سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سکوت، بالاترین افتخار زن است؛

اشتباه روشنفکران دینی درباره «خدا»

خدایی که ملکیان، طلب و دعا نزد او را بی‌اثر می‌داند، بیشتر با نفی واقعیت وحی است یا خدایی که سمیع و بصیر است و ربوبیت دارد و در جهان نقش ایفا می‌کند؟می‌توان عارف بود اما به خدای تجربه وحدت یا وحدت وجودی آنسان که نزد بسیاری عرفا مطرح است باور نداشت و در عوض به خدای شخص‌وار ایمان ورزید.
خدایا سرنوشت مرا خیر بنویس!!

مرثیه دکتر شریعتی به قلم شهید چمران

ای علی! همراه تو به کویر می‌روم؛ کویر تنهایی، زیر آتش سوزان عشق، در توفان‌های سهمگین تاریخ که امواج ظلم و ستم، در دریای بی‌انتهای محرومیت و شکنجه، بر پیکر کشتی شکسته حیات وجود ما می‌تازد.
بررسی جایگاه اندیشه علی شریعتی؛

اندیشه شریعتی کهنه نشده است/ اقبال جهان اسلام به آثار شریعتی

علی شریعتی اندیشمندی است که نه تنها در ایران بلکه درجهان اسلام نیز تأثیرات فکری وفرهنگی مهمی برجای گذاشت. افغانستان، ترکیه و مصر از جمله کشورهایی هستند که از اندیشه شریعتی تأثیر پذیرفته اند.
شریعتی تاثیرگذارترین چهره‌های ایران مدرن؛

مسلمان التقاطی در جستجوی عدالت!

دکتر علی شریعتی از مشاهیر ایران و چهره‌های بسیار تاثیرگذار بود که با خوانش سیاسی از تشیع، مبازران اسلامی را به لحاظ فکری تغذیه می‌کرد.وی از تاثیرگذارترین چهره‌های ایران مدرن است. به جرات می‌توان گفت که او جنجالی‌ترین روشنفکر عصر جدید ایران است که طیف مخالفان و موافقانش آنچنان گستردگی دارد که او را با القابی از «معلم شهید» تا «جاده صاف‌کن استبداد دینی» وصف کرده‌اند.
پاسخ به مدعیات سروش؛

دیدگاه پلورالیستی سروش منتهی به آنارشیسم می شود

دیدگاه پلورالیستی عبدالکریم سروش در حوزه کلام، فقه و اخلاق به نوعی به آنارشیسم و نسبیت گرایی منتهی می‌شود و از مبانی فلسفی و معرفت شناسی صحیحی برخوردار نیست.
تحلیل تاریخ‌شناس برجسته از نقش فراماسونری‌ها؛

تقابل اسلام و ایرانیت را چه کسانی ترویج می‌کنند؟

موسی حقانی معتقد است که "فراماسونرها" به دلیل بی‌وطنی (جهان‌وطنی) و بی‌دینی به دنبال تقابل "اسلام و ایرانیت" هستند.
فنایی‌اشکوری تشریح کرد؛

بعد عرفانی تشیع از دیدگاه علامه/دوری از اهل بیت منشأ انحراف عرفان

علامه طباطبایی معتقد است حقیقت عرفان به علی(ع) و اهل بیت(ع) برمی‌گردد، اما در جریان تاریخ عرفان دچار انحراف شده که منشأ این انحراف دوری از اهل بیت(ع) است.
دکتر علی شریعتی؛

زینب و پیام کربلا

شهادت حسینى، کشته شدن مردى است که خود براى کشته شدن خویش قیام کرده است… امام حسین‏علیه السلام از مقوله دیگرى است؛ او نیامده است که دشمن را با زور شمشیر بشکند و خود پیروز شود، و بعد موفق نشده و یا در یک تصادف یا ترور توسط وحشى، کشته شده باشد. این‏ طور نیست، او در حالى که مى توانسته است در خانه‏ اش بنشیند و زنده بماند، به پا خاسته و آگاهانه به استقبال مردن شتافته و در آن لحظه، مرگ و نفى خویشتن را انتخاب کرده است… امام حسین‏ علیه السلام یک شهید است که حتى پیش از کشته شدن خویش به شهادت رسیده است؛ نه در گودى قتلگاه، بلکه در درون خانه خویش، از آن لحظه که به دعوت ولید – حاکم مدینه – که از او بیعت مطالبه مى ‏کرد، «نه» گفت، این، «نه» طرد و نفى چیزى بود که در قبال آن، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است.
از مذهب عشق تا ستیز با فقه؛

قضاوت یکسان همه صوفیان ممکن نیست

نباید به همه صوفیان نگاه واحدی داشت چراکه وجوه تمایز و تفاوت بسیاری در مورد گروه های صوفی می توان برشمرد و این امکان وجود ندارد که در مورد همه آنها قضاوت واحدی داشت.
عرفان یا دکّان ؛

ماجرای پیشی گرفتن عرفان حلقه از شیطان پرستان!

رئیس موسسه بهداشت معنوی با اشاره به تعریف «ابلیس» در عرفان حلقه، گفت: قلمرو خلقت ابلیس در اسطوره های عرفان حلقه، فقط ربوبیت و جهان مادی نیست بلکه معاد و بهشت و دوزخ و هر چه را در چرخه جهان دوقطبی هست، در بر می گیرد.
دکتر نصرالله پورجوادی/ محقق و عرفان پژوه:

رونمایی از بنیادهای ایرانی عرفان و تصوف اسلامی

«قوت دل و نوش‌جان» جدید‌ترین کتاب دکتر نصرالله پورجوادی‌ است که از سوی نشر نو هفته گذشته منتشر شد. آیا انسان حق دارد از دیدن زیبایی‌های عالم صنع لذت ببرد؟ شاهد‌پرستی‌چیست؟ آیا با عشق افلاطونی که ابن‌سینا آن را عشق ظرفا و جوانمردان می‌خواند، انسان می‌تواند شاهد پرست باشد؟ چرا شمس‌تبریزی احمد غزالی را که از مخالفان سرسخت فلسفه بود، بزرگ‌ترین عارف می‌دانست؟ چه ارتباطی میان عشق ورزی حافظ و اشعار عاشقانه او با عقاید احمد غزالی وجود داشت؟ ریشه‌های عرفان عاشقانه ایرانی که احمد غزالی و شمس تبریزی و حافظ بدان تعلق خاطر داشتند در کدام وادی باید جست‌وجو کرد؟ اینها و ده‌ها پرسش دیگر مسائلی است که سعی شده درکتاب قوت دل و نوش جان به آنها پاسخ داده شود.
جلسات فرهنگ مهدوی؛

نقدی بر عرفان‌های نوظهور معاصر و قربانیان آن ها

صد و بیست و سومین نشست از سلسله جلسات ماهانه فرهنگ مهدوی با موضوع «نقدی بر عرفان‌های نوظهور معاصر» 25 مرداد، در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. همایون همتی، فوق دکترای ادیان و عرفان از دانشگاه بیلفلد آلمان در این نشست به «شناسایی قربانی‌های عرفان‌های نوپدید و معرفی عرفان‌های اصیل ایرانی» پرداخت.
معرفی کتاب؛

لیبرالیسم و روشنگری

مجلد دوم تاریخ اندیشه سیاسی غرب اثر جان مکللند به همت نشر نی منتشر شد.
صادق حقیقت:

سه گفتمان میرباقری، داوری اردکانی و اردتدوکس های روسی متحد شده اند!

سید صادق حقیقت در زمره روشنفکران دینی است که در دانشگاه مفید قم، به تدریس و تحقیق اشتغال دارد. این محقق در تازه ترین اظهار نظر خود ادعایی متفاوت را مطرح می کند که در جریان شناسی اندیشگی ایران معاصر بی سابقه است. او در یک طرف جریان روشنفکری دینی را (البته با تعریفی خاص که از آخوند خراسانی آغاز می شود) قرار می دهد و در طرف دیگر؛ فرهنگستان (میرباقری)، نوفردیدی ها (داوری اردکانی) و کلیسای ارتدوکس روسی (آلکساندر دوگین) را.
واقعیت در زندگی ما؛

گمشده انسان

ما در زندگی خود گم کرده ای داریم. چون اگر گم کرده نداشتیم هیچگاه دچار«غم»،«نا امیدی»،«ترس» و«حسرت» نمی شدیم. وقتی خاطرات زندگی گذشته خود را به یاد می آوریم گاهی دچار یأس و نومیدی می شویم؛ با این که به ظاهر کمبودی نداریم. چرا انسان هایی هستند که از لحاظ ظاهری و مادی و دنیوی کمبودی ندارند اما غمگین و مأیوسند و با تحسر و پشیمانی به گذشته خود می نگرند؟ اگر ما بودیم و این گم گشته های مادی؛ در این صورت، کسی که گمگشته های مادی را یافته و کمبود مادی ندارد.
رویکردهای تاریخی شریعتی؛

تاریخ در ترازو

شاید بتوانیم دکتر علی شریعتی را یکی از تأثیرگذاران مهم جامعه ایرانی، بویژه روی قشر تحصیلکرده پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن بدانیم؛ به‌گونه‌ای که عطش خاصی برای مطالعه آثار او یا گوش سپردن به سخنانش در حسینیه ارشاد در میان جوانان وجود داشت و به این واسطه بخش بزرگی از جامعه ایرانی تحت تأثیر مباحث شریعتی قرار گرفت؛ به همین میزان با توجه به نگرش ویژه‌ای که ایشان نسبت به «تاریخ» داشتند نوع خاصی از تاریخ نگری مورد توجه قرار گرفت که علاقه مندان بسیاری یافت و از سویی دیگر بویژه در دهه اخیر منتقدان بسیاری؛ شریعتی را یک «مورخ» دانستند که «مدخل اصلی ورود او به اسلام، تاریخ بود» و از سویی دیگر برخی نیز «تاریخ در معنای علمی آن را» پاشنه آشیل مباحث اسلام شناختی شریعتی دانستند که نیاز به نقد جدی دارد.
به بهانه سالروز تولد سعدی؛

سعدی و سعادت

سعدی را یکی از 10شاعر برتر جهان برشمرده اند؛ شاعری که آثارش را حکیمانه، اندرزهایش را راهگشا و عاشقانه‌هایش را دلنواز می یابیم.
گفت‌وگویی با جورجو آگامبن؛

تفكر يعني شهامت نومیدشدن

صداي ناقوس كليساي تراستوره كه به گوش مي‌آيد - محلي كه قرار ملاقات گذاشته‌ايم- چهره او در ذهن نقش مي‌بندد... جورجو آگامبن در نقش فيليپ، يكي از دوازده حواري مسيح، در فیلم «انجيل به روايت متي» پير پائولو پازوليني (١٩٦٤) ظاهر شد. درآن زمان دانشجوي جوان رشته حقوق بود، متولد ١٩٤٢ در شهر رم، با هنرمندان و روشنفكراني دمخور بود كه گرد الزا مورانته، رمان‌نويس شهير ايتاليايي (١٩١٢-١٩٨٥) گرد آمده بودند.
زندگی و زمانه آنه‌ماری شیمل؛

آدمیان خفتگانند چون بمیرند بیدار شوند

شناخت فرهنگ و تمدن مشرق‌زمین از موضوعات پرجاذبه در بین پژوهشگران غربی است که در دوره‌های مختلف تاریخی و به‌طور خاص از عصر روشنگری به بعد به اهداف و انگیزه‌های گوناگون جالب ‌توجه بوده است. درحالی‌که جنبه‌های استعماری در مطالعات شرقی انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها بیشتر دیده می‌شد، در دنیای آلمانی‌زبان‌ها این نگاه سود‌جویانه کم‌رنگ‌تر بود. دستاورد نگرش اخیر، پیدایی تحقیقاتی شد که محققان آن رویکردی علمی‌تر داشتند. آنه‌ماری شیمل مشرق‌شناس، مورخ تاریخ اسلام و مولوی‌پژوه از برجسته‌ترین این اندیشمندان است.
بررسی قرائت انسانی از دین:

قرائت انسانی از دین فروکاهش آن به تجربه بشری است

علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نقد دیدگاه قرائت انسانی از دین بیان کرد: افرادی که قرائت بشری از دین ارائه می‌کنند، طبیعی است که دین را به یک تجربه‌ای که بین انسان و خدا صورت می‌گیرد فروکاهش می‌دهند.
صفحه  از ۳
نظرات و گلایه ها