پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۶۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران - شمال به‌ طول 32کیلومتر را 88 درصد اعلام کرد و گفت 12درصد باقیمانده شامل تونل‌ها و پل‌ها می‌شود که علاوه بر کارهای فنی کارهای تأسیساتی نیز دارند و جزو سخت‌ترین بخش‌های کار است.

شعار سال: قطعه یک آزادراه تهران- شمال به طول 32کیلومتر بزرگراه آزادگان و همت پایتخت را به دو راهی شهرستانک وصل می‌کند و قرار است با افتتاح آن 60 کیلومتر مسیر خودروها از تهران به سمت شمال کشور را کاهش دهد. این قطعه بخشی از طرح 121 کیلومتری آزادراه است که ازسال 1375 تاکنون دراولویت طرح‌های عمرانی دولت‌ها بوده است، ولی قفل افتتاح آن تاکنون باز نشده است. پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه در سال 94 حدود 29 درصد بود اما آن‌طور که خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید اکنون این عدد به 88 درصد رسیده است.

موانع پیشرفت کار
خیرالله خادمی با اشاره به اینکه بهره‌‌برداری از قطعه یک به خاطر موانعی به تأخیر افتاده است گفت: با اینکه این قطعه 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما 12 درصد باقیمانده شامل تونل‌ها و پل‌هایی می‌شود که علاوه بر کارهای فنی کارهای تأسیساتی نیز دارد. وی گفت: در خصوص تونل‌ها با تغییر آیین نامه‌های بین‌المللی مجبوریم سقف تونل‌ها را دولایه بسازیم یعنی تونل‌ها با سقف کاذب ساخته می‌شوند که برای افزایش ایمنی است که این موضوع یکی از دلایل به تعویق افتادن زمان بهره‌ برداری از قطعه یک است. وی روسازی بتنی را علت دیگر افزایش زمان ساخت قطعه یک دانست و گفت: روسازی‌ها قبلاً آسفالت بود ولی برای افزایش ایمنی و کیفیت روسازی‌ها بتنی شد و برای این کار به ماشین‌آلات و دستگاه‌های جدید نیاز بود. ریزش کوه در زمستان سال 95 که به گفته خادمی حدود دو میلیون متر مکعب بود مانع دیگری در بهره برداری از قطعه یک بود. به گفته خادمی ریزش برنامه را عوض کرد و کارهای مطالعاتی جدیدی انجام شد که آیا ادامه کار در مسیر قبلی باشد یا باید مسیر جدیدی تعیین می‌شد همچنین کارهای طراحی جدید به این دلیل انجام شد.
مهران اعتمادی، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال نیز ریزش کوه را یکی از عوامل مهم در تأخیر تحویل قطعه یک آزادراه شمال نام برد که سهم 40 درصدی در تأخیر دارد و باعث شد بیشتر از یک و نیم میلیون مترمکعب خاک وارد مسیر شود. این ریزش از بالادست آزادراه صورت گرفت که باعث شد برنامه زمانبندی ساخت را تحت تأثیر قرار دهد از دیگر دلایل تأخیر، شرایط جوی و ارتقای استانداردهای مورد نیاز در بخش تأسیسات و ایمنی بود، گرچه هزینه‌ها را افزایش داد اما اجرای آن را در اولویت قرار دادیم.

توجه به چشم‌انداز مسیربرای نخستین بار
خادمی یکی از ویژگی‌های آزادراه تهران- شمال را توجه به چشم‌انداز و معماری مسیر بویژه در ورودی تونل‌ها و پل‌ها نام برد و گفت: وزیر راه و شهرسازی تأکید دارد که چشم‌انداز حاشیه مسیر در بزرگراه لحاظ شود و چون تا به حال در ایران در مسیرهای بین شهری کار معماری و طراحی انجام نشده بود این کار به یک شرکت ایتالیایی سپرده شد که البته این کار هم به نکات فنی و ایمنی توجه دارد هم به نکات زیبایی و چشم‌انداز مسیر. ما درصدد هستیم هم معماری داخل تونل و هم معماری مسیر و پل‌ها چشم اندازهای خوبی داشته باشند تا رانندگی در این آزادراه لذت بخش شود. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال نیز با اشاره به توجه به چشم‌انداز مسیر آزادراه گفت: با تصمیم مشترک وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان هم قرار بر این شد طرح منظر آرایی آزادراه، ضمن رعایت و ارتقای مباحث ایمنی برای استفاده بیشتر از جاذبه‌های مسیر و متناسب با شرایط محیطی انجام پذیرد. بحث‌های متعددی در واگذاری این طرح به شرکت‌های ایرانی مطرح شد، متأسفانه با وجود پیگیری‌ها، شرکت داخلی که تخصص در امر معماری منظر راه داشته باشد را نیافتیم و در نهایت با بررسی چندین شرکت بین‌المللی، شرکت ایتالیایی برای طراحی معماری منظر آزادراه تهران- شمال انتخاب شد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان با بهره‌ برداری از قطعه یک آزادراه تهران- شمال، معماری منظر این مسیر هم به افتتاح می‌رسد، گفت: بخشی‌هایی از اجرای معماری منظر این مسیر به زیرساخت نیاز دارد و باید در بستر راه بنا شود. این بخش‌ها در حال انجام است و بخش‌هایی از آن در هنگام بهره‌برداری تکمیل می‌شود و فی‌نفسه این کار بخشی از طرح آزادراه است و افتتاح مستقلی ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران آنلاین، تاریخ 15 مهر 96، کد مطلب: 267240: www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین