پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور به گفته «علی اصغر مونسان» 160 میلیارد تومان برای سازمان تحت مدیریت او درآمدزایی خواهد کرد. به گزارش روزنامه ایران و به گفته معاون رئیس جمهوری در لایحه بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ برای سفر دوم حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰ درصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد.

شعار سال: افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور به گفته «علی اصغر مونسان» 160 میلیارد تومان برای سازمان تحت مدیریت او درآمدزایی خواهد کرد. به گزارش روزنامه ایران و به گفته معاون رئیس جمهوری در لایحه بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ برای سفر دوم حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰ درصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد.

در برخی پایگاه‌های خبری این بحث مطرح شده بود که با احتساب خروج سالیانه 9 میلیون نفر از کشور و تخصیص 40 هزارتومان از عوارض 220 هزارتومانی برای سازمان میراث، درآمد این سازمان از این طریق به 360 میلیارد تومان خواهد رسید اما مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با «ایران» عدد اعلام شده توسط مونسان را تأیید کرد و گفت: دراین برآورد عوارض خروج از کشور برای سفر به عتبات عالیات و مکه معظمه محاسبه نشده است.
همچنان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به این سؤال که آیا موافق سه برابر شدن عوارض خروج از کشور هستید از خبرنگاران خواست تا آنها اجازه بدهند این بحث در دولت باقی بماند. این افزایش باعث شد تا بحث‌های انجام گرفته در نخستین نشست خبری «علی اصغر مونسان» به شبکه‌های مجازی برسد و واکنش‌های زیادی در پی داشته باشد. او گفت:«رئیس‌جمهوری تأکید دارد که گردشگری جایگاه خود را پیدا کند و در اقتصاد کشور نقش ایفا کند کما اینکه بیشترین کشورهای همسایه اقتصادشان بر پایه گردشگری است و کشورهایی را داریم که با مساحت اندک و تاریخ کم با خلق برخی از جاذبه‌های گردشگری به‌دنبال توسعه گردشگری هستند، بنابراین تأکید رئیس‌جمهوری نیز بر توسعه گردشگری است. در حال حاضر این اتفاق خوبی نیست که تعداد تورهای خروجی ما دوبرابر تورهای ورودی ما باشد و برای همین تأکید رئیس‌جمهوری نیز بر این است که تعداد تورهای ورودی افزایش یابد تا بتوانیم از ظرفیت گردشگری در اقتصاد بهتر استفاده کنیم.» افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور این سؤال را هم در پی داشت که چه مقدار از این درآمد صرف گردشگری و ورود گردشگران خارجی به کشور می‌شود؟
به گفته مونسان از 75 هزار تومان معادل 10هزار تومان به میراث فرهنگی واریز می‌شود اما با این افزایش 40 هزار تومان به سازمان میراث فرهنگی می‌رسد. 

همچنین مونسان گفت: «برای ما این مهم است که اگر افزایشی صورت می‌گیرد منطقی باشد و اگر قرار است اعتباری از محل خروج گردشگران به‌دست می‌آید، صرف توسعه گردشگری شود و به توراپراتورهایی که در حوزه تورهای گردشگری داخلی فعالیت می‌کنند، اختصاص یابد که البته برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص شده است.» براساس لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۷، عوارض خروجی از ۷۵ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش خواهد یافت. او درباره اقدامات سازمان برای ورود گردشگر هم گفت: «در سه ماه گذشته نشست‌هایی را با کشورهای همسایه از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان داشته‌ایم، همچنین دیدارهایی با مقامات گرجستان و ارمنستان صورت گرفته است، اما برخی کشورها به لحاظ جمعیت و ظرفیت اولویت بیشتری برای ما دارند و در ادامه نیز با کشورهای هدف جلساتی خواهیم داشت.»
مونسان درباره خلأهای قانونی که دست نهادها را برای تخریب آثار تاریخی باز گذاشته گفت: عمده ارگان‌ها همکاری و همیاری لازم را با ما دارند و قانون نیز استثنایی قائل نشده است. برای ما مالکیت مهم نیست، مهم این است که طبق قانون آثار تاریخی حفاظت شوند و نظارت سازمان ما نیز وجود دارد. شاید نتوانیم از همه آنها حفاظت کنیم، چون حجم آنها زیاد است، ولی برای ما مهم است که (نهادها) طبق قواعد با آثار تاریخی برخورد و از آنها نگهداری کنند.

بادگیر، یلدا و عود گزینه‌های ایران برای جهانی شدن
تخریب خانه نائل اصفهان هم از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست مونسان بود که «محمدحسن طالبیان»یگان حفاظت همه آثار اصفهان را مرتب فهرست کرده و به مدیر استان نیز هشدار داده، اما باید در نظر گرفت که یگان حفاظت از امکانات و نیروی انسانی کافی برخوردار نیست و حجم آثار نیز زیاد است.
به گفته او در مورد خانه نائل دو گروه پرونده را بررسی می‌کنند؛ گروه فنی و گروه بازرسی حقوقی که قرار است درباره احتمال اهمال‌کاری از سوی مدیران گزارش دهند که ما منتظر آن هستیم. فکر می‌کنیم متهم پیدا شود، ولی قطعی نمی‌توانم بگویم و دستگاه قضایی باید آن را مشخص کند.
طالبیان همچنین سازه ساخته شده در تل آجری را صد درصد قانونی خواند و گفت: «قرار نیست چیزی که پیدا شده به مردم معرفی شود، با توجه به اتفاقاتی که قبل و اوایل انقلاب رخ داد، ما با چالش‌ در کاوش‌ها مواجه بودیم که اگر حفاظت انجام نمی‌گرفت، قاچاق می‌شد؛ بنابراین هرجایی که کاوش گسترده انجام می‌شود، نیاز به حفاظت دارد.» تُل آجری دروازه‌ای است که پیش از تخت‌جمشید و برای کاخ فیروزی که امروز به طور کامل تخریب شده، در محوطه شهر باستانی پارسه ساخته شده‌است. بنایی که در 4 کیلومتری تخت‌جمشید واقع شده اما قدیمی‌تر از تختگاه (مجموعه تخت جمشید) ساخته شده‌است. طالبیان از سفر قریب‌الوقوع خبرنگاران به تخت جمشید برای برطرف کردن ابهامات پیش آمده درباره ایجاد سازه حفاظتی در تل آجر خبر داد.
او همچنین سه پرونده میراث ناملموس برای سال‌های آتی را بادگیر، یلدا و ساز عود دانست. به گفته طالبیان کشورهای عربی هم به‌دنبال ثبت جهانی عود هستند وهمین مسأله هم می‌تواند مانعی پیش روی ایران برای داشتن یک پرونده مشترک در حوزه میراث ناملموس باشد. او از تمایل چهار کشور دیگر برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی کمانچه خبر داد.

نیم نگاه
براساس لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۷، عوارض خروجی از ۷۵ هزارتومان
به ۲۲۰ هزارتومان افزایش خواهد یافت
در حال حاضر این اتفاق خوبی نیست که تعداد تورهای خروجی ما دوبرابر تورهای ورودی ما باشد
و برای همین تأکید رئیس‌جمهوری نیز بر این است که تعداد تورهای ورودی افزایش یابد تا بتوانیم
از ظرفیت گردشگری در اقتصاد بهتر استفاده کنیم

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران، تاریخ انتشار ----، کدمطلب:242617، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین