پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۸۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
عبدالرسول عطایی؛ مدیرعامل شرکت بیمه حافظ درباره ریسک‌های نوظهور می‌گوید: تحولات جهانی و عوامل تاثیرگذار بر کسب و کارها، تغییرات در نظام اقتصادی، ایجاد تحولات شگرف در تجهیزات و وجود عوامل طبیعی، مشکلات مدیریتی، سیستمی ‌و زیرساختی، لزوم شناسایی ریسک‌های نوظهور را بیش از پیش ضروری کرده است و به موازات این امر بیمه حافظ نیز بر اساس بهره‌مندی از روش‌های آینده‌پژوهی، سنجش از راه دور در فرآیندهای مدیریت ریسک و تهیه یک برنامه راهبردی بلند مدت برای رشد و ارتقاء سطح بلوغ مدیریت ریسک شرکت نسبت به این موضوع توجه ویژه دارد.

شعار سالعبدالرسول عطایی؛ مدیرعامل شرکت بیمه حافظ درباره ریسک‌های نوظهور می‌گوید: تحولات جهانی و عوامل تاثیرگذار بر کسب و کارها، تغییرات در نظام اقتصادی، ایجاد تحولات شگرف در تجهیزات و وجود عوامل طبیعی، مشکلات مدیریتی، سیستمی ‌و زیرساختی، لزوم شناسایی ریسک‌های نوظهور را بیش از پیش ضروری کرده است و به موازات این امر بیمه حافظ نیز بر اساس بهره‌مندی از روش‌های آینده‌پژوهی، سنجش از راه دور در فرآیندهای مدیریت ریسک و تهیه یک برنامه راهبردی بلند مدت برای رشد و ارتقاء سطح بلوغ مدیریت ریسک شرکت نسبت به این موضوع توجه ویژه دارد. در ادامه مشروح گفت و گوی دنیای اقتصاد با مدیرعامل بیمه حافظ می‌آید:

همان‌طور که می‌دانید موضوع بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه «مدیریت ریسک و بیمه» بود. لطفا ابتدا درباره شیوه‌های مدیریت ریسک درشرکت تحت مدیریت خود توضیح دهید؟

مدیریت ریسک را می‌توان شناسایی، ارزیابی و کنترل واقعی خطرات در حوزه‌های اموال، مسوولیت و منابع انسانی تعریف کرد و می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که مفاهیم عام مدیریت از جمله برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل در مدیریت ریسک و در زمینه اداره کردن خطرها نقش دارد. ریسک در تمامی‌سطوح و حوزه‌های سازمانی وجود داشته و اهداف سازمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مدیریت ریسک باید سازمان را در رسیدن به اهداف خود کمک کند. خلق ارزش، یاری رساندن به مدیران جهت تصمیم گیری، هماهنگی با نیازهای سازمان نیز در کار ویژه‌های مدیریت ریسک وجود داشته و باعث تقویت رویکردهای بیمه‌ای در سطح خرد و کلان می‌شود. مدیریت ریسک در بیمه نقش غیر قابل انکاری در بهبود و اثر بخشی خدمات بیمه‌ای و حوزه‌های اقتصادی خواهد داشت و باعث تقویت رویکردهای بیمه‌ای در سطح خرد و کلان می‌شود. توسعه بیمه‌گری بدون در نظر داشتن فرآیند مدیریت ریسک به خصوص در پیشگیری و کاهش خطر وخسارت حاصل نخواهد شد.

آیا برنامه ای برای شناسایی ریسک‌های نوظهور در کسب و کارها دارید؟

با توجه به اینکه ازمهمترین اهداف مدیریت ریسک را می‌توان اهداف مالی و اقتصادی، اهداف راهبردی واستراتژیک، اهداف عملیاتی، اهداف ایمنی و امنیتی و اهداف در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی و محیط زیستی دانست بنابراین در هریک از حوزه‌های یاد شده با توجه به اینکه این موارد بارشدو بقای شرکت، ایجاد در آمد با ثبات، آمادگی مواجهه با بحران‌ها و جلوگیری از احتمال فروپاشی سازمان ارتباط دارد پس باید به ریسک‌های نوظهور در کسب وکارها وآمادگی و برنامه ریزی در مواجهه با این‌گونه ریسک‌ها توجه ویژه داشت.

تحولات جهانی و عوامل تاثیر گذار بر کسب و کارها، تغییرات در نظام اقتصادی، ایجاد تحولات شگرف در تجهیزات و وجود عوامل طبیعی،مشکلاتمدیریتی، سیستمی‌و زیر ساختی، لزوم شناسایی ریسک‌های نوظهور را بیش از پیش ضروری کرده است و به موازات این امر بیمه حافظ نیز بر اساس بهره مندی از روش‌های آینده پژوهی، سنجش از راه دور در فرآیندهای مدیریت ریسک و تهیه یک برنامه راهبردی بلند مدت برای رشد و ارتقاء سطح بلوغ مدیریت ریسک شرکت نسبت به این موضوع توجه ویژه دارد. از سوی دیگر ساماندهی فرآیندهای مدیریت ریسک بر مبنای کنترل کیفیت، تدوین خط مشی مدیریت ریسک، تشکیل کمیته ریسک، تدوین برنامه بلند مدت برای رشد و ارتقا سطوح بلوغ مدیرت ریسک، برقراری ارتباط بین ریسک‌های کلیدی و اهداف راهبردی و در نهایت پایش و بازنگری مدیریت ریسک می‌تواند نقش اساسی در بیمه، جایگاه و مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه با صنایع پیشراناقتصادباشد. در حال حاضر به دلیلشرایط اقتصادیموجود بیشتر شرکت‌های بیمه از برخورد با ریسک‌های اقتصادی خودداری می‌کنند. همچنین در برخی قوانین موجود در کشور در زمینه‌های مختلف حضور شرکت‌های بیمه در این حوزه بسیار دشوار است. اینکه در حال حاضر محصولات بیمه‌ای قابل استفاده در برخی از این ریسک‌ها نیستند کاملا واضح و روشن است، ولی با توجه ویژه همه نهادها به این ریسک‌های نوظهور می‌توان محصولات جالبی را ارائه کرد.

یکی از خواسته‌های مردم عرضه بیمه نامه‌های نوین به بازار است. آیا طرح‌های جدیدی برای ارائه به بازار به ویژهمناطق آزاددارید؟

همان‌گونه که در پاسخ سوالات قبلی نیز به آن اشاره شده است یکی از چالش‌ها ومشکلاتصنعتبیمه در کشور و عدم توسعه یافتگی آن، نبود طرح‌های جدید بیمه‌ای مطابق با نیاز و خواسته گروه‌ها، جوامع، سازمانها وصنایع و بنگاه‌های کوچک وبزرگ اقتصادی است. بنابراین یکی از راه‌های برون رفت از این چالش‌ها نگاه ویژه به طرحهای جدید بیمه‌ای و یا ورود به عرصه‌هایی است که تاکنون بیمه‌پذیر نبوده یا به دلیل ریسک بالای آن، شرکت‌های بیمه در آن ورود پیدا نکرده اند. ارائه یک طرح بیمه‌ای جدید که بتواند ریسک‌های جدیدی که مردم با آن برخوردارند را تحت پوشش قرار دهد، نیازمند زیر ساخت است . ترکیب چندینپوششبیمه‌ای موجود و ارایه آن به عنوان طرح جدید مطلوبیت چندانی را ایجاد نمی‌‌کند.

ارایه طرح‌های جدیدی که بتواند ریسک جدیدی را تحت پوشش قرار دهد بسیار مهم است و احساس می‌شود ارایه خدمات بیمه‌ای در زمینه ریسک‌های سرمایه‌گذاری و همچنین نقل و انتقال وجوه و کالا می‌تواند در این مناطق تاثیرگذار باشد. توجه به ریسک‌های جدید ایجاد شده در دنیا اعم از ریسک‌های تکنولوژی و پزشکی بسیار لازم و ضروری است و می‌توان طرح‌های بیمه‌ای جدیدی را ارائه نمود که متناسب با نیاز بازار بیمه‌ای صادرات، واردات، ترانزیت، بیمه‌های عدم‌النفع ناشی از فعالیت‌های اقتصادی بیمه‌های نوسانارزوسهاماز جمله مواردی است که می‌توان به آنها اشاره کرد. بیمه حافظ در حوزه طرح‌های جدید بیمه‌ای، طراحی بیمه‌های اعتباری با نگاه ویژه در مناطق آزاد و تعامل با شرکت‌های بیمه‌ای خارج از کشور را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر آن نگاه ویژه و استفاده حداکثری از زیرساخت‌هایفناوریو اطلاعات و بهبود روش‌های خرید بیمه نامه، پرداخت خسارت و طرح‌های نوین در این حوزه،استانداردسازی خدمات و مدیریت کیفیت در ارایه خدمات و توجه ویژه به آموزش و افزایش بهره وری، اعتماد سازی از طریق تسهیل در پرداخت‌ها نیز از جمله برنامه‌های تحولی و راهبردی شرکت است.

لطفا درخصوص چالش‌های پیش روی بیمه‌های فعال در مناطق آزاد توضیح دهید؟

با توجه به حضور تمام شرکت‌های بیمه سرزمین اصلی در مناطق آزاد و از طرفی حضور نداشتن شرکت‌های بیمه مناطق آزاد در سرزمین اصلی باعث شده شرکت‌های بزرگ با توجه به سابقه و توانایی مالی بخش عظیم تری از بازارهای موجود توسط این شرکت‌ها جذب می‌شود. از سوی دیگر محدود بودن سهم بیمه در این مناطق نیز مزید برعلت شده است و اگر در آینده در خصوص جذب بعضی از رشته‌ای اموال و اشخاص در شرکت‌های منطقه آزاد توسط نهاد ناظر صادر نشود شاید در دراز مدت شرکت‌های منطقه آزاد در جذب بازارهایی با ریسک کمتر دچار مشکل خواهند شد حتی می‌توان طبق توافقات با شرکت‌های سرزمین اصلی، شرکت‌های مناطق آزاد به عنوان لیدر و بازاریابان ورود کرده و انتقال ریسک را به شرکت‌های بزرگتر واگذار کنند که آثار و فواید آن برای فعالان اقتصادی محرز است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25آذر 96، کدمطلب:۳۳۲۷۱۸۳، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین