پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
نخستین نشست سراسری انجمن های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی از صبح روز پنجشنبه 12 اسفند ماه با حضور ۵۰۰ تن از دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی در سالن همایش مصباح معاونت فرهنگی دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد.

شعار سال: نخستین نشست سراسری انجمن های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی از صبح امروز با حضور ۵۰۰ تن از دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی در ساری آغاز شد. این نشست دو روزه پنج‌شنبه، ۱۰اسفندماه با حضور دکتر امیر للگانی، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دکتر محمد رضاحق شناس معاونت فرهنگی دانشجوئی دانشگاه، دکتر سیمین بابائی مدیر فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و تعدادی از کارشناسان وزارت بهداشت در سالن مصباح معاونت فرهنگی دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) آغاز شد.

در ابتدای این مراسم دکتر موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تلاش برای رسیدن به قله‌های علمی را بخشی از کارکرد متداول انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های دنیا دانست و گفت: اما ترویج «تفکر علمی» موضوع دیگری است که باید مورد توجه انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها قرار گیرد. متأسفانه در حال حاضر در این حوزه وضعیت مطلوبی نداریم و تفکرات شبه‌علم و ابتدایی ناسازگار با مبانی اولیه علمی به ویژه در فضای مجازی وجود دارد و دائم بازنشر می‌شود.


موسوی دلیل رواج تفکرات شبه‌علم را در عدم توفیق گسترش مناسب تفکر علمی عنوان کرد و ادامه داد: انجمن‌های علمی باید بتوانند در بخش‌هایی که به سواد علمی جامعه کمک می‌کند، فعال شوند و نسبت به آگاه کردن جامعه اقدام نمایند.


پس از سخنان رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، سیدابراهیم هاشم‌ورزی، معاون مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی تهران-یاسوج را گرامی داشت و از حاضران خواست برای شادی روح درگذشتگان این سانحه دلخراش فاتحه ای طلب کنند.

سپس امیر للگانی برای دقایقی به تشریح اهداف انجمن های علمی، فرصت ها و چالش های فراروی آنها برای حاضران پرداخت و گفت: هم اکنون ۱۰ هزار دانشجو در ۴۷۰ انجمن علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی فعالیت می‌کنند، گفت: یکی از حوزه‌هایی که انجمن‌های علمی می‌توانند در آن موفق عمل کنند ارتقاء آگاهی عمومی جامعه در حوزه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه کمک به ارتقاء سلامت عمومی از اهداف انجمن‌های علمی است که در سایه نگاه نو و بهره‌مندی از خلاقیت‌های دانشجویان نسل جدید حاصل می‌شود اظهار کرد پذیرش انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها به تلاش فعالان انجمن‌ها در این مسیر سخت و ناهموار بسته است و نباید ناامید شد.


مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت مسیر انتخاب شده توسط فعالان انجمن های علمی را مسیر درستی دانست که می‌تواند به آینده کشور کمک کند و گفت: باید بستر استفاده از تکنولوژی‌های جدید در انجمن‌های علمی را فراهم کنیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در دنیا صورت می‌گیرد ما نیز باید جدیدتر به موضوعات علمی نگاه کنیم و این خلاقیت می‌تواند در درون دانشجویان شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیشرفت تکنولوژی در دنیا ما را به سمتی می‌برد که مجبوریم با این دنیای جدید سازگار شویم و نسبت به نقاط ضعف و دنیای جدید آشنا شویم تا از آسیب های آن مصون باشیم. در نسل جدید دانشجویان تنوع و تکثر بیشتری نسبت به نسل های گذشته داریم و اگر بخواهیم بستر را برای فعالیت این دانشجویان آغاز کنیم باید این بسته را متنوع و متکثرتر آماده کنیم؛ بنابراین با این نگاه فعالیت‌های فرهنگی را پیش می بریم و باید بتوانیم به سمتی برویم که این قطار فرهنگی را با واگن های بیشتری در دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست گروه موسیقی سنتی«دیلمان» به اجرای قطعاتی برای حاضران پرداخت که با استقبال آنان همراه شد و سپس یک گروه محلی مازندرانی به اجرای مراسم آیینی این استان پرداخت.





بایدها و نبایدهای انجمن های علمی بخش دیگری از برنامه های نشست روز اول بود که در این بخش دکتر سالار ارزیده از کارشناسان وزارت بهداشت در خلال آن به طرح مباحثی چون گشودگی به تجربه، مشکلات فراروی همکاری صنعت و دانشگاه، مشکلات فراگیر سلامت جامعه، روندهای اصلی سلامت در جهان، تغییرات در آموزش و آموزش بدون مرز، تاکید بر یادگیری خودانگیخته و تشریح پیشران‌های نظام سلامت، توجه به برنامه توسعه فردی و ارتقاء شایستگی و جایگاه کنترل درونی در پیشرفت و موفقیت فردی پرداخت و برای انتقال مفهوم در طول ارائه خود از محتوای بصری بهره برد.

تبیین آیین‌نامه انجمن های علمی بخش دیگر برنامه های روز نخست این نشست بود که در این بخش قاسم عاشوری، کارشناس اداره انجمن های علمی وزارت بهداشت ضمن تشریح و توضیح بندهایی از آیین نامه بر اشراف و التزام فعالان انجمن های علمی به آیین نامه این نهاد دانشجویی تاکید کرد.

برگزاری نشست های هم اندیشی کمیسیون های تخصصی حسن ختام برنامه های روز نخست نشست سراسری انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ها علوم پزشکی بود که در این بخش دانشجویان با حضور در کمیسیون های ده گانه به طرح دغدغه های خود پرداختند.


گفتنی است روز دوم نخستین نشست سراسری انجمن های علمی، جمعه ۱۱ اسفندماه در مجتمع آموزشی پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مفدا، تاریخ 11 اسفند 96، کد مطلب: 48179: www.mefda.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین