ثبت زیان خالص ۲ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن در سال ۱۴۰۱
سو مدیریت یا فرسودگی زیرساخت:

ثبت زیان خالص ۲ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن در سال ۱۴۰۱

براساس اطلاعات صورت مالی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ زیان خالص این شرکت دولتی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. منتقدین از ناشفافیت ها در این شرکت و ضعف مدیریتی حرف می زنند.
جذب سرمایه گذاری خارجی فعلا بی‌معناست + واقعیتی بنام پرداخت رقم‌های نجومی به دلالان برای گرفتن وقت از سفارت
برداشت واقع گرا یا تاربینی بهرام شکوری، رییس کمیسیون تخصصی معدن و صنایع معدنی اتاق ایران:

جذب سرمایه گذاری خارجی فعلا بی‌معناست + واقعیتی بنام پرداخت رقم‌های نجومی به دلالان برای گرفتن وقت از سفارت

رییس کمیسیون تخصصی معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: بانک‌ها تسهیلات‌دهی نمی‌کنند،مناسبات‌مان با دنیا درست نیست،برای گرفتن یک ویزا یا وقت از سفارت باید رقم‌های نجومی به دلالان پرداخت کنیم، همه این‌ها در راستای این است که صادرات و تولید در کشور توسعه پیدا نکند.
الگوبرداری جهانی؛ راه حل درست برای واگذاری خودروسازان ایران +خودرو را به بانک‌های خصوصی بدهید و سهامداری قطعه ساز را ممنوع کنید
صنعت ملی یا فشل بازاری به اسم خودرو ساز ایرانی؛

الگوبرداری جهانی؛ راه حل درست برای واگذاری خودروسازان ایران +خودرو را به بانک‌های خصوصی بدهید و سهامداری قطعه ساز را ممنوع کنید

برای یافتن الگوی درست واگذاری خودروسازان داخلی یک راه کاملا شفاف پیش رو قرار دارد که آن راه الگوبرداری از عملکرد موفق خودروسازان بزرگ دنیاست. با نگاهی به ساختار سهامداری شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان و با توجه تعارض منافع، هیچ شرکت قطعه سازی در ساختار مالکیتی خودروسازان بزرگ و موفق دنیا حضور ندارد. همچنین در صورتی که سهام خرد خودروسازان را داشته باشند باز هم به عنوان تصمیم گیر خودروسازان شناخته نمی‌شود. به طوریکه حتی در اقتصاد کاملا سرمایه داری امریکا نیز حساسیت فراوان در خصوص تعارض منافع وجود دارد.
پایان تراژدیک صادرات غیرنفتی ایران با سیاست «تعیین دستوری نرخ ارز حاصل از صادرات غیرنفتی»
هشدارصادرکنندگان اقلام غیرنفتی؛

پایان تراژدیک صادرات غیرنفتی ایران با سیاست «تعیین دستوری نرخ ارز حاصل از صادرات غیرنفتی»

صادرکنندگان اقلام غیرنفتی خواستار پایان دادن سیاست «تعیین دستوری نرخ ارز حاصل از صادرات غیرنفتی» و جایگزینی «نرخ توافقی» به جای «نرخ نیمایی» شدند. زیرا به باور فعالان اقتصادی بخش خصوصی، ادامه سیاست کنونی از سوی دولت، غروب صادرات را در آینده نزدیک رقم خواهد زد.
چه کسی از بودجه دقیق مسئولیت اجتماعی بنگا‌ه‌های اقتصادی خبر دارد؟
مسئولیت اجتماعی یا سلیقه فردی؟

چه کسی از بودجه دقیق مسئولیت اجتماعی بنگا‌ه‌های اقتصادی خبر دارد؟

برخلاف روند‌های جهانی در ایران حوزه مسئولیت اجتماعی و هزینه‌های آن اولا چندان شفاف نبوده، ثانیا به‌لحاظ قانونی قوانین این حوزه بسیار متکثر و بدون متولی واحد و با ضمانت اجرایی بسیار ضعیف است. براساس بررسی‌های «فرهیختگان»، هزینه مسئولیت اجتماعی در ۴۸ شرکت و هلدینگی که منتشرشده، طی سال گذشته حدود ۹۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. فارغ از این ارقام وزارت نفت نیز می‌گوید در ۲۰ ماه اخیر حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در این حوزه برای استان‌ها هزینه کرده است. آنطور که در ادامه می‌آید، ارقام مذکور شاید ارقام چندان درشتی در اقتصاد ایران نباشد، اما پژوهشگران حوزه مسئولیت اجتماعی می‌گویند اگر این هزینه‌کرد‌ها شفاف نباشد و این هزینه‌ها وارد چرخه‌های غیرقانونی شود گاهی به ازای ورود یک میلیارد تومان هزینه مسئولیت اجتماعی به حوزه‌های سیاسی و...، فساد‌های چند هزار میلیارد تومانی رقم می‌خورد. یا تبدیل بخشی از این پول‌ها به رشوه می‌تواند موجب چشم‌پوشی ماموران دولتی از هزینه‌های غیرقابل جبران زیست‌محیطی فعالیت یک شرکت شود. نمونه قابل تامل این حوزه هزینه‌های چند بانک زیان‌ده در حوزه مسئولیت اجتماعی است که وارد حوزه‌های مختلف شده است.
گوشت میش پیر و بز را بجای شقه گوسفندی می‌فروشند آقای رئیس اتحادیه + نظارت اتخادیه کجاست؟
تقلب در قصابی‌ها؛

گوشت میش پیر و بز را بجای شقه گوسفندی می‌فروشند آقای رئیس اتحادیه + نظارت اتخادیه کجاست؟

