پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۳۹۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
دکتر قاسمی روشن، مسئول بسیج اساتید دانشگاه گیلان، در نشست بسیج اساتید جهاددانشگاهی با موضوع دانشگاه اسلامی اظهار داشت: اسلامی شدن دانشگاه باید دغدغه دانشگاه ها باشد و بصورت یک مطالبه برای دانشجویان و اساتید مطرح شود.
شعار سال : دکتر قاسمی روشن، مسئول بسیج اساتید دانشگاه گیلان، در نشست بسیج اساتید جهاددانشگاهی با موضوع دانشگاه اسلامی اظهار داشت: اسلامی شدن دانشگاه باید دغدغه دانشگاه ها باشد و بصورت یک مطالبه برای دانشجویان و اساتید مطرح شود.

وی با بیان اینکه بخشنامه ها و اساسنامه ها راه حل معضلات مسیر تحقق دانشگاه اسلامی نیست، افزود: باید زمینه تحقق بخشنامه ها و اساسنامه ها فراهم شود تا به شکل کاملا اصولی و برنامه ریزی شده شکل گیرد.

دکتر قاسمی روشن با بیان اینکه دانشگاه اسلامی با مصادیق مختلف بومی کردن علوم، علوم دینی و تولید علم مبتنی بر ارزش های اسلامی قابل تحقق است، گفت: مبحث دانشگاه اسلامی برای نخستین بار در سال ۱۹۳۰ یعنی بیش از ۸۰ سال قبل در پاکستان مطرح شد.

استاد گروه معارف دانشگاه گیلان با بیان اینکه پس از آن اندیشمندان مسلمان کشورهای اسلامی در مکه بدنبال اسلامی کردن آموزش و پرورش گام هایی برداشتند، افزود: برخلاف تصورها جامعه اسلامی ایران اولین گامهای دانشگاه اسلامی را در سطح دنیا برنداشته است، بلکه این مبحث در کشور ما برای نخستین بار در سال ۱۳۵۷ با محوریت ایجاد آموزش و پرورش اسلامی در شیراز شکل گرفت.

وی با بیان اینکه جدایی دین و علم از یکدیگر خسارت های جبران ناپذیری ایجاد می کند، ادامه داد: کشورهای بسیاری در سراسر دنیا متوجه آسیب های جدایی علم و دین از یکدیگر شده اند و در تلاشند تا این آسیب ها را به حداقل برسانند.

دکتر قاسمی روشن با بیان اینکه پیوند علم و دین با یکدیگر دژ مستحکمی برای مقابله با آسیب هاست، تاکید کرد: جدایی علم و دین از یگدیگر ناامنی در جامعه برقرار می کند، انسان از نظر روحی و روانی به پیوند دین و علم نیازمند است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه گیلان با بیان اینکه انسان فطرتا به سمت دانش و معرفت گرایش دارد، اضافه کرد: وقتی این نیاز انسان به درستی پاسخ داده نشود بی شک شاهد ناآرامی در فرد و ناامنی در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تضعیف باورهای دینی در میان جوانان به ویژه در محیط های دانشگاهی ملموس است، ادامه داد: متاسفانه در برخی متون دانشگاهی اصلی ترین مبانی دینی و اخلاقی زیر سوال می رود؛ لذا معمولا از دانشجویانی که این مطالب را طی سال های متمادی آموزش می بینند نمی توان به عنوان حامی و پیرو دانشگاه اسلامی نام برد.

دکتر قاسمی روشن با بیان اینکه زمینه های نادرست نباید در محیط های دانشگاهی نهادینه سازی شود، یادآور شد: باید به فکر پیشگیری باشیم تا مجبور به درمان آسیب های جوانان پس از حضور در محیط های دانشگاهی نشویم.

وی با بیان اینکه دینی کردن علوم بکی از راهکارهای تحقق دانشگاه اسلامی است، عنوان کرد: دانشجویان باید خودشان مطالبه گر دانشگاه اسلامی باشند تا با همکاری اساتید به این مطالبات با کمک متون مرجع اسلامی پاسخ داده شود.

در ادامه این مراسم دکتر ذبیحی، مسئول بسیج اساتبد جهاددانشگاهی گیلان تاکید کرد: دانشگاه اسلامی مجموعه ای منسجم با حضور دانشگاهیان و دانشجویان در کنار متون علمی دینی و سرفصل های منطبق بر آموزه های اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اسلامی شدن دانشگاه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است، ادامه داد: راهکارهای تحقق این مطالبه در سند علمی برای دانشگاه ها تدوین شده است که باید با کمک مباحث نظری بدان دست یافت.

مسئول بسیج اساتید جهاددانشگاهی گیلان با تاکید بر اینکه دانشجویان در فضای دانشگاهی باید مطالبه گر باشند، گفت:اساتید باید مشارکت جدی در ایجاد دانشگاه اسلامی داشته باشند و بنیان های فکری را به سمتی شکل و حرکت دهند که تحقق این امر تسریع یابد.








شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی روشن خبر، تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395، کدخبر: 17941، www.roshankhabar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین