پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
معاون اول رئیس‌جمهوری پیش‌بینی کرد: امسال بیش از ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی را به کشورهای مختلف داشته باشیم که این محصولات خود از اقلام اصلی صادرات ایران است.
شعارسال: معاون اول رئیس‌جمهوری پیش‌بینی کرد: امسال بیش از ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی را به کشورهای مختلف داشته باشیم که این محصولات خود از اقلام اصلی صادرات ایران است.

اسحاق جهانگیری در سفر به استان خوزستان و در مراسم بهره برداری گام نخست کارخانه آلومینیوم‌سازی مسجدسلیمان اظهار کرد: به دنبال اکتشافات و منابع عظیم نفت و گاز در مسجدسلیمان، این منطقه ایران را به رتبه اول جهان در منابع گازی رسانده است که امیدواریم بتوانیم از این ذخایر استفاده مطلوب بکنیم.جهانگیری تصریح کرد: صنعت پتروشیمی اکنون به‌عنوان یکی از صنایع مهم پیشرفت کشور به اشتغال ده‌ها هزار نفر در کشور کمک می‌کند. همچنین تولید محصولاتی که در سطح جهانی قابل عرضه هستند، نقش بسیار موثری دارند. جهانگیری افزود: جوانان مسجدسلیمانی در این منطقه مشغول به کار شدند و حجم سرمایه‌گذاری بسیار بالایی که در منطقه انرژی زیلایی انجام خواهد شد، قطعا منطقه را به یکی از مناطق مهم صنعتی کشور تبدیل خواهد کرد.

* ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستایی

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: امسال دولت ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستاییان اختصاص داده که امید است با پیگیری فرمانداران، بخشداران و دهیاران در آینده‌ای نزدیک طرح‌هایی را این مناطق افتتاح کنیم که هم به اقتصاد روستاها کمک کند و هم جوانان روستایی مشغول به کار شوند.وی با بیان اینکه اقدامات توسعه‌ای در روستاهای کشور آغاز شده است، افزود: از آنجا که روستاها مرکز تولید کشور هستند، سیاست دولت بر این است که خدمات مورد نیاز مردم را در روستاها به‌صورت جدی فراهم کرده تا در این‌ مناطق متمرکز شده و به سمت شهر مهاجرت نکنند.معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار ‌کرد: پارسال از محل صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار و امسال نیز یکصد میلیون دلار روستاهای کشور برای اموری مثل آب لوله کشی بهداشتی اختصاص یافته است.

جهانگیری در ادامه با اعلام اینکه در بودجه سال آینده تصمیمات مهمی گرفته شده است، اظهار کرد: بخش وسیعی از بودجه را به سمت استان‌ها سوق دادیم، اختیارات بودجه استان‌ها در جاری و عمرانی نسبت به سال‌های گذشته تفاوت ماهوی صورت گرفته است.وی ادامه داد: در حوزه اشتغال تمرکز ویژه‌ای شده است، در سال ۹۶و۹۷ فعال کردن بنگاه‌های کوچک و زودبازده در اولویت قرار گرفته است.معاون اول رئیس‌جمهوری به موضوع اشتغال در کشور اشاره و اظهار کرد: در سال جاری ۵/ ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مشاغل روستایی تسهیلات پرداخت کردیم که ۵۰۰میلیارد تومان سهم استان خوزستان است.

جهانگیری با انتقاد از ورود فاضلاب به رودخانه کارون اظهار کرد: این موضوع باید پیگیری شود و هر کارخانه‌ای که فاضلاب می‌ریزد باید تعطیل شود.وی با بیان اینکه خورستان اصلی‌ترین، مهم‌ترین، سیاسی‌ترین و استراتژیک‌ترین استان کشور است، افزود: هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود کارشناسانه خواهد بود. مراجع اصلی تصمیم‌گیر با لحاظ‌ منافع و مصالح استان تصمیم می‌گیرند و نیروهای بومی در استخدام ارجح هستند.جهانگیری در ادامه اظهار کرد: اکنون یک کانون صنعتی بسیار مهم در مسجدسلیمان در حال شکل‌گیری است. البته مسجدسلیمان یک شهرستان بزرگ و دارای مردمی بزرگ است و به تعبیری اولین‌های بسیاری از کارها در کشور است. صنعتی شدن مسجدسلیمان نویدی است که داده می‌شود و اقدامات صنعتی در آن در حال شکل گرفتن است.

وی تصریح کرد: باید در کل کشور یک توازن داشته باشیم تا همه نقاط کشور مشکلاتش حل شود و نقاط مختلف توسعه پیدا کند و واحدهای صنعتی احداث شوند. باید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که دولت ایجاد کرده، حتی در روستاها نیز بخش خصوصی استفاده کند. در این زمینه مصوبه‌ای وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند تا ۱۲ هزار میلیارد تومان با حداکثر کارمزد ۶ درصد در روستاها نسبت به سرمایه‌گذاری و احداث واحدهای کوچک صنعتی اقدام و برای جوانان در روستاها شغل ایجاد کند.جهانگیری افزود: این کار یک فرصت بزرگ است که دولت برای بخش خصوصی ایجاد کرده و باید بخش خصوصی واقعی از این فرصت استفاده کند، زیرا اگر بخش خصوصی واقعی بهره نبرد، یکسری افراد این پول بسیار خوب را که می‌تواند تبدیل به شغل شود تبدیل به رانت می‌کنند و برای خود و دولت مشکل‌ساز می‌شوند.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد: جریان صنعتی شدن کشور با سازوکارهای اقتصادی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی می‌شود، کشور را به حرکت وادار کند و بتوان بخش خصوصی را به صحنه این حرکت وارد کرد. وی اظهار کرد: آلومینیوم از رشته‌های مهم صنعتی و معدنی کشور است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. صنعت آلومینیوم جزو مهم‌ترین صنایع زیرساختی کشور است و به همین دلیل در ایران پیش از انقلاب یک واحد صنعت آلومینیوم در اراک و یک واحد فولاد در اصفهان احداث شد که این دو واحد باعث صنعتی شدن این شهرها شدند. جهانگیری گفت: اکنون واحدهای فولادی و واحدهای آلومینیومی به‌عنوان صنایع معدنی در هر نقطه‌ای که می‌روند، به دلیل اینکه دارای صنایع پایین‌دستی هستند، می‌توانند باعث صنعتی شدن آن مناطق شوند.

* انحصار فناوری آهن اسفنجی از اختیار آمریکا خارج شد

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: فناوری آهن اسفنجی تا مدت‌ها در اختیار آمریکا بود اما اکنون مهندسان ایرانی به توان طراحی و مهندسی این طرح و تولید بیشتر عمده تجهیزات آن دست یافته‌اند. اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح رسمی نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی با فناوری ایرانی «پرد» در شرکت فولاد شادگان نیز افزود: این توانمندی در تحریم‌ها کسب شد که افتخاری بزرگ و ملی محسوب می‌شود.یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کسب شده در صنعت فولاد، بهینه‌سازی فرآیند تولید به روش پرد است که با تکیه بر اصول علمی و تجربیات متخصصان ایرانی بومی‌سازی شده است.جهانگیری یادآوری کرد: امروز برخی عادت کرده‌اند توانمندی‌های کشور را کم جلوه دهند اما نباید در مقابل آنان دلسرد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 25 آذر 1396، کدخبر: 3327259، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین