پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی با هشدار نسبت به نابودی زیرساخت های ۱۰۰ ساله کشور با تبصره ۲۱ لایحه بودجه گفت: در حالی که بودجه تخصیصی به پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به حدی اندک است که نهایتا جوابگوی پرداخت حقوق پژوهشگران و کارکنان آن هاست، دیگر انتظار چه صرفه جویی ای وجود دارد؟

شعار سال: دکتر بهزاد قره یاضی که در نشست روسا و نمایندگان انجمن های علمی و موسسات تحقیقاتی بخش خصوصی برای چاره جویی در برابر تبصره ضدپژوهش لایحه بودجه ۹۸ سخن می گفت با ابراز تاسف از این که به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و تاکید سه برنامه پنج ساله توسعه مبنی بر رساندن سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به حداقل سه درصد همچنان سهم تحقیقات زیر نیم درصد است، اظهار داشت: جالب اینجاست که هدفگذاری افزایش سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به سه درصد توسط خود دولت انجام شده یعنی این طور نیست که مثلا مجلس چنین چیزی را به دولت تحمیل کرده باشد. این که دولت لایحه ای را که خود تقدیم مجلس کرده اجرا نکند معنایی جز فریب افکار عمومی و ژست دفاع از پژوهش در عین بی اعتقادی به آن دارد؟

وی با بیان این که این مساله در لایحه بودجه ۹۸ به نحو دهشتناک تری نمود یافته اظهار داشت: بحث ما رقم اختصاصی به پژوهش نیست بلکه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی است که حتی اگر رقم کل بودجه کاهش یابد نباید کم شود در حالی که رقم بودجه پیش بینی شده برای سال ۹۸ نسبت به امسال افزایش هم یافته است.

رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی خاطرنشان کرد: مساله مهمتری که در لایحه بودجه ۹۸ با آن مواجهیم این است که در بندی از تبصره ۲۱ ذیل لایحه دولت مکلف شده به منظور افزایش اثر بخشی اعتبارات پژوهشی و کارایی واحدهای پژوهشی و صرفه جویی در هزینه های عمومی به گونه ای برنامه ریزی کند که تعداد مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی از طریق واگذاری آنها به بخش غیر دولتی، انحلال و یا ادغام به یک واحد پژوهشی و تحقیقاتی تقلیل یابد یعنی سازمان برنامه و بودجه صرفه جویی در هزینه ها را از موسسات پژوهشی شروع کرده است. در حالی که بودجه تخصیصی به پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به حدی اندک است که نهایتا جوابگوی پرداخت حقوق پژوهشگران و کارکنان آنهاست، دیگر انتظار چه صرفه جویی ای وجود دارد؟

قره یاضی گفت: برخی این طور مطرح می کنند که هر چه بودجه به پژوهشگاه ها داده می شود صرف حقوق می کنند و متاسفانه پژوهشگران ما هم در مقابل چنین تعبیری سکوت می کنند و نمی پرسند که مگر جز به اندازه پرداخت حقوق، بودجه ای به پژوهشگاه ها داده می شود؟

وی افزود: واقعا ادغام موسساتی مثل واکسن سازی رازی، موسسه تحقیقات شیلات، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال که هر کدام ماموریت کاملا متفاوتی دارند چگونه به افزایش کارایی آنها کمک می کند که سازمان برنامه در لایحه بودجه دولت را مکلف به این کار کرده است؟

قره یاضی گفت: اگر محققان در برابر این قبیل تصمیمات مخرب سکوت کنند این تلقی را تقویت می کنند که پژوهشگران ما مادامی که حقوقشان برقرار است اراده ای برای واکنش در مقابل اتفاقاتی که سرنوشت این حوزه را هم کاملا دگرگون می کند ندارند. تلقی غلط دیگری که در صورت سکوت در مقابل این قبیل مصوبات ایجاد خواهد شد این است که بودجه پژوهشگاه ها و دریافتی محققان چنان زیاد است که حتی اگر کاهش هم پیدا کند هیچ واکنشی را بر نمی انگیزد و می توان باز هم آن را کاهش داد در حالی که حتی در شرایط کنونی شاهد هستیم که نخبگان جوان ما از همان دوره کارشناسی ارشد دنبال رفتن به خارج هستند.

این مدیر سابق سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تصورات غلطی که نسبت به نحوه هزینه کرد اعتبارات تخصیصی به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در برخی متولیان و دست اندرکاران بودجه ریزی در سازمان برنامه وجود دارد اظهار داشت: برخی کارشناسان به صراحت از دانشگاه به عنوان قتلگاه منابع عمومی کشور یاد می کنند که بودجه را حیف و میل می کند! واقعا کدام سلطان قیر و قبر و طلا و خلا از دانشگاه پیدا شده و کدام اختلاس ۱۰۰ میلیاردی نه، ۱۰ میلیاردی نه، دو میلیاردی نه، یک میلیاردی را از یک دانشگاه سراغ دارید؟ در حالی که همه ما می دانیم که به اسم

خصوصی سازی که امروز دولت را مکلف به اجرای آن در مورد موسسات پژوهشی می کنند چه اتفاقات عجیبی در کشور در جریان است.

قره یاضی با بیان این که مفهوم تبصره ۲۱ لایحه در سطح وزارت جهاد کشاورزی، انحلال یا خصوصی سازی موسسات تحقیقاتی از قبیل موسسه واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، موسسه تحقيقات برنج کشور، موسسه تحقيقات پنبه، موسسه تحقيقات ثبت و گواهي بذر و نهال، موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع، موسسه تحقيقات خاک و آب، موسسه تحقيقات علوم دامي کشور و بسیاری دیگر از موسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه این وزارتخانه یا ادغام تمام این موسسات در یکدیگر در قالب یک پژوهشگاه است اظهار داشت: موسسات تحقیقاتی ای مثل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و موسسه واکسن و سرم سازی رازی حدود ۱۰۰ سال قدمت دارند و حتی قبل از دانشگاه تهران راه اندازی شده اند و چه طور می توان قبول کرد که ثمره ۱۰۰ سال تلاش و تدبیر برجسته ترین عقلا و دانشمندان کشور با یک تبصره به باد رود؟

وی با هشدار نسبت به این که در صورت ادغام موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و تنزل هر یک از پژوهشگاه ها و موسسات کنونی به یک بخش تحقیقاتی، اندک نخبه های باقی مانده هم از کشور خارج خواهند شد اظهار داشت: جامعه پژوهشی کشور به کمتر از حذف کامل این تبصره از لایحه بودجه و جایگزینی تبصره های امیدبخش ارتقای پژوهش راضی نخواهد بود.

به گزارش دیده بان علم، بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ که دولت را مکلف کرده مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی را به یک واحد پژوهشی کاهش دهد، نگرانی و انتقاد گسترده جامعه علمی و تحقیقاتی کشور را در پی داشته که معتقدند این تصمیم غیرکارشناسی می تواند موسسات پژوهشی و زیرساخت های تحقیقاتی کشور را که ثمره ده ها سال تلاش و برنامه ریزی چند نسل از محققان و دلسوزان کشور است به نحو جبران ناپذیری تخریب کند.

در بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ آمده است: «به منظور افزایش اثر بخشی اعتبارات پژوهشی و کارایی واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین صرفه جویی در هزینه های عمومی(بند (۱۶) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) دولت مکلف است به گونه ای برنامه ریزی نماید که تعداد مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی (اصلی و وابسته) در سال ۱۳۹۸ به شکل واگذاری آنها به بخش غیر دولتی، انحلال و یا ادغام به یک واحد پژوهشی و تحقیقاتی تقلیل یابند.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیده بان علم ایران، تاریخ انتشار 15 دی 97، کد مطلب: 42843، www.isw.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین