پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۸۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
وزیر صنعت: اقتصاد دو کشور ایران و چین مکمل یکدیگرند و برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری قابل دسترس خواهد بود.

شعارسال : محمد شريعتمداري در ديدار با رييس اتاق بازرگاني بخش خصوصي چين، با اشاره به اينکه ايراني‌ها همکاري چيني‌ها را در دوران سخت پيش از برجام فراموش نمي‌کنند، افزود: دولت و ملت چين در کنار دولت و ملت ايران در دوران تحريم ها ايستاد تا اين مسير را پشت سر گذاشتيم و اينک در پسابرجام علاقمند هستيم براي توسعه همه جانبه روابط قدم‌هاي مستحکمي برداريم.
وي تشکيل شرکت‌هاي مشترک و بهره گيري از ظرفيت‌هاي تجاري، توليدي و اقتصادي ايران در منطقه را از سياست‌هاي عمومي دولت دانست و تصريح کرد: براي تحقق اهداف زير ساخت‌هاي لازم از جمله تسهيل روابط بانکي ميان دو کشور بايد تأمين شود.

ظرفيت حمل و نقل بار معدني بايد به 110 ميليون تن در سال برسد
شريعتمداري ايران را سرزميني بکر براي سرمايه گذاري هاي سودآور توصيف کرد و يادآور شد: حدود 14 هزار کيلومتر خطوط ريلي در کشور وجود دارد که بايد اين رقم را در مدت کوتاهي به 25 هزار کيلومتر نيز افزايش دهيم. از سوي ديگر ظرفيت حمل و نقل بار معدني با استفاده از خطوط ريلي 28 ميليون تن است که اين رقم نيز بايد به 110 ميليون تن در سال افزايش پيدا کند.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينکه براي رسيدن به رشد اقتصادي متوسط 8 درصد نيازمند 184 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي هستيم، گفت: چين مي تواند نقش قابل توجهي در تأمين اين سرمايه خارجي ايفا کند. بيش از يک ميليون و 500 هزار دستگاه ظرفيت توليد خودرو کشور است که با استفاده از سرمايه گذاري‌هايي از اين دست مي‌تواند تا دو برابر افزايش يابد.
شريعتمداري با يادآوري اينکه روابط بخش خصوصي دو کشور تعريف شده است، افزود: اتاق‌هاي بازرگاني دو کشور ساختارهاي ارتباطي با هم دارند اما شرکت‌هاي دو کشور بايد به صورت مستقل براي تشکيل شرکت‌هاي مشترک بيش از اين خود را نشان دهند که در جهت شناخت ظرفيها و قابليت‌هاي دو کشور براي فعاليت شرکت‌هاي مختلف بايد قدم‌هاي مؤثري برداشته شود.


هدف گذاري 60 ميليارد دلاري براي مبادلات اقتصادي ايران و چين

وي با بيان اينکه حجم مبادلات اقتصادي ايران و چين در مقاطعي که قيمت نفت بالا بود به حدود 54 ميليارد دلار نيز رسيد، ادامه داد: براي مبادلات اقتصادي دو کشورهدف گذاري 60 ميليارد دلاري شده است که قابل دسترسي نيز هست.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تأکيد بر برنامه دولت جهت تکميل زنجيره ارزش افزوده مواد معدني، تصريح کرد: توسعه اکتشافات و استخراج در حوزه معادن فلزي و غير فلزي و ساخت ماشين آلات سنگين براي استخراج معادن پتانسيلهاي خوبي براي همکاري ميان دو کشور خواهند بود.
شريعتمداري با اشاره به افتتاح دو کارخانه پترو پالايش مسجد سليمان و فولاد شادگان با مشارکت چيني‌ها، گفت: ايميدرو حدود چهار ميليارد دلار پروژه مشترک با چيني‌ها دارد و حجم قراردادهاي مشترک ايدرو با چين حدود يک ميليارد دلار است.
وي با استقبال از توسعه همکاري‌ بانک‌هاي خصوصي دو کشور و تشکيل يک کارگروه مشترک براي پيگيري مذاکرات دو طرف، افزود: اقتصادهاي دو کشور مکمل همديگر هستند و اميدوارم به عنوان دو کشور مهم جاده ابريشم شعار "يک کمربند- يک جاده" را با همديگر محقق کنيم.


فاينانس و تامين مالي پروژه‌هاي مشترک بايد با جديت دنبال شود
رييس اتاق بازرگاني بخش خصوصي چين نيز در اين ديدار از تشکيل کارگروه مشترک براي تداوم و پيگيري مذاکرات و توافقات انجام شده استقبال کرد و گفت: رشد اقتصادي چين به صورت بسيار سالم از 6.3 درصد به 6.8 درصد رسيده است و هدف گذاري رشد اقتصادي 7 درصد را در دستور کار داريم که ايران در رسيدن به اين هدف مي تواند به ما کمک کند.
وانگ يانگو با تشريح دستاوردهاي چين در حوزه زير ساخت‌ها، يادآور شد: در اين زمينه فناوري هاي نويني را به دست آورديم ولي به لحاظ کمبود منابعي مانند نفت و مواد معدني نتوانستيم اين روند را افزايش دهيم و حوزه استخراج و پالايش مواد معدني ظرفيت خوبي براي گسترش همکاري‌ها خواهد بود.
وي با اشاره به تأکيدات مقامات ايراني در خصوص حمايت از بخش خصوصي در ديدارهاي گذشته، گفت: در اين سفر هيئتي از بخش خصوصي را براي انجام مذاکرات به ايران آورديم.
يانگو با بيان اينکه موضوع فاينانس و تامين مالي طرح هاي مشترک بايد با جديت دنبال شود، تصريح کرد: موضوع فاينانس اگر از طريق بانک‌هاي دولتي تأمين نشد، بانک‌هاي خصوصي، بيمه‌ها و شرکت‌هاي تامين کنننده فاينانس مي‌توانند ما را در اين زمينه ياري کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 23 آذر 1396، کدخبر: 1945223، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین