ارزیابی دانشگاه ها؛
آیا تا بحال برایتان سوال ایجاد نشده است که متولی ارزیابی دانشگاههای کشور کیست؟ با کدام شاخصها اقدام به ارزیابی دانشگاهها میشود؟ آیا غیر از ارزیابی خروجیها، به ارزیابی دستاوردها و پیامدهای فعالیت دانشگاهها پرداخته شده است؟ سوال کلیدی اینکه، آیا ارزیابی دانشگاهها بشکل درون دستگاهی، یادآور مثل معروف یکی بودن شاکی و متشاکی نیست؟ چه زمانی باید به خودمان بیاییم و دلمان برای سرمایههای این مملکت یعنی جوانان مان بسوزد. بودجه سالیانه نوش جان دانشگاهها و باکی هم به خروجی موثر نداشتن آن نیست، جوانان را دریابید. به نقش انجمنهای علمی در ارزیابی رشتههای دانشگاهی هم فکر کنیم.
سردبیر نشریه علمی «صنعت سبز نوین»:
دبیر سابق انجمن علمی دانشجویی گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی دانشگاه تهران گفت: متأسفانه انجمنهای علمی دانشجویی به اندازه کافی جدی گرفته نشدهاند و به همین خاطر حمایتهای مناسبی از آنها صورت نمیگیرد.
در زمان پاندمی کرونا؛
در حالیکه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور تحت انواع فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و این همه ناشی از انواع ناکارآمدی حکومت است، انجمن جامعهشناسی ایران در مسائل داخلی به ارسال نامههای محافظهکارانه و غیرانتقادی به مقامات بسنده میکند.
در پی سوزاندن نمادین یک کتاب علمی پزشکی؛
انجمن علمی طب سنتی ایران در پی سوزاندن نمادین یک کتاب علمی پزشکی توسط آقای تبریزیان بیانیه ای صادر کرد.
خرمشاد:
رئیس انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران گفت: متن بیانیه گام دوم جوان گرا است و مقوله انتقال نسلی را پیشبینی میکند که در واقع چرخش نخبگان است، به این معنی که جوانان باید به جای افراد نسل اول جایگزین شوند.
انجمن های علمی و دانشگاهیان؛
انجمن های علمی، درگیر سیاسی کاری؛
با وجود سپری شدن نزدیک به یک سال تحصیلی از شروع به کار دور جدید انجمن های علمی – دانشجویی در این دانشگاه ، شاهد آن هستیم که به دلیل بی مسئولیتی و بی توجهی مسئولین و هم چنین سیاسی کاری ها رشد علمی انجمن های علمی این دانشگاه با کاهش مواجه شده است.
رتبهبندی دانشگاههای جهان؛
رتبهبندی دانشگاههای جهان بر اساس شاخصهای مختلفی انجام میگیرد. از جمله این شاخصها میتوان به آمارهای تجربی، کیفیت اساتید، بورسهای اعطایی، تعداد دانشجویان، امکانات آزمایشی و تحقیقاتی و موارد دیگر اشاره کرد.
رتبه علمی ایران در جهان؛
با گذشت هر یکسال از تاریخ انقلاب اسلامی، برگ های زرین بی شماری بر پرونده علمی، پژوهشی و فناوری ایران زمین افزوده می شود و افزایش 180 برابری سهم ایران در تولید علم دنیا و رشد 55 برابری آمار تولید مقاله توسط محققان ایرانی طی 38 سال گذشته، گواه روشنی بر این ادعاست.
وزیر علوم خبر داد؛
وزیر علوم از ارزیابی فعالیت های انجام شده در خصوص اجرای سند دانشگاه اسلامی و اعلام آن به شورای اسلامی شدن دانشگاه ها خبر داد.
ضعف در نظارت و ارزیابی آموزش عالی؛
اگر بتوانیم یک نظام نظارتی و ارزیابی دقیق در آموزش عالی حاکم کنیم، چالش های کیفی نظام آموزش عالی کشور ، بهبود پیدا خواهد کرد . از مهمترین شاخص های چنین نظام نظارتی نیز استفاده از توان انجمنهای علمی در روند نظارت و اعتبار سنجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به لحاظ مرجعیت علمی انجمن ها و گستردگی، آموزش عالی در شرایط حاضر است .
سالار آملی خبر داد؛
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به ارزیابی پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور گفت: در سال ۹۲ تنها دانشگاه شریف در بین دانشگاههای برتر جهان بوده است ولی در حال حاضر ۱۳ دانشگاه کشور در این رتبهبندی قرار دارند. در این بین، درخشش دانشگاه علم و صنعت بسیار زیاد می باشد.