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه نوسان چندانی در قیمت گوشت قرمز طی هفته‌های اخیر نداشتیم، درباره واردات گوشت گوسفند گفت که با تداوم واردات بازار داخل تنظیم خواهد شد. وی ادامه داد، مغازه‌داران هر کیلو شقه گوسفندی نر را با قیمت ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تومان خریداری و با اعمال ۱۰ درصد سود آن را عرضه می‌کنند. این در حالی است که طبق مشاهدات کاملا مستند همکاران این پایگاه خبری و گزارشات مردمی دریافتی، در برخی از قصابی‌ها، گوشت بز (دارای طبع سرد) و میش پیر، بجای گوشت گوسفندی تازه (گوسفند نر جوان)، فروخته شده و می‌شود و اتحادیه هم نظارت موثری بر کار ندارد.
استتار پولشویی به اسم صندوق‌های قرض‌الحسنه
سوء استفاده از صندوق های قرض الحسنه؛

استتار پولشویی به اسم صندوق‌های قرض‌الحسنه

یکی از روش‌های افرادمتخلف و سودجو برای انجام فرارمالیاتی، مخفی کردن نوع فعالیت خود با سوءاستفاده از فضای غیرشفاف صندوق‌های قرض‌الحسنه است. گرچه اغلب صندوق‌های قرض‌الحسنه موارد قانونی را رعایت می‌کنند؛ اما تعدادی از صندوق‌های قرض‌الحسنه امکان تخلف را برای متخلفان فراهم کرده‌اند.
رانت نجومی برای واردات و مونتاژ موتورهای سنگین ۲۵۰ به بالا
کاسبی های بی صدا و بی دردسر:

رانت نجومی برای واردات و مونتاژ موتورهای سنگین ۲۵۰ به بالا

وضعیت قیمت‌ها و رانت‌های ایجادشده برای عده‌ای خاص در موتور‌های سنگین به مراتب عجیب و غریب‌تر از موتور‌های زیر ۲۵۰ سی سی است. یک فعال و موتورسوار موتور‌های سنگین به رسانه می‌گوید موتوری در تهران ۱۰ میلیارد تومان قیمت خورده درحالی‌که قیمت مدل ۲۰۲۱ آن در دبی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار و قیمت مدل‌های قبل از سال ۲۰۱۷ آن زیر ۳ یا ۴ هزار دلار است.
از زمین‌های خیالی هفت‌تپه تا آشیانه‌های خالی ایران‌ایرتور
خصوصی‌سازی به شیوه ایرانی؛

از زمین‌های خیالی هفت‌تپه تا آشیانه‌های خالی ایران‌ایرتور

دولت همواره دنبال پوشش کسری بودجه و کاهش بار مالی خودش بوده که در همه واگذاری‌ها رد آن را می‌توان پی گرفت. یعنی خصوصی‌سازی به عنوان سیاست اصلاحی برای اصلاح عملکرد دولت و توسعه بخش خصوصی به کار برده نشده است. دولت فاقد توانمندی لازم برای قیمت‌گذاری درست و واقعی شرکت‌ها بوده است. بسیاری از این شرکت‌ها با مشکلات مالی و حقوقی حل و فصل نشده واگذار شده‌اند. بعضا صورت‌های مالی یا جریان وجوه دارای مغایرت بوده است. تقریبا در همه موارد خصوصی‌سازی این ناتوانی در دولت مشهود و پررنگ است.
خودکفایی در موج چهارم اقتصاد و فناوری
دکتر محمدحسین ادیب:

خودکفایی در موج چهارم اقتصاد و فناوری

ایران در سال ۹۲ به ارزش حدود یک میلیارد و ۵۰۰ ملیون دلار سنگ‌آهن صادر کرد. در سال ۹۴ صادرات سنگ‌آهن تقریبا متوقف شده است. علت توقف صادرات سنگ‌آهن ایران، فناوری موج چهارم است.چینی‌ها در شرف قبضه بازار جهانی فولاد هستند و برج ۱۱۰ طبقه را با فناوری موج چهارمی در ۱۰ ماه می‌سازند. در حالی‌که در تهران یک ساختمان ۵ طبقه با فناوری موج دومی معمولا ۱۸ ماهه ساخته می‌شود. فناوری موج دومی در تولید مسکن بیش از حد نقدینگی را درگیر می‌کند. علت اینکه در ایران از کمبود منابع بانکی گله می‌کنند، استفاده از فناوری‌های قدیمی است. با فناوری جدید در هر مورد نیاز به وام بانکی حداقل به یک ششم کاهش می‌یابد.اگر در ایران به جای طرح مسکن مهر دولت در حومه شهرهای بزرگ، شهرهای اقماری احداث می‌کرد و با هزینه دولت شهرهای اقماری را با متروی موج چهارمی به قلب کلان‌شهرها وصل می‌کرد، قیمت زمین به شدت در تهران سقوط می‌کرد.درآمد ریالی ناشی از فروش نفت در سال گذشته به اظهار وزیر نفت ۲۸ هزار میلیارد تومان و بدهی صنعت خودرو و قطعه‌سازان به بانکها ۲۴ هزار میلیارد تومان است.بدهی بانکی صنعت خودرو و قطعه‌سازی معادل ۸۶ درصد درآمد نفت است که غیرطبیعی است و نشان می‌دهد یک جای کار اشکال دارد. با فناوری موج دومی نمی‌شود خودرو تولید کرد، فقط بدهی بانکی تولید می‌شود. هزینه تمام‌شده توسعه پارس جنوبی با فناوری موج سوم ۴ برابر موج چهارمی است
۳