پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۲۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
دیرزمانی وجود صنایع فولادی در اصفهان عامل توسعه این کلانشهر محسوب می‌شد، اما چند سالی نگذشت که با هجوم آلاینده‌های ناشی از همین صنایع، مشخص شد مسیر توسعه اصفهان اشتباه است.

شعارسال:دیرزمانی وجود صنایع فولادی در اصفهان عامل توسعه این کلانشهر محسوب می‌شد، اما چند سالی نگذشت که با هجوم آلاینده‌های ناشی از همین صنایع، مشخص شد مسیر توسعه اصفهان اشتباه است.

 امروزه تمام مدیران و کارشناسان شهری به این نتیجه رسیده‌اند که راهکار رونق اقتصادی، برون رفت از آلایندگی‌های ناشی از فعالیت کارخانجات صنعتی و اشتغال جوانان، توجه به صنعت پاک گردشگری است، موضوعی که تحقق آن در گرو توسعه زیرساخت‌های گردشگری است. برای تحقق این مهم دستگاه‌های مختلفی از جمله استانداری، میراث فرهنگی، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها هر کدام به سهم خود وظایفی دارند که با هم‌پوشانی فعالیت‌ها می‌توان امیدوار بود گردشگری در شهر رونق بگیرد.

با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود، توسعه زیرساخت‌های گردشگری آن می‌تواند در افزایش جذب گردشگر داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد، در همین راستا یکی از سه رکن اصلی بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان، توسعه گردشگری با مشارکت بخش خصوصی است. البته در این میان شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در جهت توسعه زیرساخت های گردشگری گام بردارد و تمامی نهادهای مربوطه نیز باید به میدان بیایند.

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان از همان روزهای آغاز فعالیت خود یکی از سیاست های اصلی شهرداری را توسعه گردشگری عنوان و گفته بود که باید نگاه به سرمایه‌گذار را تغییر دهیم تا امکان مشارکت و بهره مندی از توان بخش خصوصی فراهم شود.

وی به مردم اصفهان قول داده است که اصفهان را به قطب گردشگری کشور تبدیل خواهد کرد که در این مسیر با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جلسه برگزار و راهکارهای جذب سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور و استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج برای مشارکت در طرح های کلانشهر اصفهان بررسی شد.

اصفهان با مشکل جدی کمبود هتل مواجه است

علیرضا برهانی‌پور، معاون مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان در همین رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: صنعت گردشگری امروز در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که بر اساس آمار تجارت جهانی تا سال ۲۰۲۰، ۵۰ درصد مشکل اشتغال در کشورهای در حال توسعه به واسطه گردشگری مرتفع می‌شود و این نشان دهنده اهمیت و جایگاه گردشگری در رفع مسایل و مشکلات است.

وی با بیان اینکه سهم کشور ایران از گردشگری دنیا بسیار ناچیز است، به طوری که در حال حاضر درآمد ایران از صنعت گردشگری تنها پنج دهم درصد است، اظهار می‌کند: بر اساس افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده ایران بتواند ۲۰ میلیون نفر گردشگر خارجی را جذب کند که معنای آن ایجاد شغل برای چهار میلیون نفر ایرانی است، که این موضوع می‌تواند دستاورد خوبی برای کشور باشد.

معاون مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در حال حاضر سهم اشتغال بخش گردشگری در کشور ۵/۶ دهم درصد یعنی نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که اگر بتوانیم به افق ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم این رقم سه برابر می‌شود. با توجه به چشم‌اندازی که فراروی برنامه‌های نظام قرار گرفته، بخش‌های مختلف باید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری نقش‌آفرینی کنند، در این میان شهرداری‌ها به عنوان دولت‌های محلی می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند و درآمد پایداری برای شهر فراهم کنند.

به گفته وی در صنعت پتروشیمی به ازای ایجاد هر شغل، ۳۰۰ میلیون تومان باید سرمایه‌گذاری شود، این در حالی است که این عدد در بخش گردشگری بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و نشان دهنده تاثیر این بخش در ایجاد اشتغال است.

برهانی‌پور به مزیت‌های توسعه گردشگری اشاره و تصریح می‌کند: اگر گردشگری توسعه پیدا کند، توزیع عادلانه درآمد در کشور ایجاد می‌شود، بنابراین باید به واسطه وجود حتی یک اثر تاریخی، گردشگران را به دورافتاده‌ترین نقاط سوق دهیم تا برای جوانان آن منطقه شغل ایجاد شود.

وی تاکید می‌کند: شهرداری باید زیرساخت‌های شهر را توسعه دهد، زیرا توسعه زیرساخت‌ها به رونق گردشگری کمک می‌کند، به عنوان مثال وقتی حمل و نقل عمومی شهر توسعه پیدا کند، در واقع به رفاه حال گردشگران داخلی و خارجی توجه کرده‌ایم، البته در شهرهایی که گردشگر خارجی زیاد ورود پیدا می‌کند، باید وسایل حمل و نقل عمومی ویژه برای آنها در نظر گرفته شود، از جمله اتوبوس‌هایی که گردشگران را به نقاط دیدنی شهر می برد.

برهانی با بیان اینکه شهرداری اصفهان درصدد راه اندازی اتوبوس‌های گردشگری در شهر است، می‌گوید: در حال حاضر ارتباط خوبی بین شهرداری و میراث فرهنگی وجود دارد و می طلبد شهرداری و سازمان گردشگری همکاری نزدیکی داشته باشند تا شرایط برای حضور بیشتر گردشگر در اصفهان فراهم شود.

معاون مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان به برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران دستاوردهای خوبی برای صنعت گردشگری اصفهان داشت و موفق شدیم جذابیت‌های شهر را به مردم کشور معرفی کنیم.

برهانی‌پور با بیان اینکه اصفهان به لحاظ تعداد هتل دارای محدودیت است، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه شهر اصفهان با مشکل جدی کمبود هتل مواجه است، شورای اسلامی شهر اصفهان از چند سال پیش مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن هتل‌ها را از پرداخت تراکم و عوارض معاف کرد، البته این گام بسیار مثبت، تمدید شده است. در حال حاضر چند مجموعه هتل‌ساز قوی برای ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره در اصفهان با معاونت سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان وارد مذاکره شده‌اند که امیدواریم در ابتدای سال آینده شاهد انعقاد قرارداد ساخت حداقل یک یا دو هتل در شهر اصفهان باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری زمین‌های خوبی با کاربری گردشگری در شهر اصفهان دارد، می‌گوید: در پروژه های مشارکتی برای ساخت هتل آورده شهرداری زمین و پروانه و آورده بخش خصوصی طراحی، ساخت و بهره برداری از هتل است. شهرداری می‌تواند با احداث هتل و توسعه مراکز تفریحی، بسترساز توسعه زیرساخت‌های گردشگری باشد، زیرا یک خانواده که به شهر اصفهان سفر می‌کند، غیر از بازدید از مکان‌های تاریخی، نیاز به استفاده از مکان های تفریحی نیز دارد.

برهانی‌پور سیاست شهرداری اصفهان را توسعه مراکز تفریحی در کنار جذابیت‌های تاریخی می‌داند و اضافه می‌کند: نمونه بارز مراکز تفریحی راه‌اندازی آکواریوم ناژوان بود، ما تلاش می‌کنیم قراردادهایی با مشارکت بخش خصوصی برای افزایش پروژه‌های تفریحی شهر اصفهان داشته باشیم.

تمام زیرساخت‌ها در وجود آثار تاریخی خلاصه نمی‌شود

محمد مهدی برادران، دکتری برنامه‌ریزی شهری و رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران نیز معتقد است اگر به دنبال توسعه گردشگری به خصوص برای شهر اصفهان هستیم، باید زیرساخت‌های سخت‌افزاری شهر را توسعه دهیم.

وی ادامه می دهد: وجود آثار تاریخی می‌تواند عامل جذب گردشگر باشد، اما تمام زیرساخت‌ها در وجود این آثار خلاصه نمی‌شود، در واقع برای جذب گردشگر، اسکان، حمل و نقل، فرودگاه و دیگر خدماتی که توریست از زمان ورود تا خروج از شهر نیاز دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: تامین زیرساخت‌های شهری هزینه‌ زیادی نیاز دارد که شهرداری‌ها به تنهایی نمی‌توانند از عهده تأمین آن برآیند، بنابراین در کنار اقدامات شهرداری، باید به نقش حمایتی دولت، همچنین به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که باید نظام‌مند و هدفمند باشد، توجه کرد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با اشاره به گام مثبت شورای شهر و شهرداری اصفهان برای تخصیص تسهیلات ویژه‌ای برای ساخت هتل توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اظهار می‌کند: این الگوی حمایتی از سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل، می‌تواند در سایر شهرهای کشور پیاده‌سازی شود.

وی ادامه می‌دهد: وقتی در سطح منطقه مقایسه‌ای بین شهرهای اصفهان و تبریز با شهرهای استامبول و دبی انجام می‌دهیم، احساس می‌شود وجه تمایز آنها وجود برخی زیرساخت ها است، زیرا هتل‌هایی در شهرهای نامبرده وجود دارد که جذابیت تماشای بخش های مختلف آنها تا یک هفته زمان سفر توریست را به خود اختصاص می‌دهد و باعث می‌شود نقطه ضعف نداشتن آثار تاریخی خود را اینگونه بپوشانند.

برادران با بیان اینکه الگوهای جدید جذب گردشگر باید در شهرهای ایران پیاده‌سازی شود، عنوان می‌کند: به عنوان مثال در شهر اصفهان می‌توان بالغ بر ۵۰۰ مدل تور که هر کدام تا یک هفته افراد را به صورت متنوع سرگرم کند، برای افراد خاص با گرایش های مختلف تاریخی، مدرن، مردم شناسی، صنایع، سوغات و طراحی کرد، اگر راهنماهای تور تنها در ورودی مسجد امام(ره) که یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه به شمار می‌رود، را برای گردشگران درست تبیین کنند، ساعت‌ها می‌توان آنها را مجذوب این آثار ارزنده تاریخی کرد.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری، آموزش مکالمه، آموزش راهنمایان تور و نقشه‌های متنوع تورگردانی بنا به سلیقه گردشگران باید مورد توجه قرار گیرد، می‌گوید: متأسفانه هنوز برخی هتل‌ها از اینترنت مناسب برخوردار نیستند که باید به سرعت این مشکل رفع شود، زیرا حداقل انتظار گردشگران داشتن اینترنت با کیفیت است، دیگر زیرساخت مورد نیاز برای شهرهای گردشگرپذیری همچون اصفهان راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری است.

چندی پیش نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان نیز تاکید کرده بود که برای توسعه گردشگری، برنامه‌ریزی خوب در مقصد، بالاترین ظرفیت را برای جذب گردشگر و ماندگاری گردشگران فراهم می‌کند.

علی کرباسی‌زاده کمبود زیرساخت‌های اقامتی، پذیرایی، خدماتی و حمل و نقل گردشگران را موضوعی کهنه و قدیمی دانسته و گفته بود: یکی از مهمترین مشکل زیرساخت‌های گردشگری اصفهان این است که تیم‌های حرفه‌ای و آموزش‌دیده برای پذیرایی، خدمات و اقامت گردشگران نداریم؛ در واقع علیرغم اینکه در رشته‌های مختلف فارغ التحصیل زیاد داریم اما در بخش خدمات گردشگری نیروهای حرفه‌ای و آموزش‌دیده نداریم و حتی مراکز علمی و حرفه‌ای که آموزش‌های استاندارد ارایه دهند، وجود ندارد. مدلی که در دنیا برای تربیت نیروهای بخش خدمات گردشگری وجود دارد، مدرسه- هتل ها « Hotel School» هستند که همزمان بخش تئوریک و عملیاتی پذیرایی از گردشگران را آموزش می‌دهند.

شهری مانند اصفهان از فرصت‌های بسیاری در زمینه گردشگری برخوردار است و در نظرگرفتن این فرصت‌ها در ایجاد طرحی جامع برای گردشگری موثر است. بی شک اگر به توسعه زیرساخت‌های گردشگری توجه شود، در واقع به رونق اقتصاد و اشتغال جوانان کمک کرده‌ایم. البته در این مسیر باید بستر لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران در شهر اصفهان فراهم شود، و کلاف سردرگم بروکراسی زاید اداری از پیش پای سرمایه گذاران برداشته شود تا بتوان به آینده صنعت گردشگری شهر اصفهان امیدوار بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت اصفهان شرق ، تاریخ انتشار 4خرداد 97، کد خبر: 158679، www.esfahanshargh.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
واقعا کارخونه های بزرگ با الوده کردن شهرهای گردشگری باعث میشن مردم زیاد تمایل نداشته باشن برن بخاطر اب هوا م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین