پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
فرزندان ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القآت رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدیولوژی ها است. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید. اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در کودکان چیست؟

شعار سال: فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مکتب، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آنها ربوده شود. با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدیولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند.

در نظام آموزشی ما در تمام سطوح، ورزش ذهنی وجود ندارد و ذهن اندوزی، ملاک برتر مراکز آموزشی قرار گرفته است. اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد، باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد. اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسایل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد.

سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به کامپیوتر و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است.

برگرفته از سنخرانی مرتضی نظری

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی افغانستان، تاریخ 6 مهر 95، کد مطلب: 121666: www.afghanpaper.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین