فرق اسلام امام رضا (ع) با مأمون در استفاده ابزاری از دین است
سیره امام هشتم در آزاداندیشی؛

فرق اسلام امام رضا (ع) با مأمون در استفاده ابزاری از دین است

حجت‌الاسلام شکیبافر ضمن اشاره به بهره‌گیری امام رضا (ع) از فرصت ولایتعهدی برای توسعه معارف اسلامی تصریح کرد: مامون دین را برای حکومت می‌خواست، ولی امام اگر حکومتی هم بخواهد برای دین می‌خواهد. یکی از جلوه‌های سیره علمی امام، مناظره و گفتگو است. گرچه مامون این فرصت را فراهم کرد تا امام را شکست بدهد، ولی امام از این فرصت استقبال کردند و با گفتگو به تبیین معارف پرداختند. مناظره و گفتگو بخشی از سیره علمی امام است و پیروان ادیان مختلف با آن حضرت به گفتگو پرداختند. برای گفتگو کردن انسان نیاز به آزاداندیشی دارد. انسان آزاداندیش گفتگو می‌کند. امام هم اینگونه بود و راه تحمیل عقاید خودش را در پی نگرفت. حاکمان قبل از مامون همه می‌خواستند افکار و عقایدشان را بر مردم تحمیل کنند، ولی امام هرگز اینگونه رفتار نکرد و از این فرصتی که مامون ایجاد کرده بود استفاده کرد و با آزاداندیشی به گفتگو و مناظره پرداختند و با شیوه علمی و بدون اینکه صبر و تحمل خود را از دست بدهد به تبیین عقاید خود پرداختند.
جاهلیت مدرن از نظر ماهیت، همان جاهلیت قدیم، اما در ظواهر جدید است
رئیس‌جمهور در مجمع جهانی اهل بیت:

جاهلیت مدرن از نظر ماهیت، همان جاهلیت قدیم، اما در ظواهر جدید است

حجت‌الاسلام رئیسی در آیین گشایش هفتمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: جاهلیت مدرن از نظر ماهیت، همان جاهلیت قدیم، اما در ظواهر جدید است. تفاوت در این است که امروز نظام سلطه برای تبلیغ پیام جاهلانه خود همه امکانات از علم و فناوری تا قدرت رسانه را بکار گرفته است و می‌کوشد شاخص‌های اخلاقی غلط را در جوامع حاکم کند.
ظریفیان: جایگزینی ظلم‌ستیزی با کفرستیزی
ویژگی اصلی سیره پیامبر؛

ظریفیان: جایگزینی ظلم‌ستیزی با کفرستیزی

غلامرضا ظریفیان دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: امام ویژگی اصلی سیره پیامبر را ظلم‌ستیزی عنوان می‌کند، اما بنی امیه به دنبال این بود که کفرستیزی را جایگزین ظلم ستیزی کند و برای مبارزه با کفر، از ظالمان استفاده می‌کند و اینجا پای بنی امیه به قدرت باز و در آن محکم می‌شود.
امام محمدباقر (ع) و زمینه سازى و پایه‌گذارى انقلاب فرهنگى
گسترش اسلام ناب و فرهنگ تشیع؛

امام محمدباقر (ع) و زمینه سازى و پایه‌گذارى انقلاب فرهنگى

امام باقر(ع) از فرصتى که بر اثر رویارویى بنى‌عباس با بنى‌امیه پیش آمده بود استفاده کردند و به تشکیل حوزه علمیه و تربیت شاگرد پرداختند تا جایی که کارى عمیق و فرهنگى را پایه‌گذارى کردند که بعدها فرزندشان امام صادق(ع) با حدود چهار هزار شاگرد آن را توسعه دادند. امام باقر(ع) شاگردان برجسته‌اى مانند: محمد بن مسلم، زراره، ابوبصیر، جابر بن یزید جعفى، ابان بن تغلب‌ حمران بن اعین، سدیر صیرفى‌ ابوصباح کنانى، عبدالله بن ابى یعفور و دیگران را تربیت کردند که هر کدام فقیهى بزرگ، محدثى سترگ و عارفى دل‌آگاه و مرجعى ربانى شدند و نقش به‌سزایى در گسترش اسلام ناب و فرهنگ تشیع داشتند.
ای حرمت ملجأ درماندگان
حرم مطهر امام رضا(ع)؛

ای حرمت ملجأ درماندگان

حرم مطهر امام مهربانی ها، پناهگاه و مقصد دلسوختگان و عاشقانی است که برای عرض ارادت از جای جای این کره خاکی به این قطعه از بهشت می‌آیند و دخیل اشک هایشان را بر پنجره‌های ضریح مطهر حضرتش می‌بندند. چه خوش گفت است شاعر،‌ای حرمت ملجأ درماندگان، دور مران از در و راهم بده.
غلات (غلو کنندگان در دین و اهل بیت) از مخالفان دین هم خطرناکتر هستند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی؛

غلات (غلو کنندگان در دین و اهل بیت) از مخالفان دین هم خطرناکتر هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه و رئیس بنیاد فرهنگی امامت گفت: خطر غلات از خطر کیسانیه، زیدیه و حتی مخالفان بیشتر بود، زیرا غلات از یاران اهل بیت (ع) یارگیری و جریان منسجم شیعه را متفرق می‌کردند و جریان تصوف باطنی هم در این دوره نمایان شد.
علی(ع)، شخصیتی با مصلحت‌گریزی‌های آشکار به نفع عدالت
مهمتر از ایثار چیست؟

علی(ع)، شخصیتی با مصلحت‌گریزی‌های آشکار به نفع عدالت

عدالت از منظر علی (ع) آن اندازه اهمیت دارد که وقتی از او می‌پرسند عدالت بهتر است یا ایثار و احسان، ایشان می‌گوید:‌ عدالت . علی قدرت را هدف خود قرار نداده و شاید مهمترین تفاوت بین مکتب سیاسی علی (ع) با سایر مکاتب همین باشد. علی از مسالمت‌ آمیز‌ترین روش ها و مسیرها، قدرت را در دست می‌گیرد و شب‌ها به خانه مهاجر و انصار برای نصیحت کردن می‌رفتند. قدرت برای علی وسیله ای برای رسیدن به هدف بوده و آن هدف نیز چیزی جز قسط و عدالت نیست.علی قدرت را قربانی عدالت کرد.
ادعای کذب فرود فولادوَند؛

قاتل علی (ع)؛ ابن ملجم یا بهمن جاذویه؟

سال‌های دور و در قالب برنامه‌ای انحرافی، فردی بنام فرود فولادوند (فتح الله منوچهری) با نوعی کذب گویی، مدعی می‌شود که علی (ع) توسط فردی ایرانی بنام بهمن جاذویه به شهادت رسیده و با نوعی تقابل ساختگی ایرانی- عربی، قصد قهرمان سازی از او را داشت. متاسفانه اخیرا شاهد آن هستیم که این انحراف و بدعت با سو استفاده از کم اطلاعی مردم، مجددا در حال پخش است. الزام جهاد تبیین، هر رسانه مسئولی را وادار به روشنگری در این خصوص می‌کند.
مسلمان شدن روژه گارودی از زبان مرحوم خسروشاهی
حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی روایت کرد:

مسلمان شدن روژه گارودی از زبان مرحوم خسروشاهی

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی ضمن تشریح فعالیت‌های آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، گفت: مرحوم خسروشاهی روحیه تقریبی خود را تا اواخر عمر حفظ کرد و کوشید که کتاب قصه تقریب را بنویسد.