پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۴۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
تاکنون نزدیک به 120 هزار قنات در کشور مستند‌سازی شده که 83 هزار رشته آن ها شرایط بهره‌برداری ندارد.

شعار سال: «محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید از اثرهای تاریخی شهرستان اردستان در استان اصفهان، افزود: 37 هزار رشته قنات هم‌اکنون در کشور زنده و دارای آب است و تاکنون 11 مورد از میان قنات‌های موجود ثبت جهانی شده است. سه رشته قنات نیز از استان اصفهان در فهرست میراث جهانی ثبت شده که در این میان قنات دو طبقه «مون» اردستان بی‌مانندترین قنات در جهان محسوب می‌شود. این قنات سال 82 در فهرست آثار ملی و سال 95 در فهرست جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسیده است. قنات «زارچ» یزد نیز با نزدیک به سه هزار سال قدمت و بیش از 83 کیلومتر درازا، طولانی‌ترین قنات ساخته دست بشر است که با عبور از زیر شهر یزد آب زارچ را تأمین می‌کند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قنات «قصبه» نیز با داشتن یک مادر چاه با عمق بیش از 300 متر متعلق به دوره هخامنشیان و قنات «بلده» فردوس با 15 مادر چاه به‌عنوان نمادی از تخصص و سختکوشی ایرانیان در دو هزار و 500 سال پیش به ثبت جهانی رسیده‌اند.

وی عنوان کرد: اجازه حفر چاه‌های عمیق در دوران ستمشاهی با دادن یارانه منجر به خشک شدن بسیاری از قنات‌ها در نقاط مختلف کشور شد و امروز همه مردم و مسئولان وظیفه دارند در نگهداری از این شاهکارهای با ارزش مهندسی و تاریخی کوشا باشند. طالبیان به ساخت و سازها در بافت تاریخی شهر زواره اشاره کرد و از شهرداری و میراث فرهنگی خواست، با دقت در صدور مجوزها، اجرای ساخت و سازها را به سبک تاریخی انجام دهند.

گفتنی است، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر یک روزه خود به اردستان از کاخ سرهنگ آباد، قنات دو طبقه مون و مسجد «بن کویه» زواره در این شهرستان دیدن کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 462621، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
واقعا نمیشد که مستند سازی رو زودتر انجام بدن و نذارن اب به راحتی حروم بشه؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین