سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
نسبت هایدگر با دین؛

«وجود» یونانی هایدگر

نسبت هایدگر با دین و خدا به غایت مبهم است. هایدگر در 1919، در پی بحرانی مذهبی، بنا به میل و درخواست خویش، از کار آموزش فلسفه به دانشجویان الاهیات کاتولیک در دانشگاه فرایبورگ کناره گرفت. اصل استدلال او این بود که بصیرت‌های شناخت‌شناسانه... مذهب کاتولیک را برای او مسئله‌دار و غیرقابل‌قبول کرده است.
استاد فلسفه و عرفان:

دعا، بهانه‌ای برای دق‌الباب معشوق است

به قول مولانا، آنچنان جانمان هرروزه از فکر سود و زیان لگدکوب شده که دیگر نه صفایی برایش مانده است و نه راه سفری به آسمان. آنچنان در این وضعیت نامطلوب مادی گیر افتاده‎‌ایم و حاشیه‌ها برایمان اصل شده است که فراموش کرده‌ایم راه آرامش و سعادت تنها از روزمرگی‌ها و لذت‌های مادی نمی‌گذرد. بزرگان دین، فرهنگ و سنت ما یکی از بهترین راه‌های برون‌رفت از این وضعیت را دعا و نیایش می‌دانند. حتی بسیاری از روانشناسان و روان‌درمان‌گران هم بر نقش دعا در سلامت روان تاکید بسیار دارند.
بی توجهی فلسفه به بیولوژی؛

جای خالی بیولوژی نوین در فلسفه امروز

مدت‌ها بود که فکر می‌کردم چرا فلسفه روی خوشی به بیولوژی و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز آن نشان نمی‌دهد. واقعیت اینکه از این بی‌توجهی به عرصه وسیعی برای تفکر و طرح سؤال برای روشن‌ترشدن موقعیت انسان امروزی، تأسف می‌خورم.
می‌توانیم درست انتخاب کنیم؟

نیگل و کثرت‌گرایی اخلاقی

تامس نیگل- فیلسوف یوگسلاوی‌تبار آمریکایی­(1937)- در میان فیلسوفان تحلیلی سده بیستم ویژگی‌های ممتازی دارد که این ویژگی‌ها ورود او را به فلسفه، عموما و فلسفه سیاسی خصوصا، فوق‌العاده ارزشمند کرده است. نیگل یکی از عمیق‌ترین و جذاب‌ترین فیلسوفان روزگار ماست. او بدون آنکه در لفاظی و مغلق‌گویی فرو غلتد با تیزبینی و دغدغه‌مندی خاص خود به موضوعات و مسائل انسانی می‌پردازد.
برنجکار :

عده‌ای اجازه پیشرفت فلسفه بعد از ملاصدرا را نمی دهند!

رضا برنجکار، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و استاد حوزه علمیه در یکم خرداد و روز بزرگداشت ملاصدرا از وی برایمان می‌گوید.
گفت‌وگو با سیدحسین نصر؛

بحران فکری در دنیای اسلامی

سیدحسین نصر، در این مصاحبه به موضوعاتی همچون رابطه عرفان و شریعت، معنویت‌های نو، فلسفه اسلامی در ایران و کشورهای اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی می‌پردازد.
۲۰۰ سال پس از مارکس؛

همه ما مارکسیست هستیم!

نافرجامی کمونیسم به نقص عمیق‌تری اشاره دارد: دیدگاه خطای مارکس در خصوص طبیعت انسان. مارکس تصور می‌کرد چیزی تحت عنوان ذات و یا طبیعت بیولوژیک انسان وجود ندارد.
گفتگو در افق وجود؛

بررسی امکان گفتگوی فلسفه اسلامی و فلسفه غرب

در دو نشست با عنوان «افق گفتگو» که با حضور سه استاد و پژوهشگر فلسفه، دکتر میلاد نوری، دکتر مجید احسن و دکتر محمدمهدی اردبیلی، در تاریخ سوم و دهم اردیبهشت و در محل اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران، برگزار شد، مضمون دو نشست، تلاش برای نزدیکی بیش از پیش به منظری بود که درآن، فلسفه اسلامی و فلسفه غرب، نه همچون دو امر جدا و بی‌ربط، بلکه به عنوان نقش‌آفرینان عرصۀ واحد حقیقت معرفی شوند. در ادامه گزارشی از دو نشست را می‌خوانید.
فیلسوفان و جامعه شناسان؛

ناگفته های زندگی جامعه شناسان

جامعه شناسان و ناگفته های زندگیشان!
مقام معظم رهبري :

فلسفه و علوم ‌عقلی در حوزه علمیه قم و تهران رواج پیدا کند

مقام معظم رهبري افزودند: حذف فلسفه از حوزه علمیه قم موجب خواهد شد افرادی سطحی و کم‌عمق، متصدی تبیین و تدریس این علم شوند، بنابراین فلسفه باید در حوزه‌ علمیه قم و همچنین حوزه علمیه تهران که روزگاری مرکز فلسفه بوده است، رواج پیدا کند.
آیت الله جوادی آملی:

آنچه در غرب مطرح می شود بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه

آیت الله جوادی آملی گفت: آنچه که در غرب مطرح است، در حقیقت بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه. یا از نظر معرفت‌شناسی بحث است، یا کارهایی که با سیاست و اقتصاد آمیخته یا با اخلاق عجین است.
گفت‌و‌گو با محمدمهدی اردبیلی؛

پازل گمشده

دست کم در دو دوره از انتخابات گذشته، بسیاری با شعار «مطالبه‌محوری» پای صندوق‌های رأی رفتند بی‌آنکه از مبانی نظری و عملی آن آگاه باشند. مطالبه‌محور بودن چیست؟ چه ابزارهایی لازم دارد؟ در چه بستر اجتماعی قابل تبیین و توجیه است؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر که تلاش برای پاسخ به آنها، پرسش‌های تازه‌تری را پیش روی ما گشود. در این زمینه با دکتر محمدمهدی اردبیلی به گفت‌وگو نشستیم. او پژوهشگر، نویسنده و مترجم حوزه فلسفه، دارای مدرک دکترای فلسفه غرب از دانشگاه تبریز است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه ایدئالیسم آلمانی، بویژه فلسفه هگل است و کتابش تحت عنوان «آگاهی و خودآگاهی در پدیدارشناسی روح هگل» مورد توجه منتقدان قرار گرفت.
تفاوت ماهیت نقد با ارائه راه حل؛

در ستایش نقد با بوسه بر قلم منتقدان!

دیشب یکی از دوستان، متن یکی از یادداشت های انتقادی خودم را برایم فرستاده بود و نوشته بود:«نقد آسان است...لطفا راه حل ارائه بدهید!».به نظرم آمد این نگاه و سئوال ایشان، فراگیر است و ذهن بسیاری از فعالان فرهنگی و رسانه ای را درگیر خود کرده است.
مروری بر خودکفایی؛

اساس زندگی اجتماعی در مبادله و تقسیم کار است

خودکفایی هنگامی اهمیت بیشتری می یابد که اولا ناظر به کالاهای استراتژیک باشد و ثانیا، کالایی که بتوان مشابه آن را با همان کیفیت در داخل تولید کرد.
نصرالله حکمت:

مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا

از نظر فیلسوفان مسلمان، شرط امکان مابعدالطبیعه ایمان به خدای خالق و غایت آن، معرفة الله است. از این رو می توان گفت که مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا.
سخنرانی شاپور اعتماد؛

آثار فلسفی چامسکی

من در مورد یک شخصیت معاصر، نوام چامسکی، کار می‌کنم. بخش اعظم آثار او در زمینه مسائل اخلاقی و سیاسی است. من کتابی را تحت عنوان «فرمان و دیوان» ترجمه و تنظیم کردم.
ابراهیمی دینانی:

کمال مطلق در این عالم نیست

چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت گفت: این عالم کمالاتش نسبی است و کمال مطلق در این عالم نیست. ماده گرایان کمال را در این عالم می بینند، در حالی که ما کمال را در همین عالم نمی دانیم.
مانیفست اردکانی در باب توسعه؛

توسعه یک ضرورت اخلاقی است و نه انتخاب

داوری اردکانی در آخرین شماره نشریه فرهنگستان علوم در سرمقاله ای که می توان آن را مانیفست او در باب توسعه دانست، به ضرورت پیمودن راه توسعه و تشریح خرد توسعه پرداخته است.
فکر فلسفی هایدگر؛

هایدگرخوانی ایرانیان

سیاوش جمادی، نویسنده و یکی از مترجمان بنام آثار فلسفی و ادبی است. او اولین‌بار مهم‌ترین اثر فلسفی هایدگر و چه‌بسا مهم‌ترین کتاب فلسفی قرن بیستم را به فارسی ترجمه کرد: «هستی و زمان». از دیگر ترجمه‌های جمادی از آثار هایدگر می‌توان به «چه باشد آنچه خوانندش تفکر» و «متافیزیک چیست؟» اشاره کرد. گفت‌وگویی با او درباره «هایدگرخوانی در ایران» انجام داده شده که در ادامه بخش‌هایی از پاسخ‌های جمادی را می‌خوانید.
تقی‌زاده داوری؛

کدام فیلسوفان بیشتر به آموزه‌های قرآن پرداخته‌اند/ نقش قرآن در استحکام آرای فلاسفه بزرگ

رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی اظهار کرد: رویکردهای روشمند عقلانی فیلسوفان به آیات قرآن باعث ضعف فلسفه‌های آنان نشده بلکه فلسفه‌های آنان را قوت و استحکام و در عین حال مملو از ظرائف، اشارات، تلمیحات، و نکات سازنده‌ای ساخته که برگرفته شده از آیات شریفه قرآنی‌اند.
صفحه  از ۸
نظرات و گلایه ها