پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال حدود ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به‌منظور مدیریت منابع آبی و ارتقاء بهره وری، تحت پوشش آبیاری مدرن قرار می گیرند.

شعار سال: عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه سفر یک روزه به استان قزوین برای بازدید از مزارع نمونه تولید بذر هیبرید و اجرای آبیاری زیرسطحی که برای اولین بار در کشور اجرایی شده است. برنامه های مهم امسال را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به خارج تشریح کرد.

* دو طرح مهم در استان قزوین مورد بازدید قرار گرفت آیا این مزارع می تواند نمونه موفقی برای اجرای طرح های کشاورزی مدرن در افزایش بهره وری در تولید باشد؟

بازدید ویژه ای از مزرعه تولید بذر هیبرید کلزای زمستانه در مزرعه ای در بویین زهرا صورت گرفت که تاکنون کلزای هیبرید نداشتیم اما ازسال گذشته این نوع بذر زمستانه وارد کشور شده برای این که در تامین این نوع بذر نگرانی نداشته باشیم مصوب کرده ایم تا در هنگام ورود بذر طرف خارجی باید برای انتقال تکنولوژی تولید بذر هم اقدام کند.

این مزرعه اولین بار در کشور برای تولید بذر هیبرید زمستانه در کشور فعالیت خود را آغاز کرده که امیدواریم با موفقیت در اجرا گام اساسی برای خودکفایی و رسیدن به استقلال اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور برداشته شود.

البته چهار مزرعه دیگر در کشور ایجاد کرده ایم که وضعیت کلزا بهبود خواهد یافت و کشاورزان را به داشتن بذر کیفی هیبرید زمستانه داخلی امیدوار خواهیم کرد.

یک بازدید هم از آبیاری زیرزمینی در مزرعه مرتضایی صورت گرفت که از دهه ۷۰ این نوع آبیاری در محصولاتی مانند یونجه، آفتابگردان، ذرت، گوجه فرنگی، خیار، فلفل و کلم انجام شده و این نوع آبیاری را عملیاتی کرده ایم و کارهای زیادی شده هر چند مدتی مورد بی توجهی قرار گرفت اما چند سالی است این نوع کار پیگیری می شود و کشاورزانی به کمک صاحبان تکنولوژی این روش را وارد مزرعه کرده اند.

در قزوین این پروژه آبیاری زیرسطحی عملیاتی شده و با توجه به اهدافی که در کشاورزی کشور با مدیریت منابع آبی صورت می گیرد و باید بهره وری بالا برود با اهدافی که داریم منابع آبی مدیریت خواهد شد تا بهره وری بالا برود و با اعمال کشاورزی هوشمند بتوانیم دغدغه وابستگی غذایی کشور را برطرف کنیم.

* آبیاری زیر سحطی چه ویژگی هایی دارد و در افزایش راندمان تولید تا چه میزان موثر است؟

به طور کلی در تقاضای آب چند عامل داریم که تقاضای خالص گیاه مهمترین آن است، در سیستم آبیاری با توجه به تکنیک و ابزار آبیاری از سیستم هایی استفاده می کنیم که در شرایط عادی به سختی راندمان آبیاری ما به ۵۵ درصد می رسد ولی در شرایطی که بتوانیم آبیاری زیرسطحی و میکرو ایجاد کنیم راندمان تا ۹۵ درصد قابل وصول و افزایش است.

این روش در کنار صرفه جویی قابل توجه در مدیریت منابع آبی که حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد است در تعادل بخشی هم موثر است لذا می توان صرفه جویی خوبی را محقق کرد تا به تعادل بخشی گیاهان کمک شود و اگر این کار خوب مدیریت شود در میزان تولید هم ۴۰ تا ۵۵ درصد افزایش خواهیم داشت.

در خصوص آبیاری زیرزمینی که طرح جدیدی است تاکنون در چندین نقطه و باغات پسته آن را اجرا کرده ایم اما در زراعت اولین بار است که در قزوین اجرا می کنیم و امیدواریم نتیجه موفقی داشته باشد تا در سراسر کشور اجرا شود.

* میزان تولید گندم و سطح زیر کشت امسال چه میزان است؟

در تولید گندم حدود دو میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار گندم آبی داریم که حدود ۷ درصد کمتر شده بدلیل مشکلات آبی و کمک به پایداری محصول و سطح زیر کشت گندم دیم نزدیک ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است که در مجموع حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار کشت شده است.

در برآورد تولید پیش بینی می شود اگر شرایط پایدار بماند حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن تولید شود که امیدواریم میزان خرید از سوی دولت تا ۹ تا ۹.۵ میلیون تن باشد که ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

* برای جذب بیشتر سرمایه گذاری در کشاورزی و کاهش ریسک پذیری چه برنامه ای دارد؟

افزایش سرمایه گذاری و کاهش ریسک پذیری با ابزار مدیریت ریسک باید انجام شود. مهمترین ابزار در این بخش بیمه است که متاسفانه در چند سال گذشته مورد بی مهری قرار گرفت و هم کشاورزان راضی نبودند و هم شرکت های بیمه از ندادن خدمات مناسب متاسف شدند لذا دولت محترم روش خوبی را اتخاذ کرد تا مدیریت ریسک کم شود.

عامل دوم قیمت تضمینی محصولات اساسی است که دولت با همه مشکلات کشور تا حد مناسبی آن را پیش بینی و تامین کرده و کشاورزان امید خوبی برای تولید و کسب درآمد خواهند داشت.

موضوع بعدی تدارک و تامین نهاده های خوب کشاورزی با قیمت مناسب است البته قیمت کود ستاره دار هم از سال ۹۲ تاکنون افزایش نیافته و خوشبختانه کودها کیفیت بسیار خوبی دارند و ذخیره کود هم مطلوب است.

در مورد سم هم تدارکات خوبی داریم و آفات تهدید کننده کشاورزی مانند سن، ملخ، زنگ برای گندم مورد توجه قرار گرفته و کاملا تحت کنترل و مدیریت است و گروهی از خدمتگزاران و کارشناسان کشاورزی در تعطیلات نوروزی هم در آماده باش کامل بودند و فعالیتها رصد شد و از جدیترین کارها در تعطیلات نوروزی بود.

* در اذهان عمومی به نظر می رسد مصرف کود شیمیایی در کشور بیش از حد است و این موضوع نگرانی مصرف کنندگان را دوچندان کرده آیا این موضوع صحت دارد و نحوه مدیریت مصرف کود و سم چگونه است؟

در این خصوص باید گفت، مصرف کود علیرغم آنچه گفته می شود مناسب است و شایعات اینکه زیاد مصرف می کنیم درست نیست، در دنیا سهم کشاورزی ایران حدود یک درصد است و کود کمتر از شش دهم درصد مصرف می شود که دغدغه تولید ما گاهی مصرف نشدن کافی کود است.

باید گفت کشاورزی کشور از کمبود مصرف رنج می برد زیرا کود به عنوان عامل تغذیه تا ۵۵ درصد در تولید تاثیر دارد اما باید کامل و به موقع مصرف شود و مطابق با مدیریت مزرعه باشد، وقتی کشاورز کم آبیاری می کند باید در مصرف کود هم صرفه جویی کند، کشاورزی که سیستم آبیاری مدرن دارد و تولید هشت هکتاری می خواهد برای این میزان باید خوراک بدهد و مصرف بیشتر داشته باشد. البته شاید در جایی مصرف کود بالا باشد اما باید هدایت شود و کشاورزان راهنمایی شوند و کنترل مصرف داشته باشیم.

در کود باید دنبال تنوع باشیم و کودهای آلی، زیستی، بیولوژی و شیمیایی را جایگزین نکنیم، گیاه هم زنده است و به مواد غذایی و محیط مناسب نیاز دارد که باید درست و اصولی تامین شود.

* یکی از کارهای خوب وزارتخانه تامین خط اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی است، این میزان امسال چقدر است و بموقع پرداخت خواهد شد؟

خط اعتباری مکانیزاسیون کماکان دایر است و در سال گذشته از سوی بانک کشاورزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برقرار شد ودر پرداخت آن مشکلی نیست و هر موقع این اعتبار تمام شود دوباره برقرار می شود و کشاورزان برای تامین اعتبار مکانیزه شدن مزارع نگرانی نخواهند داشت و می توانند برای توسعه مکانیزاسیون و ارتقا سیستم مدرن آبیاری اقدام کنند.

* تاکنون سیستم آبیاری مدرن در چند هکتار زمین کشاورزی اجرا شده و امسال این روش در چند هکتار زمین عملیاتی خواهد شد؟

در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع تحت پوشش سیستم مدرن آبیاری قرار گرفته و امسال هم ۲۵۰ هزار هکتار از مزارع با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تحت پوشش طرح قرار می گیرند تا بتوانیم از منابع محدود آبی بخوبی استفاده کنیم.

* معاونت زراعت در سال جاری چه برنامه هایی را در اولویت قرار خواهد داد؟

مهمترین برنامه ما نزدیک کردن کارشناسان به کشاورزان در مزارع است و تلاش می کنیم دانش فنی به خوبی به تولیدکنندگان منتقل شود که این کار با برگزاری کارگاههای آموزشی و حضور کارشناسان در مزارع انجام می شود.

در این راستا با اجرای طرح بلوک بندی توام با طرح ترویجی در مناطق ابلاغ شده ابتدا دوره تخصصی برای کارشناسان برگزار می شود و تعدادی از مدرسان و کارشناسان خارجی هم در کلاسها حضور خواهند یافت تا آخرین روشها به کشاورزان منتقل شود و برای گندم و کلزا هم به صورت مستمر دانش کشاورزان را ارتقاء خواهیم داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاريخ انتشار: 23 فروردین 1395، کد خبر: 3594573 ، www. mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین