سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
«دانش»‌آموز یا انسان تست‌زن؛

«بازاری شدن آموزش» در قالب منطق کنکور و مدرک‌گرایی

نظام‌های آموزشی در جهان جدید یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های تربیت شهروندان به شمار می‌روند. آنچه طی تاریخ نهاد ‌آموزش، در تمام سطوح از ابتدایی تا عالی، مطرح بوده لزوم توجه به ترکیب همزمان «آموزش» و «پرورش»، یا همان «تعلیم» و «تربیت» بوده است. همیشه بحث‌های مفصلی در باب کیفیت محصول نظام‌های آموزشی در تاریخ وجود داشته است. پرسش اصلی در اینجا، این است که «نهاد آموزش قرار است چگونه انسانی را تحویل جامعه دهد؟»
کارل‌پوپر؛

در نقد سیستم‌ آموزشی

نظام آموزشي ما نهايتاً بر قدرت‌پرستي بنياد شده است. اين ها هـمه دست به دست هم داده و مسأله تربيت انسان را براي اينكه بتواند عاقلانه اهميت خويش را نسبت به ديگر افراد بسنجد، بكلي مغشوش كرده است. به جاي اينكه اعتقاد به فرديت به طرز سنجيده با ديگرخواهي تأليف شود يعني به جاي اينكه كسي بگويد: آنچه براستي اهميت دارد افراد آدمي هستند، ولي غرض اين نيست كه خود من چندان اهميتي دارم آميزه اي از خودخواهي و اعتقاد به مسلك جمعي مبناي كار قرار گرفته است. چنان بر پايه بعضي تصورات رمانتيك، در اهميت دادن به خود و حيات عاطفي خود و فراتاباندن خود و كشاكش (شخصيت) فردي با گروه و جمع زياده روي شده كه ديگر جايي براي سايرين نمانده و ايجاد مناسبات شخصي خردمندانه از دايره‌ي امكان بيرون رفته است.
اهمیت تمرکز بر ادبیات انسانی ایران ؛

هشداری که عبدالحسین زرین‌کوب داد

درست ۴۱ سال از تاریخی که عبدالحسین زرین‌کوب در انجمن علمی استادان ادبیات فارسی از اهمیت تمرکز بر ادبیات انسانی ایران و دوری از تدریس مدایح بیهوده و متون مغلق در دانشگاه‌ها گفت، گذشته و هنوز که هنوز است در فهرست درس‌های ارائه‌شده دانشجویان رشته ادبیات از کارشناسی تا دکتری، نام چنین کتاب‌هایی به چشم می‌خورد!
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛

فروپاشی سلطنت کتب درسی/ کتاب درسی الکترونیکی تولید می‌شود

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه به دنبال فروپاشی سلطنت کتاب‌های درسی هستیم، گفت: این فرایند آغاز شده است و به معنای آن نیست که کتاب درسی نداشته باشیم، بلکه نقش کتاب‌های درسی تغییر کرده و برنامه‌محور می‌شود و به سمت چند تألیفی و چندرسانه‌ای شدن کتب درسی حرکت می‌کنیم.
احمدرضا امینی :

کتاب‌های پایه دوازدهم، ۲۵ شهریور ماه توزیع می‌شود

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۳۴عنوان کتاب‌های درسی شاخه نظری و ۱۵۶ عنوان کتاب‌های شاخه فنی و حرفه‌ای پایه دوازدهم همگی نونگاشت هستند.
رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی؛

تغییر مدیریت دانشگاه به معنای نفی هیچ کس نیست

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وضعیت علوم انسانی ما نسبت به سایر علوم وخیم تر است، گفت: دانشگاه آزاد می تواند با مشارکت حوزه های علمیه در علوم انسانی اسلامی پیشگام باشد و این همکاری منجر به تألیف کتب می شود.

توزیع کتاب‌های درسی دوره متوسطه آغاز شد

توزیع کتاب‌های درسی دوره متوسطه در استان‌های کشور به جز استان‌های تهران و البرز، آغاز شد.
یک پژوهشگر قرآنی:

حلاوت قرآن به کودکان چشانده شود

یک پژوهشگر قرآنی گفت: باید در هنگام آموزش قرآن از روش‌های جذاب استفاده کرد و بدین‌وسیله حلاوت و شیرینی فراگیری درس قرآن را به دانش‌آموزان چشاند.
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

دانش‌آموزان با فرمول و حفظیات نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که تمرکز ما تنها روی تشریح مشکلات باشد تحولی رخ نمی‌دهد.
بایدها و نبایدهای محتوانگری؛

باور های جنسیتی در محتوای کتاب های درسی

از زمانی که آموزش و پرورش به صورت رایگان، اجباری و همگانی به عنوان بخشی از راهبردهای توسعه در بیشتر کشورهای جهان معرفی و اجرا شده است، محتوای منابع آموزشی نیز به عنوان یکی از مهمترین و حساس ترین مباحث دربرنامه ریزی درسی مورد توجه قرار گرفته است.
یادداشت بهلولي؛

زبان فارسي، زبان رسمي آموزش

زبان مادري و چگونگي بهره‌گرفتن از آن در آموزش، يکي از موضوع‌هاي مهم و چالش‌برانگيز آموزش‌وپرورش است. نگاهي به آنچه يونسکو، هرساله و به فراخور روز جهاني زبان مادري (21 فوريه) منتشر مي‌کند، نشان مي‌دهد که تأکيد بر زبان مادري و حضور آن در آموزش، بيش‌ازپيش، ضرورت مي‌يابد.
سرپرست سازمان پژوهش آموزش و پرورش:

کتاب های درسی با سند تحول بنیادین فاصله دارد

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب های درسی امسال با رونمایی از کتاب های پایه دوازدهم به ایستگاه آخر می رسد اما باید این مساله گوشزد شود که در تدوین این مواد آموزشی با سند تحول بنیادین فاصله داریم.
دکتر اکبر اشرفی خبر داد؛

محتوای کتاب درسی وصایای امام در دانشگاه آزاد تغییر کرد

رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کتاب اندیشه ها و وصایای امام خمینی (ره) محدود به وصایای حضرت امام نخواهد بود، در همین راستا باید منبع لازم تحت عنوان این کتاب تهیه و تدوین شود و به تصویب نیز برسد. این منبع باید فراگیر شود و تمامی ابعاد و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) را در بربگیرد.
برهم زدن آرامش روانی کودکان؛

تحلیلی بر بنگاه‌های آموزشی تلویزیون، تبلیغات، قلم چی، گاج و ....

این روزها به واسطه جام جهانی اغلب ساعت تلویزیون روشن است و ناخواسته ساعت های متمادی تبلیغات میان شروع بازی ها را دیده یا می شنوم. این بنگاههای آموزشی آرامش روانی کودکان و نوجواان را به شکلی ناخواسته بهم ریخته اند که در مطلب زیر با چگونگی این اختلالات آشنا می شویم.
در مورد تجاری سازی علوم انسانی؛

کاربردی سازی از نگاه صاحبنظران

این یادداشت به مرور دیدگاه های دکتر محمد مالجو ، استاد گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره تجاری سازی و کاربردی سازی علوم انسانی در ایران می پردازد. ایشان با کاربردی سازی برای همه اقشار موافقند اما تجاری سازی را به شکل محدود و به این شکل که به صورت جریان غالب در نیاید، می پذیرند.
پیشنهادی که حاشیه ساز شد!

روسی، زبان دوم مدارس ایران می‌شود؟

سید محمد بطحایی : دولت ایران قصد دارد انحصار زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم شکسته شود و سایر زبان ها بویژه زبان روسی نیز در ایران گسترش یابد.
حلقه مفقوده آیسسکو؛

«آیسسکو» چیست و به چه کار می‌آید؟

تغییرات سریعی در قلمرو فرهنگ و علم در حال رخ دادن است که اگر نتوانیم با این تحولات خود را تطبیق دهیم قطعاً نقش تماشاگر را خواهیم داشت. این تحولات برخی مواقع چالش‌ها و نابسامانی‌هایی را در موضوع‌ها فراهم می‌آورد. شتاب تغییرات، اثرات قابل‌توجهی در«جهان اسلام» نیز بر جا گذاشته است. برای دوری از این آشفتگی‌ها و کمرنگ کردن تأثیر آن میان کشورهای مسلمان، باید به «همبستگی» و «حفظ وحدت» و عنایت به «منافع مشترک» به‌عنوان عامل خنثی‌کننده تحولاتی که دارای اثر منفی در جامعه جهانی است، توجه ویژه داشت.
دکتر حمیدرضا نیکوکار:

برنامه‌های درسی و آموزشی مبتنی بر پیشگیری از وقوع جرم نیست

محقق کیفرشناسی مرکز ماکس پلانگ آلمان با تاکید بر راهبردهای پیشگیرانه و راهبردهای رشد مدار در تعیین کیفر گفت: کیفر و مجازات شدید راهکاری برای کاهش جرم و جنایت نیست بنابراین باید کیفر و مجازات مجرمان را به عنوان آخرین حربه برای مجرمان در نظر گرفت.
معاون آموزشی وزیر علوم:

آموزش های مهارتی در کشور جدی تلقی نمی‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اهمیت توجه به آموزش های مهارتی در کشور جدی تلقی نمی‌شود. متاسفانه میل به سوی رشته‌های تجربی و نظری بیشتر از دروس فنی و مهارتی است که این نگرش خطا است.
حسین طلایی:

فروش اینترنتی کتاب‌های درسی آغاز شد

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش آموزش و پروش اعلام کرد: امسال هم سامانه فروش اینترنتی را داریم که از امروز فعال شده است و از کلاس دوم تا ششم ابتدایی می‌توانند وارد سامانه شوند.
صفحه  از ۷
نظرات و گلایه ها