معمول و سنتی را پرداخت می نمایند، اما لنزهای جدید مانند Restor، Rezoom و Crystalens و حتی هزینه عمل آنها بطور کامل توسط بیمه ها پوشش داده نمی شود. چون هزینه آنها بالاتر است و بیمه ها اعتقاد دارند که این لنزها لزومی به استفاده ندارند و تنها بهتر هستند.

ممکن است برخی از مردمی که از این لنزهای جدید استفاده می کنند توسط بیمه کل هزینه پوشش داده شود، این مساله را می توانید از بیمه خودتان سوال کنید.

شما همچنین باید قیمت عینک و لنزهای تماسی که لازم است بعد از عمل و استفاده از لنزهای تک کانونی از آنها بهره ببرید هم مقایسه نمائید.

یک حقیقت وجود دارد که با همه پیشرفتهای فن آوری هنوز دید بعد از عمل مشکل اعوجاجات رده بالا را دارد.

یک نوع این اعوجاجات که در اکثر افراد با آب مروارید وجود دارد اعوجاجات کروی می باشد که باعث کاهش حدت بینایی و کیفیت آن می گردد.

اعوجاج یک ناهمواری در سطح رفراکتیو چشم میباشد که دید را مختل می کند. با افزایش سن شما عدسی چشمتان ضخیم تر و کروی تر شده و کیفیت تصاویر مختل می شود.

اعوجاجات کروی با موارد زیر همراه است:

  • دو بینی
  • تار بینی
  • پخش نور
  • از دست دادن کانتراست
  • دید کم در شب

لنز Acrysof-IQ بر این اساس طراحی شده که این اعوجاجات را کاهش داده، باعث افزایش کانتراست و بهبود عملکرد بینایی گردد. این لنز در مقایسه با لنزهای قبلی باعث بهبود کیفیت تصاویر، شفافیت بیشتر و فیلترکردن نور آبی می گردد. این لنز كه از خانواده لنزهایAcrysof مي باشد بیشترین استفاده را در سطح دنیا حدود 30 میلیون تا به حال داشته است.

بر اساس تجربه کل زندگی شما می خواهید همه چیز، از بزرگ و گسترده ترین تا کوچكترین آنها را ببینيد. حال اگر شما آب مروارید دارید ممکن نیست شفاف ببینید و زندگیتان کمی ابري به نظر می رسد. اما حتی با عمل جراحی آب مرارید و استفاده از لنزهای معمول ممکن نیست شما دور و نزدیک را باهم شفاف ببینید. وقتی دید شما محدود شود زندگیتان نيز محدود می شود.

خوشبختانه راه حل موثرتری برای آب مروارید و پير چشمی (Presbyopia) وجود دارد. خبر خوش این است که لنز داخل چشمی Acrysof ReSTOR یک فن آوری برتر برای بهبود دید پس از آب مروارید و پیر چشمی است.این لنز موفقيت و اهمیت عمل جراحی آب مروارید را با فن آوری نوین ترکیب کرده است. و بيمار را پس از عمل قادر می سازد که تصاویر دور و نزدیک را بدون استفاده از عینک شفاف ببیند. این نتیجه می تواند کیفیت زندگی را تغییر دهد.

برای افراد با آب مراورید که آستيگماتيسم نيز دارند جراحی آب مروارید تنها نصف مشکل بینایی آنها را حل می کند. تا کنون تنها راه حل برای اصلاح آستيگماتيسم پس از عمل استفاده از عینک و يا لنز تماسی بود که هر دو اینها علاوه بر اثر نامطلوب بر شیوه زندگی باعث هزينه ي بالا هم در طول حیات می گردند.

لنزهای توريك داخل چشمی Acrysof یک فن آورپیشرفته است که می تواند هم تاري ديد شما به خاطر آب مرواريد و هم اختلال ديدتان بعلت آستيگماتيسم قرنيه را با هم اصلاح نمايد.

فن آوري موجود در لنزToric IOL Acrysof آستيگماتيسم قرنيه را اصلاح نموده و يا كاهش ميدهد و بطور واضح باعث بهبود ديد دور بدون استفاده از عينك و لنز تماسي در بيمارانيكه قبل از عمل آستيگماتيسم دارند ميگردد. با اين لنز ديد دور شما در يك مرحله شفاف و پر طراوت ميگردد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت کلینیک فوق تخصصی چشم پزشکی ایرانیان ،تاریخ انتشار ------، کدمطلب: ----- ، www.ireyeclinic.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین