سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
مدرنیته در ایران ناقص متولد شد:

به قول شایگان دچار اسکیزوفرنی فرهنگی هستیم

دکتر «محمدرضا تاجیک»رئیس اسبق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری معتقد است: چون بدون توجه به مبانی نظری اندیشه نوین به سمت آن رفتیم، دچار توهم و اسکیزوفرنی تاریخی شده‌ایم و رسوخ سنت‌ متصلب در پاسخ به اندیشه‌های نو، باعث بروز مشکلات فراوان در ایران شد.
از ارسطو تا مونتسکیو و تیلور؛

مبانی اعتدال‌گرایی در فلسفه سیاسی

«هر اندازه شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه‌ای به سمت اعتدال سوق پیدا کند، این امیدواری وجود دارد که رفتارها و عمل هم در سطح خرد و کلان، انعطاف معقولانه‌ای پیدا کند.»
به مناسبت سالروز درگذشت احمد فردید؛

فردیدیه؛ جلسه هایی برای طرح اندیشه های فردید

احمد فردید یکی از شناخته شدن ترین و پرنفوذترین فیلسوفان تاریخ معاصر ایران است که کمتر می نوشت و بیشتر سخن می گفت. از این رو جلسه هایی تحت عنوان فردیدیه برگزار کرد و زمینه‌های طرح اندیشه‌اش را فراهم آورد که افراد حاضر در این جلسه ها از چهره هایی شاخص در فرهنگ و اندیشه ایران بودند.
علوم اجتماعی و گفتمان گذار؛

گذر از گفتمان «گذار» در تبیین وضعیت علوم‌انسانی و اجتماعی در ایران

دکتر ابراهیم توفیق فارغ‌‌التحصیل جامعه‌شناسی از دانشگاه‌های آلمان و مدرس این رشته در ایران و آلمان است. تخصص ایشان در زمینه جامعه‌شناسی تاریخی است و در این زمینه صاحب تألیفات و ترجمه هستند. در این یادداشت به مرور نقد ایشان بر سیطره گفتمان «گذار» بر علوم انسانی و اجتماعی پرداخته شده است.
جبر و اختیار ؛

نگاهی به کتاب «تحریر اختیار» جدیدترین اثر سید حسن خمینی

کتاب «تحریر اختیار» عنوان پژوهش جدیدی است که بر پایه درس گفتارهای یادگار امام راحل(ره) حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی درباره کتاب «طلب و اراده» و به همت دو تن از شاگردان وی حجج الاسلام و المسلمین سید مرتضی و سید مجتبی حسینی کاشانی، تنظیم یافته و با پژوهشهای تکمیلی به تالیفی منسجم تبدیل شده است.
ریچارد ولف:

مارکس و دموکراتیک‌کردن کار

مارکس درباره آینده بعد از سرمایه‌داری چندان چیزی نگفته و ننوشته. او به آینده‌نگری باور نداشت؛ هیچ‌کس نمی‌داند سرنوشت جهان چگونه رقم خواهد خورد. البته مارکس ایده‌هایی به دست می‌دهد که برای فرارفتن از سرمایه‌داری چه کارهایی باید کرد؛ ولی هیچ طرح کلی و نقشه راهی پیش‌روی ما نگذاشته است.
نیکوس کازانتزاکیس نقل می کند؛

فشار آوردن بر قوانین بزرگ کیهان

نیکوس کازانتزاکیس نقل می کند که در دوران کودکی ، یک پیله کرم ابریشم را بر روي درختی می یابد ، درست هنگامی که پروانه خود را برای خروج از پیله آماده می سازد . اندکی منتظر می ماند ، اما سرانجام چون خروج پروانه طول می کشد تصمیم می گیرد این فرآیند را شتاب بخشد . با حرارت دهان خود آغاز به گرم نمودن پیله می کند ، تا این که پروانه خروج خود را آغاز می کند . اما بال هایش هنوز بسته اند و اندکی بعد می میرد .
همدستی با تقدیر؛

اگر از گذشته فرار کنید، در آینده نابود می‌شوید

تراژدی به روابط پیچیدۀ بین آزادی و ضرورت، که وجود ما را تعریف می‌کند، مجال ظهور می‌دهد. آنچه ما را در تار‌های گذشته، در تعیّن تقدیرشدۀ گذشته و آینده‌مان، به دام می‌اندازد دائماً آزادی ما را نیز به مخاطره می‌افکند.
تعریف روشنفکر به روایت ادوارد سعید:

روشنفکر کیست؟ روشنفکری چیست؟

روشنفکر اهل انزوا و در خود فرورفتن نیست. او از جامعه قهر نمی کند و ناامید نیز نمی شود؛ چرا که از ابتدا هم توقع تغییرات دراماتیک نداشته است. روشنفکرمآب ها ناامید و سرخورده اند.
کانت و هگل و هایدگر، همگی در نیم‌ساعت؛

آیا «دنیای سوفی» فلسفه را به ابتذال می‌کشاند؟

این روزها، همه دوست دارند فلسفه را عامه‌پسند و ساده‌فهم کنند. یکسری به‌دنبال بازی فکری‌اند، و عده‌ای هم می‌خواهند زخم‌های روحی‌شان را با آن تسکین بدهند. اما هیچ‌چیز فیلسوفان کلاسیک را به این اندازه عصبانی نمی‌کند. آن‌ها می‌گویند فلسفه به شما احساس زیرکی و نشاط نمی‌دهد، بلکه کاری می‌کند فکر کنید احمق‌تر شده‌اید: با فلسفه‌ورزیدن کشف می‌کنید که حتی امور بسیار ابتدایی را نیز نمی‌دانید. اگر مواجهه‌تان با مسائل فلسفی طوری نباشد که خواب را از چشمتان بدزدد، پس آن‌ها را فقط به سخره گرفته‌اید و بس.
تعویق پدرکشی؛

مکتب فرانکفورت تجسم نوعی پارادوکس است

در ۱۹۲۳ یکی از جاسوس‌های شوروی به راه‌اندازی کتابخانۀ اندیشکده‌ای جدید در فرانکفورت آلمان کمک کرد. پیدایش این اندیشکده ماجرای عجیب‌وغریبی دارد: به پژوهش مارکسیستی اختصاص داشت، بودجه‌اش را فردی سرمایه‌دار می‌داد و ساختمانش را یکی از نازی‌ها تهیه کرده بود. استوارت جفریز، روزنامه‌نگار و نویسندۀ کتاب «گراند هتل پرتگاه»، در روایت تاریخی جدید خود از «مکتب فرانکفورت» آن را تجسم نوعی پارادوکس می‌داند.
روشنگری و نواندیشی دینی؛

استاد شریعتی و بنیان‌گذاری راه سوم

هنگامی که استاد شریعتی پس از پایان دیکتاتوری رضاشاه (و اشغال ایران) در ۱۳۲۰، کار تازه و بزرگ خود را آغاز کرد، نه مانند ما ٧٠ سال «راه طی‌شده» را چون پشتوانه خود داشت و نه هنوز چشم‌اندازها برای او و یارانش روشن می‌نمود.
مریخ سُرخ است؛ رنگ انقلاب؛

مریخ با زمین فرقی ندارد، آنجا هم کسی امیدوار نیست

دوست داریم مریخ همانجایی باشد که همهٔ آرزوهایمان برآورده می‌شود.هر وقت از جهان و مافیها ناامید می‌شویم، یک ایدهٔ رادیکال در ذهنمان جرقه می‌زند: کاش بمبی همه‌چیز را ویران می‌کرد، تا می‌شد جهان را ازنو ساخت. اما زمانی که پای انسان به فضا باز شد، این ناامیدی شکل دیگری به خود گرفت: زندگی در مریخ. مریخ گناهان تاریخ را به دوش نمی‌کشد و سطحش بکر و دست‌نخورده است. نقشه‌اش را هم مالکان آمازون و تسلا جلوتر برایمان کشیده‌اند. اما اگر آن مریخ شبیه همین زمین خودمان شود، به کدام سیارهٔ دیگری کوچ کنیم؟
حجت‌الاسلام غلامی:

بخش مهمی از علوم انسانی سکولار به نوعی آنارشیسم مبتلا شده است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: ما امروز در شرایطی از قاعده‌مندسازی تحقیقات در علوم انسانی اسلامی بحث می‌کنیم که بخش مهمی از علوم انسانی سکولار و غرب‌گرا، به نوع بیمارگونه‌ای از آنارشیسم، مبتلا شده است.
فرضیات داروین در سطح کل عالم صادق نیست؛

محیط علمی و دانشگاهی ایران از تحولات مثبت غرب غافل است

نظریه‌پرداز فلسفه علم گفت: این پرسش که علم و ایدئولوژی دو مقوله جدا از هم هستند یا اساسا علم برخاسته از ایدئولوژی است و غیر از آن امکان‌پذیر نیست همواره مورد تدقیق و جستجوی محافل اندیشه‌ای و جویندگان علم بوده است.وی بیان می دارد که بسیاری از دانشمندان غربی بر ناتوانی علم سکولار اذعان دارند. ماکسول می گوید بجای علم سکولار باید سراغ حکمت رفت و برخلاف نظر داروین، همه تغییرات در عالم در جهت بقاء نیست و فرضیه تکامل آخر خط علم پیدایش و تداوم جهان نیست.
یادداشت دکتر سریع‌القلم:

پیروزی فکر بر عصبانیت

یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید: «به دنبال انتقام‌گیری از دشمن نباشید. کنار رودخانه بنشینید. آب، جسد او را می‌آورد.»
چراهای دیدن؛

منازعات فلسفی درباره هنر

روان‌شناسی تجربی پاسخ‌هایی انضمامی برای برخی از منازعات فلسفی بزرگ دربارۀ هنر دارد.
گفت‌وگو با هنری ژیرو نظریه‌پرداز تعلیم‌و‌تربیت انتقادی؛

زبان آموزش نولیبرالی

هنری ژیرو منتقد فرهنگی آمریکایی‌کانادایی و یکی از نظریه‌پردازان مؤسس تعلیم‌و‌تربیت انتقادی در ایالات متحده است. او به جهت کارهای تحقیقاتی‌اش در حوزه مطالعات فرهنگی، مطالعات جوانان، تعلیم‌و‌تربیت انتقادی، فرهنگ عامه، مطالعات رسانه، نظریه اجتماعی و سیاست آموزش عمومی و آموزش عالی مشهور است.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛

باید از فلسفه پاستوریزه دوری بجوییم

غلامرضا زکیانی (استاد فلسفه) معتقد است: اندیشه‌های ما بر عمل اثر مستقیم دارد و قرآن و روایات نیز در این‌باره صراحت دارند. داستان ملاقات بوعلی سینا و ابوسعید مصداق بارز این مسئله است. گفتمان‌ها به شدت در افکار اثر دارند. اینکه ما فکر کنیم فارغ از قدرت و جریانات اجتماعی و فرهنگی می‌توانیم بیاندیشم و استعلایی نگاه کنیم، تفکر اشتباهی‌ست.موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه قدمتی کمتر از ۵۰ سال دارد و برای ساماندهی به نیازهای فلسفی ایران شکل گرفت. این موسسه که پیش از انقلاب به پیشنهاد ریموند کلیباسکی، رئیس وقت موسسه بین‌المللی فلسفه تاسیس شد، پس از انقلاب با چند نوبت دگردیسی در مجموعه وظایف و فعالیت‌ها مواجه شد.
خوانش اسکینر از اندیشه هابز: مداخله جدلی یک نظریه سیاسی؛

هابز علیه آزادی جمهو‌ری‌خواهانه

کوئنتین اسکینر مورخ بنام حوزه اندیشه سیاسی است که از بنیانگذاران مکتب کمبریج در تاریخ اندیشه سیاسی به حساب می‌آید و از سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ صاحب کرسی سلطنتی تاریخ در دانشگاه کمبریج بود. درحال‌حاضر نیز صاحب کرسی باربر بیمونت در علوم انسانی و مدیر مرکز مطالعه تاریخ اندیشه سیاسی دانشگاه کوئین مری لندن است.
صفحه  از ۱۲
نظرات و گلایه ها