پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
یلدای اصفهانی ها با آداب و رسوم متنوع، رنگ و بوی دیگری دارد.

شعار سال: مرکز اصفهان، از برگ برگ روزگار من کم می شود و چله دیگر بی برفی در آسمان قحطی زده آمد ، چه سخاوتی دارد پاییز ، از تب خزان تا لرز زمستان ، شبی با هم بودن تا یک دقیقه و خاطرات شیرین آن تا یک سال.

در استان اصفهان از قدیم‌الایام آیین‌های ویژه‌ای در خانه‏ ها، قهوه‏ خانه‏ ها و زورخانه‏ ها با شور و حرارت جشن گرفته می‏ شد و امروزه هم کم و بیش ادامه دارد.

اصفهانی‌های قدیم، زمستان را به دو بخش چله و چله‌کوچیکه تقسیم می کردند که زمان چله از اول دی تا بهمن و چله کوچیکه از دهم تا سی ام بهمن بود؛آن ها دو شب را به عنوان شب چله با آیین‌های مخصوص برپا می‌کردند و با سفره‌ای با عنوان " سفره شب چله ” این شب را ارج می گذاشتند.

در اصفهان قدیم و در تمام ایران هم در سفره چله هندوانه به‌عنوان نمادی کروی که برونش سبز و درونش قرمز است ، سمبلی از خورشید است و در کنار آن ، انار ، سیب قرمز و سنجد هم قرار می‌دادند .

جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان می گوید : پهن کردن تمام لباس ها و رخت خواب ها در هوای آزاد و زیر تابش خورشید با هدف خوش آمدگویی به عمو چله و چله زری و پیروزی نور بر تاریکی یکی از این آیین ها بوده است.

دکتر رضا اسماعیلی آداب و رسوم شب یلدا در اصفهان را مانند سایر مناطق ایران کم و بیش یکی می داند و حضور فامیل و بستگان به خانه پدر بزرگ ها یا مادر بزرگ ها و دور کرسی جمع شدن هم از آداب این شب بیاد ماندنی است.

در این شب صاحب خانه با آجیل و میوه از مهمان ها پذیرایی و تا پاسی از شب دور هم می‌نشینند، شاهنامه می‌خوانندو فال حافظ می‌گیرند.

شب یلدا، شب شادی است و در اصفهان بزرگان هسته مرکزی و سرمایه خانواده ،اندوخته های اجتماعی و شعر و داستان بازگو می کنند و تازه دامادها با هدیه یا خوانچه برای عروس لباس گرم یا زینت آلات می‌برند.

پدر بزرگ ها اشعاری از شعرای اصفهان که طبعی بذله‏ گو داشتند نیز سینه به سینه نقل می‏ کردند و اهل خانه را می‏ خنداندند، از جمله این اشعار به لهجه اصفهانی از صادق ملا رجب است و برای قدیمی‏ های اصفهان پرخاطره:

تا اون شکوفه‏ ی بُستونِ دل کناری مَنِس

سه زرع برف بیفتد بازم بهاری منس

درازی شب یلدا و کوچه‏ ی جلفا

سرْ هَمِش بکنی ، نصفی زلفی یاری منس

.سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 30 آذر 96، کد مطلب: 1954705، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین