پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۹۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: جریان واردات در هر اقتصادی که خواهان توسعه بوده باید در مسیر صادرات گام برداشته تا با رقابتی‌سازی کالاها در بازارهای بین‌المللی از افزایش قیمت‌تمام‌شده کالا جلوگیری کند و از طرفی دیگر نیز باید مانع از جذابیت واردات به نسبت صادرات در اقتصاد خود شود.

شعارسال: محمدرضا مودودی، قائم مقام سازمان توسعه تجارت درباره افزایش نرخ ارز گفت: سازمان همیشه خواستار کمک به فعالان بخش‌خصوصی بوده اما تصمیم‌گیرنده نهایی بانک‌مرکزی است،‌ سازمان توسعه تجارت تنها می‌تواند در اقداماتی نرخ ارز را مدیریت کند برای مثال با هدف شفاف‌شدن فضای اقتصادی و مبارزه با رانت و فساد، نرخ ارز مبادله‌ای به تدریج تبدیل به نرخ ارز متقاضی شود.

مودودی درخصوص اینکه درخواست‌های مکرری برای نرخ ارزی واحد در کشور وجود دارد، اظهار کرد: تک‌نرخی شدن ارز یکی از مهم‌ترین مطالبات فعالان بخش‌خصوصی بوده و در مقابل آن، دولت‌مردان نیز بخاطر عدم اجرایی کردن ارز تک‌نرخی همیشه استدلال‌های خود را بر اساس تمام ماهیت اقتصاد دارند.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران در جرگه صادرکنندگان خوب منطقه قرارگرفته ولی هرچند که نیاز به تامین مواد اولیه صنعتی در کشور وجود دارد اما کماکان نیاز مبرمی به ورود دانش و تکنولوژی وجود دارد؛ بنابراین باید تعادل نرخ ارز به گونه‌ای رقم بخورد که تولیدات محصولات ایرانی توان رقابت‌پذیری با سایر کالاهای بین‌المللی مشابه را داشته باشد.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت افزود: جریان اقتصادی ایران باید گام در مسیر سرمایه‌گذاری در داخل به‌همراه توسعه صادرات را مدنظر داشته باشند.

مودودی با اشاره به اینکه نمی‌توان راه رشد دلار را گرفت، تاکید کرد: می‌توان به صورت دستوری، مانع از رشد قیمت دلار شد اما باید توجه داشت که در مقابل با انجام چنین کاری، عملا اقتصاد ایران به دلار یارانه می‌دهد و مسئولین با چنین اقدامی اقتصاد را در شرایطی قرار می‌دهند که جذابیت بازار داخلی به نسبت بازار خارجی و صادرات بیشتر می‌شود؛ از سوی دیگر هر کشوری نیاز به محصولات مصرفی داشته و ورود مواداولیه این کالاها نیازمند هزینه دلاری در اقتصادجهانی است، بنابراین باید مسئولین اقتصادی نرخ ارز را با شرایط منطقی و واقعی قیمت‌گذاری کنند.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه نباید کالاهای صادرات‌گرا از دایره اقتصاد حذف شوند، تصریح کرد: جریان واردات در هر اقتصادی باید در مسیر صادرات حرکت کند تا با رقابتی‌سازی از افزایش قیمت‌تمام‌شده کالا جلوگیری شود همچنین از طرفی دیگر باید مانع از جذابیت واردات به نسبت صادرات در مجموع اقتصاد شد.

مودودی با اشاره به اینکه نرخ ارز بالا، میزان صادرات را افزایش می‌دهد منطق درستی نیست، اظهار کرد: چنین استدلالی که از سوی برخی افراد بخش‌خصوصی تکرار می‌شود صحیح نیست چراکه در برهه‌ای از زمان قیمت دلار با یک جهش از هزار تومان به 3هزارتومان رسید، اما با بررسی آمارهای صادراتی در همان مدت زمانی هیچگاه رشد 3 برابری صادرات را شاهد نبودیم.

وی افزود: افزایش قیمت دلار شاید در اندک زمان بتواند تاثیر مثبتی در صادرات کشور داشته باشد اما در بلندمدت نرخ دلار به ضرر اقتصاد تمام خواهد شد چراکه اقتصادایران به واردات مواد اولیه نیازمند بوده و همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده تولید هر کالا شده و نتیجه آن کاهش سطح رقابت‌پذیری بنگاه‌های داخلی می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 28 آذر 1396 ، کدخبر: 318301 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین