سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
گفت‌و‌گو با محمدمهدی اردبیلی؛

پازل گمشده

دست کم در دو دوره از انتخابات گذشته، بسیاری با شعار «مطالبه‌محوری» پای صندوق‌های رأی رفتند بی‌آنکه از مبانی نظری و عملی آن آگاه باشند. مطالبه‌محور بودن چیست؟ چه ابزارهایی لازم دارد؟ در چه بستر اجتماعی قابل تبیین و توجیه است؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر که تلاش برای پاسخ به آنها، پرسش‌های تازه‌تری را پیش روی ما گشود. در این زمینه با دکتر محمدمهدی اردبیلی به گفت‌وگو نشستیم. او پژوهشگر، نویسنده و مترجم حوزه فلسفه، دارای مدرک دکترای فلسفه غرب از دانشگاه تبریز است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه ایدئالیسم آلمانی، بویژه فلسفه هگل است و کتابش تحت عنوان «آگاهی و خودآگاهی در پدیدارشناسی روح هگل» مورد توجه منتقدان قرار گرفت.
تفاوت ماهیت نقد با ارائه راه حل؛

در ستایش نقد با بوسه بر قلم منتقدان!

دیشب یکی از دوستان، متن یکی از یادداشت های انتقادی خودم را برایم فرستاده بود و نوشته بود:«نقد آسان است...لطفا راه حل ارائه بدهید!».به نظرم آمد این نگاه و سئوال ایشان، فراگیر است و ذهن بسیاری از فعالان فرهنگی و رسانه ای را درگیر خود کرده است.
مروری بر خودکفایی؛

اساس زندگی اجتماعی در مبادله و تقسیم کار است

خودکفایی هنگامی اهمیت بیشتری می یابد که اولا ناظر به کالاهای استراتژیک باشد و ثانیا، کالایی که بتوان مشابه آن را با همان کیفیت در داخل تولید کرد.
نصرالله حکمت:

مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا

از نظر فیلسوفان مسلمان، شرط امکان مابعدالطبیعه ایمان به خدای خالق و غایت آن، معرفة الله است. از این رو می توان گفت که مابعدالطبیعه در فلسفهٔ اسلامی، سفری عقلی است از خدا به خدا.
سخنرانی شاپور اعتماد؛

آثار فلسفی چامسکی

من در مورد یک شخصیت معاصر، نوام چامسکی، کار می‌کنم. بخش اعظم آثار او در زمینه مسائل اخلاقی و سیاسی است. من کتابی را تحت عنوان «فرمان و دیوان» ترجمه و تنظیم کردم.
ابراهیمی دینانی:

کمال مطلق در این عالم نیست

چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت گفت: این عالم کمالاتش نسبی است و کمال مطلق در این عالم نیست. ماده گرایان کمال را در این عالم می بینند، در حالی که ما کمال را در همین عالم نمی دانیم.
مانیفست اردکانی در باب توسعه؛

توسعه یک ضرورت اخلاقی است و نه انتخاب

داوری اردکانی در آخرین شماره نشریه فرهنگستان علوم در سرمقاله ای که می توان آن را مانیفست او در باب توسعه دانست، به ضرورت پیمودن راه توسعه و تشریح خرد توسعه پرداخته است.
فکر فلسفی هایدگر؛

هایدگرخوانی ایرانیان

سیاوش جمادی، نویسنده و یکی از مترجمان بنام آثار فلسفی و ادبی است. او اولین‌بار مهم‌ترین اثر فلسفی هایدگر و چه‌بسا مهم‌ترین کتاب فلسفی قرن بیستم را به فارسی ترجمه کرد: «هستی و زمان». از دیگر ترجمه‌های جمادی از آثار هایدگر می‌توان به «چه باشد آنچه خوانندش تفکر» و «متافیزیک چیست؟» اشاره کرد. گفت‌وگویی با او درباره «هایدگرخوانی در ایران» انجام داده شده که در ادامه بخش‌هایی از پاسخ‌های جمادی را می‌خوانید.
تقی‌زاده داوری؛

کدام فیلسوفان بیشتر به آموزه‌های قرآن پرداخته‌اند/ نقش قرآن در استحکام آرای فلاسفه بزرگ

رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی اظهار کرد: رویکردهای روشمند عقلانی فیلسوفان به آیات قرآن باعث ضعف فلسفه‌های آنان نشده بلکه فلسفه‌های آنان را قوت و استحکام و در عین حال مملو از ظرائف، اشارات، تلمیحات، و نکات سازنده‌ای ساخته که برگرفته شده از آیات شریفه قرآنی‌اند.
بخشعلی قنبری عنوان کرد؛

کشف و شهود عارفان مسیحی به تبیین عقلانی مسلمانان از توحید می‌رسد

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اشتراک‌های ادیان الهی و اینکه در همه ادیان معنویت و نه مادیت هدف است، عنوان کرد: با کمک آموزه‌های اسلام و مسیحیت می‌توان مقابل مادی‌گرایی اخلاقی ایستادگی کرد، این همکاری موجب می‌شود دنیا به سمت خداگرایی و معنویت گرایی دینی سوق پیدا کند.
فهم «من»بدون «دیگری»

چند فرهنگ‌گرایی چه نسبتی با هویت ایرانی دارد؟

بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در نشستی که با موضوع «چندفرهنگ‌گرایی و هویت ایرانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار شد به سخنرانی پرداخت.
گفت‌وگو با پروفسور کاتلین فارکاش؛

در عشق و دوستی «شناخت» چگونه اتفاق می‌افتد؟

خدمات شبکه‌های اجتماعی در دنیای مجازی مفهوم «جامعه» را از قالب سنتی آن دور کرده است؛ افرادی که اهدافی همسو دارند، فرای چارچوب جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و غیره در فضایی منحصربه‌فرد با هم به تعامل می‌پردازند. یکی از چالش‌هایی که جوامع آنلاین با آن روبه‌رو است «کیفیت شناخت انسان‌ها از یکدیگر» است. به همین جهت پروفسور کاتلین فارکاش، استاد فلسفه دانشگاه بوداپست، استاد میهمان دانشگاه‌های سیدنی، استکهلم، کالج نیونهام کمبریج و عضو Academia Europaea در مصاحبه‌ای با دیوید ادموندز، نویسنده و یکی از مؤسسان پادکست Philosophy Bites، به شرح این موضوع می‌پردازد.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تشریح کرد؛

تفکر سنتی و نو اندیش التقاطی نمی تواند ما را به تمدن نوین اسلامی برساند

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با جریان شناسی فکری، فرهنگی و سیاسی روحانیت، حوزه و روحانیت را از نظر جامعه شناختی به سه دسته جریان سنتی، جریان نواندیشی التقاطی و جریان نواندیشی اجتهادی تقسیم کرد.
گفت‌وگو با افشین خاکباز؛

از گربه ملوس تا فلسفه روز

فضاهای مجازی که در آن، تعداد بازدیدکنندگان صفحه‌ فلان گربه‌ بانمک، از فلان اندیشمند برجسته بیشتر است آیا می‌تواند مکان مناسبی برای جست‌وجوی اندیشه و فلسفه باشد؟ اساساً در عصر سلطه تکنیک و فناوری، چقدر نیازمند تفکری از جنس «فلسفه» هستیم؟ «تفکر فلسفی» به کدام یک از دغدغه‌های امروز ما پاسخ می‌دهد؟ این پرسش‌ها محور بحث ما با افشین خاکباز شد. او از فعال‌ترین مترجمان حوزه فلسفه در سال‌های اخیر است که درکارنامه‌‌اش بیش از 25 عنوان کتاب با موضوعات فلسفی روز به چشم می‌خورد. خاکباز با فراهم آوردن امکان شناخت بهتر مسائل فلسفه مدرن از طریق ترجمه، سعی بر عمومی کردن مباحث فلسفی دارد و در زمره طرفداران آریستوکراسی (نخبه‌گرایی) در حوزه اندیشه به شمار نمی‌رود.
عضو شورای روابط خارجی آمریکا:

لیبرال دموکراسی پایان تاریخ نیست/راستی‌ها درحال گسترش هستند

عضو شورای روابط خارجی آمریکا گفت: دیدگاه فوکویاما در خصوص اینکه لیبرال دموکراسی کامل ترین نظام سیاسی است کاملاً اشتباه بود.
بنیانگذار مکتب سازه انگاری:

سرمایه‌داری رو به نابودی است/ لیبرالیسم کارکرد خود را از دست داده

بنیانگذار مکتب سازه انگاری معتقد است وجود معضلات جهانشمول نشان از اضمحلال نظام سرمایه داری است و بر این اساس لیبرالیسم هم کارکرد خود را از دست خواهد داد.
فلسفه‌ی علمِ قاره‌ای؛

«فلسفه علم پدیدارشناسی هرمنوتیک»

در این کتاب از بین فلسفه‌های علم قاره‌ای فقط فلسفه‌ی علم پدیدارشناسی هرمنوتیک مد نظر است. این فلسفه‌ی علم مفصل‌تر و پیچیده‌تر از آن است که بتوان در این‌جا آن را توضیح داد. فقط می‌توان به این نکته اشاره کرد که در این فلسفه بدن فیزیکی یک ارگانیسم عصب‌شناختی تکاملی به شمار می‌آید
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد:

تولید علوم انسانی اسلامی تکلیف اجتماعی عینی حوزویان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید علوم انسانی اسلامی را تکلیف اجتماعی عینی حوزویان دانست و گفت که راهی جز تولید علم و معرفت صائب و تربیت نیروی سالم در این عرصه پیش‌رو نداریم.
نظریه پرداز آمریکایی:

تمدن غرب رو به انحطاط است/ تأثیر اندیشه ایرانی بر فلسفه یونان

یورام وایلر نظریه پرداز آمریکایی می‌گوید عواملی که باعث شده تا ایالات متحده آمریکا به کشوری پیشرفته تبدیل شود در جهت عکس دارد عمل می‌کند و باعث اضمحلال آمریکا خواهد شد.
دکتر رضا داوری اردکانی:

به «خردِ توسعه»ایرانی نیاز داریم

«تجدد» نظمی است که علم، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، مدیریت، سازمان و... دارد، که باید همه هماهنگ عمل کنند. حال، ممکن است کسانی بگویند اصلاً کاری با تجدد و توسعه نداریم. این‌طور نیست که کسانی می‌پندارند سفره‌ای گسترده شده است که هرچه می‌خواهی از آن‌برداری و هرچه نمی‌خواهی برنداری.
صفحه  از ۷
نظرات و گلایه ها