پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۱۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
سلطانیه بزرگترین گنبد خشتی جهان در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان هفتمین اثر ایرانی به ثبت رسید.کار بازسازی «گنبد سلطانیه» از سال ۱۳۴۸ آغاز شده و در این مدت گنبد سلطانیه در ۹ دوره مورد بازسازی قرار گرفت. همین چندماه پیش بود که بالاخره داربست‌های فلزی از اطراف این بنا خانه کشی کردند و پس از ۳۰ سال فصل‌های مرمت این بنا به پایان رسید.

شعار سال: سلطانیه بزرگترین گنبد خشتی جهان در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان هفتمین اثر ایرانی به ثبت رسید. «گنبد سلطانیه»، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.

گنبد سلطانیه عظیم و بزرگ که عظمتش هرکس را به خود جذب می‌کند متاسفانه این روز ها تخریب تدریجی این بنای مهم تاریخی به ذوق میزند. کار بازسازی «گنبد سلطانیه» از سال ۱۳۴۸ آغاز شده و در این مدت گنبد سلطانیه در ۹ دوره مورد بازسازی قرار گرفت. همین چندماه پیش بود که بالاخره داربست‌های فلزی از اطراف این بنا خانه کشی کردند و پس از ۳۰ سال فصل‌های مرمت این بنا به پایان رسید. «گنبد سلطانیه» باید به عنوان یک اثر ثبت شده جهانی مورد توجه بیشتری قرار گیرد، اما تصور می‌شود کسی به اهمیت این اثر تاریخی واقف نیست چراکه این اثر بزرگترین بنای آجری جهان است. در حال حاضر، بعضی از کاشی‌های «گنبد سلطانیه» در حال ریزش است و در بسیاری از بخش‌ها دو رنگی فاحشی به چشم می‌خورد. «گنبد سلطانیه» گرچه امروز به عنوان یک اثر تاریخی ثبت شده در میراث جهانی است ولی می‌بایست در نگهداری این اثر ارزشمند تاریخی در ایران کوشش بیشتری صورت گیرد.

تصاویری از گنبد سلطانیه زنجان

«گنبد سلطانیه»

«گنبد سلطانیه»

«گنبد سلطانیه»

تصاویری از گنبد سلطانیه زنجان

«گنبد سلطانیه»

«گنبد سلطانیه»

«گنبد سلطانیه»

«گنبد سلطانیه»

«گنبد سلطانیه»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران،  تاریخ انتشار ۱۸ تیر ۹۷، کدمطلب: ۹۷۰۴۱۸۰۹۸۶۵، www.isna.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
0
جالب بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین