پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
چندی پیش یکی از فرماندهان «حشد‌الشعبی» اطلاعاتی به رسانه‌ها داده بود که حکایت از زنده بودن البغدادی داشت. «جبار المعموری» در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود که سرکرده داعش اکنون در اختیار آمریکایی هاست

شعارسال:چندی پیش یکی از فرماندهان «حشد‌الشعبی» اطلاعاتی به رسانه‌ها داده بود که حکایت از زنده بودن البغدادی داشت. «جبار المعموری» در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود که سرکرده داعش اکنون در اختیار آمریکایی هاست

در شرایطی که حکومت خودخوانده گروه تروریستی - آمریکایی داعش در عراق و سوریه به نابودی و اضمحلال کامل رسیده است، اخبار متناقضی از سرنوشت «ابوبکرالبغدادی» سرکرده این گروه تروریستی وجود دارد.

برخی منابع از به هلاکت رسیدن او سخن می‌گویند و برخی دیگر نیز بر پایه ادله‌هایی بر در قید حیات بودن سرکرده داعش تاکید می‌کنند.

«در نزدیکی مرز‌های عراق و سوریه مخفی شده است»؛ این آخرین خبری بود که از سرنوشت البغدادی در رسانه‌های جهان مخابره شد. منبع خبر موثق است و در کسوت سخنگویی وزارت دفاع عراق قرار دارد یعنی ژنرال «یحیی رسول». او دیروز به یک رسانه آمریکایی گفت که «ما اطلاعات زیادی داریم که نشان می‌دهد، البغدادی هنوز در قید حیات است و در مرز میان عراق و سوریه و در مناطق صحرایی در تردد است».

سرکرده داعش در مخفیگاه‌ها همچون موش زندگی می‌کند

بنا به گفته این ژنرال عراقی، خلیفه خودخوانده داعش همراه تعدادی دیگر از سرکردگان این گروه تروریستی در منطقه‌ای بین شهر «القائم» در استان الانبار عراق و شهر «البوکمال» سوریه در ساحل رود فرات در مخفیگاه‌های دورافتاده در زیرزمین همچون موش زندگی می‌کند.

«البغدادی» در اختیار آمریکایی‌هاست

چندی پیش نیز یکی از فرماندهان «حشد‌الشعبی» اطلاعاتی به رسانه‌ها داده بود که حکایت از زنده بودن البغدادی داشت. «جبار المعموری» در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود که سرکرده داعش اکنون در اختیار آمریکایی‌هاست.

این اظهارات فرمانده حشدالشعبی از آن جهت می‌تواند با واقعیت منطبق باشد که حدود دو ماه پیش در اوایل مهرماه، منابع خبری گزارش دادند که نام ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، در فهرست جدید افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا که برای دریافت اطلاعات درباره آن‌ها، پاداش در نظر گرفته شده است، دیده نمی‌شود.

مقام روس: سرکرده داعش کشته شده است

اما تاکید مقامات عراقی بر زنده بودن البغدادی در شرایطی است که پیش‌تر منابع روسی خبر از کشته شدن وی در جریان حملات هوایی به مواضع داعش داده بودند. اولین روز از تیرماه بود که «اولگ سرومولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که «با اطمینان زیاد می‌توان گفت که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش کشته شده است». آنطور که در گفته‌های این مقام روس مشهود بود، البغدادی احتمالا در حمله اواخر ماه می (اوایل خرداد) نیرو‌های روسیه به حومه رقه کشته شده است.

وزارت دفاع روسیه نیز در تاریخ ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) اعلام کرده بود که البغدادی ممکن است در میان آن دسته از سرکرده‌های تروریست‌ها باشد که در جلسه موسوم به شورای نظامی داعش بواسطه حمله نیرو‌های هوایی روسیه در تاریخ ۲۸ ماه می (۷ خرداد) کشته شده باشد.

چند روز بعد نیز یکی از نمایندگان دومای روسیه اعلام کرد «صحت خبر مرگ البغدادی نزدیک به ۱۰۰ درصداست و این حقیقت که گروه تروریستی داعش هنوز هیچ جا او را نمایش نداده به اطمینان ما در مورد کشته شدن البغدادی اضافه می‌کند».

فایل صوتی منتشر شده توسط داعش

در همان مقطع که تاکید‌ها بر کشته شدن البغدادی بود، یک فایل صوتی ۴۶ دقیقه‌ای منتسب به او توسط داعش منتشر شد. این فایل صوتی از آن جهت اهمیت داشت که حدود یکسال هیچگونه پیام و اعلام موضعی از سوی البغدادی منتشر نشده بود و این امر بر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر مرگ سرکرده داعش در «رقه» یا «موصل» دامن زده بود.

البته در همان زمان نیز پیرامون اصالت فایل صوتی انتشار یافته توسط داعش تشکیک شد و کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای چنین استنباط کردند که اتاق فکر داعش برای تقویت روحیه رو به زوال مزدوران خود پس از شکست‌های متوالی در مناطق مختلف سوریه و عراق، اقدام به انتشار پیامی جعلی منتسب به البغدادی کرده است.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز اواسط ماه جولای (اواخر تیرماه) همزمان با تاکید روس‌ها بر کشته شدن البغدادی، گفته بود که نمی‌تواند مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش را تایید کند.

گاف خطیب داعشی!

اما حدود شش ماه پیش در کش‌وقوس اخبار ضدونقیض پیرامون زنده یا مرده بودن البغدادی که این اخبار متناقض تاکنون نیز ادامه داشته است، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که احتمال مرگ سرکرده داعش را افزایش می‌داد؛ اوایل تیرماه شبکه سومریه نیوز به نقل از یک منبع محلی اعلام کرد که یکی از اعضای داعش که اصطلاحاً جزو «خطیبان نماز جمعه» این گروه تروریستی است به هنگام آوردن نام «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش گریه کرده است. این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت، «ابوقتیبه» خطیب نماز جمعه شهر تلعفر و از نزدیکان بغدادی به هنگام ذکر نام وی ناگهان به شدت گریه می‌کند و پس از آن برای لحظاتی ساکت می‌شود. به گفته این منبع، برغم اینکه داعش هنوز کشته شدن بغدادی را تأیید یا تکذیب نکرده، ولی گریه این خطیب نماز جمعه و لغزش زبانی وی نشان می‌دهد که خبر کشته شدن سرکرده داعش احتمالا صحت دارد.

باید منتظر اخبار موثق‌تری از سرنوشت «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی تکفیری داعش باشیم. این فرضیه که «البغدادی» هنگام سقوط آخرین پایگاه‌های داعش در عراق و سوریه توسط آمریکایی‌ها تحت‌الحفظ فراری داده شده است، دور از ذهن نیست. نباید فراموش کرد که آمریکایی‌ها پیش‌تر در اواخر سال ۲۰۰۹ به طور مشکوکی مقدمات خروج البغدادی از زندان «بوکا» واقع در مرز عراق و کویت را فراهم آورده بودند. فراری که بنا به اسناد موجود باعث استخدام «ابراهیم عواد ابراهیم علی البدر» با نام «ابوبکر البغدادی» در مجموعه «سیا» شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار12آذر 96،کدخبر: 1249118 ، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین