سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
یادداشت سلیمان پاک سرشت؛

چرا باید به نظام آموزش مهارتی بها بدهیم؟

سلیمان پاک‌سرشت، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در یادداشتی نوشت: نظام آموزشی ما گرفتار یک جریان نخبه پروری و نخبه گرایی شده است. نخبه گرایی در نظام آموزشی مسابقه برای موفقیت است نه تجربه اندوزی در شکست.
از مکتب‌خانه تا کالج؛

آنچه نهادهای آموزشی نو به جامعه تحویل می‌دهند

در ایران قدیم امر آموزش در حاشیۀ زندگی اما در خدمت آن بود؛ ولی در ایران امروز آموزش در کانون فعالیت‌های انسان اما در مقابل زندگی اوست. این را چاره باید کرد. انسان سنتی ایرانی در متن زندگی و در نهاد فرعی مکتب‌خانه که در خدمت آن بود انسان ساخته می‌شد؛ این است که به خرد اجتماعی‌ای مجهز می‌گشت که حداقل مصلحت-اندیشانه به ادب و اخلاق پای در بند داشت و این پای‌بندی حداکثر نداشت و همواره می‌شد آن را ارتقا داد و انسان سنتی از گهواره تا گور در تلاش برای کمال خود بود.
آموزش و پرورش:

اجرای طرح آموزش زبان ترکی‌_آذری در مدارس آذربایجان شرقی به صورت پایلوت

جعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش، گفت: همزمان با بازگشایی مدارس در مهر ماه سال 98 ، و در راستای طرح آموزش زبان ترکی_آذری ،آموزش زبان ترکی در برخی مدارس آذربایجان شرقی به‌صورت پایلوت تدریس می‌شود.
از مهارت‌آموزی تا تمرکززدایی؛

تفاوت‌های آموزش ابتدایی در ژاپن و ایران

براساس پژوهشی تطبیقی که مهدی عسگری، محمدحسن الهی‌منش و رضا پریزاد، نویسندگان مقاله «مقایسه سیاست‌گذاری آموزش ایران و ژاپن در مقطع ابتدایی» انجام داده اند،در مدارس ابتدایی ژاپن، پایه آموزش‌ها بر آموختن مهارت‌های زندگی است اما در مدارس ابتدایی ایران هم‌چنان آموزش دروس پررنگ‌تر از مهارت‌آموزی دنبال می‌شود.
پیشنهاد اندیشه‌ورزی؛

شیوه مطلوب «ساماندهی دروس معارف» چیست؟

بررسی شیوه‌های مطلوب «ساماندهی دروس معارف» در دانشگاه‌ها، موضوعی است که می‌تواند برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده شود.
گفتگوی تفصیلی با استاد دانشگاه شریف؛

برنامه‌های درسی را باید متناسب با نیاز جامعه طراحی کنیم

ایرج گودرزنیا، استاد دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف، برای ما از خاطراتش گفت؛ از مسیر سختی که او را به این مرحله رسانده است. سلام و احوال پرسی گرم، سپس دعوت ما به نشستن، مشغول آماده سازی که شدیم، شروع کرد به گفتن از گذشته‌ها، گهگاهی صدایش را صاف می‌کرد و مجدد ادامه می‌داد، از چهل وپنج سال تدریسش می‌گفت:، از انجمن‌هایی که راه اندازی کرده بود، از تجربیاتش در دانشگاه‌های آن ور آب، از اختراعاتش و...، آنقدر شیرین سخن می‌گفت که دلم نمی‌آمد با سوال پرسیدن، رشته سخن او را قطع کنم، اما چه باید می‌کردم، سوال بخشی از مصاحبه بود. دکتر ایرج گودرزنیا، استاد دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف، برای ما از خاطراتش گفت. از مسیر سختی که او را به این مرحله رسانده است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

اصلاح ساختار آموزش کشور به قوانین جدید نیاز ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار آموزشی کشور به قوانین جدید نیاز ندارد و تنها اراده وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش را می‌طلبد.
مجتبی شریعتی:

«پیوست شغلی» شرط مجوز تاسیس رشته شد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دریافت مجوز تاسیس رشته در دانشگاه‌ها در سال 98 در گرو پاسخ به سوال پارامتر «پیوست شغلی» است .
رئیس جمهور در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران:

نسخه روحانی برای یادگیری زبان انگلیسی

رئیس جمهور در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران: زبان خارجی را در مدارس نباید از آموزش گرامر شروع کرد روحانی درباره افزود آیا دانش‌آموزان ما می تواند 2 دقیقه به زبان خارجی صحبت کند؟
هنوز از 20؛

معیار سنجش دانش آموزان

این پرورش نمی تواند به دست کسانی مدیریت شود که هنوز نمره گذاریشان به اندازه تعداد انگشتان ِ دست و پایشان بوده و تصور دارند عددی بالاتر از 20 وجود ندارد!
کارشناسان آموزشی تأکید کردند؛

رونق بازار کمک آموزشی ها بخاطر حجیم بودن کتاب های درسی

دو روز پیش رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور اعلام کرد که حجم کتب درسی سنگین نیست و انتقاداتی که مطرح می‌شود غالباً کلی‌گویی است. حجت‌الاسلام علی ذوعلم از معلم‌ها، خانواده‌ها و دانش‌آموزان خواست تا برایش نامه بنویسند و عنوان کنند که حجم کدام کتاب زیاد است.
معاون دادستان کل کشور؛

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

محمدجواد حشمتی روز سه شنبه گفت : هر مؤسسه‌ای که برای آموزش و کنکور مجوز می‌گیرد، باید طبق قاعده و ضابطه فعالیت کند و از طرف دیگر نهادها و سازمان‌های مسئول نیز باید بر عملکرد این آموزشگاه ها نظارت داشته باشند.
میرحمایت میرزاده؛

مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قصد دارد مهارت‌گرایی را جایگزین مدرک‌گرایی کند.
معاونت پرورشی که در کلیشه‌ها باقی ماند؛

فاصله بین نیازهای دانش‌آموزان با عملکرد معاونان پرورشی مدارس

این معاونت در کلیشه‌های دهه 60مونده و باور نمی‌کنه که نیازهای دانش‌آموزان متفاوت و فراتر از گروه سرود و برگزاری مسابقات است. این برنامه‌ها با واقعیت موجود در بین نوجوانان فاصله معناداری داره.
از سوی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان؛

"گام دوم انقلاب اسلامی"برنامه درسی می‌شود

"گام دوم انقلاب اسلامی"به عنوان جدیدترین درس آموزشی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان منتشر شد.
تطبیق آموزش فلسفه در ایران و غرب؛

چرا نمی‌توانیم فیلسوف تربیت کنیم؟

اغلب اهالی فلسفه به این موضوع نقد دارند که «چرا در دانشگاه‌های ما از دل سیستم آموزش فلسفه، فیلسوف متولد نمی‌شود؟» این در حالی است که ما در فلسفه‌ورزی گذشته درخشانی داشتیم و امروز کشورهای غربی گوی سبقت را از ما ربوده‌اند. اما چرا؟ سیستم آموزش فلسفه در کشورهای غربی چه تفاوتی با سیستم آموزش ما دارد که آنان را در دانش فلسفه در وضعیت بهتری قرار داده است؟ برای بررسی این موضوع سراغ دکتر سید حسن امین رفتم. او صاحب کرسی استاد تمام در دانشگاه گلاسگو بریتانیا است. نکته جالب درباره او این است که استاد راهنمای رئیس  جمهوری روحانی نیز بوده است.
نیازهای دانش‌‌آموزان تغییر کرده است؛

انتقاد وزیر آموزش و پرورش از محتوای کتب درسی

وزیر آموزش و پرورش گفت: آیا نیاز دانش‌‌آموزان با ۱۵، ۲۰ سال پیش فرق نکرده است؟ معتقدم بخش عمده سبد یادگیری از محتوایی پر شده که باید جای خود را به محتوای دیگری بدهد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان به نیازهای جدیدتری نیاز دارند که ما در سبد یادگیری جای کافی برای آن نگذاشتیم، گفت: بچه‌ها در مدرسه عمدتاً چیزی می‌آموزند که در بیرون از مدرسه کمتر به آن نیاز دارند.
مصطفی رحماندوست:

امروزه قصه گویی به عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح است

مصطفی رحماندوست نویسنده کتاب کودک معتقد است: جشنواره قصه‌گویی و جشنواره هایی از این دست نشان می دهد اتفاقات تازه‌ای رخ داده و امروزه قصه‌گویی به عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح است و برخی از مدارس با افتخار اعلام می کنند با این تکنولوژی در حال کار هستند
یادداشت دکتر شجاعی‌زند؛

دفاع از تحول علوم‌ انسانی

«تحول در علوم ‌انسانی» با «بومی‌سازی علوم‌ انسانی» و «دینی‌سازی علوم‌ انسانی»، سه مقوله متفاوت هستند نه سه عنوان برای یک هدف. هرچند که غالباً این سه مقوله، در عمل با هم خلط می‌شوند. بر این اساس، می‌توان و باید به دنبال تحول علوم‌ انسانی و بومی‌سازی علم رفت بی‌آنکه قائل به «دینی‌سازی علم» باشیم؛ چراکه این سه مقوله از هم متمایزند و لازم و ملزوم یکدیگر نیستند.
وزیر آموزش‌‌و‌پرورش:

کتاب کمک‌آموزشی برای دانش‌آموز ابتدایی سم است

وزیر آموزش‌‌و‌پرورش گفت: استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی برای بچه‌ها در دوره ابتدایی سم است، زیرا بچه‌ها را از مدرسه جدا و یادگیری را طاقت‌فرسا و تلخ کرده است.
صفحه  از ۸
نظرات و گلایه ها