پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹
عملکرد غیرشفاف شورای عالی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم سرآغازی برای بروز اختلافات درباره ادامه فعالیت این شورا شد به گونه‌ای که در این خصوص صداهای متفاوتی از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود.

شعارسال:شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بامحوریت تصمیم‌گیری برای حضور فعال طیف اصلاحات در انتخابات مجلس و ابلاغ خط‌ مشی واحدی برای انسجام نیروهای این حزب تشکیل شد. اما عملکرد غیرشفاف این شورا سرآغازی برای بروز اختلافات درباره ادامه فعالیت آن و چند صدایی در اردوگاه اصلاح‌طلبان شد.

حمید قزوینی سخنگوی مجمع نیروهای خط امام درباره ادامه فعالیت‌ شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ما در جلسات این شورا شرکت نمی‌کنیم و از برنامه‌های آن بی‌خبریم، اظهارداشت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هیچ تصمیم جدیدی درباره شورای‌‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نگرفته است و هیچ مصوبه‌ای در این زمینه نداشته است و اگر کسی می‌گوید مصوبه‌ای درباره ادامه فعالیت این شورا وجود دارد، تاریخ مصوبه را بگوید!

علی‌محمد غریبانی دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان ایران هم در اینباره گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات متولی اصلی در امور احزاب اصلاح‌طلب است و معتقدیم اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند در شورای هماهنگی انجام وظیفه کنند باید رسالت خود را ایفا کنند و در جایگاه حزبی خود موثر واقع شوند و فکر نمی‌کنم رئیس دولت اصلاحات هم موافق باشد که شورای هماهنگی که شاکله آن بر اساس قانون و مشارکت احزاب شکل گرفته است با وجود شورای‌عالی سیاستگذاری کمرنگ شود.

محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز هم درباره شورای‌عالی سیاست‌گذاری می‌گوید: سیاست‌های کلی اصلاحات بر اساس تشکیلات و عناوین تعیین نمی‌شود و جریانات سیاسی هستند که مشخص می‌کنند شورای‌عالی سیاست‌گذاری در آینده نیز فعال است، یا خیر! او اضافه می‌کند که دیدگاه‌های رئیس دولت اصلاحات در آینده برای اصلاح‌طلبان محوریت خواهد داشت و این دیدگاه‌ها برای این جناح تعیین کننده‌تر است.

اینگونه سخنان از سوی فعالان جبهه اصلاحات در حالی مطرح می‌شود که عبدالله ناصری عضو شورای مشاوران رئیس دولت اصلاحات گفته است که تشکیکی برای ادامه کار شورای‌عالی وجود ندارد. یک بازنگری در ارکان و ساختار نیروی انسانی شورای‌عالی صورت گرفته است که در نهایت این مصوبه شد که اکثریت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای مشورتی و احزاب اثرگذار به آن رای دادند که بعد از تایید رهبری جبهه اصلاحات به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد تا شورای عالی سیاست‌گذاری ائتلاف بتواند اثر بخش‌تر و قوی‌تر از دو دوره قبل عمل کند.

مرتضی الویری هم معتقد است: برای همیشه نمی توان از بند ناف شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استفاده کرد. او می‌گوید: وضعیت ایده آل و مطلوب برای ما عبارت از این است که جریان اصلاح طلبی به وسیله یک برند حزبی اداره شود، نه برند شورای عالی. او اضافه می‌کند که وجود شورای عالی یک اضطرار بود و ما مجبور شدیم که در بیایان به یک آب شور بسنده کنیم!

الویری آرزو دارد آینده‌ای را ببیند که دیگر شورای عالی اصلاحات وجود نداشته باشد و احزاب بتوانند در صحنه‌ سیاسی کشور نقش ایفا کنند.

نظر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم به گونه‌ای همراستا با سخنان مرتضی الویری است و می‌گوید: ایراد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان حزبی نبودن این شوراست. او با اشاره به آنکه تعدادی از نمایندگان در مجلس به حبیب الله بیطرف، گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت نیرو رای ندادند، ریشه این مساله را در ساختار غیرحزبی می داند و یکی از دلایل اساسی مخالفتش با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم این است که وزن اشخاص را بر وزن احزاب ترجیح می‌دهد.

با همه این اوصاف محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید با ابراز رضایت از عملکرد و دستاوردهای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اظهارد می‌دارد که رقیب جریان اصلاحات تلاش زیادی کرد با الگوبرداری از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، جبهه‌ای عمل کند؛ ولی موفق نشد!

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار:14 آذر 1396، کدخبر : 312957،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین