پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
برای اجرای این سه میلیون هکتار بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که ۵۰ درصد آن کمک بلا عوض و ۵۰ درصد دیگر در قالب تسهیلات بانکی کم بهره خواهد بود.

شعارسال: فرزاد زلقی افزود: ۶۰ درصد از سه میلیون هکتار عملیات کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم و ۴۰ درصد در اراضی آبی اجرا می شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این سه میلیون هکتار بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که ۵۰ درصد آن کمک بلا عوض و ۵۰ درصد دیگر در قالب تسهیلات بانکی کم بهره خواهد بود.

زلقی تصریح کرد: در مرحله نخست، ۱۰ استان به عنوان قطب(هاب) و یا کانون تحقیقات کاربردی کشاورزی حفاظتی انتخاب می شوند و قرار است این ۱۰ استان الگویی برای سایر استان های کشور شوند.

وی با اشاره به استان های خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، تهران، اردبیل، لرستان، همدان، کرمانشاه و گلستان گفت: در هر یک از این ۱۰ استان، چند مزرعه تحت پوشش عملیات کشاورزی حفاظتی به طور کامل و علمی قرار می گیرند و این کار از اکنون آغاز شده است.

زلقی ادامه داد: در سال نخست و دوم اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، ما انتظار افزایش محصول نداریم و در عین حال کاهش تولید در سال های ابتدای اجرای طرح از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت، سم، بذر و آب و کاهش سایر هزینه های تولید جبران می شود و در غیر این صورت تفاوت ریالی آن را پرداخت خواهیم کرد.

مسئول کشاورزی حفاظتی وزارت جهادکشاورزی معتقد است برای آن که کشاورزی مرسوم به سمت کشاورزی حفاظتی سوق پیدا کند، به تغییر رویکرد نیاز داریم و نخستین گام برای این تغییر رویکرد در جامعه کشاورزی، آموزش بهره برداران است.

وی، تربیت ۶۰ کارشناس به عنوان مربی بومی به منظور انتقال دانش و تجربه در زمینه توسعه کشاورزی حفاظتی را از اقدام های اولیه دفتر کشاورزی حفاظتی دانست و اظهار داشت: آموزش این ۶۰ نفر شروع شده و قرار است این افراد در شهرستان ها و دهستان ها، کار آموزش کشاورزی حفاظتی را با جدیت بیشتردنبال کنند.

زلقی با اشاره به اینکه طرح سه میلیون هکتاری کشاورزی حفاظتی دارای شش پروژه است، خاطر نشان کرد: این پروژه ها شامل پهنه بندی، تحقیقات و مطالعات کاربردی،ارتقای دانش فنی کارشناسان و بهره برداران ، مزارع الگویی، توسعه روش های کشاورزی حفاظتی ونظارت و ارزیابی می شود.

وی سطح فعلی اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در کشور را یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عنوان کرد .

مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت بقایای گیاهی، انجام حداقل عملیات خاک ورزی، تناوب و توجیه اقتصادی تولید را از اصول کشاروزی حفاظتی برشمرد و خاطر نشان کرد: اجرای طرح کشاورزی حفاظتی از سال ۱۳۸۶ و در سطح ۱۵۰ هکتار در چهار استان به صورت آزمایشی آغاز شد.

وی گفت: کشاورزی حفاظتی با هدف تولید پایدار و حفظ منابع آب و خاک برای نسل آینده اجرا می شود.

* به دنبال تولید پایدار هستیم نه رکورد تولید

مسئول کشاورزی حفاظتی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: ما به دنبال رکورد تولید نیستیم بلکه هدف اصلی، تولید معقول و با کیفیت است.

زلقی بر لزوم بکارگیری روش های افزایش حاصلخیزی و مواد آلی خاک کشاورزی تاکید کرد و کشاورزی حفاظتی را آخرین نسخه علمی حل چالش کشاورزی و تولید پایدار در دنیا دانست.

وی گفت: کشاورزی حفاظتی در حال حاضر در سطح ۱۵۵ میلیون هکتار در کشورهایی مانند کانادا، برزیل، استرالیا،آرژانتین هند و قزاقستان اجرا می شود.

دفتر کشاورزی حفاظتی، تیرماه سال ۹۳ در معاونت امور زراعت تشکیل شد و موسسه های تحقیقاتی ،مدیران کل دفاترتخصصی معاونت امور زراعت ، تعدادی از استان های پیشرو و سازمان های تخصصی و مراکز دانشگاهی با آن همکاری می کنند.همچنین یک کمیته فنی برای بررسی و تصمیم گیری مسایل فنی مبتلا به طرح کشاورزی حفاظتی ایجاد شده که متشکل از مدیران دفاترتخصصی ،نمایندگان بخش های تحقیقاتی، دانشگاهی، آموزشی و ترویجی کشور است.

سالانه حدود ۱۱۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی دهقان نیوز، تاریخ انتشار: 3اسفند1394، کدخبر:....: www.dehghannews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین