سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
رضا لک‌زایی؛

ملاصدرا سیاست را روح شریعت میداند/ عدم تناسب عرفان اسلامی و فردیت

رضا لک‌زایی گفت: ملاصدرا در شواهد الربوبیه می ‏نویسد سیاست، روح شریعت است و سیاست منهای شریعت مثل جسد بدون روح است. امام خمینی نیز می ‏فرمایند سیاست سر اسلام است.
پژوهشگر فلسفه اسلامی ؛

برخی «ابن سینا » را یک خردستیزمی‌دانند

حبیبی پژوهشگر فلسفه اسلامی از تصحیح کتاب قانون ابن سینا خبر داد و گفت: در حال حاضر تصحیح دو کتاب از پنج کتاب قانون را تمام کردم و مشغول کتاب سوم که مفصل ترین کتاب است هستم.
شریعتی و احيای روشنفكری؛

مرور آرای علي شريعتی در سخنرانی هاشم‌ آقاجری،احسان‌ شريعتی و يوسف‌ اباذری

در ميانه گرماي عصر خرداد ماه نه فقط تمام صندلي ‌هاي تالار ابن خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران پر شده بود بلكه صندلي‌ هاي اضافه و راهرو ها نيز مملو از جمعيتي بود كه براي شركت در جلسه چهلمين بزرگداشت دكتر علي شريعتي گرد هم آمده بودند تا در پس چهار دهه به پرسش نسبت شريعتي و اكنون زندگي ما بپردازند.
شهریار زرشناس:

روشنفکری در تضاد با دین متولد شد/ تطور روشنفکری در ایران

شهریار زرشناس گفت: روشنفکر، در بدو تولد در تضاد با دین متولد شده، پس مفهوم روشنفکر دینی، مفهومی پارادوکسیکال و نا صحیح است.
روشنفکران ایرانی:

قدرت اجتماعیِ روشـنـفـکـران از مشروطه تا امروز

عمده ی روشنفکران ایران در عصر حاضر نیز به افکار و عقاید اسلاف خود در دوران رضاخان با تغییراتی مبتنی بر مقتضیات زمان وفادار مانده اند و همین روشنفکران با تقلید و ترجمه ی تولیدات فکری غربی رسالت خود را مبنی بر تغذیه ی فکری جناح اصلاحات و پایگاه اجتماعی آن به بجا می آورند.
اختلافات در شیوه اجتهاد:

تفاوت اصلی میان مجتهدان سنتی و روشنفکران دینی

«رضا بابایی»، پژوهشگر فرهنگی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تفاوت اصلی میان مجتهدان سنتی و روشنفکران دینی» نوشت:
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران:

جهان تشنه حکمت ایرانی است

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: هیچ کشور مسلمان و غیرمسلمانی حکمت ما را ندارد و جهان تشنه معارف شیعی است.
قائمی‌نیا بیان کرد؛

نظریه "استعاره‌مندی معرفت دین" باید تکمیل شود

قائمی‌نیا، مولف نظریه «استعاره‌مندی معرفت دین» معتقد است که استعاره‌های قرآن، شناختی بوده و ادبی نیست،‌ از این رو استعاره، نقش مهمی در معرفت دینی دارد. ناقدان این نظریه معتقدند که این نظریه باید تکمیل شود.
مراسم بزرگداشت، ایران‌شناس و استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن؛

نشست بزرگداشت هانری‌کربن با حضور اساتید فلسفه و عرفان برگزار شد

یکی از علل اهمیت هانری‌کربن برای انسان مسلمان ایرانی نگاه او نسبت به پیوستگی‌های اجزاء فرهنگ ایرانی و همچنین مفهوم و جایگاه امامت است.
خسروپناه مطرح کرد

علت عدم استقبال مردم از روشنفکران بعد از انقلاب

ناله‌های روشنفکران بعد از انقلاب از دردهای جامعه غرب است و دغدغه‌ای نسبت به دردهای جامعه خودشان ندارند
وحی و سکولاریسم؛

تبیین نواندیشان از وحی به بن بست رسیده است

علیرضا قائمی نیا گفت: تبیین نواندیشان از وحی به بن بست رسیده است. نگاه تاریخی به وحی مستلزم این جهانی کردن خداست و این پارادوکسی است که نواندیشان با آن مواجه می شوند.
طارق رمضان در دانشگاه تهران:

نیازمند انقلاب اندیشه ای هستیم/ وحدت مستلزم آزادی اندیشه است

رمضان، استاد دانشگاه آکسفورد گفت: باید آزادی اندیشه و پرسشگری را بپذیریم چون آزادی بین تنوع و وحدت بوده و وحدت مستلزم آزادی اندیشه است.
پیش‌قراولان صهیون-عرفان‌های نوظهور؛

بیان مشترک عرفان‌های نوظهور: "عقل در سلوک ما راهی ندارد"

عرفان‌های نوظهور اشتراکات متعددی با یکدیگر دارند. یکی از موارد مشترک در تمامی این عرفان‌ها عقل گریزی است. آنها سلوک معنوی را کار دل می‌دانند و در آن جایگاهی برای عقل متصور نیستند.
گفت‌وگو با دکتر همایون همتی، استاد ادیان و عرفان

گمشده انسان مدرن

«الهیات عشق» چگونه می‌تواند جهان را از خشونت برهاند؟ در شرایطی که خشونت‌های مدرن به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها بدل شده است، شاید سخن گفتن از عشق قدری غریب به نظر برسد. به قول ژان پل سارتر امروزه ما با شی‌ءشدگی و کالاشدگی احساسات مواجه هستیم و گویی عشق «گمشده انسان امروز» است.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛

جریان‌های روشنفکری دینی، منکر علم دینی‌اند/امروزه عده‌ای برای گرفتن درجه و ارتقاء به دنبال علم هستند

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه امروزه عده‌ای به دنبال علم هستند تا درجه و ارتقایی بگیرند گفت: اگر به دنبال تحول در علوم انسانی هستیم باید علم را برای حل نیازهای جامعه دنبال کنیم.
دكتر غلامعلي حداد عادل عنوان کرد:

رمز و راز رندي

اشاره: «دانشنامه جهان اسلام» به‌راستي گنجينه‌اي است كه به‌ويژه براي پژوهشگران عرصه علوم انساني، بسيار سودمند و راهگشاست. خوشبختانه به‌تازگي مجلد بيستم اين دايره‌المعارف نيز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و يكي از مقالات خواندني اين مجموعه، نوشتار زير است كه به بررسي وجوه مختلف مفهوم رند مي‌پردازد.
تلاش جهت تبیین جایگاه انسان در جهان؛

مبانی فکری نظریه ابرمرد

نیچه در اعتراض به رویکردهای پیشین نسبت به انسان، درصدد برآمد تا ضمن بازتعریف جایگاه انسان در جهان، به بحران­هایی که مدرنیته پیش ­روی جامعه انسانی نهاده بود، پاسخی درخور دهد.
طعم واقعی معنای زندگی؛

نقطه آغازین جستجو برای یافتن معنای زندگی

محمدتقی جعفری تبریزی معتقد است تنها کسی می‌تواند طعم واقعی معنای زندگی را بچشد که از خود طبیعی فاصله گرفته و به خود حقیقی نائل آید.
بیژن عبدالکریمی:

شریعتی از نظر تاریخی روشنفکر دینی است اما از نظر فلسفی خیر/ خوانش‌های امروز از تفکر شریعتی تقلیل‌گرایانه است

استاد فلسفه دانشگاه گفت: شریعتی را به اعتبار یک بحث جامعه‌شناسانه و تاریخی می‌توان در تبار روشنفکران دینی قلمداد کرد. اما آیا به راستی به لحاظ فلسفی و متافیزیکی می‌توان او را در زمره روشنفکران دینی قرار دارد؟ به اعتقاد بنده به هیچ وجه!
تمسک به چهار چیز براي يافتن راه نجات؛

راه‌های رسیدن به کمال و نجات از مشکلات چیست؟

اگر کسی طالب راه نجات باشد و بخواهد به کمال واقعی برسد و از معانی توحید بهره ببرد ؛ باید به چهار چیز تمسک جوید:اول: حضور قلب دائم، دوم: توسل به اهل بیت علیه السلام،سوم: گدایی شب ها،چهارم: احسان به خلق.
صفحه  از ۲
نظرات و گلایه ها