ترکش های خرابی چندباره مترو تهران در هفته گذشته:
مدیرعامل مترو تهران ضمن عذرخواهی ضمنی از شهروندان بخاطر خرابی های مکرر مترو گفته است که عقبماندگیهای مترو به خاطر تحریمهاست که حرف درستی است، اما مخالف اظهار نظر شهردار تهران است که فکر میکند مشکلات به خاطر بیعرضگی مسئولان است نه تحریمها.شهرداری که مدعی است پول به حد کافی وجود دارد.کاش یکی از خبرنگارهای حوزه شهری که شهردار تهران را در خیابان بهشت تهران میبینند از او در مورد این اظهار نظر مدیر مترو سوال کنند تا ببیند پاسخ امروز زاکانی به تحریم و بیعرضگی چیست.
علت سکوت شورای شهر و شهرداری در برابر افکار عمومی چیست؟
چند روز است که قسمت غربی پارک قیطریه در محاصره یک حصار بزرگ درآمده و شایعه شده است که قرار است در آنجا مسجد و مغازه بسازند؟ این در حالی است که در منطقه مورد اشاره، بدون اغراق بیش از ۱۰ مکان مذهبی بسیار مهم وجود دارد: از امامزاده علیاکبر، امامزاده اسماعیل، حسینیه چیذر، چند مسجد و چند حوزه علمیه و… خود پارک قیطریه نیز دارای یک نمازخانه بزرگ است. بر این قاعده، بنظر میرسد که به نظر میرسد ساختن مسجد بهانهای بیشتر برای خلق فضاهای تجاری و… است و کمتر برای خلق محیطی معنوی و اجتماعی برای مردم محل. نکته جالب توجه درباره این موضوع، سکوت معنادار مثلث زاکانی- چمران- سروری است. مثلثی که برای ورود با پای چپ و راست در پیاده روهای تهران هم تمایل به ارایه توضیحات (شما بخوانید توجیهات) دارند. راستی ثلاثه مدیریت شهری تهران، تا به کی قصد تداوم سکوت را دارند؟
بودجه شهرداری تهران یا جوی آب؟
یکی از سربستهترین و قانونیترین فسادها را میتوان در قالب سند بودجه تنظیم کرد و اجرایی نمود. ادعا میشود که بودجه حوزه دفتر شهردار تهران را رقمی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده اند؟! گزارش بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران کجاست؟ ناظر بر مصرف بودجه در شهرداری تهران کیست؟ شورای شهر چقدر از بودجه شهرداری سر در میآورد؟ ما با خدمت مواجه هستیم یا خیانت؟
اعتراض عضو شورای شهر به برخی عدم شفافیت ها در شهرداری تهران :
مهدی اقراریان، درباره بررسی تبصره ششم لایحه بودجه کمک و حمایت از موسسات عام المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات خصوصی از نامه محرمانه خود به علیرضا زاکانی با موضوع «پرداخت وجوهی به معاونان» خبر داد.او در این باره عنوان کرد: من یک نامه محرمانهای به دفتر شهردار زدم، راجع به وجوهی که دوستان به معاونین شهردار پرداخت کردند؛ و مبالغی از این دست به شهردارها، درخواست توضیحات کردم. تا الآن پاسخی به رغم چندین پیگیری، داده نشده.عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مساله بعدی که ما با آن مواجه هستیم، بنهای شهروندی است که ما بر آنها هیچ نظارتی نداریم که به چه صورت چاپ و توزیع میشود و همچنین به دست چه کسانی میرسد.
توضیحات «سید محمد آقامیری»، نایبرئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران:
نایبرئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر با اشاره به واگذاری یک ملک توسط شهرداری تهران به یک شرکت ایرانی برای تامین ارز مورد نیاز خرید ۲ هزار اتوبوس برقی از چین، گفت: پایبند نبودن اتوبوسسازان داخلی به تعهدات خود، عامل اصلی محقق نشدن وعده شهردار پایتخت در زمینه اضافه شدن حداقل یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در طول سال ۱۴۰۲ به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت بوده است.، شهرداری یکی از املاک خود را بشکل تهاتر به یک شرکت ایرانی واگذار کرده تا بهجای آن، ارز مورد نیاز برای هزینه پیشپرداخت خرید این اتوبوسها از طرف آن شرکت به طرفهای چینی پرداخت شود و ... . سوال اینجاست که اسناد شفاف سازی این تهاتر کجاست؟ اتفاقا تهاتر یکی از شیرین ترین روش های دارای پتانسیل مبادرت به فسادهای احتمالی می باشد.
شعبده های جدید و ادعاهای عجیب زاکانی؛
اینکه به حد بالایی از صلاحیت ها، توانمندی های فکری و تیم سازی بعنوان الزامات موثر بر توسعه بخشی و ملی حرف می زنیم، نابجا نیست. فردی با منظومه فکری نسبتا تندرو و غیرمتوازن در سه رکن جمهوریت، اسلامیت و انقلابی گری، با توانایی های فکری- تحلیلی غیرکافی برای پستی همانند شهرداری تهران و تیمی غیر جامع، با توسل به هزار روش و وسیله، شهردار تهران شده است. در جلسات می نشیند و چند نکته و حرف خوب می شنود و فکر می کند که می توان بشکل جامع ،پیاده سازی هم کرد؟ یک روز از طرح جامع حرف می زند و یک روز از معماری شهری و روز دیگر از اثرات کوانتوم و گردش کواکب بر مدیریت شهری تهران. هیچ جای گلایه و تعجب هم وجود ندارد. زیرا این فرد صرفا با همین سطح و الگوی فکری ، توان ورود به مسائل را دارد . آقای شهردار عزیز ، با یک نم باران شهر را آب می برد و تو عاجز از مدیریت شهری، طرح بی خاصیت و مسخره ای بنام طرح ترافیک از جیب مردم می چاپد و شهر غرق در نکبت آلودگی هواست و تو لبخند بر گوشه لب داری. تو حتی توان مدیریت بر پیمانکاران برای تمیز نگاه داشتن سرویس های بهداشتی این شهر را هم نداری( اگر مخالفی، دستت را بده به ما تا اثبات کنیم). ترافیک عصر و شب تهران ، ساعت ها از وقت شهروندان دارای پتانسیل اثرگذاری بر توسعه ملی می کاهد( شما بخوانید ، می کشد) و تو هنوز اندر خم یک کوچه ای و افتخار می کنی به رفتن به چین و ماچین. برادر عزیز ، خودت را گول نزن و فریفته جماعت بادمجان دور قاب چین و اطرافیان متملق هم نشو. حضرتعالی نه توانایی و تفکر لازم برای برچیدن و خداحافظی شهر از تراقیک و الودگی را داری و نه همت و اراده ورود به این کار را . اختیارات زیاده از حد و دسترسی به منابع وافر بیت المال ، حتی پای انقلابی گری تو را هم شل کرده است. خودت قاضی خودت.
کنایه سنگین زیدآبادی به زاکانی:
احمد زیدآبادی در یادداشتی نوشت؛ علیرضا زاکانی از آمادگی شهرداری تهران برای بازسازی غزه خبر داده است! اگر جنگ در غزه به سرانجامی برسد، طبعاً قطر و امارات و عربستان برای بازسازی آن پول و امکانات بیشتری در اختیار دارند و بعید است نقشی برای جمهوری اسلامی در این باره در نظر بگیرند.آقای زاکانی اما اگر واقعاً توانایی بازسازی و سازندگی جایی را دارد، اول برای ترافیک جانکاه، تراکم خفهکننده، آلودگی کُشنده و مستمر، مصائب اجارهنشینی، رشد فزایندهٔ حضور کودکان و زنان مستمند بر سر چهارراهها، نابودی باغها، فرسودگی محلات، گسترش خطرناک حاشیهنشینی و فقر، بوی گند اطراف فرودگاه و دیگر دردهای بیدرمان پایتختی که شهردار آن شده است، چارهای بیاندیشد بعد لاف بازسازی غزه را به میان آورد!
« باغ ۳۰۰۰ متری در منطقه یک پروانه ساخت گرفته است»؛
عضو شورای شهر تهران میگوید: «در منطقه یک، سه هزار متر زمین پروانه گرفته است، این پرونده به صورت قطعی باغ است؛ درباره این پرونده نامهای با امضای رئیس شورای شهر هم به شهرداری ارسال شده است .این پرونده از گذشته رای باغ داشته و از دادگاه هم رای گرفته است . اما در رای دادگاه نوشته نشده که تراکم بدهید بسازند بلکه در رای صادر شده تاکید شده منطبق بر ضوابط و مقرارت به آن پروانه بدهید.»
گفتگو با تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹:
بعد از ماجراهای خلازیر و فوت چند شهروند و کادر شهرداری و نیروی انتظامی و برقراری آرامش تدریجی در منطقه، تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ در مقابل تریبون رسانهها قرار گرفته و در خصوص بعضی از ابعاد این رویداد و اقدامات اصلاحی منجر به ساماندهی صحبت میکند. گفتگو حول ابعاد مختلف ساخت و ساز و ساماندهیهای انجام شده در ناحیه سه منطقه ۱۹ است.
تشکری رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران:
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مبالغ کرایه تاکسیهای اینترنتی در ساعات اوج به هیچ عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند.
وقتی بودجه دست اهلش نیست:
بحث برقی سازی حوزه حمل و نقل تهران، بحثی جدی در شهرداری است. قرار است حدود ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی نو وارد شهر شده و بعنوان موتور کار مورد استفاده شهروندان قرار گیرد و از طرف دیگر، ۳۰۰ هزار موتور دست دوم بنزینی هم برقی سازی شود. سوال اینجاست که با این حجم از پروژه، چرا فکری به حال انتقال فناوری و بومی سازی آن نشده است؟ بحث واردات مزه دارد و یا سختی بومی سازی، به تن بعضی از مدیران شهرداری تهران سازگار نیست؟
بالن هوا کردن، شیوه جدید اطلاع رسانی شهرداری؟
سخنگوی شهرداری تهران درباره بالنهای قرمزرنگی که این روزها بر فراز بخشهای مختلف شهر تهران به پرواز درآمده است، توضیح داد. آقای سخنگو اما نگفتند که هزینه این بالن هوا کردن ها چقدر شده و قرارداد با چه شرکتی بسته شده است؟ آقای سخنگو نفرمودند تا کی باید تحمل کننده اقدامات سلیقه محور در شهرداری باشیم؟ پیشنهاد ما این است که بجای بالن هوا کردن( شما بخوانید فیل هوا کردن)، ریز هزینه هر پروژه عمرانی را بشکل ماهیانه در وبگاه شهرداری منعکس کنید. با این نوع ارایه گزارش، دلمان آرام تر می شود که فساد کمتری ممکن است در شهرداری اتفاق بیفتد.
ادعا میشود که طرح «لاگ هوشمند» برای تاکسیهای گردشی و تلفنی آغاز شده و در این طرح، تاکسیرانان باید تعداد حداقل ۲۰ تراکنش پرداخت الکترونیک کرایه را با استفاده از QR کد موجود روی برچسب نرخ کرایه ثبت کنند تا به عنوان تاکسیران غیرفعال شناسایی نشوند. اینها بخشی از صحبتهای محمد علوی زاده، معـاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی تهران بوده که از ثبت اطلاعات ۳۰۰۰ تاکسی گردشی و خطی در طرح «لاگ هوشمند» خبر داده است. این در حالی است که همه از رانندگی جماعت بالایی از پیرمدها و نیمه وقتها اطلاع داریم. با این جماعت چه میکنید جناب محمد علوی زاده؟ منتظر دریافت پاسخ هستیم.
حواشی شهرداری در دوران زاکانی؛
حمله سیاسی به دوره قبل جای ارائه گزارش؛ این خلاصه چیزی است که شهردار سابق تهران درباره حواشی اخیر دوره ششم مدیریت شهری میگوید. در ماههای اخیر تصویر پیروز حناچی دو بار بر روی جلد روزنامه همشهری، ارگان رسمی شهرداری تهران، رفته است که هر دو بنا بر آنچه منتقدان میگویند، با هدف حمله به رویکرد دوره پنجم مدیریت شهری بوده است.
دست گل جدید شهردار زاکانی، مبتنی بر الگوی تخیل -اجرا؛
مسئولان انقلابی شهرداری تهران در اقدامی بیسابقه، بین واگن خانمها و آقایان در متروی تهران را دیوار کشیده، قفل زده و جوش دادهاند.این کار مسلما بنوعی از استاندارد خارج کردن بحث ایمنی در حمل و نقل عمومی محسوب شده و خدای ناکرده در صورت وقوع حادثه،کلیه افرادی ذخیل در این امر شامل مدیران شرکت مترو ، مدیران بخش حمل و نقل شهرداری ، شهردار محترم، شورای شهر ، از دو جنبه عمومی و تخصصی وقوع جرم مقصر خواهند بود. ما از امروز هشدار و آگاه باش لازم را داده ایم.
نقدی بر شیوه فعالیت شهردار تهران:
سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص تفاهم نامه شهرداری و ارتش برای ایجاد خط تراموا در تهران گفت: پیش از این هم این موضوع از سوی شهردار مطرح شد که بیان کردیم احداث تراموا نه در برنامه چهارساله و نه در برنامه سالیانه پیش بینی نشده است. این در حالی است که زاکانی شهردار تهران، اقدام به امضای تفاهم نامه تخصصی با وزارت دفاع در این خصوص کرده است؟ باز برخی ها مدعی شوند که کشور ما سازمان بازرسی هوشیار و قوی دارد؟ سلام سازمان بازرسی کل کشور، بفرمائید صبحانه.
انتصابات قانونی یا غیرقانونی مدیران در شهرداری تهران:
دعوای بین جناج اقلیت شورا (معروف به نه نفره) به طرح سوال ناصر امانی از شهردار رفتار خاص تهران یعنی علیرضا زاکانی بالا گرفته است. موضوع دعوا نیز قانونی بودن یا نبودن انتصابات مدیریتی در شهرداری تهران است. امانی به اساسنامه سال ۱۳۹۳ اشاره میکند و وضعیت قانونی بودن انتصابات را زیر سوال میبرد و زاکانی اساسنامه سال ۱۳۹۳ را غیرقانونی دانسته و به اساسنامه سال ۱۳۸۹ استناد میکند. ناصر امانی از پاسخ قانع نشده و دست استمداد به سمت سازمان بازرسی کل کشور دراز نموده و از طرف دیگر، گروهی از شهروندان، مدیریت افراد مسن و بازنشسته ای، چون مهدی چمران در شورای شهر را عامل بروز چنین اختلافاتی میدانند.
شهرداری پاسخ می دهد یا معاون محترم وزیر جهادکشاورزی؟
بنا بر اخبار منتشره در رسانه ها ادعا شده است که سازمان میادین میوه و ترهبار تهران، سال گذشته طی یک مکاتبه محرمانه قصد داشته که اختیار بیلبوردهای میادین میوه و ترهبار را برعهده گیرد و از این طریق نفع مالی ببرد. ادعا شده پسر آقای هوشنگ محمدی معاون توسعه منابع انسانی وزارت جهادکشاورزی در دوره تصدی آقای فصاحت بر پست مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار به استخدام این سازمان با مجوز شخص زاکانی و سفارش ایوب فصاحت رئیس سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران خارج از روال عادی انجام شده است، دیده بان ایران از چگونگی اجرای این قرار داد و زمان آن اطلاع ندارد اما حداقل حاشیه سود برای این قرارداد برای شرکت پیمانکار که پیش نویس آن در اختیار ما قرار گرفته، حداقل 25 میلیارد تومان است. منتظر دریافت و انتشار توضیحات کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان این ادعای افشاگرانه هستیم. برخی از منابع از بازی سه حلقه ای آشنایی در وزارت جهادکشاورزی، برنده شدن با شرایط مناسب برای بیلبوردها، پروژه تراشی برای بیلبوردهای برنده شده ، صحبت می کنند. سلام بر برج سامان، سربسته عرض شد.
جناب شهردار تو در قبال خدمات به شهروندان تهرانی، مسئولی؛
فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده، در انتقاد به عملکرد زاکانی در شهرداری تهران نوشت: آقای شهردار مردم گرفتار را از مفاهیم شیعی منزجر نکن و به وظایفت در قبال شهروندان و مدیریت شهری عمل کن. نمیتوانی منابع شهری را در جای دیگری ولو اربعین خرج کنی، اما عملیات سرویس-نگهداری پله برقی پل عابر و مترو را به تاخیر بیاندازی.
درباره مواجهه شهرداری تهران با اتفاقات تراژیک این روزها؛
آقای زاکانی سوالی از شما دارم، از جان آدمی چهچیزی عزیزتر و از گرفتهشدن اینجان بر سر بیمبالاتی چهچیز غمانگیزتر باید باشد که شما حاضر نشدید بپذیرید که اشتباه کردید و برای مدیریت شهری به این بزرگی تربیت نشدید. این را هم نخواستیم چه با خود فکر کردید که مسئول مستقیم ایناتفاق را در صدر مجلس نشاندید و ارجش دادید؟ نمک به زخم داغدیدگان میخواستید بزنید یا میخواستید ثابت کنید که خدایناکرده از جبروت شما هرگز کم نخواهد شد، حتی اگر ۵ جان عزیز از پی سوءمدیریت شما گرفته شود؟