پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
تاريخ خستگي خود را با خميازه اي بزرگ در غار ايوب به عنوان بزرگترين دهانه غار آذرين ايران و در جوار حوض آرزو در ارتفاع سه هزار و 200 متري زمين به نمايش گذاشته است.

شعار سال: ايوب نام غاري است که نقش زيارتگاهي دارد و در کوهي به همين نام که در جنوب شهر دهج از توابع شهربابک واقع شده است. اعتقاد بر اين است که حضرت ايوب مدتي در اينجا زندگي کرده که امروزه اثر آن به صورت رد پاي آن حضرت بر سينه صخره اي غار برجاي مانده است.

کوه ايوب که غار ايوب در آن قرار دارد در جنوب شرقي شهر دهج با ارتفاع حدود سه هزار و 200 متر در منطقه کوهستاني دهج که جزو کوه هاي رشته مرکزي ايران است قرار دارد. براي ديدن اين غار بايد از جاده اصلي بندر عباس- تهران از دو راهي جوزم، جاده آن گذر کنيد و با طي حدود 35 کيلومتر به غار ايوب برسيد.

اصلي ترين مشخصه غار ايوب دهانه بسيار بزرگ غار در نيمه هاي کوه در ارتفاعي بالا است. حالت لانه زنبوري داخل غار به دليل فرسايش در اثر باد که با دانه‌هاي ماسه بسرعت بر سنگ داسيت کوبيده شده، افزايش يافته است.در اين مکان تاريخ، خستگي خود را با خميازه بزرگ‌ترين غار آذرين ايران به شيوه‌اي زيبا در حواشي شهر دهج از توابع شهربابک به نمايش گذاشته است.اين غار خسته از گذر زمان در دل کوه چنان خستگي از تن مي‌زدايد که بزرگترين دهانه را با 50 متر طول و 40 متر ارتفاع به نمايش گذارده است.

بزرگترين دهانه غار ايراندر 

گوشه اي از ديواره شرقي، شريان باريکي از آب از سقف جاري است. در پاي اين ديواره حوضچه اي کوچک قرار دارد که اين آب در آن جمع مي شود آبي بس خنک و گورا به خصوص براي تشنگاني که خسته از کوه پيمايي به اين مکان مي رسند با نوشيدن جرعه اي از اين آب خستگي راه را از تن بيرون مي کنند.

حوض آرزوها

کمي بالاتر در سمت حوضچه جايگاهي هموار و صاف قرار دارد که در مرکز آن چاله کوچک هاونگ مانندي به چشم مي خورد که به نام هاونگ يا حوض آرزو معروف است. محلي ها اعتقاد دارند که اگر آرزومندي نيت کرده و قطعه اي سنگ را در داخل آن پرتاب کند، اگر سنگ بعد از برخورد مستقيم به بالا و خارج از هاونگ پرتاب شد، آرزوي نيت شده برآورده خواهد شد.

در سمت جنوب غربي غار در دل ديواره نازکي از صخره سوراخي دايره مانند با قطر کمي وجود دارد که به سوراخ حلال و حرام مشهور است و بازديدکنندگان سعي مي کند با سر و به صورت خوابيده از آن عبور کند.

بزرگترين دهانه غار ايران

در بين حوضچه و سوراخ حلال و حرام جايگاه هايي براي نشستن و استراحت زائرين خسته است که منزلگاه ناميده مي شود.در اين مکان ها محل استراحت، نماز گذاردن، نهار و شام خوردن است البته در زمان هاي نه چندان دور بيشتر براي اتراق شبانه استفاده مي شد ولي امروزه اين کارکرد منزل گاه رو به تضعيف است امروزه بيشتر براي استراحت کوتاه مدت و عبادات استفاده مي شود.

حدود 150 متر بالاتر از منزلگاه زيارتگاه و جايگاه بچه مهتابي ها قراردارد در محل زيارتگاه محلي گود شده شبيه به ردپاي انساني با فيزيک بدني قوي وجود دارد که آن را منتسب به حضرت ايوب مي کنند.

در واقع عامل جذب معتقدين به اين غار همين مکان است براي رسيدن به جايگاه زيارت نردبان نصب شده که زائر از آن بالا مي رود و زيارت مي کنند در مقابل آن جايگاهي براي نماز گذاردن است که سه نفر همزمان مي توانند در آن نماز بگذارند.

در ارتفاعي پائين تر از اين جايگاه در سمت راست محلي است که گفته مي شود شبهاي جمعه تعدادي کودک که به بچه مهتابي معروفند زمزمه مي کنند و افراد حاضر در غار معتقد مي توانند بشنوند.

بزرگترين دهانه غار ايران

در سمت راست ورودي غار در ارتفاع ديواره قسمتي تو خالي است که بايستي با نردبان به آن دست يافت.مردم در زمانهاي دور در جلوي آن ديواري ساخته بودند که آن ها را در مقابل دشمنان و رقبايشان و سرما و گرما محفوظ نگه مي داشت.

در پايين کوه که نقطه آغاز صعود به غار است سنگ بسيار بزرگي وجود دارد که به سنگ بارانداز معروف است. زيرا زائرين مي توانند با وسايل حمل و نقل قديمي يا مدرن فقط تا کنار اين سنگ بيايند و بقيه راه را مجبورند پياده طي کنند تا به مقصود خود برسند که چيزي حدود يک ساعت زمان مي برد لذا در اينجا بار بنه خود را پايين آورده و اتراق مي کنند، افرادي که به هر علت نمي توانند بالا بروند در همين مکان مي مانند به همين دليل اين سنگ به بار انداز معروف است.اين غار بزرگترين غار آذرين ايران محسوب مي‌شود و يکي از زيباترين ديدگاه‌هاي طبيعت را در دل کوه ايوب ايجاد کرده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تبیان، تاریخ انتشار 14 خرداد 90، کد مطلب: -، www.tebyan.net


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین