پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۴۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی ها در جریان فتنه ۸۸ به دنبال این بودند که منافع خود را بر منافع مردم و منافع نظام حاکم کنند و حتی پیشنهاد رسمی آنها این بود که شورای نگهبان کنار برود و کار نظارت به شورایی واگذار شود.

شعارسال:سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی ها در جریان فتنه ۸۸ به دنبال این بودند که منافع خود را بر منافع مردم و منافع نظام حاکم کنند و حتی پیشنهاد رسمی آنها این بود که شورای نگهبان کنار برود و کار نظارت به شورایی واگذار شود.

برخی ها در جریان فتنه ۸۸ به دنبال این بودند که منافع خود را بر منافع مردم و منافع نظام حاکم کنند و حتی پیشنهاد رسمی آنها این بود که شورای نگهبان کنار برود و کار نظارت به شورایی واگذار شود.

وی تصریح کرد: انقلاب به خیلی از اهداف خود رسیده و ۴۰ سالگی انقلاب آغازی بر تکامل انقلاب و آغازی است که اگر توقفی بوده آن را اصلاح کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان به استانی شدن و استانی نشدن انتخابات اصراری ندارد ولی آنچه باید رعایت شود اصل اول سیاست های کلی انتخابات است و از طرفی استانی شدن انتخابات نباید منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات و یا مسائل امنیتی شود. همچنین نباید ارتباط نمایندگان با حوزه های انتخابیه کاهش یابد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه امروز شما آگاهانه و عاقلانه در این جا حضور پیدا کرده اید، چون احساس ناخوشی به وضعیت موجود دارید از این رو با مطالعه و شناسایی عوامل به دنبال برطرف کردن مشکل هستید افزود: آیا کسانی که به اردو‌های جهادی می‌روند هدف آن‌ها کسب امتیاز است؟ قطعا اینگونه نیست و حتی امکان دارد آن‌ها از تحصیل خود نیز عقب بمانند، ولی از سر احساس مسوولیت، نوع طلبی و دوستی با حضور در مناطق محروم به مردم خدمت می‌کنند.

وی افزود: در استقرار نظام نیز این احساس مسوولیت و ورود آگاهانه و عاقلانه به مسائل وجود داشت و در استقرار نظام هم این اتفاق را شاهد بودیم.



سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اوایل انقلاب حائل‌های مختلفی در مناطق مختلف کشور به خصوص در مناطق مرزی اتفاق افتاد که این اتفاقات با اراده و احساس مسوولیت جوانان حل شدند تصریح کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی نیز مردم با احساس مسوولیت و آگاهانه و با دست خالی جان خود را برای نظام فدا کردند.

کدخدایی به حضور جوانان مدافع حرم در عرصه دفاع از حریم ولایت تصریح کرد: آیا این جوانان برای حقوق و جایگاه بهتر به دفاع از حریم اهل بیت پرداخته اند؟ قطعا این گونه نیست و شهدای مدافع حرم براساس احساس مسوولیت و اینکه باید در سرنوشت جامعه خود موثر باشند و در جهت بقای نظام حرکت کنند جان خود را در آن سوی مرز‌ها برای دفاع از حریم انقلاب اسلامی فدا کردند.


وی با طرح این سوال که آیا تمام حرکت‌هایی که برای استقرار انقلاب اسلامی انجام شده کافی است افزود: اگر احساس مسوولیت و حرکت آگاهانه وجود داشته باشد باز هم یک مولفه متغییر داریم و آن روش‌ها و ابزار‌هایی است که دشمن استفاده می‌کند و این ابزار‌ها هیچ وقت یکسان نبوده. بنابراین با وجود احساس مسوولیت و آگاهانه بودن باید نسبت به دشمن و روش‌های او نیز شناخت داشته باشیم و بدانیم که از چه موضع و چه نقطه‌ای حرکت می‌کند مثلا در اوایل انقلاب و در دهه ۶۰ حرکت‌های منافقین بیشتر در جهت ترور مقامات و مردم بود و این حرکت نیز اثرگذاربود، ولی امروز شاهد دشمن دیگر با این روش‌ها وارد نشود و روش‌های جدیدی را به کار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر در حوزه تحریم‌ها کاری از دست ما برنیاید، اما باز هم جوانان می‌توانند طرح‌های جدید خود را برای مقابله با تحریم‌ها ارایه کنند در هر حال نظر و راهکار ما در حوزه اقتصادی همان مقاومت، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها به آن تاکید کرده اند و جوانان نیز می‌توانند در این حوزه اثرگذار باشند.

کدخدایی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی تمام کسانی که می‌توانند در تولید ملی کار و سرمایه وارد عمل شوند اظهار کرد: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب مسائلی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پرداخت مثلا در حوزه اردو‌های جهادی شما جوانان به مناطق محروم می‌روید و بخشی از مشکلات را حل می‌کنید.



وی با بیان اینکه اصل هشتم قانون اساسی اصلی است مربوط به امربه معروف و نهی از منکر که پنهان مانده تصریح کرد: ما فقط یاد گرفته ایم که در برخی رفتار‌های فردی که از کسی خطایی سر می‌زند به او تذکر بدهیم و این در حالی است که این اصل هشتم قانون اساسی ۳ اصل دارد و آن هم نظارت مردم بر دولت، نظارت دولت بر مردم و نظارت مردم بر مردم است که مورد غفلت واقع شده است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ نیز یک قانون حداقلی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نوشته شد که شاید هم غیرمرتبط بود و بنده نیز آن زمان به این قانون اعتراض داشتم و طی مصاحبه‌ای اعلام کردم که این قانون نمی‌تواند نیاز‌های جامعه ما را حل کند. در هر حال باید به اعضای خبرگان که ۳ اصل را در اصل هشتم قانون اساسی پیش بینی کرده اند درود بفرستیم.



کدخدایی با تاکید بر اینکه باید ۳ اصل نظارت مردم بر دولت، نظارت دولت بر مردم و نظارت مردم بر مردم را از مسوولان مطالبه کنیم اظهار کرد: با این وجود اگر بخواهیم امر به معروف را تفسیر کنیم تفسیر آن هم همین است در حال آن گونه که اشاره شده باید امر به معروف و نهی از منکر را در تمام بخش‌ها اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: نظارت یک مسوولیت دائمی و همگانی است بنابراین باید هر فردی این نظارت را آگاهانه نسبت به جامعه، مردم و مقامات دولتی انجام دهد و البته دولت هم باید این نظارت را نسبت به مردم داشته باشد.


سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظارت مسوولین بر مردم یعنی نظم اجتماعی که باید از طریق نهاد‌های رسمی اعمال شود و این نهاد‌ها باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.


کدخدایی بیان کرد: مطالبانی که مردم از مسوولین دارند همان نظارت مردم بر مسوولین است، اما وقتی که امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود فقط رفتار‌های شخصی در ذهن می‌آید در هر حال برای نظارت مسوولانه باید برای اصلاح امور پیشنهاد هم بدهیم و شرط این کار این است که نسبت به مبانی و جزئیات شناخت داشته باشیم.



وی خطاب به دانشجویان گفت: مشارکت در نظارت بر کارگزاران یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم.



سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: گاهی اوقات نظارت می‌تواند به صورت جمعی باشد و این همان چیزی است که به عنوان NGO‌ها مطرح شده است در واقع NGO‌ها همان نهاد‌های مردم نهادی هستند که برای اصلاح امور جامعه در مسائل سیاسی و اجتماعی شکل گرفته اند، اما ما در بخش NGO و در حوزه سیاسی فقیر هستیم.

کدخدایی به نقش تاثیرگذار احزاب در امر به معروف و نهی از منکر در حوزه سیاسی اشاره کرد و افزود: ما احزاب را دست کم گرفته‌ایم و فقط به یکسری از تشکل‌ها که هویت مشخصی ندارند و هر از گاهی ظاهر می‌شوند بسنده کرده ایم.

وی گفت: احزاب دارای هویت مشخص هستند و در حوزه سیاسی کار آن‌ها نقد مدیران سیاسی و حزب مقابل خودشان است و این یک امر به معروف سیستماتیک است پس اگر در کشوری دولت پایه، حزب مخالف و یا گروه اقلیت به وجود می‌آید این خیلی موثر است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه باید احزاب را در جامعه زنده کنیم تا احزاب دارای هویت داشته باشیم تا سرنوشت مجلس و دولت‌ها اینگونه نباشد اظهار کرد: امروز افرادی را در مجلس فعلی داریم که در استان و منطقه خود یک نگاه سیاسی و در مجلس یک نگاه سیاسی دیگری را دنبال می‌کنند، چون ما سازمانی نداریم که از طریق پیگیری‌ها و مطالبات موثر از نمایندگان عملکرد آن‌ها را زیر ذره بین بگذارد. به همین دلیل است که همواره منتظریم تا شورای نگهبان کاری انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر رسانه‌ای یک نظام مظلوم است، چون ما به آن اندازه که علیه نظام تبلیغات و هزینه می‌شود نتوانستیم در داخل و خارج انقلاب و اهداف آن را تبیین کنیم اظهار کرد: یکی از مسائلی که شما دانشجویان می‌توانید در آن ورود پیدا کنید و سهم مشارکت خود در کارآمدی نظام را انجام دهید جهاد تبلیغی است پس شما می‌توانید مبانی نظام را مخصوصا الان که در آستانه جشن ۴۰ سالگی انقلاب قرار داریم از طریق همین اردو‌ها تبلیغ کنید.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه امروز برخی‌ها ادعا می‌کنند که چهل سالگی انقلاب آغازی برای پایان آن است و اینگونه تفسیر می‌کنند آنچه در این ۴۰ ساله اتفاق افتاده اشتباه بوده از این رو باید یک تحول جدید را در جامعه ایجاد کنیم و اگر نکنیم این آغازی بر پایان انقلاب اسلامی تصریح کرد: با این وجود بنده معتقدم که انقلاب در این ۴۰ سال یک نهال نوپا بوده اگر چه در جا‌هایی توقف و انحراف داشته ایم، اما این دلیل نیست که هر چه اتفاق افتاده اشتباه بوده معتقدم انقلاب به خیلی از اهداف خود رسیده و ۴۰ سالگی انقلاب نیز آغازی است برای تکامل انقلاب و آغازی است بر این که اگر توقفی بوده آن را اصلاح کنیم.

کدخدایی به نقش فعال و خلاق جوانان در حل بسیاری از مشکلات اشاره کرد و افزود: اخیرا نیز شاهد هستیم که رهبر معظم انقلاب در انتخابات خود متولدین دهه ۶۰ و کسانی که جنگ و انقلاب را لمس نکرده اند منصوب می‌کند پس امکان استفاده ظرفیت جوانان با تدابیر رهبری فراهم شده است.



وی با بیان اینکه امروز برخی‌ها انتقاداتی به نظام دارند و انتقادات آن‌ها به حوزه شخصی وارد می‌شود تصریح کرد: وقتی که این افراد به خاطر مشکل شخصی خود می‌گویند باید قانون را کنار بگذاریم و آن را نادیده بگیریم و این ظلم به قانون، مردم و جمهوری اسلامی است.


وی خاطرنشان کرد: در انتخابات ۸۸ عده‌ای نزد ما آمدند و گفتند شورای نگهبان را کنار بگذاریم و یک عده دیگری کار نظارت را انجام دهند آیا قانون این را می‌گوید؟ همین‌ها که آن موقع می‌گفتند باید قانون را کنار بگذاریم آیا اگر این اتفاق می‌افتد سنگ روی سنگ بند می‌شد در واقع پیشنهاد رسمی این افراد این بود که شورای نگهبان کنار برود و شورایی متشکل از قضات و دیگر افراد کار نظارت بر انتخابات را انجام دهند.


سخنگوی شورای نگهبان با بیان آنچه انقلاب اسلامی را پیش می‌برد حفظ نظم و اجرای قانون در تمام ابعاد است افزود: مشکلات را باید در مسیر قانونی حل کنیم و این مسیر قانونی در قانون اساسی مشخص است با این وجود در جریان انتخابات ۸۸ کسانی که گزینه آن‌ها بنا بر رای مردم موفق نشده بودند می‌گفتند که شورای نگهبان باید کنار برود.



کدخدایی بیان کرد: بنده به عنوان کسی که ۲۰ سال است در حوزه قانون اساسی کار می‌کنیم می‌گویم که قانون اساسی کشورمان یکی از مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا است، چون به مسائل مختلف همچون حقوق شهروندی، آزادی ها، وظایف کارگزاران و بعد جمهوریت نظام توجه شده است با این وجود چه لزومی دارد قانون اساسی را نادیده بگیریم تا منافع شخصی مان تامین شود.



وی با بیان اینکه فتنه ۸۸ یک انحراف از قانون و منافع نظام و مردم بود افزود: در این فتنه عده‌ای به دنبال این بودند که منافع شخصی خود را بر منافع مردم و نظام حاکم کنند، اما مردم این را نپذیرفتند و دست رد به سینه فتنه گران گذاشتند.



وی با بیان اینکه یک شرایط حداقلی وجود دارد که شورای نگهبان باید براساس آن، براساس صلاحیت کاندیدا‌ها اعلام نظر کنند تصریح کرد: در انتخابات مجلس ۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند و ۷ هزار نفر آن‌ها تایید شدند با این وجود شورای نگهبان دیگر کاره‌ای نیست که بگوید کدام یک از این افراد شایسته‌تر هستند که مردم به آن‌ها رای دهند. چه بسا از این ۷ هزار نفر افراد شایسته تری هم بوده اند، ولی رای نیاورده اند در هر حال انتخابات حداکثری همین است و کسی که انتخاب می‌شود الزاما مفهومش این نیست که شایسته‌تر است.


سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا هیچ گاه براساس نگاه‌های سیاسی در خصوص بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها ورود پیدا نمی‌کند، چون خودش یک باشگاه و حزب سیاسی نیست که بخواهد براساس چارچوبه سیاسی افراد نظر بدهد افزود: شورای نگهبان منطبق بر قانون نظر می‌دهد. با این وجود تک تک اعضا باید به این برسند که فرد شرایط حداقلی را برای تایید صلاحیت دارد.



کدخدایی افزود: شورای نگهبان برای شفافیت آرا در حوزه تقنین هیچ محدودیتی ندارد و رای ما مشخص است، ولی در حوزه سیاسی قانون گذار هیچ تکلیفی نکرده در هر حال برای شفافیت در حوزه سیاسی باید تصمیم گیری شود که آیا می‌توان آرا را علنی کرد یا نه و هنوز هم در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.


وی تاکید کرد: قانون انتخابات ناکارآمد و حداقلی است و در تراز انقلاب اسلامی نیست و همه بر این موضوع وفاق دارند که این قانون، قانون خوبی نیست در هر حال ما پیگیری‌های از طریق رییس مجلس، نمایندگان و دولت داشته ایم و مجموعه خوبی نیز تدوین شده و قرار بر این شده که به صحن مجلس برود البته پیش از طرح این موضوع بحث استانی شدن انتخابات مطرح شد.



سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان بعد از تصویب اعتبارنامه نمایندگان در دوره چهار ساله حضور آن‌ها در مجلس نیز می‌تواند نظارت استصوابی خود را ادامه دهد تصریح کرد: شورای نگهبان به این موضوع ورود نکرده البته برخی اعتقاد دارند که این نظارت استصوابی باید ادامه داشته باشد، ولی شورای نگهبان این تفسیر را ندارد.



کدخدایی با بیان اینکه تایید صلاحیت افراد طبق قانون فقط مربوط به یک دوره است و در دور بعدی انتخابات تمام کاندیدا‌هایی که در دور قبل تایید صلاحیت شده بودند مجدد باید صلاحیت شوند افزود: اصل ۸۶ قانون اساسی می‌گوید نمی‌تواند نمایندگان را به حصب نمایندگی تحت تعقیب قرار داد با این وجود نماینده حق دارد که به یک مصوبه رای مثبت و یا منفی بدهد و یا در مورد موضوعی اظهار نظر کند، ولی اگر یک نماینده در پشت تریبون به یک فرد فحاشی کند این جزء وظایف نمایندگی نیست. با این وجود شورای نگهبان به مسائلی که مربوط به وظایف نمایندگی است ورود پیدا نمی‌کند.



وی در خصوص کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در رابطه با اینکه زنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند یا نه آرا فقهی با هم متفاوت است و برخی می‌گویند زنان می‌توانند در این انتخابات کاندیدا شوند و برخی می‌گویند نمی‌توانند، ولی نظر مشهور این است که نمی‌شود. با این وجود این نظر مشهور باید در نظر فقهی خود تبیین شود. از این رو نظر مشهور چیزی نیست که شورای نگهبان بخواهد از آن عدول کند، ولی ممکن است در آینده گشایشی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار7 بهمن 97 ، کدخبر: 741898، snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
چرا زشظنان نمیتونن کاندید بشن؟ چون اون وقت غرور اقایان جریحه دار میشه شورای نگهبان بر اساس چی نظر میده؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین