پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۱۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
مقدم فر کارشناس مسائل سیاسی گفت: مهم‌ترین مشکل ما در طول سال های پس از پیروزی و تشکیل نظام اسلامی مشکل نفاق و نفوذ بوده‌ است.

شعار سال: حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه‌ای گفت: مهم‌ترین مشکل ما در طول سال های پس از پیروزی و تشکیل نظام اسلامی مشکل نفاق و نفوذ بوده است و در این چهل سال آن‌قدر که انقلاب از نفاق و نفوذ ضربه خورده است از هیچ تهدید دیگری ضربه نخورده است.مشروح گفت‌وگوی مقدم‌فر به‌شرح زیر است:

 با توجه به پایان چهارمین دهه از عمر انقلاب اسلامی و کسب تجربه‌های بسیار به‌نظر شما مهم‌ترین چالش پیشِ‌روی انقلاب اسلامی در سال‌های پیشِ‌رو چیست؟

 مقدم‌فر: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیشِ‌روی انقلاب اسلامی خطر «ارتجاع» است. من خطر ارتجاع را از این نظر مطرح می‌کنم که خاستگاه آن تحلیل محاسباتی غلط مسئولان و احیاناً القای آن در افکار عمومی مبنی بر این‌که ریشه برخی ناکامی‌ها، آرمان‌گرایی‌ها و شعارهای اساسی انقلاب و روحیه انقلابی‌گری است. این خطر سیرت انقلاب اسلامی و ابعاد نرم‌افزاری آن را تهدید می‌کند و همگان باید در برابر آن هوشیار باشند.

مسئولی که از آرمان‌گرایی و انقلابی‌گری خسته شده‌ است و تئوری انقلاب را برای برون‌رفت از مشکلات نا‌کارآمد می‌داند در حقیقت بی‌عملی و بی‌اهتمامی خود را توجیه می‌‌کند و تلاش می‌کند به‌جای پاسخگویی به افکار عمومی صورت مسئله را پاک کند. از سوی دیگر انقلابیون پشیمان تلاش می‌کنند پشیمانی خود را به افکار عمومی تحمیل کنند و انقلاب‌زدایی از امور جامعه را تئوریزه نمایند.

این در حالی است که تجربه تاریخی ملت بزرگ ایران نشان داده است که پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها و کامیابی‌های نظام هنگامی رقم خورده است که مردم و مسئولان با وفاداری به اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی در صحنه حاضر بوده و با اقدام و عمل انقلابی به جنگ مشکلات رفته و آن ها را از پیش پا برداشته‌اند.

موفقیت‌های این ملت در دفاع مقدس، پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های علم و فناوری، بازدارندگی دفاعی و موفقیت‌های مختلف در عرصه فرهنگ ناشی از زنده بودن روحیه انقلابی در جوانان مؤمن و متدین و انقلابی بوده است. اگر این انگیزه از جوانان انقلابی گرفته شود و آنان از جبهه‌های نبرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی به عقب‌نشینی دعوت شوند دیگر چیزی از انقلاب اسلامی باقی نخواهد ماند حتی اگر صورت آن یعنی شکل رسمی نظام باقی مانده باشد.

در سال‌هایی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد مهم‌ترین چالش ما چه بوده است که اگر به آن توجه نکنیم در سال‌های پیشِ‌رو مشکل‌زا خواهد بود؟

 مقدم‌فر: مهم‌ترین مشکل ما در طول سال های پس از پیروزی و تشکیل نظام اسلامی مشکل نفاق و نفوذ بوده است. در این چهل سال آن‌قدر که انقلاب از نفاق و نفوذ ضربه خورده است از هیچ تهدید دیگری ضربه نخورده است. ما برجسته‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی را در توطئه منافقین و نفوذی‌ها از دست دادیم. بیشترین ناآرامی‌ها و اغتشاشات را عناصر نفاق و نفوذی در جامعه به‌وجود آورده‌اند.

با ظهور منافقان جدید، بیشترین اغتشاشات در جریان فکری و نرم‌افزاری نظام را آن ها به‌وجود آوردند. نقاق جدید توانست جریان پشیمانی از انقلاب را توجیه و برای جبهه استحاله‌شده از انقلاب یارگیری نماید.بیشترین تعرضات به ابعاد نرم‌افزاری نظام را ما از ناحیه منافقان جدید و نفوذی‌ها در جبهه روشنفکری خورده‌ایم و در نبردی پنهان با آنان در حال مبارزه هستیم. آن ها به‌خلاف منافقان تروریست و قداره‌کش شخصیت‌های انقلاب را ترور فیزیکی نکردند بلکه در توطئه‌ای کثیف برخی از این شخصیت‌ها را چنان تحت تأثیر قرار دادند تا در مقابل رهبران انقلاب اسلامی چه در دوران امام بزرگوار و چه دوران رهبری امام خامنه‌ای بایستند و بر تمام سابقه انقلابی خود خط بطلان بکشند و اصل نظام اسلامی را با چالش مواجه کنند.

آن ها با شناسایی نقاط ضعف این شخصیت‌ها تلاش کردند سخنان خود را در دهان آن ها بگذارند و جوجه‌های خیانت خود را در دامن آنها بپرورانند و شخصیتی متفاوت و دگرگون‌شده از آنان در تقابل با انقلاب اسلامی بتراشند.امام بزرگوار در طول هشت سال دفاع مقدس و بیش از 15 سال نبرد تنگاتنگ با نظام ستم شاهی و بیش از نیم قرن مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل و آمریکای جنایتکار، در هیچ حادثه‌ای نفرمود کمرم شکست اما در قضیه توطئه کثیف منافقان برای رودررو قرار دادن آقای منتظری با امام راحل و نظام اسلامی فرمود کمرم شکست و مرگ خود را از خدا طلب کرد تا بیش از این شاهد خیانت‌های فرزندان اسلام و انقلاب به نظام مظلوم اسلامی نباشد.

مهم‌ترین فرصت‌ها و نقطه قوت ما در چهار دهه گذشته چه بوده است که در چشم‌اندازمان باید بیشتر روی آن تکیه کنیم؟

 مقدم‌فر: در طول چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی آنچه بیشترین سهم را در شکست توطئه‌های سهمگین دشمن داشته است چند عامل بوده است: اول: راهبری شجاعانه و حکیمانه انقلاب توسط امام خمینی(ره) و خلف شایسته او یعنی امام خامنه‌ای مد ظله العالی که توانسته است کشتی انقلاب را از تلاطم بحران‌های بزرگ به‌سلامت عبور دهد و سد مستحکمی در برابر نظام سلطه جهانی ایجاد نماید و از هویت «اسلامی» و «انقلابی» نظام دفاع کند. این رهبران، پرچمداران اسلام ناب محمدی صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در دوران معاصر بوده‌اند و به‌خوبی توانسته‌اند مرز اسلام واقعی و انقلابی را از اسلام آمریکایی و اسلام‌های دروغین جدا کنند.

دوم: حضور سلحشورانه و مؤمنانه و متعهدانه مردم در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی؛ حمایت، فداکاری و وفاداری مردم ما بزرگترین نقطه اتکای نظام اسلامی برای پیشرفت و ماندگاری انقلاب اسلامی بوده است و ان‌شاءالله به‌فضل الهی خواهد بود.گل سرسبد مردم، شهیدان ارزشمند انقلاب اسلامی هستند که با خون پاک شان روح انقلاب و جهاد و شهادت را در این مرز و بوم جاری ساخته‌اند و انگیزه مقاومت در برابر زیاده‌خواهی دشمنان را در ملت ایران و بلکه ملت‌های منطقه و آزادی‌خواهان عالم زنده نگاه داشته‌اند و همچنین خانواده‌های بزرگوار شهدا، ایثارگران که معلمان مقاومت و ایثار ملت ایران هستند و با ایستادگی آنان ملت ایران توانسته است بایستد و دشمن را ناکام بگذارد.

سوم: جوانان مؤمن و انقلابی که با سری پرشور در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های محیر العقول را برای این ملت رقم زده‌اند و همچنان ثابت و استوار در این مسیر قدم برمی‌دارند.

چهارم: ارزش‌های دوران دفاع مقدس و تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی و زنده بودن روح آرمان‌خواهی در ملت ایران و تلاش برای تحقق شعارهای اساسی انقلاب اسلامی که باعث شده است از ملت ایران ملتی پویا و پرتحرک بسازد.

پنجم: نصرت الهی و دست غیب خداوند که در هر هنگام انقلاب اسلامی در معرض تندباد حوادث قرار گرفته است از آستین به در آمده و فتنه‌های شوم دشمنان خارجی و فریب‌خوردگان داخلی را نقش بر آب کرده است.

به‌نظر شما در گذر عمر چهل‌ساله انقلاب اسلامی کدام برهه‌ها کشور ما دچار چالش و مسائل بیشتری بوده است و چرا؟

 مقدم‌فر: در تاریخ انقلاب آن هنگام که افرادی با تفکر لیبرالی و غیرانقلابی بر کشور مسلط شده‌اند و امور تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور را به‌عهده گرفته‌اند با بیشترین چالش‌ها مواجه شده‌ایم، به‌عنوان مثال لیبرال‌های دولت موقت طوری عمل کردند که نزدیک بود انقلاب را به‌دست خود جوان‌مرگ کنند که اگر نبود درایت و ژرف‌نگری امام خمینی(ره) معلوم نبود امروز چه سرنوشت شومی در انتظارمان بود. امام راحل در منشور روحانیت با تلخی از این برهه حساس یاد می‌کنند و عدم موافقت خود با انتخاب مهندس بزرگان به‌عنوان نخست وزیر را یادآور شده و سپردن مسئولیت به آنان را در اول انقلاب اشتباه دانسته‌اند.

پس از آن هر موقع صاحبان تفکر لیبرالی در صحنه مدیریت نظام حضور یافته‌اند نظام اسلامی را با چالش‌های بزرگی مواجه ساخته‌اند که باید دفع شر آنان را از خدا همواره طلب کرد. آنها به چیزی کمتر از وابستگی ایران به کشورهای غربی راضی نیستند و شواهدی در دست است که حاضرند استقلال را پای توسعه غربی ذبح کرده و به مسلخ ببرند متأسفانه بیش از این شرایط زمانی اجازه بسط سخن در این زمینه را نمی‌دهد.

با توجه به راهی که رفته‌ایم چقدر تا دستیابی به اهداف عالیه انقلاب فاصله داریم؟

 مقدم‌فر: باید بپذیریم ما در برخی از امور پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای حاصل کرده‌ایم، پیشرفت‌هایی که حتی دشمنان مجبور به اعتراف آنها هستند اما در برخی از زمینه‌ها نیازمند کار و تلاش بیشتری هستیم.

همان‌طور که اخیراً مقام معظم رهبری فرمودند ما در زمینه عدالت موفق نبوده‌ایم و باید همه مسئولان عزم خود را برای تحقق عدالت که زیربنای اصلی حکومت اسلامی است جزم کنند و طعم شیرین آن را به مردم بچشانند.

در زمینه فرهنگ و معنویت موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشته‌ایم. ما در طول عمر پربرکت نظام اسلامی صحنه‌های بی‌بدیلی از معنویت ملت ایران را به دنیا نشان داده‌ایم. مراسم اعتکاف با حضور طیف وسیعی از جوانان، هیئت‌های مذهبی که هر هفته و در مناسبت‌های خاص بخش وسیعی از دل‌های مشتاق جوانان را با اهل بیت(ع) و تعالیم معنوی اسلام پیوند می‌زند، راهپیمایی اربعین و شوق و شور وصف‌ناپذیر مردم برای شرکت در این مراسم معنوی و سیاسی و...، اما کنار این، راه‌های ناپیموده‌ای برای تحکیم مبانی اخلاقی در جامعه روبه‌رویمان است که باید آن را بپیماییم و جلوه‌های اخلاق فردی و اجتماعی را در گستره بیشتری نشان دهیم.

در زمینه آسیب های اجتماعی هنوز به موفقیت‌های لازم دست نیافته‌ایم و امید است با تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و همت مسئولان در این زمینه نیز تلاش‌های جدی‌تر مشاهده شود.

 بعد از گذشت چهل سال قدرت و نفوذ و عمق استراتژیک کشور ما را چگونه تبیین می‌فرمایید؟

 مقدم‌فر: خوشبختانه در طول چهار دهه وضعیت انقلاب اسلامی از بعد الهام‌بخشی خصوصاً در منطقه در وضعیت بسیار خوبی است. این‌که یک ملت چهل سال شعارها و آرمان‌های اصلی خود را بدون هر گونه فرسایش همچنان سر دست بلند کند و به آنها افتخار کند پدیده‌ کم‌اهمیتی نیست و همین باعث می‌شود توجه ملت‌های آزاده را به خود جلب کند.

این‌که چهل سال ملت ایران با بزرگترین ابرقدرت‌ها پنجه در پنچه بیفکند و شکست‌های مفتضحانه‌ای برای آنان در منطقه رقم بزند خون ملت‌های آزاده را به جوشش و خروش می‌کشاند و طلسم شکست‌ناپذیری قدرت‌های زورگو را نزد آنان می‌شکند.

ما در طول چهل سال توانسته‌ایم با توسعه عمق استراتژیک خود و ایجاد جبهه‌ای همسو در مقاومت اسلامی طعم شکست را به رژیم صهیونیستی بچشانیم و آنان را در جنگ‌های 33 و 22 و هشت روزه لبنان و غزه شکست دهیم و نگذاریم موضوع فلسطین در منطقه و جهان به فراموشی سپرده شود و آتش انتفاضه خاموش شود.

ما در سوریه از بزرگترین سنگر مقاومت دفاع کردیم و نگذاشتیم آمریکا و ارتجاع سیاه منطقه، برای رژیم صهیونیستی منطقه امن به‌وجود آورند و طرح خاورمیانه بزرگ را محقق سازند.ما در عراق با برادران مجاهد خودمان همراه شدیم تا آمریکای تجاوزگر را با خواری از کشور اسلامی همسایه بیرون کنیم و امروز در صدد تکرار این حادثه پرشکوه در یمن هستیم و دیری نخواهد پایید ارتجاع سیاه منطقه که تحت حمایت آمریکای جنایتکار از هیچ جنایتی در حق ملت قهرمان یمن کوتاهی نکرده است با سرافکندگی در برابر خواست و اراده مردم سر تعظیم فرود آورد و طعم تلخ شکست را بچشد.

ما امروز به‌فضل الهی کشوری منفعل و منزوی در عرصه منطقه و بین الملل نیستیم بلکه در تعیین معادلات منطقه سهم بسیار مؤثری به‌عهده داریم و اگر مشاهده می‌کنیم استکبار جهانی و نظام سلطه امروز تمام همت خویش را برای تسلیم ایران در برجام منطقه‌ای قرار داده است رمز و رازش در این نکته نهفته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 27 اسفند 96، کد مطلب: 1683890، www.tn.ai

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
0
0
ممکن است یک فرد ثروتمند عدالتگرا باشد اما فرد فقیر محال است مگر موارد استثناء که قابل تعمیم نیست. معنویت هرگز موجب رونق مادیات نمیشود و معنویتگرایان بطور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق مادیگرایان تامین میشوند. فردی د
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین