سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سياست اميد؛

نسبت مارکس با ادبیات دویست سال پس از مارکس

بالزاک سخت مورد علاقه مارکس بود. پل لافارگ، دامادِ مارکس گفته بود بالزاک چنان اهمیتی نزد مارکس داشت که می‌خواست بعد از پایان مطالعاتش درباره اقتصاد سیاسی نقدی بر «کمدی انسانیِ» بالزاک بنویسد. آنچه اهمیت بالزاک را نزد مارکس بالا می‌برد، شناخت بالزاک بر روند شتابان ساختاری بود که وی در اوايل قرن نوزدهم، نطفه‌های آغازین آن را پیش‌بینی کرده بود.
ماروینِ «راهنمای کهکشان»:

«سیزیف» کامو در جهان پست‌مدرن

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها» رمانِ مطرح داگلاس آدامز، نویسنده‌ بریتانیایی است که در پنج جلد نوشته شده و آرش سرکوهی تاکنون سه جلد از آن ترجمه کرده است.
تأملات کیرکگور در صیغه سوم شخص؛

گزارشی از کتاب «یوهانس کلیماکوس» اثر سورن کیرکگور

سورن کیرکگور از جمله فیلسوفانی است که طی سه دهه گذشته مدام از او و درباره او در فارسی گفته شده، ولی دو سه سالی است که ترجمه آثارش به طور جدی آغاز شده است. آثار کیرکگور در کل متون دشواری‌اند. بنابراین کیفیت ترجمه فارسی آن بیش از پیش مهم می‌شود. اگر از شرح مهتاب مستعان که اوایل انقلاب با عنوان «کیرکگور، متفکر عارف‌پیشه» منتشر شد بگذریم، تا پیش از «ترس و لرز» با ترجمه مثال‌زدنی عبدالکریم رشیدیان (١٣٧٨) متنی از او در دسترس نبود. البته به غیر از ترجمه رشیدیان ترجمه‌های نه‌چندان موثقی هم از کیرکگور در فارسی وجود داشت، از جمله «بیماری تا دم مرگ» (1388).
آرون و «افیون روشنفکران»:

نظریه‌پرداز نولیبرالیسم فرانسوی

پاریس مرکز ثقل بحث‌های موافقان و مخالفان «سوسیالیسم واقعا موجود» بعد از جنگ جهانی دوم بود، ‌کشوری که هم مقر ناتو بود و هم قدرتمندترین حزب کمونیست را در اروپای غربی در خود جای داده بود. «افیون روشنفکران» اثر رمون آرون در این فضای جدلی، کمی پس از مرگ استالین و مهم‌تر از آن در بحبوحه جنگ سرد در سال 1955 نوشته شد. عنوان کتاب کنایه‌ای به جمله معروف مارکس در مورد نقش مذهب بود.
قامت فلسفه، سقف صلح؛

چرا کشورهایی که فلسفه قوی تری دارند صلح پذیرترند؟

کمکی که فلسفه به تحقق صلح می‌کند و بیشتر تخصصی است این است که فلسفه می‌تواند در مورد مفهوم صلح و مفهوم جنگ مثل هر مفهوم دیگری بیندیشد. صلح به چه معناست؟ با جنگ نکردن چه تفاوتی دارد؟ فلسفه می‌تواند به روشن شدن حدود این مفاهیم کمک کند. در این راستا، فیلسوفان بزرگی مثل کانت و خیلی‌های دیگر درباره‌ ماهیت صلح صحبت کرده‌اند؛ اینکه صلح با چه کسی معنا دارد؟ و طرف صلح چه کسی است؟ و... بنابراین، روشن کردن مفهوم صلح نیز از دیگر خدماتی است که فلسفه برای تحقق صلح ارائه می‌کند.
ريشه‌های تروريسم؛

منشأ درد ما جای دورتری است

كتاب «منشأ درد ما جای دورتری است» متن سخنراني آلن بديو در سميناري است كه چند روز پس از كشتار سيزدهم نوامبر 2015 در تئاتر شهر اوبرويليه در حومه پاريس برگزار شد. در اين حوادث، یک رشته از حملات تروریستی در منطقه‌های مختلف شهر پاریس منجر به کشته‌شدن ۱۳۰ نفر و مصدومیت تعداد زيادي از شهروندان فرانسوي شد.
فرضیه کمونیستی آلن بدیو؛

امکان‌های تاریخی کمونیسم

در جهان امروز با افزایش مدام فقر و نابرابری‌های اجتماعی، فجایعی مثل جنگ‌های فرقه‌ای در خاورمیانه و آفریقا، عقب‌ماندگی جوامع تحت استبداد که معلول سال‌ها سیاست‌های غربی است و بحران زیست‌محیطی روبه‌روییم که دیگر کسی منکر آن نمی‌شود. بااین‌حال، صحبت از نیاز و امکان تغییر ریشه‌ای در چشم اربابان و منتفعان این وضعیت گناهی نابخشودنی به حساب می‌آید. صحبت از تغییر معمولا با سیل استدلال‌هایی روبه‌رو می‌شود از آن دست که در جامعه دهه50 آمریکا رایج بود و هر چیز به‌جز دموکراسی‌های موجود را به رژیم‌های خونریز و استبدادهای نفرت‌انگیز تعبیر می‌کرد.
همبستگی علم و اخلاق و هنر؛

در ستايش امر اخلاقي

تأثيرگذاري و تأثيرپذيري هنر و علم با اخلاق (Morality)، اکنون، نزد نظريه‌پردازان و فلاسفه، تقريبا به اجماع، پذيرفته‌ شده است. هنر به‌منزله امري که موجب پالايش درون (کاتارسيس) مي‌شود، از زمان ارسطو تاکنون مطرح بوده است: «هنر مانند تصفيه‌کننده‌اي عاطفي عمل مي‌کند و عواطف را مي‌پالايد» (هاسپرس،136). از سوي ديگر، هنر با نمايش‌دادن شخصيت‌ها و افراد در ميان بحران‌ها و تعارضات، نظرگاه اخلاقي ما را پرورش مي‌دهد (کَرول،58). در اين ميان ادبيات و رمان و شعر که در ذات خود نوع والايي از اقسام هنرها محسوب مي‌شوند، به لحاظ آنکه به مدد تخيل، ما را در موقعيت شخصيت‌ها و افراد قرار مي‌دهند، در مراتبي نسبت به ديگر هنرها، برتري دارند، چراکه «موقعيت اخلاقي را در متن تمام‌وکمال آن ارائه مي‌کنند» (هاسپرس،135).
مقاله‌ای از دیوید هاروی؛

جهان‌وطنی و ابتذال شرهای جغرافیایی

«احیای علم جغرافیا.... باید آن وحدتی را برای معرفت پدید آورد که بدون آن هر کوششی برای تحصیل دانش در حد کارهای مقاطعه‌ای خواهند ماند» ایمانوئل کانت «بدون شناخت جغرافی انسان‌های بافرهنگ از عهده فهم یک روزنامه هم برنمی‌آیند» جان لاک
ورود فلسفه به تمدن اسلامی؛

هانری کربن فلسفه‌ اسلامی را «حکمت نبوی» می‌داند

طاهرزاده با بیان اینکه وحی الهی از عقلانیتِ لازم برخوردار است و وظیفه‌ اندیشمندان است که بتوانند وجوهِ عقلانی حکمت الهی را بنمایانند
فیلسوف دوران بحران؛

مدرنيته دچار يك‌سري تضادهاي دروني است

نيچه كه مي‌نوشت، بي‌پروا بود؛ بي‌پروا در نقد هر فرد و انديشه‌اي. اين بي‌پروايي در كنار نبوغ و تسلطش بر زبان از آثار او، شاعرانه‌هايي فلسفي ساخته كه هنوز هم براي ارايه تفسيرهاي تازه قابليت دارند. اما اين زبان استعاري و اين بي‌پروايي در تاختن به انديشه‌هاي حاكم در جامعه، باعث برداشت‌هاي نادرستي هم از نيچه شده است.
به‌سوی نقدی انقلابی؛

«تمثيل باروك»، مقاله‌اي از تری ایگلتون

آنچه در ادامه می‌خوانید فصل نخست از بخش اول کتاب «والتر بنیامین؛ به‌سوی نقدی انقلابی» نوشته تری ایگلتون است با عنوان «تمثيل باروك» که به‌زودی در نشر مرکز منتشر خواهد شد. ایگلتون در بخش نخست این کتاب مجموعه‌ای از مفاهیم اصلی بنیامین، نظیر تمثیل، هاله، تاریخ و سنت را به شکلی خلاقانه در نسبت با نظریات موجود در حوزه نقد ادبی شرح می‌دهد و بعد، می‌کوشد از مجموع این مباحث طرحی کلی از نقدی انقلابی به‌دست دهد.
در رفع تقابل آزادی و ضرورت؛

درباره کتاب شلینگ: «پژوهش‌های فلسفي در باب ذات آزادی انسان»

پس از گذشت قريب به دويست‌وده سال از انتشار يكي از مهم‌ترين آثار فريدريش ويلهلم يوزف شلينگ (1775-1854م) با عنوان «پژوهش‌های فلسفی در باب ذات آزادی انسان و موضوعات مرتبط با آن» كه به «رساله‌ آزادی» نيز معروف است، اكنون ترجمه‌اي از اين اثر به فارسي منتشر شده است.
محقق‌داماد خطاب به جوادی‌آملی:

چرا اظهارنظر نمی‌فرمایید؟

آیت‌الله محقق داماد از آیت‌الله جوادی‌آملی درخواست کرده است که درباره مسائل و مشکلات جامعه اظهارنظر کند. او در همایش عقلانیت وحیانی خطاب به آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: «اگر می‌دانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبه‌رو هستیم، چرا اظهارنظر نمی‌فرمایید؟» آیت‌الله جوادی‌آملی چندی پیش در دیدار فرماندهان نیروی هوایی گفته بود: «با فشار مردم را ساکت‌کردن نتیجه‌ تلخ دارد.»
یادداشت روز؛

در نقد فلسفه اسلامی

برخی فلسفه اسلامی را صورت تحریف‌شده، التقاطی و سوءفهم‌شده فلسفه یونان تلقی می‌کنند و برخی دیگر تفاوت نظری در فلسفه اسلامی و فلسفه یونان را برخاسته از اجتهاد و ابتکار در فلسفه اسلامی می‌دانند. در این زمینه گفت‌وگویی با منوچهر صانعی دره‌بیدی مترجم متون فلسفی و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی انجام داده شد که در ادامه گزیده‌ای از پاسخ‌های او را می‌خوانید.
دیوید هاروی:

چرا «سرمایه» مارکس همچنان مهم است

بیش از صدوپنجاه سال از انتشار اولین مجلد کتاب «سرمایه» می‌گذرد، کتابی قطور و حجیم که بسیاری از خوانندگان را مرعوب می‌کند و بی‌خیال خواندن آن می‌شوند. دیوید هاروی خواندن آن را ضروری می‌داند. او دهه‌هاست «سرمایه» تدریس می‌کند. کلاس‌های عمومی‌اش درباره سه مجلد «سرمایه» روی اینترنت موجود است و میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان آنها را دیده‌اند. این کلاس‌ها مبنای نگارش دو مجلد «راهنمای سرمایه» بوده‌اند.
دکتر قاسم پورحسن/استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی:

آیا ما سکولار شده‌ایم؟

با وجود آثار بسیاری که درباره «عرفی شدن» و «سکولاریسم» نوشته و ترجمه شده است اما هنوز به‌معنای واحدی برای عرفی شدن یا سکولاریسم نرسیده‌ایم. نمی‌توان یکسره سکولاریسم را به معنای حذف دین از عرصه عمومی در نظرگرفت؛ چرا که «حذف» می‌تواند طیف معنایی گسترده‌ای داشته باشد؛ حذف حداکثرگرایانه، حذف حداقل‌گرایانه یا حتی می‌تواند به معنای کاهش نقش دین در عرصه‌ عمومی یا تمایز و تفکیک نهاد دین از نهاد قدرت و سیاست باشد. به این اعتبار نمی‌توان معنای واحدی برای سکولاریسم یا عرفی شدن بیان کرد. هرجا از سکولاریسم سخن به میان آمد، مقصود مخالفت یا ضدیت با دین یا مذهب نیست. از طرف دیگر، شواهد حاکی از آن است که ما «سکولاریسم» را تنها در معنای سیاسی آن فهم کرده‌ایم؛ این در حالی است که این تلقی از سکولاریسم مربوط به نیمه‌ دوم سده‌ هفدهم است و کمتر از سکولاریسم در اخلاق، معرفت‌شناسی و حوزه‌های دیگر بحث کرده‌ایم و باید بپذیریم که امروزه همه‌ ساحات با سکولاریسم نسبت پیدا می‌کند.
موقعیت فلسفه در جهان کنونی؛

ظهور ماهواره افول فلسفه

تردیدی نیست که طلوع ماهواره های مخابراتی و تلویزیونی که مهمترین ویژگی آنها ایجاد سرگرمی و با سرعت فزاینده و تنوع و در عین حال سادگی مفاهیم روزمره است، به توده ای شدن جریان اطلاعات علمی و بخصوص فلسفی کمک کرده است
فلاسفه ایرانی و حکمت رضوی؛

سفر امام هشتم به خراسان و شأن فلسفی و حکمت رضوی که ایشان تحقق بخشید

ائمه به ویژه امام رضا علیه‌السلام در مباحثاتشان به عقل و جهل بسیار پرداخته‌اند و یکی از مهم‌ترین یادگارهای امام علی‌ بن موسی الرضا(ع) مناظرات آن حضرت در مجالس مأمون عباسی است.
انسان‌گرایی در اسلام؛

انسانگرایی در تفکر اسلامی

پس از گذشت بیش از دو قرن از شکل‌گیری «فکر عربی اسلامی نو»، یعنی از آغاز قرن نوزدهم تا آغاز قرن 21، پروژه‌های فکری چندی سر برداشتند که هر یک به سهم خود می‌کوشید با استناد به منابع گوناگون، واقعیت اجتماعی را به شکلی صحیح تفسیر و تبیین کنند. گام‌های اول را طهطاوی، عبد‌الرحمن کواکبی، سیدجمال افغانی (اسدآبادی) و محمد عبده برداشتند.
صفحه  از ۹
نظرات و گلایه ها