سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
همه چیز درباره مراسم ختم انعام
آشنایی با سنن شیعی:

همه چیز درباره مراسم ختم انعام

انعام سوره مهمی از قرآن کریم است که به عقیده شیعیان مکی بوده و به طور یکجا به پیامبر (ص) نازل شده است. در مورد ثواب زیادِ خواندن این سوره روایات زیادی وجود دارد تا جایی که برخی می‌گویند در مورد سپر آتش جهنم بودنِ خواندن این سوره روایاتی وجود دارد. به همین جهت، برای عزیز تازه فوت کرده و همچنین نذر‌های خاص، مراسم ختم کامل این سوره را برگزار می‌کنند. معمولا مهمانان مراسم خواندن این سوره ۱۶۵ آیه‌ای بانوان هستند و مجلس کاملا زنانه است. برای همین، تمام برگزارکنندگان مراسم ختم انعام باید خانم باشد و قاری این سوره نیز باید از بین خانم‌ها باشند. قرائت این سوره تواسط قاریان برجسته حدود یک ساعت به طول می‌انجامد؛ اما در مراسم ختم انعام به دلیل رعایت حال افرادی که روی خواندن متون قرآنی تسلط ندارند، آرام‌تر خوانده می‌شود و ممکن است چیزی بین ۱:۳۰ تا ۲ ساعت طول بکشد. معمولا مراسم، شامل نماز‌های اصلی و فرعی بوده و دعا‌هایی در آن قرار دارد و شامل پذیرایی می‌شود که باعث می‌شود حدود ۴ تا ۵ ساعت طول بکشد. مراحل مراسم ختم انعام در روایات مختلف به صورت‌های گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. معمولا بعد از ۴ رکعت نماز ظهر (برای مسافرین شکسته است)، دو رکعت نماز حاجت قرائت می‌شود و سپس ۴۱ بار صلوات می‌فرستید و ۱۱ بار ذکر: استغفرالله ربی و اتوب الیه را می‌گویید. در ادامه ۱۱ بار افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد گفته و ۱۱ مرتبه حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر می‌گویید. سپس ۱۱ مرتبه سوره حمد و ۳ بار توحید را می‌خوانید و در ادامه دعای اللهم انی اسئلک بحق سورة الانعام و بحق محمد علیه افضل الصلاة و السلام و بحق اسمائک العظام ان تنظر الینا نظر رحمة و غفران و ان تحفظنا من شر کل ذی شر و من شر کل دابة ربی انت آخذ بناصیت‌ها ان ربی علی صراط مستقیم اللهم بحق حقک و بحق النبی و عترته را می‌خوانید. سپس سوره انعام را می‌خوانید. ممکن است شنیده باشید که وسط خواندن این سوره، دعا‌هایی می‌خوانند، ولی بدانید که طبق نظر متخصصین مذهبی نباید بین خواندن آیات قدسی قرآن، از خودتان چیزی اضافه کنید.
یک درخواست از علمای دینی و روحانیون: اعلام موضع کنید آیا می‌توان به کسی که مخالف، ولی فقیه است، بهتان زد؟
روحانیون و علما اعلام موضع کنید؛

یک درخواست از علمای دینی و روحانیون: اعلام موضع کنید آیا می‌توان به کسی که مخالف، ولی فقیه است، بهتان زد؟

یک نفر روحانی با اشاره به حدیثی مدعی می‌شود؛ به هر کس که مخالف ولایت‌فقیه است، می‌توانید بهتان بزنید. انتظار از نهاد‌های مدنی دینی و مذهبی آن است که در این مورد اظهارنظر نمایند. اعلام موضع کار سختی نیست.اگر حکومت و دستگاه‌های امنیتی و قضایی آن را تایید می‌کنند که بحثی نمی‌ماند، زیرا بر اثر این پذیرش اعتبار مجموعه سیاست‌ها و اتهامات و رفتار‌های جاری آنان نیز نزد مردم و مخاطبان روشن و معنادار می‌شود.

کتابی آمریکایی درباره امربه‌معروف

مایکل کوک پس از ۱۳ سال مطالعه و تحقیق در سال ۲۰۰۱ کتابی به اسم «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» نوشت. کوک برای نوشتن آن بیش از 2هزار کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف مطالعه کرد.
عاشورا؛ اصل بر مصیبت است یا حماسه و تربیت؟!
محمد مهدی اسکندری:

عاشورا؛ اصل بر مصیبت است یا حماسه و تربیت؟!

عاشورا را می‌توان از چند جنبه یا زاویه دید نظیر مناسکی و مصیبتی و رویکرد حماسی و تربیتی، مورد توجه قرار داد. حال سوال اینجاست که تاکید در عاشورا باید روی مناسک و بیان مصیبت باشد یا بر حماسه و تربیت استوار گردد. دو منظر بنیادگرایی و سنت گرایی، مسلما تاکید بر برپایی مناسک و ذکر مصیبت نموده و رویکرد‌های اخلاق گرایی، فرهنگی و معنویت گرایی، تاکید بر حماسه و تربیت دارند. سوال دوم ما این است که جامعه فعلی با تاکید بر جوانان، نیاز به کدام رویکرد دارند؟
قطب الدین صاددقی: قمه زنی مال مغول هاست و علامت در عزاداری، نشانه صلیب نیست
گزارش بررسی کتاب شرح ترکیب بند محتشم کاشانی:

قطب الدین صاددقی: قمه زنی مال مغول هاست و علامت در عزاداری، نشانه صلیب نیست

نشست بررسی شرح ترکیب بند محتشم کاشانی با حضور محمدعلی سلطانی و قطب الدین صادقی در موسسه اطلاعات برگزار شد. سید مسعود رضوی در ابتدای این نشست گفت: پژوهش دکتر سلطانی، پژوهشی صرفا در حوزه ادبی و عرفانی نیست و از آن فراتر می‌رود. اکنون در ابتدای ماه محرم هستیم و فرهنگ ما با محرم و عاشورا و عناصر مربوط به آن گره خورده‌است.محور مباحث دکتر سلطانی در کتاب شرح ترکیب بند محتشم کاشانی، ازجمله نقدی که بر دیدگاه‌های دکتر شریعتی و استاد مطهری دارد، مسبوق به سابقه نیست.
روایت شکل گیری اولین مقتل از زبان آیت الله یوسفی غروی
مقتل ابومخنف؛

روایت شکل گیری اولین مقتل از زبان آیت الله یوسفی غروی

آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی، استاد درس خارج حوزه علمیه در نشستی به بررسی چگونگی و چرایی شکل‌گیری اولین مقتل برای امام حسین(ع) پرداخت و گفت: این مقتل به نام ابومخنف معروف است و گزارشات آن با یک یا دو واسطه به شاهدان ماجرای عاشورا می‌رسد.
چهار رویکرد محققان آکادمیک غربی درباره سیره‌نگاری پیامبر اکرم (ص)
عضو پژوهشی دانشگاه ایالتی وین بیان کرد:

چهار رویکرد محققان آکادمیک غربی درباره سیره‌نگاری پیامبر اکرم (ص)

در جلسه سوم از مجموعه «مباحثی در سیره‌نگاری و سیره پیامبر اسلام (ص)» فرهاد قدوسی، عضو پژوهشی دانشگاه ایالتی وین در میشیگان آمریکا طی سخنانی به بررسی مختصر ۳ رویکرد از ۴ رویکرد اتخاذ شده از سوی محققان آکادمیک غربی در رابطه با تاریخ اولیه اسلام به طور عام و زندگانی پیامبر اسلام به‌طور خاص پرداخت.
احتمال وجود نسخه کامل قرآن پیش از مصحف عثمان
استاد دانشگاه هاروارد مطرح کرد:

احتمال وجود نسخه کامل قرآن پیش از مصحف عثمان

استاد مطالعات قرآنی دانشگاه هاروارد با اشاره به سیر تدوین قرآن کریم گفت: قرآن یک متن کاملا شفاهی نبوده به این معنا که فقط آن را حفظ می‌کردند بلکه منابع به ما می‌گویند که نمونه‌هایی از متن مکتوب قرآن و حتی یک نمونه اولیه از قرآن کریم پیش از تدوین نسخه واحد قرآن توسط عثمان بن عفان، خلیفه سوم مسلمانان وجود داشته است.
بررسی ریشه‌ها و دلایل تخریب قبور ائمه بقیع + نظرات مراجع عظام و کارشناسان
جنت البقیع؛

بررسی ریشه‌ها و دلایل تخریب قبور ائمه بقیع + نظرات مراجع عظام و کارشناسان

بقیع در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز زیارتگاه بود و آن حضرت برخی شب‌ها خانه را ترک می‌کرد، تنها به بقیع می‌رفت و در آنجا به راز و نیاز با خدا می‌پرداخت. اما این مکان پر عظمت از سوی دشمنان اسلام مورد حمله و تخریب قرار گرفت.در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نمودند، به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور پرداختند و ضریح فولادی ائمه بقیع را که روی قبور امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام قرار داشت از جا در آوردند( دومین تخریب بقیع).عبدالوهاب ادعا می‌کرد گنبد‌های ساخته شده بر قبور ائمه بدعت است و بعضی از اعمال انجام شده شرک می‌باشد و، چون سلاطین عثمانی اعتراضی بر این وضعیت ندارند و در سایه پرچم حکومت آن‌ها این کار‌ها انجام می‌گیرد، بنابراین مؤید شرک هستند. از جمله قبوری که در حمله ددمنشانه وهابیت به مقدسات مسلمین ویران گردید، بارگاه و مقبره‌امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) بود.
از پایه‌های سیاسی و اخلاقی ایمان تا پایه‌های شک و نفاق
حکمت سی‌ویکم نهج البلاغه:

از پایه‌های سیاسی و اخلاقی ایمان تا پایه‌های شک و نفاق

حجت‌الاسلام شکیبایی در تشریح حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع)، گفت: امام علی (ع) در این کلام جامع، تفسیری برای ایمان ذکر کرده که در هیچ منبع دیگری به این گستردگی و وضوح دیده نمی‌شود. ایمان را فراتر از جنبه‌های عقیدتی، از جنبه‌های عملی و رفتاری نیز مورد توجه قرار داده است و تمام ریزه کاری‌ها و نکات دقیقی را که در تشکیل ایمان موثر است برشمرده است.دقت در فهم، انسان را به ژرفای علم و دانش می‌رساند و آن کس که به ژرفای علم و دانش برسد احکام الهی را به خوبی درک می‌کند و هرکس احکام خدا را دقیقاً بداند هرگز گمراه نخواهد شد و کسانی که در مقابل نابخردان حلم و بردباری داشته باشند و به گفته قرآن: «لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْم عَلی أَلاّ تَعْدِلُوا؛ عداوت نسبت به قومی شما را مانع از اجرای عدالت نشود» از حق و عدالت دور نخواهد شد و چنین انسانی قطعا محبوب القلوب مردم است.
حاکمیت علی اخلاق بنیاد بود، از بیرون جهان اسلام نباید ترسید و از داخل باید هراس داشت
هادی سروش:

حاکمیت علی اخلاق بنیاد بود، از بیرون جهان اسلام نباید ترسید و از داخل باید هراس داشت

حجت الاسلام هادی سروش در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان مجمع دینی احیای فضیلت گفت: تار و پود حاکمیت علی (ع) اخلاق است؛ نه اینکه رنگ اخلاق داشته باشد. جوهر وجودی حکومت علی (ع) اخلاق است. یک نفر به قصد کشتن امیرالمؤمنین (ع) ضربه‌ای زده و حکومت می‌تواند شکنجه کند و اعتراف بگیرد که او را معاویه فرستاده و یا هر اعترافی که دوست دارد. چنین چیزی در تاریخ نیست و امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید به این زندانی برسید و یک وقت چیزی می‌خواهد کسر نگذارید. دوم اینکه حکومت به بهانه این دست بردن به سلاح شروع به اعدام کند. اما این کار را هم نکرد و فرمود یک وقت نشود دست به خون مسلمین دراز و بهانه برای کشتار مسلمین پیدا کنید؛ او یک ضربه به من زده و شما هم یک ضربه به او بزنید.
چرا در قرآن نامی از دایناسورها نیامده است؟

چرا در قرآن نامی از دایناسورها نیامده است؟

قرآن کتاب هدایت است و هر آنچه به این منظور کمک می رساند در این کتاب مقدس آمده است و روش آن در بیان مطالب، اشاره به اصل و کلیات آنهاست و کمتر به بیان فروع و جزئیات پرداخته است که شاید دلیل آن گستردگی بیش از حد تصور موضوعات و احکام جزئی باشد.اگر این نظر را پذیرا باشیم، باید به قدرت تخصصی علم در حوزه های مختلف احترام گذاشته و اجازه دخالت به افراد کم صلاحیت و بی اطلاع داده نشود و تدبیر امور در حوزه های تخصصی با مداخله علمی و در حوزه های کلان با جهت یابی دینی صورت پذیرد. آیا وضع فعلی ما این گونه است؟
لزوم توجه ویژه به جاذبه و دافعه در امر تبلیغ دین + فیلم
مهدی عدالتیان تبیین کرد:

لزوم توجه ویژه به جاذبه و دافعه در امر تبلیغ دین + فیلم

کارشناس حوزه دین بر لزوم توجه ویژه به نکات تأثیرگذار در امر جاذبه و دافعه تبلیغ دین تأکید کرد و گفت: با توجه به رهنمود‌هایی که در قرآن و حدیث وجود دارد، یکی از موانع مهم در امر تبلیغ دین، بدخلقی است.حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عدالتیان، کارشناس حوزه دین درباره شیوه تبلیغ صحیح دین به ویژه در سیره معصومین (ع) به ارائه توضیحاتی برای ایکنا پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌شنوید.
پیوند مسئله خلود در جهنم با بحث تجسم اعمال + صوت
آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست بیان کرد:

پیوند مسئله خلود در جهنم با بحث تجسم اعمال + صوت

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در جلسه درس تفسیر قرآن با محوریت تفسیر سوره حمد، به بیان مطالبی یپرامون وجود دو جهنم و دو بهشت و دلیل کاربرد صفت رحمان و رحیم خداوند پرداخت.ایشان ضمن اشاره به اینکه ما یک جهنم بیرونی داریم و یک جهنم درونی بر این نکته تاکید کرد که آتش جهنم لازمه اعمالی است که انسان در دنیا انجام داده است و طبق این مبنا، در آخرت عذاب‌شونده داریم، ولی عذاب‌کننده نداریم. همچنین افزودند: بین علت بودن خدا و رحمانیت و رحیمیت تناسب است گویی می‌خواهد به ما گفته شود اگر الله، الله است، چون رحمن و رحیم است یعنی علت فعل خداوند رحمانیت او است. خدا می‌توانست خلق نکند، رزق ندهد، سبب نشود، فیضی نداشته باشد. اگر خدا می‌آفریند، چون رحمن است، چون رحیم است.
آیا طلاق از دیدگاه قرآن گناه اخلاقی است؟
محمدرضا جباران پاسخ میدهد؛

آیا طلاق از دیدگاه قرآن گناه اخلاقی است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جباران عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست «مقایسه تطبیقی میان نهاد طلاق در اسلام و دنیای مدرن»، گفت: اگر کسی طلاق را انتخاب کند اگرچه از نظر قانونی مشکلی ندارد، اما از نظر اخلاقی گناهکار است. قرآن کریم هم در مقام نظریه‌پردازی و هم قانونگذاری این نگاه را به حد کافی به مخاطبان خود القا کرده است. قرآن برای پیشگیری از طلاق راهکار‌های زیادی داده است، اما آنجا که رابطه زناشویی منجر به اضرار شود بنابراین بحث طلاق موجه پیش می‌آید و آنجا که بیم عدم اقامه حدود الهی وجود داشته باشد اساسا توصیه به این‌کار شده است؛ بنابراین باید اشاره شود که خداوند طلاق را به عنوان راهکار پذیرفته است.
نظرات و گلایه ها
پرطرفدارترین