سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
هموار سازی فرایند پیشرفت کشور؛

گفت وگو حلقه مفقوده نخبگان و کنشگران سیاسی

گفت و گوی نخبگان و فعالان سیاسی، پیوندی میان عرصه نظری و عملی ایجاد کرده و توان توسعه ای کشور را مضاعف می سازد. از این رو رشد و تقویت گفت وگو میان نخبگان و کنشگران سیاسی بستر ساز پیشرفت می شود.
هدف تعیین کنید؛

شش گام برای ساختن فرهنگ سازمانی قوی

امروزه‌ همه‌ی ما با نام‌هایی مانند اَپل، گوگل و فرهنگ سازمانی‌ای که در چنین شرکت‌هایی وجود دارد، آشنا هستیم. اما همه‌ی افراد یا بنگاه‌ها امکان به کار گرفتن چنین فرهنگ قدرتمندی را ندارند و چه بسا اصلا نیازی هم به آن نداشته باشند. بنگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به دلیل ویژگی‌های متفاوت‌‌شان به فرهنگ‌های متفاوتی نیاز دارند. ما در این مقاله به شش گام موثر می‌پردازیم که به ساختن فرهنگ سازمانی قوی کمک می‌کند.

۱۵ تکنیک عالی برای ایده پردازی

دوره‌ی ایده پردازی به سبک سنتی و خسته‌کننده، مدتهاست تمام شده و حالا زمانه‌ای است که باید از تکنیک‌های ابتکاری و لذت‌بخش استفاده کنیم. هرچه فرآیند تفکر خلاقانه‌تر باشد،‌ ایده‌ی حاصل از آن جالب‌تر و بهتر خواهد بود.
دکتر قانعی راد:

واقعیت دانشگاه مثل موم متغیر است/دولت و دانشگاه هویت‌شان با یکدیگر معنا پیدا می‌کند

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: بر خلاف دوران مدرن که اخلاقیات علمی در تقابل با قومیت‌گرایی قرار داشت، در دوران پسامدرن، اخلاقیات علمی با خرده فرهنگ‌های ملی و قومیت‌ها در تعامل است و شاهد از بین رفتن دوگانگی و تضاد بین اخلاق علمی و قومی هستیم.
صالحی امیری:

نتایج پژوهش ها به گفتمان بدل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نتایج پژوهش ها باید به یک گفتمان بدل شود، گفت: نداشتن برنامه های راهبردی ما را دچار روزمرگی کرده و سبب می شود هدف غایی را گم کنیم.
رفتارهای ضداخلاقی علمی؛

دانشگاه، علم، اخلاق

آنچه در جامعه طی سالیان اخیر، تشدید شده و روند فزاینده و نگران‌کننده به خود گرفته است، کنش‌ها و رفتارهای ضداخلاقی یا نااخلاق‌مدار است. این رفتارها به حدی شایع شده که گویی به اشباع رسیده است. در ادبیات تبلیغی ـ چه از نوع دولتی و چه آزاد ـ مرتب خبر از جایگاه علمی و رشد علمی کشور به میان می‌آید ـ هرچند رهبری نسبت به کُندشدن رشد علمی گلایه کردند ـ اما رشد علمی کشور، در نگاه تبلیغی با نگاه واقعی تفاوت‌های بنیادین دارد. مسئولان علم و متولیان اخلاق جامعه باید می‌دانستند که وقتی ظرفیت دانشگاه‌های کشور از سال 84 طی یک دوره چندساله دو برابر شود و شمار دانشجویان را از 5ر2 میلیون نفر به 5 میلیون نفر افزایش یابد و باز به اذعان خود، حدود نود درصد ظرفیت دانشگاه ها را تحصیلات پولی تشکیل دهد، خود به خود، افت شدید کیفی رخ داده و انواع و مظاهری از فساد در دانشگاه نفوذ می‌کند و قاعده «پول در برابر مدرک تحصیلی» در فضای غیررسمی اما گسترده و عمومی شکل می‌گیرد.
انجمن مخاطره شناسی ایران؛

سهم ناچیز «علم» در درک سوانح طبیعی و غیرطبیعی

در حالی که از 18 مخاطره طبیعی 13 مخاطره در ایران وجود دارد و تنها 4 درصد از سازه‌های موجود در تهران بازسازی می‌شوند و 96 درصد سازه‌های موجود در زمان زلزله احتمالی تهران می‌توانند بزرگترین فاجعه انسانی را پدید آورند، محققان کشور تاکید دارند که «علم» در درک ما از مخاطرات سهم اندکی دارد.
رضا داوری اردکانی؛

برای توسعه علم باید به تاریخ علم و توسعه نهاد سازی علمی ، توجه کرد

رضا داوری اردکانی در سمینار «کیمیاگر شرق» گفت: برای توسعه علم باید به تاریخ علم و توسعه نهادسازی علمی، توجه کرد چرا که ما به سرچشمه ها نیاز داریم و بدون فعالیت سازمانی، امکان دست یابی به توسعه علمی وجود ندارد.
سید جواد میری؛

باید در حوزه علوم اجتماعی مفهوم سازی کنیم

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست کتابخوان تخصصی مطالعات اجتماعی گفت: دیگران زمانی مارا جدی می گیرند که در حوزه علوم اجتماعی مفهوم سازی کنیم.
رئیس انجمن کتابداری:

انجمن های علمی در فرایند مبادله دانش نقش میانجی دارند

دبیر علمی همایش «نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم»: انجمن های علمی اساساً در فرایند مبادله دانش نقش میانجی دارند و برای جامعه تخصصی خود اسباب جریان ایده ها و تبادل آن را مهیا می کنند.
تحلیل نظرگاه های خرد و کلان :

اجتماع علمي در دانشگاه های ايران

کم رشدي علوم اجتماعي در ايران عمدتا با رويکردهاي کلان، به ويژه کارکردگرايي ساختاري و کمتر با رويکردهاي خرد ، مورد بررسي قرار گرفته است.مقاله حاضر با الهام از الگوي نظري کالينز، حلقه هاي فکري اعضا هيات علمي را مورد شناسايي قرار مي دهد. از نظر کالينز رشد علم در گرو ظهور و تداوم حلقه هاي فکري به مثابه «اجتماع هاي علمي» است. هسته محوري حلقه هاي فکري، «زنجيره مناسک تعامل» است. فعالان فضاي علم در درون حلقه هاي فکري، با «انرژي عاطفي» بالا درگير مباحث نظري مي شوند که نتيجه آن رشد و پويايي علم در درون حلقه هاي فکري به مثابه اجتماعات علمي است. نتايج اين مطالعه گروه علوم اجتماعي صورت گرفته، نشان مي دهد با وجود مقولات و موضوعات مشترک در بين اساتيد هر دانشکده، آن ها فاقد «فضاي توجه نمادين مشترک»، «تمرکز موضوعي مشترک» و «مناسک تعامل» به عنوان شاخصه هاي انجمن علمي به مفهوم کالينزي هستند. «فضاي گفت وگويي» اساتيد به جاي تعامل مولد و پويا با همکاران، محدود به تعامل موقت با دانشجويان است. اساتيد بدون وجود حلقه فکري در داخل دانشکده ها، از انرژي عاطفي و سرمايه ها فرهنگي بالا برخوردار هستند.
شناخت شناسی انجمن های علمی:

گونه شناسي انجمن ‌هاي داوطلبانه در ايران

انجمن هاي داوطلبانه از منظر جامعه شناسي سازمان ها، جامعه شناسي توسعه و جامعه شناسي سياسي بسيار اهميت دارند. بر اساس شرايط اجتماعي خاص جوامع در حال توسعه ، سه نوع الگوي گذر قابل بحث بوده و در این بین،شرايط عمومي جامعه ايران با الگوي دوم گذر متناسب است.بر این قاعده،با در نظر گرفتن بستر اجتماعي در حال گذر، انجمن هاي داوطلبانه در پنچ دسته: انجمن هاي نخستين، انجمن هاي هيئتي، انجمن هاي توافقي، انجمن هاي ترويجي و انجمن هاي منفعتي، قابل تقسیم بندی می باشند. در تحقیق حاضر، 180 انجمن داوطلبانه حمايتي انتخاب و بررسي شدند و علاوه بر ملاك هاي نظري، شاخص هاي جديدي براي تفكيك انجمن ها در ايران به دست آمد.
نظرسنجی
تا چه حد با وظایف و کارکردهای شورای انجمن های علمی ایران آشنایی دارید؟
هیچ
کم
متوسط
زیاد
نظرات و گلایه ها