سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تشریح کرد:

تئوری های سه گانه نظام وارگی فقه

عضو مجلس خبرگان رهبری " نظام وارگی مستتر در فقه"، "ظام وارگی نهفته در شریعت ولی قابل استنباط و اکتشاف فقهی" و "لزوم تاسیس نظام های اجتماعی در چارچوب رعایت خطوط فقه" تئوری های سه گانه نظام وارگی فقهی دانست و گفت: اهمیت ارائه این سه تئوری و توجه به آن، این است که می تواند نسبت اختلاف ها و دیدگاه های کنونی بر سر نظام فقهی را به سوی منضبط ترشدن، مقایسه پذیر تر شدن و قابلیت پذیرتر شدن برای ارزیابی سوق دهد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

مدیران کشور بی‌حوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح یکشنبه (۱۳۹۷/۱۲/۵) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی «عاقبت‌اندیشی در امور و لزوم نشاط در کارها» پرداختند.
علما، پژوهشگران دین و فعالان حوزه زنان مطرح کردند؛

ضرورت نوآوری در فقه برای حل مشکلات زنان

مرحله پایانی دومین نشست از سلسله نشست‌های فقه پژوهی مؤسسه فقه الثقلین با موضوع «چالش‌های حقوق زنان در فقه» صبح پنجشنبه با حضور حضرات آیات صانعی، بیات زنجانی، موسوی بجنوردی، یادگار امام و جمعی از استادان حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه زنان و حقوق بشر در شهر قم برگزار شد.در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین «علی اکبر بیگی» مدیر مؤسسه فقه الثقلین درباره هدف برگزاری این نشست‌ها گفت: آنچه در این نشست‌ها به دنبال آنیم، یافتن راه‌حل‌های نو و جدید در موضوعات گوناگون برای رسیدن به غایت و هدف اصلی سنّت است و نه وارد کردن مواد و عناصر مبتنی بر یافته‌های صرفاً تجربی و دانش بشری در جهت زایش، افزایش یا کاهش در آیین وحیانی.
در برنامه زاویه مطرح شد؛

آیا نظم امروزی جامعه ایران فقهی است یا خیر؟

برنامه زاویه این هفته با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست و محمود حکمت نیا، این موضوع را مورد پرسش قرار داد که آیا نظم امروزی جامعه ایران فقهی است یا خیر؟
حجت‌الاسلام شهریاری:

شکافی بین روزگار نوین با حوزه ‌علمیه و فقه ایجاد شده است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: روحانیت باید علاوه بر آموزش فقه سنتی، موضوعات نوین را نیز در سبک زندگی جدید شناسایی کرده و برای آن راه حل‌ مناسبی ارائه دهد.
داود مهدوی زادگان:

فقه جواهری همان فقه پویاست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «فقه پویا، روایت حداقلی و حداکثری» گفت: نهضت مشروطه را می توان حرکتی برای رسیدن به فقه پویا دانست.
آیت الله رشاد:

فقه درهندسه علم دینی جایگاه مهمی دارد/اصول فقه؛محتاج نظریه پردازی

آیت الله رشاد گفت: فقه در هندسه علم دینی جایگاه رفیعی دارد.فقه متعارف که معین کننده تکلیف مکلفان است حاصل یک فرآیند نظریه پردازانه است.
در نشستی علمی صورت گرفت؛

بررسی دیه و ارث زنان از منظر فقه و حقوق اسلامی

نشست علمی چرایی تنصیف ارث و دیه زنان از منظر فقه و حقوق اسلامی به همت مرکز بین المللی توسعه علم، فرهنگ وعقلانیت با همکاری انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه برگزار شد.
حجت الاسلام مهدوی زادگان:

ساحت مادی ونظری تاریخ معاصر متاثر از فقه است

مهدوی زادگان گفت: ساحت مادی و نظری چهل سال اخیر قطعاً متاثر از حضور فعال فقه پویا در جامعه و سیاست است. روشنفکری علیرغم میل باطنیش مجبور به دویدن و تعقیب فقه پویا است.
حجت‌الاسلام و المسلمین ارسطا:

فقه؛ از فردمحوری تا جامعه‌محوری

احکام شرعی، قوانین دینی هستند که خواست و اراده خداوند را نشان داده و وظیفه عملی انسان را مشخص می‌کنند و فقه، علم به احکام شرعی از رهگذر ادله تفصیلی است. این تعریف به آن‌چه (عملیة الاستنباط) نامیده شده، نظر دارد.
پرداخت خمس به سادات؛

آیا مى ‏توان به سادات بیش از نیاز سال‏شان خمس داد؟

به گزارش، همه مراجع (به جز آیات عظام بهجت و مکارم) درباره میزان پرداخت خمس به سادات بیش از نیاز سال‏شان بیان کردند: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
آمارها و آوارها؛

پلاسکو و آوارهای شبهات فقهی!

گروه‌ها و سازمان‌های مختلف، هر یک از نگاه خود به این حوادث می‌نگرند و برخی در تاریخ خود، تعامل تأثیرگذاری را با این رویدادهای‌ تلخ ثبت کرده‌اند.
مباحثه‌ قلمی در فضای مجازی؛

چرا مجتهد شبستری مراجع را به مناظره دعوت کرد؟

محمد مجتهد شبستری، صاحبنظر الهیات تطبیقی و دین‌پژوه، از نخستین اشخاصی است که پای تحلیل‌های هرمنوتیکی را به ادبیات دینی باز کرد و دیدگاه‌های‌ او در این زمینه، بحث‌های زیادی را برانگیخته ‌است.
مفهوم عبادت در تعاریف فقهی؛

چگونگی وجوب امر به معروف و نهی ازمنکر

آیت الله اعرافی گفت: عبادت به معنای عام، عملی است که دارای امر باشد و مکلف به قصد قربت آن را انجام داده است؛ عبادت به معنای خاص عملی است که امر آن مشروط به قصد قربت است.
پیرامون نوسازی و اصلاحاتی اساسی در حوزه مباحث فقهی

چند نکته در باب نظم نوین فقهی

سیستم فقهی امروز نه‌تنها از جامعیت لازم برخوردار نیست بلکه بسیاری از موضوعات مطروحه و مورد مباحثه از اولویت وضرورت لازم برای بحث و بررسی برخوردار نیست به‌هیچ‌ وجه جوابگوی پرسش‌های جدید نیست.
آیت الله اراکی در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه فقه نظام:

منشأ بسیاری از نابسامانی های جامعه عمل نکردن به فقه نظام است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب، مهمترین بخش فقه را فقه نظام دانست و گفت: فقه نظام فقهی است که درآن جامعه مرکب ازامام و مأموم بوده ودرعرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و...تکالیف را باید از آیات استخراج کرد.
احمد مبلغی پاسخ می‌دهد؛

چرا تاکنون "فقه‌حکومتی" در حوزه‌های علمیه نهادینه نشده است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ساختار موجود فقه کلیشه‌ای است و گنجایش پوشش دادن به مسائل جدید را ندارد لذا باید تغییر یابد.
جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیت‌الله روح‌الله قرهی؛

خصوصیت اقرار بر گناه چیست/ ماجرای تدریس یک بقال به طلبه

طبق روایات یکی از مواردی که حال برای انسان ایجاد می‌کند، اقرار بر گناه است، البته در درگاه پروردگار، چون خداوند اقرار به گناه در مقابل دیگران را نمی‌پسندد و فرموده این اقرار بر گناه، خودش گناه است.
آیت الله جوادی آملی:

جزای روزه دار لقای حق است/اگرخودمان را ارزان فروختيم ضرر كرده‌ایم

آیت الله جوادی آملی گفت:حيف است انسان به خودش و به غير خداوبه هرآنچه كه متغيّر است دل ببندد زيرا هر چه غير خداست در معرض زوال وتغيير است و نمى‌تواند جزاى انسان باشدجزاى روزه‌دار لقاى حق است.
مناظره علمی «اجتهاد؛ هست‌ها و بایدها»:

محقق‌داماد: اجتهاد در زمان پیامبر(ص) وجود داشت/ فیرحی: اجتهاد هنر مؤمنانه زندگی کردن است

عضو فرهنگستان علوم گفت: اگر اجتهاد نباشد باید دین جدیدی بیاید در حالی که پیامبر(ص) خاتم نبوت است، بنابراین جهاد اجتهاد در کنار خاتمیت نبوت می‌نشیند و اگر به هر کدام دست بزنید، دیگری با مشکل مواجه می‌شود.
صفحه  از ۲
نظرات و گلایه ها