پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
ایجاد پوشش آجری در تخت جمشید، ثبت جهانی کمانچه و چوگان و جاماندن ایران از ثبت جهانی آثار ناملموس در سال بعد از جمله خبرهای حوزه میراث و گردشگری در این هفته بود.

شعارسال: در این هفته مهمترین اجلاس یونسکو درباره میراث ناملموس در کره جنوبی برگزار شد. دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس عنوان برنامه‌ای است که این روزها در جزیره ججو کره در حال برگزاری است و در آن پرونده‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند از جمله اینکه از ایران پرونده‌های «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه» به ثبت رسید.

در این اجلاس کارشناسان میراث فرهنگی و دفتر ثبت آثار تاریخی حضور دارند اما کسی از تدوین کنندگان پرونده کمانچه در این برنامه نیست.

تعداد آثار ثبت‌شده ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی را ۱۳ است سه اثر از این فهرست، از جمله نوروز، مهارت پخت نان تخت و کمانچه، میراث مشترک چندملیتی است.

در این هفته همچنین خبرگزاری مهر در خبری اعلام کرد که ایران در سال آینده هیچ اثر ناملموسی در فهرست جهانی ثبت نخواهد کرد. چرا که می‌بایست تا مارچ سال ۲۰۱۷ پرونده ای از ایران را به یونسکو ارسال می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد و سازمان میراث فرهنگی با وجود اینکه پرونده یلدا را برای ثبت مشترک به کشورهای دیگر اعلام کرده بود. چون کشور دیگری نظری درباره آن نداده، همان را ملاک همه اقدامات خود می‌داند این درحالی است که می‌بایست با مذاکره حداقل این پرونده را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌کرد هر چند که در بخش پروند های اختصاصی کاری نمی‌توانست انجام دهد چون امسال پرونده اختصاصی چوگان را ارسال کرده و یونسکو نیز هر دو سال یک بار به کشورها سهمیه ثبت جهانی اختصاصی را می‌دهد.

این هفته در پی زلزله ای که در بوشهر آمد هیچ یک از بناهای تاریخی استان آسیب ندید جز ساختمان گمرک دیر که آسیب جزئی به آن وارد شده است. بناهای تاریخی که در زلزله کرمانشاه نیز آسیب دیدند در دستور کار مرمت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز از آنها بازدید کرد.

پوشش آجری در تل تخت جمشید

ایجاد پوشش آجری در تل تخت جمشید نیز یکی دیگر از خبرهای این هفته بود. پیش‌تر پوشش حفاظتی برای مسقف کردن محوطه باستانی هگمتانه، محوطه نیایشگاهی تپه نوشیجان متعلق به دوره مادها، هخامنشیان و ساسانی‌ها و محوطه ساسانی دره گز که سرپرستی هیئت باستان‌شناسی آن برعهده دکتر مهدی رهبر، باستان‌شناس پیشکسوت ایرانی بود ایجاد شد، اما هیچ‌یک از این اقدامات به اندازه مسقف کردن تل آجری تخت جمشید با انتقاد شدید مواجه نشده است. محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در واکنش به اینکه سازمان میراث‌فرهنگی متهم به دخل و تصرف در عرصه تل آجری شده، گفت: دخل و تصرف در عرصه آثار تاریخی ممنوع است. اما ذیل همین موضوع آمده است که کاوش، حفاظت و سایر اقدامات مرمتی و معرفی یک اثر با تشخیص کارشناسی سازمان میراث‌فرهنگی و مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی قابل انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: در تل آجری تخت‌جمشید با محوطه‌ای مواجه هستید که کاوش شده و چندین سال روی آن کار شده است. اگر دوباره بخواهید این محوطه را زیر خاک دفن کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ هربار که بخواهید محوطه را خالی کنید و مطالعات را ادامه بدهید به این سایت میراثی که درست وسط یک زمین کشاورزی با مالکیت خصوصی واقع شده است آسیب می‌رسد. حالا فرض کنید محوطه را با خاک پوشاندید و بعد هم آن‌را رها کردید و رفتید، چه اتفاقی می‌افتد؟ حفاری غیرمجاز و قاچاق صورت می‌گیرد چون زمانی که کاوش در یک محوطه انجام می‌شود و اطلاعات محوطه بیرون می‌آید، اگر آن‌را رها کنید، حفاران غیرمجاز به آن منطقه هجوم می‌برند. بنابراین باید کاری کنید که یک سیستم دائمی‌در محوطه ایجاد شود. ‌

تأسیس شبکه گردشگری بررسی شد

در حوزه گردشگری نیز خبر رسید که سومین کمیته فنی‌وحقوقی شورای عالی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با موضوع بررسی تشکیل شبکه گردشگری در صداوسیما به میزبانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

یحیی نقی‌زاده محجوب دبیر کمیته فنی و حقوقی شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست گفت: هدف اصلی از تشکیل این جلسه ایجاد یک شبکه مستقل به‌نام شبکه گردشگری نیست بلکه هدف مهم استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما در معرفی جاذبه‌های گردشگری و آثار فرهنگی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی است.

او افزود: در ماده هفت قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی آمده است که صداوسیما در معرفی میراث‌فرهنگی فعالیت داشته باشد. ضمن اینکه ماده ۲ آیین‌نامه حفاظت از میراث‌فرهنگی نیز بر همکاری صداوسیما در معرفی آثار تاریخی تأکید دارد.

نقی‌زاده افزود: این درحالی است که قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی نیز در مجلس تصویب شده است که بر اساس این قانون نیز صداوسیما موظف به معرفی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران است.

او با بیان اینکه علاقه‌مند به همکاری با صداوسیما برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، آثار فرهنگی‌تاریخی و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی هستیم گفت: در این خصوص برای همکاری با صداوسیما کاملا آمادگی داریم.

نقی‌زاده محجوب خاطرنشان کرد: صداوسیما می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیادی که در کشور وجود دارد، در تولیدفیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های مختلف خود از این ظرفیت‌ها در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کند.

محمدرضا شریفی مدیرکل طرح و هماهنگی تولید سیمای مرکز استان‌های سازمان صداوسیما نیز در این نشست گفت: ما آماده هرگونه همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی هستیم و سازمان صداوسیما خود علاقه‌مند به همکاری با این سازمان است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 17 آذر 1396 ، کدخبر: 4165225 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین