شهرام پازوکی در همایش "هانری کربن":

کربن از "ایران‌شناسی" گذر کرد و به "ایران‌پژوهی" رسید

عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران معتقد است کربن از «ایران‌شناسی» گذرکرده و به «ایران‌پژوهی» رسیده است و «اسلام‌شناسی» کربن را تابع «ایران‌شناسی» او ارزیابی کرد.
گفت‌وگو با دکتر سید علیرضا بهشتی پیرامون تازه‌ترین اثرش:

فهم تحولات جامعه با الگوی مدرنیته انتقادی

مک‌اینتایر از این جهت برای من جالب است که سنت‌گرا به آن معنا که ما می‌فهمیم نیست، بلکه اندیشمند مدرنی است که نسبت به مدرنیته منتقد است و البته این انتقاد را از منظر جهان‌بینی مسیحی خود ارائه می‌کند؛ سنتی برآمده از ارسطوگرایی و پیروی از آگوستین و آکویناس.
یوشکا فیشر:

شیرازه دنیا از هم پاشیده است

شیرازه دنیای ساخته شده پس از جنگ جهانی دوم در حال پاشیدن است؟ یک حس ناشناخته در میان اندیشمندان و روشنفکران دیده می‌شود که دنیای دیگری در راه است که با سیمای پیشین دنیا یکی نیست و خشن‌تر و بی‌رحم‌تر است.
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت؛

هانری کربن فیلسوفی شیعی بود

اولین روز از هشتمین همایش «آنان که می‌اندیشند» با موضوع بررسی و نقد آراء و اندیشه‌های هانری کربن، بعد از ظهر امروز در سالن سید جعفر شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست غلامرضا اعوانی، بیژن عبدالکریمی، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا و محمد منصور هاشمی به ایراد سخنرانی پرداختند.
بررسی و نقد اندیشه های نصر؛

سیّدحسین نصر، معلم چهارم

دوستی و آشنایی با شهید مطهری و همکاری آن شهید با سیّدحسین نصر نیز بر اهمیّت این فضای فکری مهم افزود، و در زمانی کوتاه مورد پذیرش و حتی استقبال بسیاری از دانشگاهیان و به ویژه استادان و دانشجویان آن دانشگاه قرار گرفت؛ همان طرحی که در دهه 70 به همت و تلاش دکتر مهدی گلشنی در قالب راه اندازی دوره کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف احیا شد...
همایش "انسان، جامعه و تاریخ در نگاه شریعتی":

ما و میراث شریعتی

شریعتی: اقبال، اسدآبادی و شریعتی در جهان‌بینی خود، تصویری مدرن از جامعه ارائه می‌کنند و آن «جهان‌بینی توحیدی» است
در گفتگو با محمدمنصور هاشمی؛

نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی‌شود/ فلسفه و ادبیات؛ تعامل و تقابل‌ها

محمدمنصور هاشمی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه گفت: بخشی از بهترین آثار فلسفی دنیا آثاری است برخوردار از فصاحت و بلاغت ادیبانه. کسی که نویسنده خوبی نباشد به راحتی به عنوان فیلسوف مطرح نمی‌شود.
احسان شریعتی مطرح کرد؛

شریعتی به مثابه روشنفکری پسااستعماری به ما چه می‌آموزد؟

احسان شریعتی گفت: شریعتی به مثابه روشنفکری پسااستعماری با ملاحظه جغرافیایی حرف می‌آموزاند که مای ایرانی مسلمان دو زمان داریم؛ زمان اجتماعی و زمان تقویمی.
بیژن عبدالکریمی:

اجازه می دهم شریعتی با من سخن بگوید/ روشنفکران را نمی بخشم!

عبدالکریمی گفت: روشنفکرانی چون سروش، طباطبایی و شایگان که بامتهم کردن شریعتی به ایدئولوژی اندیشی، جامعه را از این سرمایه محروم کردند دچار خطایی هرمنوتیکی‌اند وبه همین دلیل آنها را نمی بخشم.
غلامحسین ابراهیمی دینانی:

حکمت را در آثار ادبای ایرانی جستجو کنیم/ عرفان؛ راه وحدت ادیان

غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: حکمت ها در ادبیات فارسی نهفته است که قرن ها از آن غافل بوده اند. ای کاش به جای آثار افلاطون و ارسطو و کانت و هگل، حکمت را در آثار فاخر ادبای ایرانی جستجو کنیم.
مصطفی محقق داماد عنوان کرد؛

قرب حق تعالی به ما و تقرب ما به او/ قرب الهی، آغاز سوز و گداز است

محقق داماد در نشست حکمت در ادبیات ایران گفت: جامی قبول ندارد که وقتی به فنا رسیدید، راحت خواهید شد بلکه قرب الهی آغاز سوز و گداز و درد است. وقتی قرب، نتیجه می‌شود تازه ناز معشوق شروع می شود.
«تاملی بر وضع فلسفه در ایران» از زبان رضا داوری اردکانی؛

هرگز از فلسفه اسلامی جدا نشدم/فلسفه در جان مردم است

فلسفه این نیست که بگوییم یک کتاب نوشتیم و در آن کانت را اثبات یا هگل را رد کردیم بلکه فلسفه در جان مردم است و هر چند غرب جدید با کانت زندگی می‌کند اما کانت را نمی‌شناسد. فلسفه علمی نیست که در مدرسه آن را فرا بگیریم.
در گفتگو با شهریار زرشناس؛

چرا به ایدئولوژی حمله می شود/ فلسفه نمی تواند باعث تحول شود

شهریار زرشناس معتقد است: آرمان گرایی و تعهد را نمی توان از انسان گرفت و اگر کسی با ایدئولوژی مشکل دارد، می تواند آرمان گرایی انقلابی یا طریقت سیاسی اجتماعی اسلامی را بپذیرد.
گفتگوی تفصیلی با شهریار زرشناس؛

نئولیبرالیسم آرمان‌گرایی را متهم به ایدئولوژیک بودن می‌کند

زرشناس با بیان این که نئولیبرالیسم هرگونه تحول خواهی و آرمان گرایی را متهم به ایدئولوژیک بودن می کند، «طریقت سیاسی اجتماعی اسلامی» را به عنوان جایگزینی برای مفهوم ایدئولوژی پیشنهاد می کند.
سیدجواد طباطبایی:

ناسیونالیست نیستم/ باید در علوم انسانی جدید مجتهد شویم

سیدجواد طباطبایی گفت: فارابی و کانت دو عصای ماست. باید بتوانیم هم در مورد فارابی و هم در مورد دکارت و کانت اجتهاد کنیم و این آغاز راه تولید علم است.
حدادعادل:

فلسفه اسلامی ابزار تعامل و تقابل ما با دنیای غرب است

غلامعلی حداد عادل گفت: فلسفه اسلامی کمک بزرگی برای تعامل و تقابل ما با دنیای غرب است.
ضرورت همنشینی آزادی و امنیت:

محافظه‌کار خوب نداریم

اگر ما درباره فحشا رساله و پایان‌نامه بنویسیم آیا این اشاعه فحشاست؟ دولت باید بتواند در تئوری امنیت ملی خودش این موضوعات را لحاظ کند تا بتواند بحران‌های امنیت ملی را مهار کند و این احتیاج به کار نظری دارد.
متن سخنراني مهگل جابر انصاري دربارهي «ذهن بسط يافته فعال برون سرهاي ما»

نظريه‌‌‌‌‌هاي جديد در فلسفه ذهن از آراي هايدگر و مرلوپونتي متأثرند

شناخت چيست؟ چگونه صورت مي‌‌‌‌‌پذيرد؟ سازوکارهاي شناخت تا کجا مربوط به واقعيت زيست‌‌‌‌‌شناختي انسان مي‌‌‌‌‌شوند و تا کجا مي‌‌‌‌‌توان با نظرورزي استدلالي آن‌‌‌‌‌ها را توضيح داد؟ ذهن چيست؟ آيا واقعيتي مستقل از جسم است يا امتداد آن يا سازوکار انسجام آن؟
مصلح در نشست بیم‌ها و امیدها:

عالم ما عالم واژگونی ارزش‌ها است/ آشفتگی خاستگاه‌های بیم و امید ایرانیان

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر بخواهیم همچنان به تقابل خیر و شر بیاندیشیم و خودمان را خیر و دیگران را شر بدانیم، شاید جوابگو نباشد. عالم ما عالم واژگونی ارزش‌هاست. ما ایرانیان به لحاظ خرد جمعی خاستگاه‌های بیم و امیدمان دچار خلا و آشفتگی است.
سلیمان حشمت در نشست «بیم‌ها و امیدها»؛

خوف و رجا گریبان ما را در منطقه گرفته است/با ضعف فرهنگی، بیم و امید شدت می‌گیرد

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که خوف و رجا گریبانگیر ما است. ما هم به لحاظ روانشناسی درگیر هستیم، اموری که در منطقه می‌گذرد نگرانمان می‌کند و این مرحله تاریخی با دوره‌های قبل متفاوت است.
صفحه  از ۵
نظرات و گلایه ها