پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
طرح ساماندهی در بازار کامپیوتر تهران مشخص کرده بیش از هزار و ۲۰۰ فروشگاه بدون داشتن مجوز فعالیت در این صنف در فضای اداری و غیر اداری مشغول به فعالیت هستند. فرار از پرداخت مالیات یکی از دلایلی است که افراد در این حوزه اقدام به دریافت مجوز نمی‌کنند. حالا رئیس اتحادیه رایانه تهران تخمین می‌زند که این افراد که عمدتا بدون فروشگاه هستند نزدیک به هزار و۲۰۰ واحد را تشکیل می‌دهند که در اماکن اداری و مسکونی مشغول به فعالیت هستند.

شعار سالطرح ساماندهی در بازار کامپیوتر تهران مشخص کرده بیش از هزار و ۲۰۰ فروشگاه بدون داشتن مجوز فعالیت در این صنف در فضای اداری و غیر اداری مشغول به فعالیت هستند. فرار از پرداخت مالیات یکی از دلایلی است که افراد در این حوزه اقدام به دریافت مجوز نمی‌کنند. حالا رئیس اتحادیه رایانه تهران تخمین می‌زند که این افراد که عمدتا بدون فروشگاه هستند نزدیک به هزار و۲۰۰ واحد را تشکیل می‌دهند که در اماکن اداری و مسکونی مشغول به فعالیت هستند.

او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید تعداد افرادی که دارای فروشگاه و در مراکز رسمیخرید و فروشکامپیوتر اما بدون مجوز فعالیت می‌کنند به ۱۰۰نفر می‌رسد. او اضافه می‌کند:« پس از ساماندهی در این زمینه به این افراد تا ۱۵ دی مهلت داده شده تا با معرفی خود به اتحادیه و ارائه مدارک لازم اقدام به دریافت مجوز کنند. در‌ صورتی‌که این افراد به تخلف خود ادامه دهند اسامی آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی و اداره اماکننیروی انتظامیقرار می‌گیرد.» به گفته میرمهدی تا کنون به ۶۰ درصد از این افراد اخطار آیین‌نامه‌ای ارسال شده است. او ادامه می‌دهد: «بر اساس ماده ۲۷ آیین‌نامه مربوط به کسب‌و‌کارها در اتحادیهرایانهافراد برای فعالیت در این حوزه باید مجوزکسب و کاردریافت کنند. بر همین اساس ارسال اخطار به این دسته افراد الزامی نیست.» این اتحادیه همچنین با صدور اطلاعیه‌ای در سایت خود از این دسته افراد خواسته تا پیش از ۱۵دی ماه آینده نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند. در این اطلاعیه آمده است: «این افراد تا دی ۱۵ ماه مهلت دارند با مراجعه به اتحادیه قانونمند شوند؛ چراکه شواهد نشان می‌دهد این افراد بیشترین کالا را در بازار به فروش می‌رسانند؛ در عوض افرادی که رسمی و قانونی فعالیت دارند بار سنگینمالیاترا بر دوش می‌کشند.»

فروش کالای دست دوم در ازای کالای نو

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران همچنین به وقوع تخلف فروش کالای دست دوم IT به جای کالای آکبند در برخی واحدهای صنفی، خبر داده و معتقد است بروز این تخلف‌ها باعث دلزدگی مصرف‌کنندگان از بازار ‌شود و همین بازاری را هم که داریم از دست بدهیم. میر مهدی در این‌باره به خبرگزاری فارس اعلام کرد که متخلفان با روش‌هایی کالای دست دوم، کارکرده و مرجوعی را بازسازی می‌کنند و در قالب کالای نو به فروش می‌رسانند. به گفته او، بروز تخلف‌های این‌چنینی باعث دلزدگی مصرف‌کنندگان از بازار خواهد شد و اگر مصرف‌کننده در بازار نباشد واحدهای صنفی نیز به کار نخواهند آمد و همین بازاری را که داریم نیز از دست خواهیم داد. بنابراین برخورد با تخلف‌ها برای حفظ بقای صنف وظیفه اتحادیه و اعضای آن است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانهاستان تهرانمی‌افزاید: برای جلوگیری و پیشگیری از این تخلف، ارائه فاکتور رسمی از سوی فروشنده الزامی شده است. مشتریان باید هنگام خرید حتما از فروشنده فاکتور رسمی بگیرند. فاکتور رسمی باید با خط فروشنده و ممهور به امضا و مهر فروشنده با اسم،شماره تلفنو آدرس واحد صنفی باشد و شماره سریال دستگاه در آن قید شود. به گفته میرمهدی، ارائه فاکتور رسمی تا حدودی باعث ایجاد بازدارندگی از ارتکاب تخلف در واحدهای صنفی می‌شود؛ زیرا فروشنده از امکان‌پذیر بودن پیگیری تخلف نگران خواهد شد. پس از الزامی شدن اخذ فاکتور رسمی از فروشنده، قرار است نتیجه این الزام به‌صورت عینی مشاهده شود و در یک برنامه زمان‌بندی پیگیری شکایات و اعتراض‌های خریداران از فروشندگان در اتحادیه منوط به داشتن فاکتور رسمی شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 18 آذر 96، کدمطلب:۳۳۲۴۳۳۸، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین