سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
معرفی کتاب؛

لیبرالیسم و روشنگری

مجلد دوم تاریخ اندیشه سیاسی غرب اثر جان مکللند به همت نشر نی منتشر شد.
صادق حقیقت:

سه گفتمان میرباقری، داوری اردکانی و اردتدوکس های روسی متحد شده اند!

سید صادق حقیقت در زمره روشنفکران دینی است که در دانشگاه مفید قم، به تدریس و تحقیق اشتغال دارد. این محقق در تازه ترین اظهار نظر خود ادعایی متفاوت را مطرح می کند که در جریان شناسی اندیشگی ایران معاصر بی سابقه است. او در یک طرف جریان روشنفکری دینی را (البته با تعریفی خاص که از آخوند خراسانی آغاز می شود) قرار می دهد و در طرف دیگر؛ فرهنگستان (میرباقری)، نوفردیدی ها (داوری اردکانی) و کلیسای ارتدوکس روسی (آلکساندر دوگین) را.
واقعیت در زندگی ما؛

گمشده انسان

ما در زندگی خود گم کرده ای داریم. چون اگر گم کرده نداشتیم هیچگاه دچار«غم»،«نا امیدی»،«ترس» و«حسرت» نمی شدیم. وقتی خاطرات زندگی گذشته خود را به یاد می آوریم گاهی دچار یأس و نومیدی می شویم؛ با این که به ظاهر کمبودی نداریم. چرا انسان هایی هستند که از لحاظ ظاهری و مادی و دنیوی کمبودی ندارند اما غمگین و مأیوسند و با تحسر و پشیمانی به گذشته خود می نگرند؟ اگر ما بودیم و این گم گشته های مادی؛ در این صورت، کسی که گمگشته های مادی را یافته و کمبود مادی ندارد.
رویکردهای تاریخی شریعتی؛

تاریخ در ترازو

شاید بتوانیم دکتر علی شریعتی را یکی از تأثیرگذاران مهم جامعه ایرانی، بویژه روی قشر تحصیلکرده پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن بدانیم؛ به‌گونه‌ای که عطش خاصی برای مطالعه آثار او یا گوش سپردن به سخنانش در حسینیه ارشاد در میان جوانان وجود داشت و به این واسطه بخش بزرگی از جامعه ایرانی تحت تأثیر مباحث شریعتی قرار گرفت؛ به همین میزان با توجه به نگرش ویژه‌ای که ایشان نسبت به «تاریخ» داشتند نوع خاصی از تاریخ نگری مورد توجه قرار گرفت که علاقه مندان بسیاری یافت و از سویی دیگر بویژه در دهه اخیر منتقدان بسیاری؛ شریعتی را یک «مورخ» دانستند که «مدخل اصلی ورود او به اسلام، تاریخ بود» و از سویی دیگر برخی نیز «تاریخ در معنای علمی آن را» پاشنه آشیل مباحث اسلام شناختی شریعتی دانستند که نیاز به نقد جدی دارد.
به بهانه سالروز تولد سعدی؛

سعدی و سعادت

سعدی را یکی از 10شاعر برتر جهان برشمرده اند؛ شاعری که آثارش را حکیمانه، اندرزهایش را راهگشا و عاشقانه‌هایش را دلنواز می یابیم.
گفت‌وگویی با جورجو آگامبن؛

تفكر يعني شهامت نومیدشدن

صداي ناقوس كليساي تراستوره كه به گوش مي‌آيد - محلي كه قرار ملاقات گذاشته‌ايم- چهره او در ذهن نقش مي‌بندد... جورجو آگامبن در نقش فيليپ، يكي از دوازده حواري مسيح، در فیلم «انجيل به روايت متي» پير پائولو پازوليني (١٩٦٤) ظاهر شد. درآن زمان دانشجوي جوان رشته حقوق بود، متولد ١٩٤٢ در شهر رم، با هنرمندان و روشنفكراني دمخور بود كه گرد الزا مورانته، رمان‌نويس شهير ايتاليايي (١٩١٢-١٩٨٥) گرد آمده بودند.
زندگی و زمانه آنه‌ماری شیمل؛

آدمیان خفتگانند چون بمیرند بیدار شوند

شناخت فرهنگ و تمدن مشرق‌زمین از موضوعات پرجاذبه در بین پژوهشگران غربی است که در دوره‌های مختلف تاریخی و به‌طور خاص از عصر روشنگری به بعد به اهداف و انگیزه‌های گوناگون جالب ‌توجه بوده است. درحالی‌که جنبه‌های استعماری در مطالعات شرقی انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها بیشتر دیده می‌شد، در دنیای آلمانی‌زبان‌ها این نگاه سود‌جویانه کم‌رنگ‌تر بود. دستاورد نگرش اخیر، پیدایی تحقیقاتی شد که محققان آن رویکردی علمی‌تر داشتند. آنه‌ماری شیمل مشرق‌شناس، مورخ تاریخ اسلام و مولوی‌پژوه از برجسته‌ترین این اندیشمندان است.
بررسی قرائت انسانی از دین:

قرائت انسانی از دین فروکاهش آن به تجربه بشری است

علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نقد دیدگاه قرائت انسانی از دین بیان کرد: افرادی که قرائت بشری از دین ارائه می‌کنند، طبیعی است که دین را به یک تجربه‌ای که بین انسان و خدا صورت می‌گیرد فروکاهش می‌دهند.
رضا لک‌زایی؛

ملاصدرا سیاست را روح شریعت میداند/ عدم تناسب عرفان اسلامی و فردیت

رضا لک‌زایی گفت: ملاصدرا در شواهد الربوبیه می ‏نویسد سیاست، روح شریعت است و سیاست منهای شریعت مثل جسد بدون روح است. امام خمینی نیز می ‏فرمایند سیاست سر اسلام است.
پژوهشگر فلسفه اسلامی ؛

برخی «ابن سینا » را یک خردستیزمی‌دانند

حبیبی پژوهشگر فلسفه اسلامی از تصحیح کتاب قانون ابن سینا خبر داد و گفت: در حال حاضر تصحیح دو کتاب از پنج کتاب قانون را تمام کردم و مشغول کتاب سوم که مفصل ترین کتاب است هستم.
شریعتی و احيای روشنفكری؛

مرور آرای علي شريعتی در سخنرانی هاشم‌ آقاجری،احسان‌ شريعتی و يوسف‌ اباذری

در ميانه گرماي عصر خرداد ماه نه فقط تمام صندلي ‌هاي تالار ابن خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران پر شده بود بلكه صندلي‌ هاي اضافه و راهرو ها نيز مملو از جمعيتي بود كه براي شركت در جلسه چهلمين بزرگداشت دكتر علي شريعتي گرد هم آمده بودند تا در پس چهار دهه به پرسش نسبت شريعتي و اكنون زندگي ما بپردازند.
شهریار زرشناس:

روشنفکری در تضاد با دین متولد شد/ تطور روشنفکری در ایران

شهریار زرشناس گفت: روشنفکر، در بدو تولد در تضاد با دین متولد شده، پس مفهوم روشنفکر دینی، مفهومی پارادوکسیکال و نا صحیح است.
روشنفکران ایرانی:

قدرت اجتماعیِ روشـنـفـکـران از مشروطه تا امروز

عمده ی روشنفکران ایران در عصر حاضر نیز به افکار و عقاید اسلاف خود در دوران رضاخان با تغییراتی مبتنی بر مقتضیات زمان وفادار مانده اند و همین روشنفکران با تقلید و ترجمه ی تولیدات فکری غربی رسالت خود را مبنی بر تغذیه ی فکری جناح اصلاحات و پایگاه اجتماعی آن به بجا می آورند.
اختلافات در شیوه اجتهاد:

تفاوت اصلی میان مجتهدان سنتی و روشنفکران دینی

«رضا بابایی»، پژوهشگر فرهنگی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تفاوت اصلی میان مجتهدان سنتی و روشنفکران دینی» نوشت:
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران:

جهان تشنه حکمت ایرانی است

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: هیچ کشور مسلمان و غیرمسلمانی حکمت ما را ندارد و جهان تشنه معارف شیعی است.
قائمی‌نیا بیان کرد؛

نظریه "استعاره‌مندی معرفت دین" باید تکمیل شود

قائمی‌نیا، مولف نظریه «استعاره‌مندی معرفت دین» معتقد است که استعاره‌های قرآن، شناختی بوده و ادبی نیست،‌ از این رو استعاره، نقش مهمی در معرفت دینی دارد. ناقدان این نظریه معتقدند که این نظریه باید تکمیل شود.
مراسم بزرگداشت، ایران‌شناس و استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن؛

نشست بزرگداشت هانری‌کربن با حضور اساتید فلسفه و عرفان برگزار شد

یکی از علل اهمیت هانری‌کربن برای انسان مسلمان ایرانی نگاه او نسبت به پیوستگی‌های اجزاء فرهنگ ایرانی و همچنین مفهوم و جایگاه امامت است.
خسروپناه مطرح کرد

علت عدم استقبال مردم از روشنفکران بعد از انقلاب

ناله‌های روشنفکران بعد از انقلاب از دردهای جامعه غرب است و دغدغه‌ای نسبت به دردهای جامعه خودشان ندارند
وحی و سکولاریسم؛

تبیین نواندیشان از وحی به بن بست رسیده است

علیرضا قائمی نیا گفت: تبیین نواندیشان از وحی به بن بست رسیده است. نگاه تاریخی به وحی مستلزم این جهانی کردن خداست و این پارادوکسی است که نواندیشان با آن مواجه می شوند.
طارق رمضان در دانشگاه تهران:

نیازمند انقلاب اندیشه ای هستیم/ وحدت مستلزم آزادی اندیشه است

رمضان، استاد دانشگاه آکسفورد گفت: باید آزادی اندیشه و پرسشگری را بپذیریم چون آزادی بین تنوع و وحدت بوده و وحدت مستلزم آزادی اندیشه است.
صفحه  از ۲
نظرات و گلایه ها