تقدیس اندیشه‌ی سهروردی با ذات فلسفه هم‌خوان نیست
درس‌گفتار‌هایی درباره‌ی سهروردی؛

تقدیس اندیشه‌ی سهروردی با ذات فلسفه هم‌خوان نیست

خوانش‌های مختلفی که درباره‌ی سهروردی صورت می‌گیرد عمدتا آمیخته با شیفتگی است. این شیفتگی باعث تقدیس اندیشه‌ی سهروردی می‌شود که با ذات فلسفه هم‌خوان نیست. با این رویکرد دو اشکال ایجاد می‌شود: چنانچه اندیشه‌ی سهروردی فلسفی است باید همواره مورد نقد و تردید قرار بگیرد. همچنین این تقدیس با روش خود سهروردی هماهنگ نیست.
ادعا تا واقعیت
آیا فلسفه در ایران زنده است؟

ادعا تا واقعیت "انسداد تفکر فلسفی در ایران"

دکتر آیت‌اللهی گفت: گاهی در فضا‌های فکری -فلسفی با ادعاهایی، چون «پایان فلسفه» یا «پایان متافیزیک» مواجه شده ایم. اما برخلاف اظهار نظر‌هایی از این دست، من به انسداد تفکر در جامعه ایرانی قائل نیستم؛ چراکه معتقدم نفس این اظهارنظرها، کلی‌گویی است. فارغ از این، بر این باورم که پیش از طرح هر ادعایی باید برای آن شواهدی ارائه کرد.
چگونه در تعطیلات فلسفه بخوانیم؟
کتاب بخوانیم؛

چگونه در تعطیلات فلسفه بخوانیم؟

خیلی از ما سوال‌هایی در ذهنمان داریم که فکر می‌کنیم پاسخشان را با مطالعۀ فلسفه پیدا خواهیم کرد؛ سوال‌هایی دربارۀ معنا و هدف زندگی و دربارۀ نسبت خودمان با جهان. اما آیا می‌شود در طول چند روز تعطیلی و فراغت به قلمرو فلسفه وارد شد؟ چه کتاب‌هایی می‌توانند به ما در این مسیر کمک کنند؟
آشنایی با دانش الهیات و وضعیت کنونی آن
دکتر همایون همتی؛

آشنایی با دانش الهیات و وضعیت کنونی آن

علم کلام نیاز به ترمیم و بازسازی دارد. نظر صریح من این است که کلام سنتی برای جامعۀ امروز به هیچ‌وجه کافی و پاسخگو نیست، اما باید خوانده و تدریس شود. البته برخی سخنان متقن و صحیح هم در آثار گذشتگان وجود دارد، ولی چالش‌ها فراوان است از بحث پلورالیسم گرفته تا مباحث فرهنگ و نظریات جدید در حوزه ایمان و وحی امروز وجود دارد که در کتاب‌های گذشتگان وجود نداشته و امروز باید بررسی شود و در کتاب‌های اندیشمندان معاصر نیز مثل دکتر شریعتی، مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی و استاد مطهری و جوادی آملی و مصباح این مباحث یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است یا غالباً با همان روش‌های قدیمی و سنتی به آن مسائل پرداخته شده است که پاسخگوی نیاز‌های امروزی نیست.
فوکو را می‌شود «فراموش کرد»؟
گفتگو با احسان شریعتی؛

فوکو را می‌شود «فراموش کرد»؟

فوکو در یکی از این مقالات خود در بحبوحه انقلاب می‌نویسد: «من نمی‌توانم تاریخ آینده را بنویسم، در پیش‌بینی گذشته هم چندان مهارت ندارم. با این حال دوست دارم بکوشم چیزی را که دارد رخ می‌دهد، دریابم؛ چون این روز‌ها هیچ چیزی به سرانجام نرسیده و تاس‌ها هنوز از چرخش باز نایستاده‌اند. شاید کار روزنامه‌نویس همین باشد؛ اما واقع این است که من در این راه نوپا هستم»
دربار‌ه‌ی تاثیرپذیری عرفان نظری از فلسفه‌ی اشراق
هیئت علمی دانشگاه:

دربار‌ه‌ی تاثیرپذیری عرفان نظری از فلسفه‌ی اشراق

در مورد تاثیرپذیری حکمت متعالیۀ ملاصدرا از فلسفۀ اشراقی سهروردی سخن بسیار گفته‌اند و ملاصدرا خود نیز به این امر معترف است، اما در مطالعات تاریخی و تطبیقی در حوزۀ فلسفه و عرفان اسلامی، از تاثیرپذیری عرفان نظری محی الدین یا “مکتب فصوص” از فلسفۀ اشراق کمتر سخن به میان آمده است. با این همه می‌توان نظام وجودشناسی ابن عربی را که در “مکتب فصوص” توسط صدرالدین قونوی و شاگردانش نظم و انسجام و شرح و بسط یافت تحت تاثیر فلسفۀ سهروردی دانست
اصلاحات در عربستان برای موفقیت نیاز به تفکر انتقادی دارد
فیلسوف آمریکایی:

اصلاحات در عربستان برای موفقیت نیاز به تفکر انتقادی دارد

مایکل سندل فیلسوف سیاسی آمریکایی پس از شرکت در اولین کنفرانس فلسفه در پادشاهی عربستان گفت: تمایل مقامات سعودی برای ترویج تفکر انتقادی تعیین می‌کند که آیا یک حرکت اصلاحی که در این کشور به راه افتاده است موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه.
مواجهه با هستی بیکران و دلهره آورترین واقعیت‌های زندگی
جستجوی معنا؛

مواجهه با هستی بیکران و دلهره آورترین واقعیت‌های زندگی

ما موجوداتی در جست و جوی معنا هستیم که باید با دنیایی که خود ذاتا بی‌معناست کنار بیاییم. برای پرهیز از پوچ گرایی، ابتدا طرحی سترگ برای معنای زندگی ابداع کنیم که پشتوانه‌ زندگی باشد. بعد تدبیری بیندیشیم تا عمل ابداعمان را فراموش کنیم و خود را متقاعد سازیم که ما معنای زندگی را ابداع نکرده‌ایم بلکه کشفش کرده‌ایم. این توضیحات، بخشی از منظومه فکری اگزیستانسیالیستی دکتر اروین یالوم استاد بازنشسته روانپزشکی دانشگاه استنفورد، و روان‌درمانگر اگزیستانسیال شهیر آمریکایی است. تاکید خاص و محوریت مداخله گری درمانی او بر تشریح اگزیستانسیال (هستی شناختی) و مواجهه عریان و بی پرده با زندگی و معناسازی و معنایابی برای زندگی قرار دارد.
چرا به مشاوره فلسفی نیاز داریم؟
گفتگو با لوئیس دی میراندا؛

چرا به مشاوره فلسفی نیاز داریم؟

سلامت فلسفی، برخلاف برخی از اشکال روان‌درمانی، مرزها، برچسب‌ها و تمایز‌هایی را بین ذهن‌ها یا انواع انسان‌ها ایجاد نمی‌کند: پیش‌فرض می‌گیرد که همه ما در سیاره زمین از یک جسم کیهانی هستیم و بنابراین ملزم به درک یکدیگر هستیم.