پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۱۰۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱
۱۴ روز از آغاز نمایش «لوور کوچک» در تهران می‌گذرد، نمایش ۵۶ شیء تاریخی از موزه‌ای که سال‌هاست پربازدیدترین موزه جهان نامیده می‌شود و به دلیل تمرکزِ بیشتر روی آثار هنری و تاریخی، آن را یک «موزه عمومی» فعال می‌نامند.
شعارسال: 14 روز پیش یعنی دوشنبه ۱۴ اسفند؛ "لوور کوچک" با ۵۶ شیء تاریخی از تمدن‌های کهن سراسر دنیا با حضور وزیر خارجه فرانسه در موزه ملی ایران به نمایش درآمد تا تعامل فرهنگی جدیدی بین ایران و فرانسه آغاز شود، تعاملی در حد نمایش آثار تاریخی از بخش مختلف موزه لوور برای نخستین‌بار.

تصاویر زیر، بخشی از حضور چشمگیر علاقمندان به دیدن «لوور در تهران» در موزه ملی ایران را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد با وجود آغاز نمایش این آثار در آخرین روزهای سال، استقبال از این نمایشگاه چشمگیر بوده، به حدی که روزانه چیزی حدود ۱۵۰۰ نفر از "لوور در تهران: شکوه تمدن‌های جهان"دیدن می‌کنند و تا کنون آمار این حضور به ۱۴ هزار نفر رسیده است.

یکی از نکات مهم مورد توجه در برگزاری این نمایشگاه دو دیدگاه متفاوت نسبت به نوع آثار انتخاب شده در برگزاری این نمایشگاه بود؛ نمایشگاهی که فقط از ایران دو شیء تاریخی به همراه خود آورده، اما برخی با رد کردن این اقدام، معتقدند باید بیشترین آثار به نمایش در آمده در این "لوور کوچک" را آثار باستانی ایرانی که باستان‌شناسان فرانسوی قبل از انقلاب از تپه‌های در دست کاوش به دست اورده و به فرانسه برده بودند نمایش دهند.

اما این اعتقاد مورد قبول مسئولان موزه‌ای و میراث فرهنگی نیست، چون آن‌ها معتقدند اکنون که فرصت نمایش بخشی از آثار لوور برای ایران به دست امده، باید مردم ایران را با لوور و تمدن کشورهای کهن دیگر آشنا کرد.

با توجه به تصاویر موجود از حضور مردم در آخرین روزهای سال به نظر می‌رسد، ایده مسئولان میراث فرهنگی موفق عمل کرده است.

دیدگاه دیگری که در مورد "لوور کوچک" مطرح شد، انتخاب آثار تاریخی لوور فرانسه برای نمایش در ایران بود، اعتقادی که احتمالا کسانی که تا کنون لوور را دیده‌اند، بر آن باورند «لوور آثار بهتر و بزرگتری دارد، چرا باید بعد از این‌همه تبلیغات، آثار به این کوچکی به نمایش درآید.»

اما مسئولان میراث فرهنگی اعتقاد خود را در این زمینه نیز این طور بیان می‌کند؛ «موزه ملی ایران باید با توجه به درگاه ورودی موزه که دو مترو ۲۰ سانتی متر است و حجم آثاری که باید در کف سالن‌ها قرار می‌گرفت و ساختِ ساختمانی آن باید تحمل وزن‌های سنگین را از نظر فنی و ساختمانی می‌داشت، انتخاب می‌کرد. براساس امکانات و امکان حمل‌ونقل گالری به گالری، باید شرایط حمل‌ونقل آثار بررسی می‌شدند، از سوی دیگر یکسری آثار هستند که از نظر قوانین امکان جابجائی آن‌ها را نداشتیم، کارشناسان حفاظت فنی این مورد را بررسی و اعلام می‌کنند.»

«به من نگاه کن»، عنوان نمایشگاه ۱۸ اثر عکاسی عباس کیارستمی از موزه‌ی لوور است که برای نخستین بار و به مناسبت برپایی این نمایشگاه در معرض نمایش درآمده‌اند.

اما نکته‌ی مورد توجه در گالری کیارستمی؛ به اعتقاد موزه ملی ایران حضور بیش از حد هنرمندان و به ویژه عکاسان در آن بخش است.

۵۶ شیء تاریخی لوور فرانسه در «لوور کوچک» که از ۱۴ اسفند کار خود را در موزه ملی ایران آغاز کرده است، تا ۱۸ خرداد در موزه ملی ایران در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، خیابان ۳۰ تیر برپاست.

اما برای دیدن این آثار در دو گالری "لوور" و "کیارستمی"، باید پنج هزار تومان پرداخت کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 28 اسفند 1396 ، کدخبر: 96122715158 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
0
موزه ملی ایران هم دست کمی از موزه های بزرگ اروپایی ندارد ؛ مسئولان میراث فرهنگی بهتر است جهت حمایت از آن ها دست به عمل شوند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
1
انتظار داشتیم حداقل یک اثر با شکوه تر وارد ایران میشد با این تبلیغات صورت گرفته شده
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
1
0
خیلی استقبال خوبی برای بازدید از این آثار تاریخی به عمل اومده ؛ هرچند فرانسه میتونست که تندیس های بزرگتر و بهتر رو برای بازدید در ایران بفرسته
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
1
0
اخه چرا انقدر باید تقلید های کورکورانه از غربی ها بگیرین اینا همش باعث تناقضات فرهنگی میشه
ن.ف۸۳
ناشناس
Germany
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
1
0
انفاق خیلی خوبیه که اینگونه مشارکت ها بین موزه ها و فرهنگ های مختلف در جهان صورت میگیره
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین