پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
محمدرضا امیر حسنخانی، عضو کمیسیون اصل 90 گفت: نماینده‌های مجلس به دنبال این هستند تا دیوان دیگری را شکل دهند که مانند دیوان محاسبات عمل کند، اما به بودجه و هزینه‌های آن محدود نشود در عملکرد دستگاه‌هایی که مردم از هر یک از آن‌ها شکایت دارند، نقش نظارتی خود را ایفا کند.

شعار سالمحمدرضا امیر حسنخانی، عضو کمیسیون اصل 90 گفت: نماینده‌های مجلس به دنبال این هستند تا دیوان دیگری را شکل دهند که مانند دیوان محاسبات عمل کند، اما به بودجه و هزینه‌های آن محدود نشود در عملکرد دستگاه‌هایی که مردم از هر یک از آن‌ها شکایت دارند، نقش نظارتی خود را ایفا کند.

اصل نودم قانون اساسی وظیفه رسیدگی به شکایات واصله از «طرز کار» مجلس، قوای مجریه و قضاییه را به عهده مجلس گذاشته است؛ بنابراین خانه ملت حق نظارت بر «طرز کار» خود و قوای دیگر را دارد و باید نسبت به آن ارزیابی انجام دهد و به شکایات وارده در این زمینه رسیدگی ‌کند.

مجلس این وظیفه مهم را به کمیسیون اصل ۹۰ محول کرده تا بر اساس قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه و طبق آئین‌نامه داخلی مصوب خود آن را به اجرا درآورد. روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی مثبت خود به‌منظور سامان دادن و کارآمدی مجلس و نمایندگان در رسیدگی به شکایات از طرز کار مجلس، قوه مجریه یا قوه قضائیه با ایجاد تشکیلاتی تحت عنوان «دیوان اصل نودم (۹۰) قانون اساسی» موافقت کردند.

محمدرضا امیر حسنخانی، عضو کمیسیون اصل 90 در گفت‌وگو بارویداد۲۴در رابط با تشکیل دیوان برای کمیسیون اصل 90 گفت: مجلس دارای دو وظیفه اصلی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرا آن است، کمیسیون اصل 90 هم از بازوهای نظارتی مجلس محسوب می‌شود. در قانون اساسی تأکید شده باید حاکمیت مرجعی در نظر گرفته شود تا مردم شکایات خود را از سه قوه به آن محل اعلام کنند که این کمیسیون همین کار را انجام می‌دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی اصل 90 قانون اساسی را تبدیل به کمیسیون کردند و اتفاقی که در این دور از مجلس روی‌داده این است که نتوانسته از این اهرم نظارتی به‌خوبی استفاده کند زیرا اختیارات لازم را نداشته، بنابراین کمیسیون تدوین آئین‌نامه خانه ملت و نماینده‌ها به این فکر افتادند که آن را قدرتمندتر کنند تا اهرم نظارتی آنان کارآمدی بیشتری داشته باشد.

این عضو کمیسیون اصل 90 در ادامه اظهار داشت: مجلس البته دارای دیوان محاسبات است، اما این دیوان در مورد اعتبارات، هزینه آن، نحوه اجرا قانون بودجه توسط قوه مجریه، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف کار انجام می‌دهد. درصورتی‌که جایی قانون را نادیده یا تخلفی صورت گرفته باشد یا در نحوه عملکرد آن‌ها نقصی دیده شود از دستگاه اجرایی توضیح خواسته می‌شود. دیوان محاسبات دارای مستشار قضایی و دادستان است، رئیس دیوان خود نیز اختیاراتی دارد که نتیجه تمام این‌ها تهیه یک گزارش است که در صحن علنی به قرائت درمی‌آید.

امیر حسنخانی در این خصوص ابراز کرد: گزارش تفریغ بودجه ازجمله مواردی است که همواره از سوی دیوان محاسبات بررسی می‌شود و در گزارش خود نقص یا انحراف دستگاه‌ها را مورداشاره قرار می‌دهد از طرف دیگر دیوان محاسبات این اختیار را دارد که با دستگاه‌های متخلف برخورد کند و حتی توانایی صدور حکم را هم دارد.

وی در این رابطه افزود: نماینده‌های مجلس به دنبال این هستند تا دیوان دیگری را شکل دهند که مانند دیوان محاسبات عمل کند، اما به بودجه و هزینه‌های آن محدود نشود در عملکرد دستگاه‌هایی که مردم از هر یک از آن‌ها شکایت دارند، نقش نظارتی خود را ایفا کند.

این عضو کمیسیون اصل 90 دراین‌باره که حکم دیوان محاسبات ضمانت اجرایی ندارد، درباره دیوان اصل 90 هم به همین شکل است، تصریح کرد: حکم دیوان محاسبات باید به اجرا درآید زیرا درصورتی‌که غیرازاین رفتار شود به قوه قضائیه معرفی خواهد شد. کمیسیون اصل 90 تا این حد دیوان محاسبات هم نقش ندارد درصدد است تا برای افزایش قدرت به دیوان مبدل شود تا در رابطه با شکایت مردم وظیفه خود را انجام دهد. اکنون دستگاه‌های حتی به استعلام‌های کمیسیون اصل 90 پاسخ نمی‌دهند و همین موضوع سبب شد نمایندگان فکر کنند اگر کمیسیون را به دیوان تبدیل کنند قدرت نظارت و پاسخگویی به مردم بیشتر خواهد شد.

امیر حسنخانی درباره میزان امیدواری مجلس برای تائید آن توسط شورای نگهبان توضیح داد: امیدوار هستیم که مورد تائید قرار گیرد. شاید اعضای شورای نگهبان تلقی و برداشت دیگری داشته باشند و آن را مغایر اعلام کنند، اما نفس رأی دادن نمایندگان و طرح این موضوع قدرتمند کردن مجلس در حوزه نظارتی بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری رویداد24، تاریخ انتشار 30آذر 96، کدمطلب:۹۴۴۴۰، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین