پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
خراسان شمالی دارای بیش از 5000 خانوار عشایری با 2776 دانش آموز است که در فصول مختلف به مناطق ییلاقی و قشلاقی کوچ می کنند.

شعار سال: سال تحصیلی دانش آموزان عشایر خراسان شمالی با کوچ به مناطق قشلاقی در استان گلستان آغاز می شود اما چیزی که در این میان بسیار زیاد به چشم می خورد محرومیت دانش آموزان از امکانات و فضاهای آموزشی است و این دلیل مهمی شده است که این دانش آموزان نتوانند به موفقیت های بالایی دست یابند و تعداد زیادی از آن ها حتی مجبور به ترک تحصیل می شوند.

دختران بیشترین بازماندگان از تحصیل در بین دانش‌آموزان عشایری خراسان شمالی

محمد قنبرزاده رئیس بسیج عشایری خراسان شمالی با اشاره به اینکه بازماندگی از تحصیل یکی از مهمترین مشکلاتی است که در میان دانش آموزان عشایری خراسان شمالی به چشم می خورد، گفت: متاسفانه بازماندگی از تحصیل در میان دختران دانش آموز بیشتر از پسرها به چشم می خورد.

وی فقر فرهنگی را یکی از علل مهم بازماندگی از تحصیل در بخش دختران عشایری بیان کرد و افزود: برای حل این مشکل در سال جاری حتی دادستان نیز با خانواده های عشایری صحبت کرد تا به دخترانشان اجازه دهند ادامه تحصیل دهند.

قنبرزاده ادامه داد: استفاده از دختران به عنوان کمک دست خانواده و همچنین ازدواج زودرس آن ها موجب شده تا بیشتر دختران عشایری این استان بیشتر از کلاس پنجم تحصیل نکرده باشند. در کنار فقر فرهنگی کمبود فضای آموزشی نیز در این امر بسیار تاثیرگذار بوده است به‌طوریکه مرکز آموزشی برای دوران متوسطه دختران آموزشی تا امسال وجود نداشته است.

قنبرزاده با بیان اینکه امسال یک مرکز آموزشی دخترانه متوسطه اول در شهرستان مراوه تپه افتتاح شد، بیان کرد:این مرکز با کمبود دانش آموز مواجه است و فقط پنج دانش آموز دختر در آنجا تحصیل می کنند.

چندپایه و مختلط بودن کلاس درس از مشکلات مدارس عشایری خراسان شمالی

محمدی یکی دیگر از والدین دانش آموزان عشایری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه سال تحصیلی برای دانش آموزان عشایری فقط حدود چهار ماه است، تاکید کرد: مدت زیادی از سال تحصیلی می گذرد تا معلمی بر سر کلاس درس حضور پیدا کنند.

وی چندپایه و مختلط بودن کلاس درس را از دیگر مشکلات مدارس عشایری بیان کرد.

فاصله برخی از مدارس عشایری با محل اسکان دانش آموزانزیاد است

یکی دیگر از والدین دانش آموزان عشایری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه برخی از مدارس عشایری خشتی و گلی هستند، گفت: این مدارس بسیار قدیمی بوده و عمر سی تا چهل ساله دارند.

وی افزود: زمانیکه عشایر به مناطق ییلاقی در خراسان شمالی سفر می کنند بسیاری از تجهیزات این مدارس توسط افراد محلی در مناطق قشلاقی تخریب می شوند، به عنوان مثال بیشتر اوقات با شیشه ها، تخته سیاه و میز و نیمکت شکسته مواجه می شویم.البته برخی از فضاهای آموزشی دانش آموزان عشایری در کانکس ها هستند که آن ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند و دانش آموزان ترجیح می دهند در مدارسی که به صورت ساختمان است تحصیل کنند.

این والدین اظهار کرد: در گذشته کانکس هایی که به عنوان مدرسه اختصاص داده بودند از قسمت سقف، چکه می کرد و در قسمت کف کانکس نئوپان هایی وجود داشت که بر اثر رطوبت تخریب می‌شد و می‌شکست.

وی خاطرنشان کرد: دوری راه از محل استقرار عشایر با مدارس یکی دیگر از مشکلاتی است که دانش آموزان عشایری خراسان شمالی با آن دست و پنجه نرم می کنند به‌طوریکه برخی از دانش آموزان مجبور هستند مسافت پنج کیلومتری را طی کنند تا به مدرسه برسند و این یکی از عواملی است که موجب می شود تا والدین تمایل چندانی برای فرستادن فرزندان خود به خصوص برای دختران به مدرسه نباشند. نباشند.

تعدادی از معلمان عشایری خراسان شمالی محل اسکان ندارند

یکی از معلمان مدارس عشایری خراسان شمالی نیز در گفت و گو با محل بیتوته معلمان عشایری را یکی از مشکلات اصلی مدارس عشایری این استان بیان کرد و گفت: تعدادی از معلمان محل اسکان ندارند، معلمان مدارسی که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند در یک روستا منزلی را اجاره کرده و چندین معلم در کنار یکدیگر در این محل زندگی می کنند اما گاهی اوقات فاصله بین مدارس خیلی زیاد است و باید این معلم ها فاصله زیادی را تا محل بیتوته سپری کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه معلم های عشایری هنگام شروع سال تحصیلی جدید تعمیر مدارس تخریب شده توسط افراد بومی منطقه است که باید اقداماتی همچون گچ کاری و ... را انجام دهند.

مشکل بیتوته معلمان عشایر خراسان شمالی همچنان وجود دارد

قربانعلی عبدی کارشناس مسئول آموزش و پرورش مدارس عشایری خراسان شمالی همچنین بیان کرد: خراسان شمالی دارای دو هزار و 96 دانش آموز عشایری در پایه ابتدایی، 676 دانش آموز در پایه متوسطه اول و 57 دانش آموز نیز در پایه متوسط دوم است.

وی با اشاره به اینکه بازماندگی از تحصیل در میان دختران عشایری بیشتر از پسران عشایری است، گفت: ازدواج زودرس و نبود مدرسه عشایری برای پایه متوسط اول برای دختران از علل بروز این مشکل است.برای حل این مشکل یک باب مدرسه شبانه روزی متوسطه دخترانه برای دانش آموزان عشایر خراسان شمالی در سال جاری ساخته و راه اندازی شد.

عبدی درباره امکانات آموزشی دانش آموزان عشایر خراسان شمالی نیز اظهار کرد: بیشتر مدارس عشایری خراسان شمالی به صورت کانکس هستند که البته بر اثر جابجایی دچار آسیب هایی می شوند اما در ابتدای سال تحصیلی تعمیر می شوند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از بروز آسیب به امکانات مدارس عشایر، وجوهی به افراد محلی پرداخت می شود تا از آنها در زمانیکه عشایر حضور ندارند، نگهداری شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که دانش آموزان عشایری بیشتر تمایل دارند در ساختمان ها تحصیل کنند تا در کانکس ها، تصریح کرد: ساخت مدرسه برعهده اداره کل نوسازی است اما از آنجایی‌که عشایر کد روستایی ندارند نمی توان برای آن ها مدرسه ساخت در نتیجه بهترین راهکار، کانکس است که در حال حاضر تعداد زیادی کانکس برای آموزش دانش آموزان عشایری این استان اختصاص یافته است.

وی درباره مشکل بیتوته معلمان نیز اظهار کرد: این مشکل همچنان وجود دارد و بهترین راهکار، اختصاص کانکس هایی به عنوان خانه معلم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 22 آذر 96، کد مطلب: 96092212444: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Saeed3
United States
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
اموزش و پرورش نقش مهمی برای تامین فضای مناسب اسکان برای معلمان و دختران و پسران مملکت داره که باید شرایط رو فراهم کنه و متاسفانه با تعداد بالای کارمندی که داره بودجه مناسبی رو دریافت نمیکنه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین