پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله شناسی ایران فرضیه وقوع زلزله در ایران به دلیل خشکسالی را رد کرد.

شعارسال:مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله شناسی ایران فرضیه وقوع زلزله در ایران به دلیل خشکسالی را رد کرد.

 مهدی زارع : بعد از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری در سرپل ذهاب کرمانشاه، شاهد طرح فرضیه‌های مختلفی در رابطه با این زمین لرزه بوده ایم.

وی افزود: بسیاری از این فرضیه‌ها پایه و اساس علمی نداشته و تنها حاشیه‌هایی است که از سوی شهروندان مطرح می‌شود.

مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله شناسی ایران با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های اخیر نقشی در زمین لرزه کرمانشاه نداشته است اظهارکرد: نظریه‌هایی وجود دارد که خشکسالی بزرگ در جایی که گسل وجود داشته باشد می‌تواند سبب زمین لرزه شود، اما این موضوع در رابطه با زلزله سر پل ذهاب صادق نیست.

زارع ادامه داد: عمق زمین لرزه‌ای که در محدوده سر پل ذهاب رخ داد و باعث تخریب قابل توجه خانه‌ها شد نسبتا زیاد بود و به همین خاطر نمی‌توان ادعا کرد که زمین لرزه کرمانشاه ارتباطی با خشکسالی‌های اخیر داشته باشد.

وی با بیان اینکه " تاثیر خشکسالی بر ایجاد زلزله نظریه پذیرفته شده‌ای است" خاطرنشان کرد: در پذیرش عام، خشکسالی‌ها می‌توانند سبب زمین لرزه شوند، اما باید وضعیت سفره‌های آب در منطقه‌ای که زلزله در آن رخ داده بررسی شود.

مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله شناسی ایران در خصوص زمین لرزه اخیر در هجدک کرمان تصریح کرد: بزرگی زمین لرزه اولیه در هجدک کرمان ۶.۱ ریشتر بوده و پس لرزه‌هایی که پس از آن با قدرت بیش از ۵ ریشتر به ثبت رسیده به دلیل شدت اولیه زمین لرزه غیر طبیعی نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار12آذر 96،کدخبر: 1249118 ،www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین