پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۸۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
ما به این موضوع اهمیت نمی‌دهیم که صادرکننده پسته ایران کیست. مهم این است که پسته صادر شود. در چند ماه اخیر، 70 هزار تن صادرات پسته صورت گرفته است. در این صادرات، هم ایرانیان حضور داشته‌اند هم افغانستانی‌ها، هم پاکستانی‌ها و هم چینی‌ها.

شعارسال : صادرات پسته به کشورهای خارجی همیشه توام با حاشیه‌هایی بوده است. اینبار حضور افغانستان به عنوان یک صادر کننده، برای صادرات پسته حاشیه ساز شده است. مصطفی احمدی رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار به این مساله واکنش نشان داده است. اماز سوی دیگر اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی ایران، این واکنش را بی معنی و بی جهت می‌داند.

اسدالله عسگر اولادی گفت: چه اشکالی دارد که افغانستانی‌ها نیز پسته ایران را صادر کنند؟ در حال حاضر مدتها است که صادر کننده‌های پسته در تهران، پسته کمتری صادر می‌کنند و در عوض، تولید کننده‌های رفسنجان و کرمان و سیرجان وارد عرصه صادرات شده‌اند. افغانستانی‌ها نیز مانند بقیه افراد در سیرجان و کرمان پسته صادر می‌کنند. این موضوع چه مشکلی دارد؟ هدف این است که پسته ایران صادر شود. فقط افغانستانی‌ها نیستند که پسته ایران را صادر می‌کنند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در واکنش به اظهارت اخیر رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در مورد صادرات پسته توسط افغانستانی‌ها ابراز داشت: ایشان صرفا برای پسته مصرف داخل ابراز نظر داشته‌اند. البته صادرات با مصرف داخلی فرق دارد. جنسهایی که برای مصرف داخل است، مشخصا به درد صادرات نمی‌خورد. قیمتها نیز فرق دارند. قیمت هر کیلو پسته برای مصرف داخلی 50 هزار تومان است اما برای صادرات 30 هزار تومان.

عسگر اولادی ادامه داد: حال این جنس صادراتی (پسته) را هر کسی که می‌تواند صادر کند. چه افغانستانی و چه غیر افغانستانی، چه ایرانی و چه غیر ایرانی. ما از اینکه رقیب در صادرات پسته زیاد باشد، نگران نیستیم. هر کسی که توان صادرات را دارد، وارد شود. چه ایرادی دارد؟

این صادر کننده پسته ابراز داشت: هندی‌ها نیز در حال حاضر پسته ایران را صادر می‌کنند. حتی چینی‌هایی که ویزای توریسیتی دارند، بعضا پسته خریداری می‌کنند و صادر می‌کنند. برای صادرات کسی را می‌خواهیم که پول داشته باشد و دارای کارت بازرگانی باشد و صادراتشان از راه رسمی صورت بگیرد. همین برای صادرات کافی است.

وی افزود: ما به این موضوع اهمیت نمی‌دهیم که صادرکننده پسته ایران کیست. مهم این است که پسته صادر شود. در چند ماه اخیر، 70 هزار تن صادرات پسته صورت گرفته است. در این صادرات، هم ایرانیان حضور داشته‌اند هم افغانستانی‌ها، هم پاکستانی‌ها و هم چینی‌ها.

عسگراولادی خطاب به برخی ابراز نظرها در مورد صاردرات پسته گفت: آجیل فروش که در کار صادرات حق دخالت ندارد. آجیل فروش جنس مرغوب را خریداری می‌کند و در مغازه‌ها می‌فروشد. اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار حق دخالت در صادرات ندارد. چه اشکالی دارد که افغانستانی‌ها نیز پسته صادر کنند؟ آجیل فروش‌ها نیز اگر می‌توانند پسته صادر کنند. ما که مشکلی با این قضیه نداریم. البته بسیاری از آجیل فروش‌ها مازاد نیازشان را صادر می‌کنند. ما که حرفی نداریم. دولت مجاز دانسته که بر اساس قانون هر کسی که کارت بازرگانی دارد، وارد حوزه صادرات پسته شود.

وی ابراز داشت: ایرانی، چینی، افغانستانی، اماراتی، پاکستانی و ...هر کسی که می‌تواند پسته صادر کند، شروع کند. ما که مشکلی با این قضیه نداریم. اتفاقا این به نفع کشور هم است. کسی که پول دارد و اجازه صادرات دارد، شروع کند. در جمهوری اسلامی اجازه صادرات برای همه آنها شده است. در کجای قانون آمده است که شیعه صادر کند اما سنی صادر نکند؟ هر کسی حق صادرات دارد، می تواند پسته صادر کند.

وی در پاسخ به ابراز نظر برخی از افراد که می‌گویند سود حاصله در جیب افغانستانی می‌رود و نه ایرانی گفت: این سخنان بچه‌گانه و مزخرف و احمقانه است. مگر ما جنس‌مان را به آلمانی‌ها نمی‌فروشیم؟ مگر منفعتش به جیب آلمان‌ها نمی‌رود؟ پس چرا در مورد روس‌ها و چینی‌ها و دیگران چیزی نمی‌گویند؟

این عضو اتاق بازرگانی در مورد میزان نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات پسته گفت: در این چند مدت اخیر که نرخ ارز افزایش پیدا کرد، در نهایت به نفع صادرکننده پسته بود. با متفاوت شدن نرخ ارز، ضرر احتمالی صادر کنندگان پسته جبران شد.

وی افزود: البته ما در پی افزایش نرخ ارز نیستیم. آنچه که از اهمیت برخوردار است این است که نرخ ارز دارای ثبات باشد نه اینکه مدام افزایش پیدا کند. بی ثباتی برای صادرات مناسب نیست. بانک مرکزی مدام چند سالی است شعار تک نرخی شدن ارز را سر می‌دهد. هر چه پیگیر می‌شویم که این تک نرخی شدن ارز کی صورت می گیرد و نرخ آن چند است، پاسخی دریافت نمی‌کنیم.

عسگر اولادی در پایان تصریح کرد: اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند قطعا نرخ تمام شده کالا نیز در ایران افزایشی می‌شود و این به نوبه خود در مساله صادرات هم تاثیر دارد. ما خواهان ثابت نرخ ارز هستیم. در اینصورت صادر کننده می‌تواند منفعت ببرد. ارز متزلزل برای بازارهای طولانی مدت خطرناک است.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 25آذر 1396 ، کدخبر: 149307  ،www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین