پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۰۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
آیة الکرسی یکی از آیات قرآن است که در عظمت آن بسیار نگاشته اند.
شعارسال : حضرت آیت الله وحید خراسانی در پاسخ به سئوالی پیرامون انتهای آیة الکرسی نظر خود را بیان کردند.

متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

سؤال: آیا آیة الکرسی که در نماز خوانده می شود باید تا کجا ختم شود تا «وهو العلی العظیم» یا تا «هم فیها خالدون» ؟

پاسخ: آیة الکرسی تا «و هو العلی العظیم» است ولی در موارد خاصّی مثل نماز لیلة الدفن، احتیاط آن است که تا «هم فیها خالدون» خوانده شود. 

ارزش آیة الکرسى در نماز مستحبى

امام صادق (علیهالسلام) فرمود: کسى که در هر رکعت از نماز مستحبى خود، سوره توحید، قدر و آیة الکرسى را بخواند، خداوند عمل او را بهترین اعمال خواهد دانست، مگر کسى که مانند او و بیش از او این عمل را انجام دهد. (12)

ذکر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در بستر خواب

از محمد بن مروان روایت شده است که امام صادق (علیهالسلام) فرمود: آیا به شما گزارش ندهم آنچه را که شیوه رسول گرامى خدا (صلی الله علیه و آله) بود که هرگاه ایشان به بستر خواب میرفت، چه مىفرمودند؟ گفتم: چرا. فرمود: آیة الکرسى را مىخواند و مىگفت: آمنت بالله و کفرت بالطاغوت؛ بار خدایا! مرا در خواب و بیدارىام حفظ فرما. (13)

آیة الکرسی، مانع بیمارى

امام رضا (علیهالسلام) فرمود: کسى که به هنگام خواب آیة الکرسى بخواند، ان شاءالله از فلج شدن ترسى نخواهد داشت. و هر کس آن را پس از هر نمازى بخواند، هیچ گزنده زهردارى به او آسیب نخواهد رساند. (14)

دورى از بلاها و گناهان

به روایت دیگر، هر کس آیة الکرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، نمازش قبول گردد و در امان خدا باشد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد. (15)

از امام باقر (علیهالسلام) روایت شده که فرمودند: هر کس بعد از وضو گرفتن یک بار آیة الکرسى بخواند، خدا ثواب چهل سال عبادت را به او عطا کند و مقامش، چهل درجه بالا میرود.

آیة الکرسى در تنهایى

از معصوم رسیده است که فرمود: هر کس تنها در خانهاى شب را به سر برد، باید آیة الکرسى را بخواند و باید بگوید: بارخدایا! هراسم را آرام کن و ترسم را بیاساى و در تنهایى کمکم کن. (16)

آغاز سفر با آیة الکرسى

امام صادق (علیهالسلام) فرمود: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیة الکرسى آغاز کن. (17)

هنگام عزیمت به سفر

از موسى کاظم (علیهالسلام) روایت شده است: اگر فردى عازم سفر است، بر در خانهاش رو به مسیرى که مىرود، بایستد و سوره حمد و آیة الکرسى را به سمت مقابل، چپ و راست بخواند. (18)

دعاى بعد از آیة الکرسى

از امام صادق (علیهالسلام) نقل است که فرمودند: هر کس در سفر، آیة الکرسى را در هر شب بخواند، خود و همراهانش سالم بمانند و سپس بگوید: اللهم اجعل مسیرى عبرا و صمتى تفکرا و کلامى ذکرا؛ خداوندا! سیر مرا وسیله عبرت، و سکوتم را وسیله تفکر، و سخنم را ذکر قرار ده. (19)

ذکرى براى رفع همّ و غم

از امیرالمؤ منین على (علیهالسلام) روایت شده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هر گاه غم و اندوهى برایش ایجاد میشد، بعد از خواندن آیة الکرسى این دعا را مىخواند و مىفرمود: مسلمانى نیست که این دعا را سه بار بخواند، مگر آن که درخواست خود را به دست آورد.

یا حَىُّ یا قَیِوم، یا حَیّا لایَموت، یا حَىَّ لا اِلهَ اِلا انت کاشِفَ الهَمّ، مُجیبَ دَعوة المُضطَرین، اَسالُکَ بِانَّ لکَ الحَمد لا اِله اِلا انت، المَنّان، بَدیع السموات والارض، ذوالجلال و الاکرام، رَحمان الدنیا والاخرة و رَحیمها ربِّ ارحَمنى رَحمَةً تُغنینى بِها عَن رَحمةٍِ مِن سِواکَ یا ارحمَ الراحمین. (20)


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تحلیلی شفاف، تاریخ انتشار:11 آذر 1396، کدخبر : 447431 ،  www.shafaf.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Bulgaria
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
من همیشه بیرون رفتنی ایه الکرسی می خونم و با خودم هم حتی سر امتحان می بردم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین