در گفتگو با شهریار زرشناس؛

چرا به ایدئولوژی حمله می شود/ فلسفه نمی تواند باعث تحول شود

شهریار زرشناس معتقد است: آرمان گرایی و تعهد را نمی توان از انسان گرفت و اگر کسی با ایدئولوژی مشکل دارد، می تواند آرمان گرایی انقلابی یا طریقت سیاسی اجتماعی اسلامی را بپذیرد.
گفتگوی تفصیلی با شهریار زرشناس؛

نئولیبرالیسم آرمان‌گرایی را متهم به ایدئولوژیک بودن می‌کند

زرشناس با بیان این که نئولیبرالیسم هرگونه تحول خواهی و آرمان گرایی را متهم به ایدئولوژیک بودن می کند، «طریقت سیاسی اجتماعی اسلامی» را به عنوان جایگزینی برای مفهوم ایدئولوژی پیشنهاد می کند.
سیدجواد طباطبایی:

ناسیونالیست نیستم/ باید در علوم انسانی جدید مجتهد شویم

سیدجواد طباطبایی گفت: فارابی و کانت دو عصای ماست. باید بتوانیم هم در مورد فارابی و هم در مورد دکارت و کانت اجتهاد کنیم و این آغاز راه تولید علم است.
حدادعادل:

فلسفه اسلامی ابزار تعامل و تقابل ما با دنیای غرب است

غلامعلی حداد عادل گفت: فلسفه اسلامی کمک بزرگی برای تعامل و تقابل ما با دنیای غرب است.
ضرورت همنشینی آزادی و امنیت:

محافظه‌کار خوب نداریم

اگر ما درباره فحشا رساله و پایان‌نامه بنویسیم آیا این اشاعه فحشاست؟ دولت باید بتواند در تئوری امنیت ملی خودش این موضوعات را لحاظ کند تا بتواند بحران‌های امنیت ملی را مهار کند و این احتیاج به کار نظری دارد.
متن سخنراني مهگل جابر انصاري دربارهي «ذهن بسط يافته فعال برون سرهاي ما»

نظريه‌‌‌‌‌هاي جديد در فلسفه ذهن از آراي هايدگر و مرلوپونتي متأثرند

شناخت چيست؟ چگونه صورت مي‌‌‌‌‌پذيرد؟ سازوکارهاي شناخت تا کجا مربوط به واقعيت زيست‌‌‌‌‌شناختي انسان مي‌‌‌‌‌شوند و تا کجا مي‌‌‌‌‌توان با نظرورزي استدلالي آن‌‌‌‌‌ها را توضيح داد؟ ذهن چيست؟ آيا واقعيتي مستقل از جسم است يا امتداد آن يا سازوکار انسجام آن؟
مصلح در نشست بیم‌ها و امیدها:

عالم ما عالم واژگونی ارزش‌ها است/ آشفتگی خاستگاه‌های بیم و امید ایرانیان

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر بخواهیم همچنان به تقابل خیر و شر بیاندیشیم و خودمان را خیر و دیگران را شر بدانیم، شاید جوابگو نباشد. عالم ما عالم واژگونی ارزش‌هاست. ما ایرانیان به لحاظ خرد جمعی خاستگاه‌های بیم و امیدمان دچار خلا و آشفتگی است.
سلیمان حشمت در نشست «بیم‌ها و امیدها»؛

خوف و رجا گریبان ما را در منطقه گرفته است/با ضعف فرهنگی، بیم و امید شدت می‌گیرد

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که خوف و رجا گریبانگیر ما است. ما هم به لحاظ روانشناسی درگیر هستیم، اموری که در منطقه می‌گذرد نگرانمان می‌کند و این مرحله تاریخی با دوره‌های قبل متفاوت است.
علوم انسانی، زاده تفکر و ذهن انسانی

موانع پارادایم سازی علوم انسانی الهی برای شکستن هژمونی علوم سکولار

نوع نگاه داوری اردکانی و افرادی همانند ایشان دقیقا همان پاشنه آشیل حرکت به سمت پارادایم سازی علوم انسانی الهی است.
نجف لکزایی بررسی کرد؛

ظرفیت‌شناسی نظریه اعتبارات در حوزه فلسفه امنیت

نجف لکزایی گفت: در نظریه ادراکات اعتباری، دین از آغاز ناظر به زندگی اجتماعی انسان و دنیاست و برای برقراری عدالت اجتماعی و تربیت انسان آمده است.
محمد لگنهاوزن؛

عقل بدون هدایت وحی گمراه کننده است

لگنهاوزن، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: عقل بدون هدایت وحی گمراه کننده است. علامه طباطبائی هم به تعادل عقلی درباره امور دینی اعتقاد داشت.
کریم مجتهدی؛

هانری کربن معتقد بود بشر خود را فراموش کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: کربن نوعی پیام فراموش شده را می دید که بشر خود را فراموش کرده است. او می دید که آنچه فراموش شده در سنت های شرقی و به خصوص ایرانی هنوز کمی زنده است.
محقق داماد در مراسم روز جهانی فلسفه:

فلسفه در جهان، عقلانیت و عقلانیت، اعتدال به وجود می آورد

محقق داماد، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران گفت: حکمت در باب عقل عملی نه جربزه است نه بلاهت. این نوع از حکمت نوعی انتخاب راه زندگی و از نظر حکما، اعتدال نتیجه عقلیدن است.
همایش «عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر»؛

عقلانیت ابزاری اعتدال گریز و اعتدال ستیز است/ انواع مختلف عقلانیت

خسروپناه، رئیس موسسه حکمت وفلسفه ایران گفت: عقلانیت ابزاری هم اعتدال گریز و هم اعتدال ستیز است حتی اگر با هدف آزادی باشد.امروزه همه مکاتب اجتماعی عقلانیت ابزاری را قبول دارند.
دینانی در مراسم روز جهانی فلسفه:

فلسفه نجات یافتن از تحمیل های فکری نهان و عیان است/نواندیش کیست؟

ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: فلسفه نجات یافتن از تحمیل های فکری نهان و عیان است. فلسفه به شما یاد می دهد که چگونه نو فکر کنید و نو بیندیشید.
امام خمينى: هر قدر در جوانى انسان مهذّب شد، شد.

خودسازی را از همین امروز آغاز کنیم

اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: آن كس كه معلم و مربّى خويشتن است، سزاوارتر است به احترام، از آنكه معلم و مربّى مردم است.
مشروح سخنرانی جنجالی یوسف اباذری؛

شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم

اباذری طی سخنرانی خود در روز جهانی فلسفه با حمله به جریان نئولیبرالی وانتقاد از بی توجهی فلاسفه به مسائل اقتصادی و اجتماعی به تحلیل موضوعاتی چون انتخاب ترامپ و تجمع بر سر مقبره کوروش پرداخت.
در انجمن جامعه شناسی ایران مطرح شد؛

روشنفکر ما عجول است/حلقه های بررسی اندیشه هابرماس در ایران

محمد امین قانعی راد عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نشست نقد و بررسی کتاب «هابرماس و روشنفکران ایرانی» گفت: ما در ایران سه حلقه بررسی اندیشه های هابرماس داریم.
آشنایی با متفکر مراکشی؛

راه توسعه عقل عربی از منظر عابدالجابری

عابدالجابری اندیشمند مراکشی عدم حمایت قدرت و سیاست از نظام معرفتی برهانی وغلبه عرفان را از جمله عوامل توسعه نیافتن عقلانیت عربی می داند و راه رهایی از نظر او رجوع به ابن رشد و ابن خلدون است.
گفت‌وگو با دکتر محمدامین قانعی‌راد درباره تازه‌ترین کتابش

راز محبوبیت "هابرماس" نزد روشنفکران ایرانی

ما با هابرماس «گفت‌وگوی درون‌فرهنگی» و «عقلانیت فرهنگی» را تجربه کردیم
صفحه  از ۵
نظرات و گلایه ها