سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
محقق‌داماد خطاب به جوادی‌آملی:

چرا اظهارنظر نمی‌فرمایید؟

آیت‌الله محقق داماد از آیت‌الله جوادی‌آملی درخواست کرده است که درباره مسائل و مشکلات جامعه اظهارنظر کند. او در همایش عقلانیت وحیانی خطاب به آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: «اگر می‌دانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبه‌رو هستیم، چرا اظهارنظر نمی‌فرمایید؟» آیت‌الله جوادی‌آملی چندی پیش در دیدار فرماندهان نیروی هوایی گفته بود: «با فشار مردم را ساکت‌کردن نتیجه‌ تلخ دارد.»
یادداشت روز؛

در نقد فلسفه اسلامی

برخی فلسفه اسلامی را صورت تحریف‌شده، التقاطی و سوءفهم‌شده فلسفه یونان تلقی می‌کنند و برخی دیگر تفاوت نظری در فلسفه اسلامی و فلسفه یونان را برخاسته از اجتهاد و ابتکار در فلسفه اسلامی می‌دانند. در این زمینه گفت‌وگویی با منوچهر صانعی دره‌بیدی مترجم متون فلسفی و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی انجام داده شد که در ادامه گزیده‌ای از پاسخ‌های او را می‌خوانید.
دیوید هاروی:

چرا «سرمایه» مارکس همچنان مهم است

بیش از صدوپنجاه سال از انتشار اولین مجلد کتاب «سرمایه» می‌گذرد، کتابی قطور و حجیم که بسیاری از خوانندگان را مرعوب می‌کند و بی‌خیال خواندن آن می‌شوند. دیوید هاروی خواندن آن را ضروری می‌داند. او دهه‌هاست «سرمایه» تدریس می‌کند. کلاس‌های عمومی‌اش درباره سه مجلد «سرمایه» روی اینترنت موجود است و میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان آنها را دیده‌اند. این کلاس‌ها مبنای نگارش دو مجلد «راهنمای سرمایه» بوده‌اند.
دکتر قاسم پورحسن/استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی:

آیا ما سکولار شده‌ایم؟

با وجود آثار بسیاری که درباره «عرفی شدن» و «سکولاریسم» نوشته و ترجمه شده است اما هنوز به‌معنای واحدی برای عرفی شدن یا سکولاریسم نرسیده‌ایم. نمی‌توان یکسره سکولاریسم را به معنای حذف دین از عرصه عمومی در نظرگرفت؛ چرا که «حذف» می‌تواند طیف معنایی گسترده‌ای داشته باشد؛ حذف حداکثرگرایانه، حذف حداقل‌گرایانه یا حتی می‌تواند به معنای کاهش نقش دین در عرصه‌ عمومی یا تمایز و تفکیک نهاد دین از نهاد قدرت و سیاست باشد. به این اعتبار نمی‌توان معنای واحدی برای سکولاریسم یا عرفی شدن بیان کرد. هرجا از سکولاریسم سخن به میان آمد، مقصود مخالفت یا ضدیت با دین یا مذهب نیست. از طرف دیگر، شواهد حاکی از آن است که ما «سکولاریسم» را تنها در معنای سیاسی آن فهم کرده‌ایم؛ این در حالی است که این تلقی از سکولاریسم مربوط به نیمه‌ دوم سده‌ هفدهم است و کمتر از سکولاریسم در اخلاق، معرفت‌شناسی و حوزه‌های دیگر بحث کرده‌ایم و باید بپذیریم که امروزه همه‌ ساحات با سکولاریسم نسبت پیدا می‌کند.
موقعیت فلسفه در جهان کنونی؛

ظهور ماهواره افول فلسفه

تردیدی نیست که طلوع ماهواره های مخابراتی و تلویزیونی که مهمترین ویژگی آنها ایجاد سرگرمی و با سرعت فزاینده و تنوع و در عین حال سادگی مفاهیم روزمره است، به توده ای شدن جریان اطلاعات علمی و بخصوص فلسفی کمک کرده است
فلاسفه ایرانی و حکمت رضوی؛

سفر امام هشتم به خراسان و شأن فلسفی و حکمت رضوی که ایشان تحقق بخشید

ائمه به ویژه امام رضا علیه‌السلام در مباحثاتشان به عقل و جهل بسیار پرداخته‌اند و یکی از مهم‌ترین یادگارهای امام علی‌ بن موسی الرضا(ع) مناظرات آن حضرت در مجالس مأمون عباسی است.
انسان‌گرایی در اسلام؛

انسانگرایی در تفکر اسلامی

پس از گذشت بیش از دو قرن از شکل‌گیری «فکر عربی اسلامی نو»، یعنی از آغاز قرن نوزدهم تا آغاز قرن 21، پروژه‌های فکری چندی سر برداشتند که هر یک به سهم خود می‌کوشید با استناد به منابع گوناگون، واقعیت اجتماعی را به شکلی صحیح تفسیر و تبیین کنند. گام‌های اول را طهطاوی، عبد‌الرحمن کواکبی، سیدجمال افغانی (اسدآبادی) و محمد عبده برداشتند.
دو انقلاب ویتگنشتاین؛

گزارشی از فلسفه متأخر ویتگنشتاین براساس تحلیل فیلسوف آلمانی اوسوالت هنفلینگ

بسیاری لودویگ ویتگنشتاین را در کنار مارتین هایدگر از بزرگ‌ترین فیلسوفان قرن بیستم می‌دانند. ویتگنشتاین تنها فیلسوفی است که دو بار در تفکر فلسفی انقلاب به پا کرد.
سیاست و مدنیت؛

جایگاه خواجه نصیرالدین و ماکیاولی در سیر تطور اندیشه

با ظهور ابن‌سینا در سده پنجم، فلسفه اسلامی پس از فارابی به اوج می‌رسد و میراث ارسطو از طریق شفا دوباره احیا شده و مورد توجه فیلسوفان مشرق‌زمین قرار می‌گیرد.
دو خط کتاب؛

«فلسفه» به چه کار می آید؟

هنگامی که کسی می پرسد فلسفه به چه کار می آید، پاسخ باید ستیزه جویانه باشد، چرا که پرسش کنایه آمیز و نیش دار است.
کریم میرزاده‌اهری:

ژست‌های ازمیان‌رفته

ژست‌ها، تکنیک‌ها و کاربردهای بدن اغلب برآمده از مختصات تاریخی، و به بیانی دقیق‌تر، پارادایم‌ها هستند. می‌توان در روندی معکوس، با مطالعه ژست‌ها به نیروها و خصیصه‌های یک دوره تاریخی و البته پارادایم‌هایش دست یافت.
انسان آينده؛

نگاهی به کتاب «انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده»

«انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده» کتابی نوشته یووال نوح هراری است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و اخيرا نشر نو با ترجمه زهرا عالی آن را منتشر کرده‌ است.
سوسیالیسم و آزادی؛

درباره «گزیده‌هایی از رزا لوکزامبورگ»

رزالوکزامبورگ یکی از خلاق‌ترین شخصیت‌هایی است که تاکنون در جنبش سوسیالیستی مشارکت داشته است. او بیش از هر مارکسیست دیگری در قرن بیستم گرایش بی‌وقفه سرمایه‌داری را برای خودگستری تشریح و به‌ویژه بر پیامدهای مخرب آن برای دنیای توسعه‌نیافته به‌لحاظ فناوری تأکید کرد.
نقش فرهنگ مردمی در شکل‌دادن به تمایزهای فرهنگی؛

اهمیت بوردیو برای پسامدرنیسم

بوردیو در راستای بحث مخدوش‌شدن ارزش فرهنگی والا و پست در پسامدرنیسم به بازنگری مسئله ارزش می‌پردازد و می‌گوید که «تمایزهای فرهنگی» وجه مهمی از مبارزه میان طبقات حاکم و محکوم جامعه‌اند. او نشان می‌‌دهد که چگونه ذوق و سلیقه‌ها و سبک زندگی‌های اختیاری گروه‌ها و طبقات خاصی در جامعه به برکت روابط قدرت و نظام‌های گوناگون آموزشی به یگانه الگوی ذوق و سلیقه سبک زندگی «مشروع» و «طبیعی» کل جامعه تبدیل می‌شود
گفت‌وگو با آلبرتو توسکانو؛

همبستگی و کار سیاسی

گفت‌وگویی با آلبرتو توسکانو درباره جریان‌های مختلف مارکسیسم در قرن بیستم؛
معرفی کتاب؛

در مواجهه کانت و هگل

به تازگی کتاب دیگری به همت انتشارات ققنوس منتشر شده که از طریق بررسی تفاوت رویكرد كانت و هگل درخصوص مفهوم ابژه، تمایزات ایدئالیسم این دو متفكر را توضیح می‌دهد: «وحدت اشيا: هگل، كانت و ساختار ابژه» اثر رابرت استرن. نویسنده در این کتاب مي‌كوشد با طرح مساله وحدت و كثرت، فلسفه هگل را در پرتو تقابلش با فلسفه كانت توضيح دهد. كتاب حاضر در پنج فصل تنظیم شده است.
زبان دین؛

مکتب ویتگنشتاین در فلسفۀ دین

وقتی ویتگنشتاین متأخر درباره اعتقاد دینی قلم می‌زند، همچنان بر آن است که کاربرد زبان در مقام بیان اعتقادات دینی، کاملاً متفاوت با کاربرد آن در مقام بیان امور واقع است. ولی دیگر در اینجا نتیجه نمی‌گیرد که پس باید این کاربرد، کاربرد نادرست زبان باشد. هدف اصلی وی توضیح این است که چگونه مفاهیمی مانند گناه، فدیه، داوری، رحمت و کفاره، جایگاهی مسلّم در شیوه زندگی یک فرد یا جامعه دارند.
دکتر علی شریعتی؛

مصلحت و حقیقت

همیشه مصلحت، روپوش دروغین زیبایی بوده است تا دشمنان حقیقت، حقیقت را در درونش مدفون کنند و همیشه مصلحت تیغ شرعی بوده است تا حقیقت را رو به قبله ذبح کنند که مصلحت همیشه مونتاژ دین و دنیا بوده است.
نسبت هایدگر با دین؛

«وجود» یونانی هایدگر

نسبت هایدگر با دین و خدا به غایت مبهم است. هایدگر در 1919، در پی بحرانی مذهبی، بنا به میل و درخواست خویش، از کار آموزش فلسفه به دانشجویان الاهیات کاتولیک در دانشگاه فرایبورگ کناره گرفت. اصل استدلال او این بود که بصیرت‌های شناخت‌شناسانه... مذهب کاتولیک را برای او مسئله‌دار و غیرقابل‌قبول کرده است.
استاد فلسفه و عرفان:

دعا، بهانه‌ای برای دق‌الباب معشوق است

به قول مولانا، آنچنان جانمان هرروزه از فکر سود و زیان لگدکوب شده که دیگر نه صفایی برایش مانده است و نه راه سفری به آسمان. آنچنان در این وضعیت نامطلوب مادی گیر افتاده‎‌ایم و حاشیه‌ها برایمان اصل شده است که فراموش کرده‌ایم راه آرامش و سعادت تنها از روزمرگی‌ها و لذت‌های مادی نمی‌گذرد. بزرگان دین، فرهنگ و سنت ما یکی از بهترین راه‌های برون‌رفت از این وضعیت را دعا و نیایش می‌دانند. حتی بسیاری از روانشناسان و روان‌درمان‌گران هم بر نقش دعا در سلامت روان تاکید بسیار دارند.
صفحه  از ۸
نظرات و گلایه ها