پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به کاهش شدید دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز و مشکلات ناشی از آن گفت: متأسفانه اکنون به نحوی با رودخانه کارون رفتار می‌شود که گویی در شرایط عادی قرار داریم. در حالی که اکنون وضعیت این رودخانه عادی نیست و هرگونه برداشت باید به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده باشد.

شعار سال: علی بنی‌عگبه با اشاره به کاهش شدید دبی آب رودخانه کارون به ویژه در مقطع اهواز اظهار کرد: رودخانه کارون در اهواز در حال حاضر وضعیت جالبی ندارد. متأسفانه کاهش شدید بارندگی و خشکسالی هم در اهواز و هم در استان‌ها و شهرهای بالادست موجب شده است تا به همان نسبت دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به شدت کاهش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های هواشناسی، میزان بارندگی در شهرستان اهواز در سال جاری نسبت به سال گذشته 82 درصد کاهش یافته است و آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان نیز حکایت از کاهش دبی آب رودخانه کارون در مقطع اهواز دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به آثار زیست محیطی خشکسالی بر رودخانه کارون تصریح کرد: کاهش دبی یک رودخانه به خودی خود موجب می‌شود با کاهش حجم آب رودخانه توان خودپالایی رودخانه کاهش یابد و بنابراین بار آلودگی و آلایندگی رودخانه نیز بیشتر شود و این احتمالی است که هم اکنون در رابطه با رودخانه کارون وجود دارد.

بنی‌عگبه ادامه داد: در حال حاضر توان خودپالایی رودخانه کارون در مقطع اهواز در پی کاهش بارندگی و دبی رودخانه کاهش یافته است که این موضوع خود ممکن است احتمال افزایش بار آلودگی و آلایندگی رودخانه را بالا ببرد.

وی بیان کرد: از طرفی با کاهش دبی آب رودخانه و پسروی آب، شاهد این هستیم جزیره‌هایی که از گل و لای همراه با آب و رسوب‌گذاری در رودخانه تشکیل شده بودند، سر برآورده‌اند و به دلیل کاهش دبی آب رودخانه در مقطع اهواز نمایان شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز افزود: از سوی دیگر با پسروی آب رودخانه، مساحت مناطق مرطوب حاشیه رودخانه که جزو حریم یا بستر رودخانه هستند، افزایش می‌یابد که این موضوع خود منجر به رشد و افزایش نیزارها در حاشیه رودخانه شده است.

بنی‌عگبه گفت: با توجه به شرایط رودخانه کارون باید برای هرگونه برداشت از این رودخانه به ویژه در بالادست چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعتی، با در نظر گرفتن شرایط خشکسالی و کاهش شدید بارندگی برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه اکنون به نحوی با رودخانه کارون رفتار می‌شود که گویی در شرایط عادی قرار داریم. در حالی که اکنون وضعیت این رودخانه عادی نیست و هرگونه برداشت باید به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز افزود: حداقل باید در این شرایط دبی پایه و زیست محیطی رودخانه کارون که حدود 70 تا 80 مترمکعب است، رعایت شود و اگر در مخازن سدها، منبع آبی موجود است، باید با رها کردن آب از سدها، حق‌آبه خوزستان تأمین شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 25 دی 96، کد مطلب: 96102513378: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین