پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۵۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
در زمان های گذشته تندیس شیر سنگی بر روی مزار افرادی خاص نصب می شده است که این شیر سنگی ها برای هر فرد از ویژگی های خاصی برخوار است.

شعار سال: استفاده از نماد های گوناگون برای آراستن گورها کاری مرسوم در بین مردمان استان لرستان بوده است که شیر سنگی یا برد شیر یکی از این نمادها است.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویرزرین جویی کارشناس میراث فرهنگی استان لرستان گفت: بخشی از استان لرستان ، شهرستان های الیگودرز ، ازنا و دورود و بیشتر قسمت هایی که اقوام و تیره های بختیاری ساکن هستند، محوطه گورستان های آن ها تندیس های بر روی مزارهای آن ها نصب می شده اند که به صورت شیر بوده اند.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویر

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویراین شیر سنگی ها که قدمتی بیش از چهارصد سال دارند تنها بر روی قبر افرادی خاص نصب می شده اند.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویرزرین جویی در مورد این حجاری افزود: حجاری های این شیر سنگی ها معمولا بر روی گرده یا پهلو شیر انجام می شده اند. که این نمادهای حجاری شده بیان موقعیت اجتماعی فردی بوده است که این شیر بر روی مزار او نصب شده است.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویر

انصاری کارشناس میراث فرهنگی شهرستان الیگودرز درباره معنای این نمادها گفت: شخصی که بر آرامگاهش برد شیر نصب می شد ویژگی های خاصی داشت.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویر

وی افزود: این افراد باید چهل سال به بالا داشته باشد چرا که در ایل بختیاری مرد چهل ساله را مرد کامل، پخته و جا افتاده می دانند و دیگر اینکه باید خصلت هایی چون کدخدایی، بزرگی ومنش، افتادگی، مردانگی، مهمان نوازی، جنگاوری، دلاوری، اخلاق نیک،ایمان دارا باشد تا شیرسنگی را بر آرامگاهش می گذاشتند.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویرزرین جویی در مورد معنای حجاری های روی تندیس شیر سنگی توضیح داد و گفت: اگر فردی که شیرسنگی روی مزارش نصب می شده فردی شکارچی یا سوارکار بوده است، نماد شمشیر،نیزه، تمساح یا مرد سواره بر اسب را روی بدنه شیر حکاکی می کردند.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویر

وی افزود:در حالت های دیگر اگر آن شخص فردی مومن و با ایمان باشد آیات قرآن یا مهر و تسبیح بر روی بدنه شیر قرار می دادند تا علت نصب شیر سنگی بر روی قبر این بزرگ مرد را گویا شود.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویر

بزرگترین نمونه حجاری شده شیر سنگی در موزه شهرستان الیگودرز نگهداری می شود.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویرجمشیدوند، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان الیگودرز گفت: شیرسنگی موجود در موزه شهرستان الیگودرز کامل ترین و بزرگترین در منطقه بوده است که به این موزه انتقال داده شده است.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویروی افزود: به دلیل کوهستانی بودن شهرستان الیگودرز و محل گورستان های شیرسنگی، دسترسی به مناطقی این شیر سنگی ها قرار دارند، برای گردشگرانی که به این شهرستان می آیند بسیار مشکل است به همین دلیل ما این شیرسنگی در اینجا نگهداری می کنیم که بتوانیم هم شیرسنگی و هم نماد ایل بختیاری را به گردشگران معرفی کنیم.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویر

نابودی کامل شیرسنگی در آینده نزدیک

در چند سال اخیر این شیر سنگی های موجود در گورستان های تاریخی به دلایل مختلف دچار تخریب شده اند.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویرزرین جویی درباره دلایل تخریب شیر سنگی ها گفت: هم عوامل طبیعی و هم عوامل انسانی در از بین رفتن این شیرسنگی ها تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: قرار داشتن این گورستان ها در فضای آزاد باعث شده عواملی مانند باد و باران و برف باعث ایجاد صدمه در این تندیس ها شوند ولی بیشترین تخریب مربوط به عوامل انسانی است.

شیرهای سنگی نماد دلاورمردی مردمان بختیاری/ شیرسنگی های الیگودرز در حال نابودی + تصاویرزرین جویی در مورد چگونگی تخریب شیرسنگی به دست انسان ها گفت: افرادی بر این باورند که در زیر این شیرسنگی ها گنج و اشیای ارزشمند وجود دارد در حالی که چنین چیزی وجود نداشته است، این افراد نا آگاه باعث تخریب شیرسنگی ها شده اند.

با حفاظت مناسب از این شیر های سنگی که نماد مردمان بختیاری هستند می توانیم این میراث ارزشمند را برای معرفی به نسل های آینده نگهداری کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 28 آذر 96، کد مطلب: 6351082، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اذر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
اینها شخصیت کشور هستند و ما و مسعولان باید تمام تلاشمون رو برای حفظشون بکنیم ن.ف۸۳
پژمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
واقعا حیف نیست اینا اینطور دارن از بین میرن
واقعا کاری داره ساماندهی این ها و ساخت موزه و کاخ مردم شناسی
؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین