سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کارشناسان آموزشی تأکید کردند؛

رونق بازار کمک آموزشی ها بخاطر حجیم بودن کتاب های درسی

دو روز پیش رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور اعلام کرد که حجم کتب درسی سنگین نیست و انتقاداتی که مطرح می‌شود غالباً کلی‌گویی است. حجت‌الاسلام علی ذوعلم از معلم‌ها، خانواده‌ها و دانش‌آموزان خواست تا برایش نامه بنویسند و عنوان کنند که حجم کدام کتاب زیاد است.
معاون دادستان کل کشور؛

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

محمدجواد حشمتی روز سه شنبه گفت : هر مؤسسه‌ای که برای آموزش و کنکور مجوز می‌گیرد، باید طبق قاعده و ضابطه فعالیت کند و از طرف دیگر نهادها و سازمان‌های مسئول نیز باید بر عملکرد این آموزشگاه ها نظارت داشته باشند.
میرحمایت میرزاده؛

مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قصد دارد مهارت‌گرایی را جایگزین مدرک‌گرایی کند.
معاونت پرورشی که در کلیشه‌ها باقی ماند؛

فاصله بین نیازهای دانش‌آموزان با عملکرد معاونان پرورشی مدارس

این معاونت در کلیشه‌های دهه 60مونده و باور نمی‌کنه که نیازهای دانش‌آموزان متفاوت و فراتر از گروه سرود و برگزاری مسابقات است. این برنامه‌ها با واقعیت موجود در بین نوجوانان فاصله معناداری داره.
از سوی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان؛

"گام دوم انقلاب اسلامی"برنامه درسی می‌شود

"گام دوم انقلاب اسلامی"به عنوان جدیدترین درس آموزشی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان منتشر شد.
تطبیق آموزش فلسفه در ایران و غرب؛

چرا نمی‌توانیم فیلسوف تربیت کنیم؟

اغلب اهالی فلسفه به این موضوع نقد دارند که «چرا در دانشگاه‌های ما از دل سیستم آموزش فلسفه، فیلسوف متولد نمی‌شود؟» این در حالی است که ما در فلسفه‌ورزی گذشته درخشانی داشتیم و امروز کشورهای غربی گوی سبقت را از ما ربوده‌اند. اما چرا؟ سیستم آموزش فلسفه در کشورهای غربی چه تفاوتی با سیستم آموزش ما دارد که آنان را در دانش فلسفه در وضعیت بهتری قرار داده است؟ برای بررسی این موضوع سراغ دکتر سید حسن امین رفتم. او صاحب کرسی استاد تمام در دانشگاه گلاسگو بریتانیا است. نکته جالب درباره او این است که استاد راهنمای رئیس  جمهوری روحانی نیز بوده است.
نیازهای دانش‌‌آموزان تغییر کرده است؛

انتقاد وزیر آموزش و پرورش از محتوای کتب درسی

وزیر آموزش و پرورش گفت: آیا نیاز دانش‌‌آموزان با ۱۵، ۲۰ سال پیش فرق نکرده است؟ معتقدم بخش عمده سبد یادگیری از محتوایی پر شده که باید جای خود را به محتوای دیگری بدهد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان به نیازهای جدیدتری نیاز دارند که ما در سبد یادگیری جای کافی برای آن نگذاشتیم، گفت: بچه‌ها در مدرسه عمدتاً چیزی می‌آموزند که در بیرون از مدرسه کمتر به آن نیاز دارند.
مصطفی رحماندوست:

امروزه قصه گویی به عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح است

مصطفی رحماندوست نویسنده کتاب کودک معتقد است: جشنواره قصه‌گویی و جشنواره هایی از این دست نشان می دهد اتفاقات تازه‌ای رخ داده و امروزه قصه‌گویی به عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح است و برخی از مدارس با افتخار اعلام می کنند با این تکنولوژی در حال کار هستند
یادداشت دکتر شجاعی‌زند؛

دفاع از تحول علوم‌ انسانی

«تحول در علوم ‌انسانی» با «بومی‌سازی علوم‌ انسانی» و «دینی‌سازی علوم‌ انسانی»، سه مقوله متفاوت هستند نه سه عنوان برای یک هدف. هرچند که غالباً این سه مقوله، در عمل با هم خلط می‌شوند. بر این اساس، می‌توان و باید به دنبال تحول علوم‌ انسانی و بومی‌سازی علم رفت بی‌آنکه قائل به «دینی‌سازی علم» باشیم؛ چراکه این سه مقوله از هم متمایزند و لازم و ملزوم یکدیگر نیستند.
وزیر آموزش‌‌و‌پرورش:

کتاب کمک‌آموزشی برای دانش‌آموز ابتدایی سم است

وزیر آموزش‌‌و‌پرورش گفت: استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی برای بچه‌ها در دوره ابتدایی سم است، زیرا بچه‌ها را از مدرسه جدا و یادگیری را طاقت‌فرسا و تلخ کرده است.
اشتباهات قابل چشم پوشی نیست؛

کلاف سردرگم رابطه کتاب‌های درسی، کمک درسی و کنکور

کلاف سردرگم رسیدن به پاسخ این مساله که نیاز به کلاس های کنکور و کتاب های کمک درسی و بعضا صرفا تجاری از کجا نشات می گیرد، زوایای پنهان بسیاری دارد که در این گزارش به برخی‌شان پرداخته شده است.
نقد و بازنگری در محتوای کتاب های درسی؛

نقد و بازنگری در محتوای کتاب های درسی یک ضرورت راهبردی

نقد و بررسی و لزوم تغییر و بازنگری محتوایی کتب و محتوای آموزشی مدارس بر اساس نیاز دانش آموزان و جامعه و متناسب با زمان، به عنوان مبنایی برای تحول و توسعه، یکی از مهمترین اهداف و راهبردهای آموزشی دولت ها شمرده می شود
نظام آموزشی در دنیا؛

چه موضوعاتی در مدارس سرتاسر دنیا تدریس می شود؟

مدرسه مکانی است که در آن نوجوانان برای آینده زندگی خود تصمیم می گیرند. اما مدارس هر کشوری شیوه متفاوتی برای کشف و پیشرفت استعداد دانش آموزان دارند.
محتوای آموزشی در ایران؛

زبان خوب است اما فقط از نوع فرنگی‌اش!

مقاله‌ای می‌خواندم که با استناد به نتایج یک پژوهش تحلیل کرده بود «دانش‌آموزان ایرانی از آنجا که در خواندن زبان فارسی ضعیفند، در درک و دریافت درس‌هایی چون علوم و ریاضی نیز به مانع برمی‌خورند.» به‌عبارت دیگر، ضعف محصل‌های ما در خواندن، آن هم «خواندن فارسی»، موجب می‌شود تا کمیت‌شان در سایر علوم نیز بلنگد و با مشکل مواجه شوند. از خانواده و مدرسه گرفته تا انواع مؤسسات آموزشی و از خویشاوندان و همسایه‌ها گرفته تا برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی، همه و همه مدام بر طبل موفقیت خیل دانش‌آموزان ما می‌کوبند؛ که البته از منظر همه آنها موفقیت به این معناست که دکتر و مهندس شوند!(تازه منظورشان هم از دکتر، نه اخذ دکتری در یک عالمه رشته دیگر، بلکه عمدتاً «پزشک» است و تازه آن هم فقط از نوع شیک و بالاشهری‌اش!) اما جای بسی شگفتی است که خانواده‌ها و سیستم آموزشی نسبت به خواندن فارسی بچه‌ها و بالا رفتن سطح دانش فارسی آنها، هیچ حساسیتی نشان نمی‌دهند!
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور اعلام کرد؛

برای چاپ کتب درسی سال ۹۸ کمبود کاغذ داریم

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور با اشاره به اینکه برای تولید و چاپ کتب درسی سال ۹۸ با کمبود کاغذ روبرو هستیم، گفت: در حال حاضر بخشی از کاغذ مورد نیاز وارد کشور شده و برای خرید مابقی نیز در حال رایزنی هستیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان؛

ورود علوم فضایی به کتب درسی مقاطع متوسطه اول و دوم

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از ورود علوم فضایی به کتب درسی مقاطع متوسطه اول و دوم خبر داد.
«دانش»‌آموز یا انسان تست‌زن؛

«بازاری شدن آموزش» در قالب منطق کنکور و مدرک‌گرایی

نظام‌های آموزشی در جهان جدید یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های تربیت شهروندان به شمار می‌روند. آنچه طی تاریخ نهاد ‌آموزش، در تمام سطوح از ابتدایی تا عالی، مطرح بوده لزوم توجه به ترکیب همزمان «آموزش» و «پرورش»، یا همان «تعلیم» و «تربیت» بوده است. همیشه بحث‌های مفصلی در باب کیفیت محصول نظام‌های آموزشی در تاریخ وجود داشته است. پرسش اصلی در اینجا، این است که «نهاد آموزش قرار است چگونه انسانی را تحویل جامعه دهد؟»
کارل‌پوپر؛

در نقد سیستم‌ آموزشی

نظام آموزشي ما نهايتاً بر قدرت‌پرستي بنياد شده است. اين ها هـمه دست به دست هم داده و مسأله تربيت انسان را براي اينكه بتواند عاقلانه اهميت خويش را نسبت به ديگر افراد بسنجد، بكلي مغشوش كرده است. به جاي اينكه اعتقاد به فرديت به طرز سنجيده با ديگرخواهي تأليف شود يعني به جاي اينكه كسي بگويد: آنچه براستي اهميت دارد افراد آدمي هستند، ولي غرض اين نيست كه خود من چندان اهميتي دارم آميزه اي از خودخواهي و اعتقاد به مسلك جمعي مبناي كار قرار گرفته است. چنان بر پايه بعضي تصورات رمانتيك، در اهميت دادن به خود و حيات عاطفي خود و فراتاباندن خود و كشاكش (شخصيت) فردي با گروه و جمع زياده روي شده كه ديگر جايي براي سايرين نمانده و ايجاد مناسبات شخصي خردمندانه از دايره‌ي امكان بيرون رفته است.
اهمیت تمرکز بر ادبیات انسانی ایران ؛

هشداری که عبدالحسین زرین‌کوب داد

درست ۴۱ سال از تاریخی که عبدالحسین زرین‌کوب در انجمن علمی استادان ادبیات فارسی از اهمیت تمرکز بر ادبیات انسانی ایران و دوری از تدریس مدایح بیهوده و متون مغلق در دانشگاه‌ها گفت، گذشته و هنوز که هنوز است در فهرست درس‌های ارائه‌شده دانشجویان رشته ادبیات از کارشناسی تا دکتری، نام چنین کتاب‌هایی به چشم می‌خورد!
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛

فروپاشی سلطنت کتب درسی/ کتاب درسی الکترونیکی تولید می‌شود

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه به دنبال فروپاشی سلطنت کتاب‌های درسی هستیم، گفت: این فرایند آغاز شده است و به معنای آن نیست که کتاب درسی نداشته باشیم، بلکه نقش کتاب‌های درسی تغییر کرده و برنامه‌محور می‌شود و به سمت چند تألیفی و چندرسانه‌ای شدن کتب درسی حرکت می‌کنیم.
صفحه  از ۸
نظرات و گلایه ها