پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۷
معاون میراث سازمان فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشوربا تاکید بر امر حفاظت از بناهای تاریخی،‌ گفت: باید تجهیزات حفاظتی خود را مطابق نیازهای روز ارتقاء دهیم.

شعارسال: در مراسم بزرگداشت روز حافظان میراث فرهنگی، محمدحسین طالبیان معاون میراث سازمان فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور، اظهار داشت: حفاظت از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی امری یک پارچه است که امروزه در دستان یگان حفاظت از میراث فرهنگی است.

وی خاطر نشان ساخت دوران سردار رحمت‌اللهی دوران طلایی یگان حفاظت میراث فرهنگی است و این اتفاق به خاطر ارتباط منظم با سازمان و برنامه‌ریزی برای حفاظت گسترده از بناهای تاریخی است.

طالبیان افزود: باید حفاظت را به صورت یک بسته نرم‌افزاری دید که در کنار حفاظت فیزیکی، حفاظت نرم‌افزاری و الکترونیکی و مشارکتی مدنظر قرار گیرد و در کنار همه اینها باید تجهیزات حفاظتی خود را به روز کنیم.

وی افزود:‌در بسیاری از موزه‌های کشور این اتفاق افتاده و در سایر بخش‌ها در حال اجراست. ما باید لجستیک یگان حفاظت را تقویت کنیم هر چند با مشکلات بودجه‌ای مواجه هستیم.

معاون میراث سازمان فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور اضافه کرد:‌ارتباطات مردمی را باید با یگان حفاظت تقویت کنیم.ضمن اینکه موضوع آموزش هم موضوع مهمی است که باید در این بسته دیده شود.

طالبیان در پایان خاطرنشان ساخت:‌ما بیش از 32اثر تاریخی داریم که برخی از آنها استقرارگاه‌های مناسبی ندارند و در عین حال ما باید مرتب از وضعیت آنها خبر داشته باشیم که در این زمینه لزوم به کارگیری ابزار جدید مثل رصد ماهواره‌ای و سایر لوازم حفاظتی جدید استفاده کنیم.

در ادامه سردارمحمد رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با اشاره به وظایف و اهداف سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان ساخت: چشم‌انداز ما با چشم‌انداز سازمان یکی است که مهمترین آن حراست و نگهداری از اموال منقول و غیرمنقول تاریخی است.

وی افزود: وظایف ما در حیطه‌های مختلفی تعریف می‌شود. در برخی موارد وظیفه ما انتظامی است که در این زمینه باید وظیفه انتظام‌بخشی و مراقبت از آثار را رعایت کنیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی افزود: وجه دیگر وظایف ما جنبه اطلاعاتی دارد. برای ردگیری قاچاقچیان اشیای تاریخی و همچنین تامین گردشگران خارجی که این امر با همکاری نیروی انتظامی انجام می‌شود.

رحمت‌اللهی ادامه داد: مهمترین ماموریت ما ساماندهی به یگان برای حفاظت از اشیای هویتی است. در این زمینه ما دو رویکرد داریم. اول رویکرد کنشی یا ایجابی و دیگری رویکرد واکنشی یا سلبی که باید مرز این دو به صورت کامل مشخص شود. البته باید امنیت مردم هم در این زمینه لحاظ شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ادامه داد: ارتباط با مردم و رویکرد مشارکتی مقدم بر اصول دیگر ماست.

وی اظهار داشت: در دنیای امروز چون حرکت پرشتاب تحولات اجتماعی و سرعت بالای انتقالات را داریم باید امنیت نرم‌افزاری را بر امنیت فیزیکی مقدم بدانیم چرا که مؤلفه‌های ظریفی مؤثر بر امنیت اجتماعی هستند.

رحمت‌اللهی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که رویکرد واکنشی ما در مقابله با متجاوزین به حریم آثار تاریخی است که با جدیت به آن می‌پردازیم. در سال 1396 چهار و 250 مورد اخطاریه‌های قانونی را ابلاغ کردیم و همچنین 1450 مورد حکم قضایی را اجرا کردیم که شامل برخورد با متصرفین و متجاوزین به حریم آثار تاریخی بوده است.

وی ادامه داد: بیش از 60 هزار مورد اکشاف مکشوفه داشتیم که 25 هزار مورد آن اشیاء اصیل بوده و در سایر موارد که بدل بوده‌اند به عنوان پرونده مستقل و با جرم کلاهبرداری با آنها برخورد شده است.

وی در پایان با اشاره به تخلفات در عرصه مجازی گفت: چون فضای مجازی بستری برای تخلفات بسیاری است، ما با جدیت در این زمینه ورود کردیم و از 200 سایت متخلف 160 مورد آن فیلتر شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 24اردیبهشت1397، کدخبر: 13970224000906: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین