انحرافات دینی و مذهبی؛
موعودگرایی و نیابت از بحث های ریشه ای و تاریخی در جهان اسلام و هلال شیعی و در نهایت ایران است.آشنایی با مفاهیم بنیادین این بحث و آسیب شناسی انحرافات، کمک می کند تا از موقعیت تهدید، نوعی فرصت احیا ساخته شوذ. متن زیر به قلم عبدالرحیم اباذری ، به این مسئله پرداخته است.
آغاز آموزش از ۱۰ سالگی؛
یکی از مسائل مهم در زمینه نحوه ارتباط برقرار کردن میان کودکان و امام زمان (عج)، آموزش غیر مستقیم است. یعنی از طریق غیر روش عادی موجود برای آموزش استفاده کنیم. نباید در این زمینه برای کودکان کلاس گذاشت و آنها را مجبور به نشستن و یادگیری کرد که در این صورت چیزی جز دلزدگی برای ایشان به دنبال ندارد.
نور در نور؛
خیابانهای تهران به مناسبت نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) در آخرین روزهای سال 1400 (27 اسفند) آذینبندی و چراغانی شده است. ضمن پاسداشت جشن نیمه شعبان، اندکی به خصوصیات منتظران واقعی بیشتر فکر کنیم. منتظر واقعی امام عصر مسلما تحول آفرین و امیدبخش است. مدعیان کاذب و سو استفاده گران منجی گرایی را در عید امامت ، بهتر بشناسیم.
دبیر ستاد دهه مهدویت:
دبیر ستاد هماهنگی فعالیتهای دهه مهدویت گفت: نقیصهای که در کارهای تبلیغی ما وجود دارد این است که آمادگی ما معمولاً برای مراسمات سوگواری بیشتر از اعیاد و ایام شادی میباشد؛ این در حالی است که همه این مناسبها به جهت حفظ و اشاعه فرهنگ اسلامی هستند.
مدعیان دروغین؛
خبر کشته شدن محمد حسین پور مشهور به دکتر سایان که مدعی منجی و امام زمان بودن شده بود؛ خبر جالبی بود که بازخوردهای بسیاری داشت؛ اما دکتر سایان کیست و چگونه امام زمان جعلی شد؟
انتظار فرج؛
مقام معظم رهبری فرمودند: ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان (علیه الاف التحیة و الثناء و عجلالله تعالی فرجه) تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایی را که اولیای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.
مشکلات مباحث مهدویت؛
اگر انتخابات سربلندانه برای ظهور کافی است، پس چرا در مهمترین و موفقیترین انتخابات در جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ که رای بالای ۹۸ در صد را به همراه داشت، چنین اتفاقی در مسئله ظهور دیده نشد؟ واقعش از این سنخ سخنان، شائبه های بدی از جنس قدرت و ثروت به مشام میرسد.
شکوه نیمه شعبان؛
منتظران ظهور و دلدادگان حضرت اباصالحالمهدی (عج)، در شب نیمه شعبان با آذینبندی و چراغانی خیابانها و معابر شهر مشهد و پذیرایی از مردم، جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی صاحب الزمان (عج) را با شکوه هرچه بیشتر برگزار میکنند.
حجت الاسلام محسن الویری:
رستگاری نهایی بشر و برخورداری او از همه خوبیهای اینجهانی و رهایی از هر رنج و اندوه و ستم و تنگدستی، آرمانِ مشترکِ همه ادیان و مکتبها و حتی اندیشمندانی است که به آینده بشریت اندیشیدهاند. الهیات تاریخ میتواند چارچوبی علمی برای گفتگو در این زمینه بین همه باورمندان به فرجام نیکوی بشر با تأکید بر مهدویت فراهم آورد.
مهدویت در فرقههای شیعی؛
باور به منجی آخرالزمان یا بنا به اصطلاح اسلامی مهدی، در فرقههای شیعی باوری مسلم و قطعی است. اما از نظر مصداق، خاندان، کارکرد، زمان تولد و ظهور دارای تفاوتهایی است. مهدویت در اثناعشریه از بیشترین جایگاه و اهمیت و کارکرد برخوردار و بیش از همه مذاهب شیعی و سنی در مباحث کلامی و آثار روایی مورد اهتمام بوده است. در میان فرق شیعه، دیدگاه زیدیه درباره مهدویت به اهل سنت نزدیکتر است. در اینجا، آموزه مهدویت در فرق شیعه، به اختصار گونهشناسی شده است.
شایعات وعده ظهور امام زمان کذب است ؛
محمدعلی خرمی: سالهاست که وعده ظهور امام زمان توسط برخی از چهرههای مذهبی مطرح و توسط برخی از مردم منتظر دست به دست میشود. در روزهای گذشته فایل صوتی از یکی از بزرگان معاصر منتشر شد که در آن آمده بود جهان در سال ۱۴۰۰ به دست امام زمان می افتد.
آیات مهدویت؛
رای اینکه مشخص شود چند بار آمدن موعود در قرآن ذکر شده، نیاز به بیان مقدمهای است. از دو دسته آیات قرآن، میتوان برای وجود حضرت، ولی عصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود.
غلامحسین دینانی:
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه با تحقق ظهور، عقول مردم از سوی امام زمان رشد خواهد کرد، گفت: همه عالم و عقل مقتضای رحمت خداوند است و یقیناً با کمال عقل در دوره ظهور، رحمت تام خداوند جلوهگر خواهد شد.
در آستانۀ میلاد حضرت مهدي (ع) ؛
شـورای هماهـنگی تبلیـغات اسـلامی در آستانۀ میلاد حضرت مهدي (ع) اعلام کرد: بانگ 'یا مهدی ادرکنی ' ساعت ۲۱ شب نیمـه شعبان (یکشنبه ۸ فروردین) در سراسر کشور طنین انداز خواهد شد.
علم الهدی:
امام جمعه مشهد گفت: در تلاش باشید که با حضور کارناوالهای شادی و تزیین سردر خانههای مردم، این شادی و شور را به فضای شهر بیاوریم و هر کس به هر مقداری برای وجود مقدس امام عصر قدم بردارد آن حضرت نیز متوجه او خواهند شد.
زهیر میرکریمی؛
در اواخر سدهی ششم میلادی بسیاری از مردم خاورمیانه و سرزمینهای اطرافِ دریای مدیترانه متقاعد شده بودند که آخرالزمان نزدیک است. پاپ گریگوریِ یکم در نامهای که در سال ۶۰۱ میلادی (هشت سال پیش از آغاز دعوت پیامبر اسلام) به اِثِلبِرت، یکی از پادشاهان انگلستان، میفرستد نوشته است که: “پایان دنیای کنونی بسیار نزدیک است و پادشاهی بیپایانِ قدّیسان قریبالوقوع است. ”
امام صادق علیه السلام میفرماید:
امام صادق علیه السلام میفرماید: «اولین کسی که قبر او شکافته میشود و به سوی دنیا باز میگردد، حسین بن علی علیه السلام است.»
یک پژوهشگر مسائل دینی:
یک پژوهشگر مسائل دینی میگوید: کسانیکه میگویند کرونا علائم ظهور است و لشکر خداوند است را نباید باور کرد این حرفها خرافات، ترویج جهالت، آبروی دین بردن و آبروی خداوند را خراب کردن در بین جوانان است. خداوند به بشر عقل داده است برای همین کارها.
ما و تحلیلهای هالیوودی؛
وضع فعلی جهان و همهگیری کرونا میتواند در بافتی غیر آخرالزمانی هم تعریف شود و فراتر از تعریف، نقش انسان در فرجام این رخداد دیده شود.
یادداشتی از اسماعیل علوی؛
باور به ظهور مصلحی جهانی و برپاشدن صلح، عدل و امنیت دائمی در گستره زمین و مسدود شدن راه های غلبه شر بر سرشت و سرنوشت آدمی، پیش از آنکه باوری الهی و در راستای هنجارهای ایمانی باشد، نیازی عام و فطری است که انسان را با امیدواری در راه رسیدن به صبحی روشن به تکاپو وا می دارد و دست روزگار را از تطاول امید به آینده ای درخشان کوتاه می کند